مطالب پیشنهادی:

عادات افراد موفق

پنج عادت روزانه که منجر به کسب موفقیت در زندگی می‌شوند

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۶ دقیقه

در ادامه مبحث موفقیت که در تیپ‌شناسی نوین آغاز کرده‌ایم در این قسمت می‌خواهیم جنبه‌های دیگری از «مدل ذهنی موفقیت» را بررسی کنیم. در واقع هنوز چندان وارد راهکارها نشده‌ایم و هدف در این قسمت‌های آغازین آگاهی از مدل ذهنی و ذهنیت مناسب برای موفقیت است.

باز هم تأکید می‌کنیم که رویکرد ما به بحث موفقیت در تیپ‌شناسی نوین با رویکردهای رایج واعظان و مبلغان (بخوانید کاسبان!) موفقیت متفاوت است و تلاش ما این است که به شکلی کاربردی و اثربخش به بحث موفقیت ورود کنیم.

در نتیجه در سلسله مباحثی که در تیپ‌شناسی نوین تحت عنوان موفقیت مطرح می‌شود مباحث و موضوعاتی چون مثبت‌اندیشی سطحی، قانون جذب، راز، کائنات و … جایی نخواهد داشت.

قبلاً گفته‌ایم که معنای موفقیت از نظر هر کدام از ما می‌تواند متفاوت باشد. تعریف ما از موفقیت به اهداف، آرمان‌ها، برنامه‌ها و علاقه‌مندی‌های ما بستگی دارد.

داشتن یک زندگی موفق در گرو این است که بتوانیم تردیدها، ترس‌ها و برداشت‌های محدود کننده از خودمان را کنار بگذاریم و تصور روشنی از آن چه واقعاً در زندگی می‌خواهیم داشته باشیم.

[box type=”tip” radius=”5″]به نظر می‌رسد که اغلب اوقات ما دنبال این هستیم که مجوز و تضمینی قطعی برای موفق شدن به ما دادن شود تا کاری را شروع کنیم و تا قبل از اینکه کاملاً از موفقیتمان مطمئن نباشیم دست به اقدام نمی‌زنیم.

به همین دلیل یک زندگی موفقیت آمیز، زندگی‌ای است که به ما آزادی عمل می‌دهد تا دست به اقدام بزنیم و موفقیت را آن طور که مد نظر ماست تجربه کنیم.

مسلماً همه ما دوست داریم مطابق ایده‌آل‌های خودمان زندگی کنیم و موفقیت را آنگونه که دوست داریم در آغوش بگیریم، نه بر اساس روشی که دیگران از ما می‌خواهند.

موفق شدن و رسیدن به آن موفقیتی که مد نظر ماست نیازمند پرورش عادت‌های مثبت و سازنده است.

ضمنا همه ما دوست داریم موفقیت‌هایمان مستمر و ادامه‌دار باشد و از این رو لازم است عادت‌ها و رفتارهای سازنده را در خودمان پرورش دهیم.

بنابراین در این قسمت قصد داریم در مورد پنج عادتِ موثر صحبت کنیم که پرورش این عادت‌ها به شما کمک می‌کند به موفقیتِ خودتان نزدیک‌تر شوید.

۱. یادگیری مستمر

اگر می‌خواهید در کاری تبدیل به یک متخصص شوید و جزو معدود افراد موفق در حوزه خودتان باشید، همیشه باید یک دانشجو باقی بمانید.

انیشتین یک بار به درستی گفته بود:‌ مرگ واقعی زمانی است که یادگیری را متوقف می‌کنید.

نکتهٔ مهمی که نباید در این خصوص فراموش کنید این است که باید به دنبال «دانش صحیح» و اطلاعاتِ لازم و به درد بخور باشید. در این صورت پیشرفت شما سرعت فوق‌العاده زیادی به خودش می‌گیرد و مهم‌تر از آن، از متوسطِ جامعه سبقت خواهید گرفت.

[box type=”tip” radius=”5″]خودتان را با کتاب‌ها، فایل‌های صوتی و به طور کلی محتواهای ارزشمند احاطه کنید. تأثیر محتوای آموزشی ارزشمند و اثرگذار در پیشرفت شما بسیار زیاد است، چون برای ادامهٔ مسیر به شما انگیزه، پیشرفت و آگاهی می‌دهد.

نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که ما در عصر بمباران اطلاعاتی زندگی می‌کنیم. تلگرام، اینستاگرام، تلویزیون و به طور کلی رسانه‌ها مدام در حال تولید محتوا هستند و ما در معرض این محتواهای رنگارنگ هستیم.

شاید بتوان گفت هوشمندیِ یک انسان در این است که بتواند اطلاعات و محتوای به درد نخور را تشخیص دهد، آن را کنار بگذارد و فضای ذهنی‌اش را با محتوای اضافی اشغال نکند.

بنابراین لازم است در فیلتر کردن اطلاعاتِ ورودی به ذهنتان دقت کافی را داشته باشید.

۲. سلامت بدنی و ذهنی

وضعیت سلامتی شما به طور مستقیم روی جنبه‌های مختلف زندگیتان تأثیر گذار است. سلامت ذهنی و بدنی شما کاملاً بستگی به غذاهایی دارد که می‌خورید.

نیازی به گفتن نیست که ورزش کردن و تمرینات آمادگی جسمانی تأثیر فوق‌العاده‌ای روی کیفیت زندگی شما خواهد داشت.

از آن جایی که این مبحث اهمیت خاصی دارد، در قسمتی جداگانه به آن خواهیم پرداخت و سعی می‌کنیم به این سؤال پاسخ دهیم که برای داشتن زندگی موفق چه نوع تغذیه‌ای پیشنهاد می‌شود؟

۳. دور ریختن منفی‌ها

مسیرِ موفق شدن، یک مسیرِ طولانی است و اگر قرار باشد به افکار منفی و مخرب، موقعیت‌های منفی و همینطور افراد منفی و مسموم اجازه خودنمایی بدهید، این مسیرْ طولانی‌تر هم خواهد شد.

[box type=”tip” radius=”5″]ذهنیت منفی باعث می‌شود من خودم را دست کم بگیرم و بپذیرم که برای رسیدن به اهدافم تواناییِ کافی را ندارم.

افراد منفی هم شما را از هدف اصلیتان دور می‌کنند و شما را وارد ماجراها و دردسرهایی می‌کنند که هیچ نفعی برای شما ندارد.

برای این که موفق شوید لازم است از هر نوع وضعیت منفی دور بمانید. شک و تردید نسبت به خودتان را کنار بگذارید و سعی کنید در واقعیت تلاشتان را بیشتر کنید، از طرفی افراد منفی را هم از زندگیتان حذف کنید چون شما یک بار بیشتر زندگی نمی‌کنید.

۴. قبول کردن شکست

معمولاً ذهنیت ما نسبت به شکست یک ذهنیت منفی است، وقتی در کاری که شروع کرده‌ایم شکست می‌خوریم- هر چند شکست‌های جزئی- نا امید و تسلیم می‌شویم. برای موفق شدن باید این ذهنیت را تغییر دهید.

شکست را یکی از مراحلِ رسیدن به موفقیت ببینید، شکست مانعی است که باید آن را از سر راهتان بردارید و این جز با اقدام و عمل‌گرایی میسر نمی‌شود.

[box type=”tip” radius=”5″]شکست در واقع این پیام را به ما می‌دهد که تلاش‌های فعلی ما یا کافی نیست یا مسیرِ درستی را برای تلاش‌هایمان انتخاب نکرده‌ایم.

بنابراین یا باید تلاشمان را بیشتر کنیم یا باید روشمان را تغییر دهیم. معمولاً از این دو حالت خارج نیست.

در اصل شکست یک موقعیت خیلی خوب برای بررسی کارنامه‌تان است و این کار بینشی فوق‌العاده‌ای به شما خواهد داد. می‌فهمید کجاها عملکردتان ضعیف بوده و کجاها باید بهتر عمل می‌کردید.

شکست، بینش و بصیرت فوق‌العاده‌ای برای ما دارد.

۵. شما باید انتخاب کنید:‌ زندگی کردن یا زنده ماندن؟

زندگی هر کدام از ما خیلی ساده می‌تواند به یک روتینِ کسل‌کننده تبدیل شود. نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که ما اپراتورِ موفقیت نیستیم! و بنا نیست در دامِ تکرار گرفتار شویم.

نکتهٔ جالب اینجاست که این شما هستید که می‌توانید با تصمیم‌ها و انتخاب‌های خودتان، به گونه‌ای زندگی کنید که مطابق خواسته‌ها، نیازها و استعدادهای شماست.

[box type=”tip” radius=”5″]بدترین اتفاقی که ممکن است برای یک نفر بیفتد این است که نتواند مسیرِ اصلی خودش را در زندگی پیدا کند و در نتیجه به جای دیگران زندگی کند، بر اساس تعریفِ دیگران از موفقیت، برای موفق شدن تلاش کند… شما باید معنی موفقیتِ خودتان را پیدا کنید.

آرزوی دیرینه شما چیست؟ چه چیزی شما را بیش از هر چیزِ دیگر به هیجان می‌اندازد؟ تعریفِ شما از موفق و خوشحال بودن چیست؟ دنبال همین تعریف بروید.

موفقیت را با تعریفی که دیگران ارائه می‌دهند دنبال نکنید. این همان آزادی واقعی است که در ابتدا به آن اشاره کردیم و تجربه نشان داده که دنبال کردن همین مسیرِ شخصی است که در نهایت باعث رضایت درونی ما می‌شود.

تجربه شما چیست؟ آیا الگوهای موفق دیگری به ذهنتان می‌رسد که می‌تواند در این لیست قرار بگیرد؟

در قسمت‌های آینده جنبه‌های مهم‌تری از موفقیت را بررسی خواهیم کرد.

به این مقاله چه امتیازی می‌دهید؟

[kkstarratings]

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *