مطالب پیشنهادی:

مستبد یا توسری خور؟

 

MBTI و حل تعارض

دیکتاتور یا توسری‌خور؟

چگونه تیپ شخصیتی شما سبک درگیریتان را مشخص می‌کند؟

 

مقاله‌ای که در ادامه می‌خوانید یکی از مقالات سایت truity.com است که مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ است. مقاله را نیلوفر نقدی عضو دپارتمان تولید محتوای تایپ‌شناسی ترجمه نموده است و درباره ترجمه این مقاله و تاریخ انتشار آن این‌طور می‌گوید: دلیل این‌که خواستیم این مقاله را در تاریخ ۲۲ خرداد منتشر کنیم، ایجاد ارتباط معنایی بین مقاله و تاریخ انتشارش که همان تاریخ انتخابات ریاست جمهوری اکثر سال‌های اخیر در کشورمان ا‌ست، بود! باشد که در انتخابات بعدی با اعصاب راحت‌تری در بحث‌ها شرکت کنیم.

پس با ما همراه باشید با مطالعه این مقاله مفید:

از آنجاکه انتخابات ۲۰۱۶ در جریان است ، شما احتمالا خودتان را برای درگیری با خانواده و دوستان هنگام مناظره‌ها آماده کرده‌اید.حتی اگر گرایش سیاسی نداشته باشید هم احتمالا مجبور خواهید شد در آینده‌ با این درگیری‌ها در بخش‌هایی از زندگی‌تان مواجه شوید.یکی از دلایلی که برطرف کردن تعارض‌ها اینقدر سخت و معمولا ناخوشایند است، متفاوت بودن سبک برخورد تیپ‌های مختلف در درگیری است.

برای این‌که بحث موثرتر و راحت‌تری داشته باشید، بهتر است سبک درگیری خودتان و هرکسی که ممکن است در آینده با او درگیر شوید را بدانید. هم مدل تیپ‌بندی MBTI و هم مدل پنج‌عاملی شخصیت (Big Five) می‌تواند به شما کمک کند که نحوه‌ی واکنش افراد در هنگام ضدیت با خودتان را پیش‌بینی کرده و درک کنید.

 

تیپ شخصیتی و شیوه‌های درگیری:

درست است که کد چهارحرفی تیپ شما بر اساس MBTI برای تشخیص نحوه‌ی برخورد شما با درگیری‌ها مهم است اما جالب است بدانید بیشترین میزان ضدیت بین تیپ‌های تفکری-احساسی و ساختارگرا- منعطف رخ می‌دهد. به این ترتیب، دو حرف آخر تیپ شخصیتی نشان‌دهنده‌ی تعارض تیپ‌ها هستند.

جنبه‌ی تفکری یا احساسی شخصیت به‌طورکلی به این اشاره می‌کند که هر شخصی در زمان تنش و درگیری توجهش را به چه سمتی هدایت می‌کند. به نظر می‌آید تفکری‌ها بیشتر تمایل دارند به واقعیت‌های موجود در آن وضعیت بپردازند مانند نظرات و اصول اشخاصی که در این تنش درگیر هستند. برعکس، احساسی‌ها تمایل دارند بر عوامل غیرکلامی در روابط بین‌فردی (interpersonal dynamics- توضیح این اصطلاح: شیوه‌ی تکان دادن دست‌ها و زبان بدن و سایر عوامل غیرکلامی در روابط افراد با یکدیگر) در آن موقعیت و نیازها و احساسات افراد درگیر در ماجرا تمرکز کنند. تصور این‌که این شیوه‌های‌ متفاوت برخورد در درگیری‌ها سبب تنش‌های مضاعف بین تفکری‌ها و احساسی‌هایی -که معمولا با هم مخالفت‌هایی دارند-گردد چندان هم سخت نیست.

ساختارگرا یا منعطف بودن شخصیت کمک می‌کند تا تعیین کنیم شخصی چگونه راجع به درگیری تصمیم‌گیری می‌کند. ساختارگراها بیشتر علاقه دارند که ببینند درگیری جاری چگونه آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تنها زمانی آرام می‌شوند که این درگیری پایان یابد. در نقطه‌ی مقابل ، منعطف‌ها به ورودی‌هایی که افراد درگیر در ماجرا می‌دهند تمرکز می‌کنند و زمانی احساس رضایت می‌کنند که درگیری اداره شود. مجددا، تفاوت میان چگونگی رویکرد و تجربه‌ی ساختارگراها و منعطف‌ها در هنگام درگیری می‌تواند به روشنی مشکل را بیان کند.

 

اگر تمام حالاتی که برای روی دادن درگیری ممکن است رخ بدهند را درنظربگیرید به چهار سبک اصلی درگیری در سیستم MBTI می‌رسید:TJ،TP،FJ وFP. بر اساس گزارش رسمی بنیاد جهانی MBTI در مورد سبک‌های درگیری ، هر کدام از این چهار مورد، انتظار خروجی مشخصی از موقعیت‌هایی که در آن درگیری ایجاد می‌شود دارند. این گزارش می‌گوید FPها گوش دادن با احترام می‌خواهند.FJها می‌خواهند روابطشان سالم بماند. TPها دوست دارند پیشرفتی نسبت به نقطه‌ی کنونی ببینند و TJها اکثرا خواستار خاتمه یا یافتن راه‌حل می‌باشند.

 

درگیری و مدل پنج‌عاملی شخصیت:

بله قطعا شخصیت افراد چیزی فراتر از دو حرف آخر تیپ شخصیتی‌شان بر اساس MBTI است (خداروشکر!) و امتیازات افراد در ابعاد مختلف مدل پنج عاملی شخصیت نیز بر نحوه‌ی برخورد آن‌ها  هنگام درگیری تاثیرگذار است.به منظور یادآوری ، شاخص‌های این مدل شامل برون‌گرایی، باز بودن نسبت به تجربه‌های جدید،موافقت پذیری،وظیفه‌شناسی و روان‌رنجوری است.

 

نظریه توماس کیلمن در مواجهه با تعارض رایج‌ترین مدل برای فهم سبک درگیری افراد است. در این مدل پنج روش مختلف سبک مدیریت درگیری وجود دارد: رقابت، همکاری، اجتناب، پذیرش، مصالحه. پذیرش وهمکاری از بالاترین میزان تعاون برخوردارند.در نقطه‌ی مقابل رقابت و اجتناب بیشترین میزان عدم تعاون را دارند. علاوه‌براین رقابت و همکاری مدعی‌ترین سبک‌ها هستند، درحالی‌که اجتناب و پذیرش اینطور نیستند. مصالحه نیز حد میانی تعاون و ادعا هستند.

 

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه مادیسون انجام شده، برون‌گرایی رابطه‌ی مستقیم با ادعا داشتن دارد همانطور که شاخص تطابق‌پذیری و روان‌رنجوری با یکدیگر رابطه‌ی عکس دارند. تطابق‌پذیری و روان‌رنجوری رابطه‌ی مستقیم با اجتناب دارند. یک تحقیق در پاکستان که فقط بر شاخص‌های برون‌گرایی و باز بودن نسبت به تجربه‌های جدید نگاهی داشت به این نتیجه رسید که شرکت‌کننده‌هایی که هم در برون‌گرایی و هم در باز بودن نسبت به تجربه‌های جدید امتیاز بالایی کسب کرده بودند تمایل به مصالحه در برخورد با درگیری‌ها داشتند.

 

اگر می‌خواهید بدانید سبک درگیری شما چیست کوییزهای آنلاین بسیاری هستند که می‌توانید به کمکشان به این مسئله پی ببرید. این آزمون که از دانشگاه آریزوناست به من نشان داد که سبک مدیریتم در درگیری‌ها اجتناب است. این به این معناست که من ترجیح میدم اصلا درگیری نداشته باشم. این چیزی نبود که برایم تازگی داشته باشد چون از قبل می‌دانستم که از درگیری بیزارم و هرکاری می‌کنم که از آن اجتناب کنم. به نظر می‌رسد شما یک ایده‌ی کلی مبنی براین‌که چه سبک درگیری را بیشتر استفاده می‌کنید داشته باشید، اما به شما پیشنهاد می‌کنم در هرصورت این آزمون را بدهید چون دانستن سبک مواجهه خاص شما در درگیری‌ها اولین گام برای بهبود تاثیرات متقابل شما و دیگران در هنگام درگیریست.

 

 

پیدا کردن سبک خاصتان در درگیری‌ها:

اکثر تحقیقات بر تیپ‌های شخصیتی و سبک درگیری برای من به عنوان یک شخص اجتناب‌کننده از تعارض درست هستند. مسلما این تنها یک نمونه است. من یک INTJ هستم که یعنی سبک درگیریم TJ است. همانطور که نظریه‌ی جفت‌های درگیری بیان می‌کند من در بگومگوها واقعیت‌محورم ، اما با بحث‌های احساسی‌ نیز اگر باعث شوند که درگیری حل شده و خاتمه یابد، موافقت می‌کنم. برای آزمون پنج‌عامله‌ی شخصیت ، در شاخص برون‌گرایی امتیاز بسیار پایینی آوردم که خب به تبع آن نمره‌ی بالایی در شاخص روان‌رنجوری به‌دست آوردم که هر دوی این‌ها به تمایل من بر اجتناب دلالت می‌کند. پس حداقل برای من تمام این نظریه‌ها راجع به تیپ شخصیتی و سبک درگیری معتبر است.

 

با ادغام مطالبی که من راجع به سبک‌های درگیری و شخصیت آموخته‌ام، سعی کرده‌ام یک ایده‌ی کلی از این‌که تیپ‌های شخصیتی شانزده‌گانه چطور در مواجهه با درگیری واکنش نشان می‌دهند ، ارائه دهم.

 

ESTJ: مدعی، احتمالا رقابت‌طلب. به دنبال پایان دادن به تعارض

ESTP: مدعی، احتمالا همکاری‌کننده. به دنبال پیشرفت

ESFJ: همکاری‌کننده یا مصالحه‌گر. به دنبال حفظ روابط و توجه به عوامل غیرکلامی در روابط بین‌فردی

ESFP: همکاری‌کننده و مصالحه‌گر. به دنبال شنیده شدن

ENTJ: مدعی، به نظر رقابت‌طلب است اما ممکن است برای همکاری در حل تعارض تلاش کند. به دنبال خاتمه دادن به تعارض

ENTP: مدعی، به نظر می‌رسد به دنبال همکاری ست. به دنبال پیشرفت و فهم

ENFJ: همکاری‌کننده و مصالحه‌گر. به دنبال حفظ روابط

ENFP: مدعی، به نظر می‌رسد به دنبال همکاری باشد.  به دنبال فهمیدن ایده‌ها و احساسات

ISTJ: مصالحه‌گر، پذیرنده یا اجتناب‌کننده. به دنبال بدست آوردن یک خروجی مطلوب است ولی در شروع تعارض مردد است.

ISTP: مصالحه‌کننده و همکاری‌کننده. به دنبال گذر از درگیری

ISFJ: مصالحه‌کننده و همکاری‌کننده. به دنبال حل تعارض و جلوگیری از توهین

ISFP: مصالحه‌کننده و همکاری‌کننده یا اجتناب‌کننده. به دنبال فهمیدن احساسات دیگران

INTJ: مصالحه‌کننده و همکاری‌کننده یا اجتناب‌کننده. به دنبال خاتمه دادن به تعارض است اما در شروع آن مردد است.

INTP: مصالحه‌کننده و همکاری‌کننده. به دنبال فهم ایده‌های دیگران

INFJ: مصالحه‌کننده و همکاری‌کننده یا اجتناب‌کننده. به دنبال حفظ روابط

INFP: مصالحه‌کننده و همکاری‌کننده. به دنبال فهم نظرات و احساسات دیگران

 

حالا چگونه می‌توانید از این اطلاعات برای خودتان استفاده کنید؟ خب، همانطور که قبلا پیشنهاد دادم شما بهتر است سبک درگیری خود را بدانید تا بتوانید پیش‌بینی کنید که چگونه وقتی ناسازگاری ظاهر می‌شود واکنش نشان می‌دهید و سهم خودتان را در مدیریت درگیری‌ها بدانید. سپس، اگر تا حدودی تیپ شخصیتی اطرافیانتان را می‌شناسید، ممکن است بتوانید نحوه‌ی پاسخ این اشخاص را در لحظه به ناسازگاری‌ها پیش‌بینی کنید.

 

برای مثال، اگر در برخورد با تیپی هستید که اجتناب‌گر است، مانند من، ممکن است سخت‌تر بتوانید از زیر زبانشان برای نظر دادن راجع به تعارض پیش‌آمده حرف بکشید. اما اگر با شخصی که سبک مدعی در مواجهه با تعارض دارد -مانند رقابت‌طلب‌ها-  طرف هستید نباید نگران پی بردن به نظراتشان باشید به این علت که آن‌ها به راحتی نظراتشان را اعلام می‌کنند. در عوض، باید مطمئن شوید که صدایتان به درستی شنیده می‌شود.

فرقی نمی‌کند با چه کسی دچار تعارض شده‌اید، به خاطر داشته باشید از پذیرفتن نقش خود در حل تعارض‌ها که کتاب‌ها و کلاس‌ها همیشه راجع به‌شان حرف می‌زنند استفاده کنید. مثلا بهتر است به هم‌اتاقی‌تان به جای گفتن : « توی عوضی با چه جراتی تونستی تمام پنیر گرون‌قیمت منو بخوری؟» بگویید: «من برای تهیه‌ی این پنیر گران قیمت پول زیادی صرف کردم و وقتی دیدم تمامش خورده شده خیلی ناراحت شدم.» اگر در حال تجربه‌ی تعارض با کسی که بسیار مدعی‌ست هستید نباید آن‌ها را عصبانی‌تر یا با زدن اتهامات تدافعی‌تر کنید. یا اگر با کسی که اجتناب‌گر است صحبت می‌کنید حمله کردن و اتهام زدن به آن‌ها تنها باعث می‌شود آن‌ها بیشتر در لاک خود فرو روند.

من مشتاقم که نظراتتان را راجع به تیپ‌های شخصیتی و نحوه‌ی برخورد آن‌ها با درگیری بر اساس مدل پنج‌عامله‌ی توماس کیلمن بدانم. اگر در نحوه‌ی برخورد تیپ‌های شانزده‌گانه هنگام تعارض با من هم‌عقیده نیستید، اطلاع دهید. من می‌توانم درگیری را کنترل کنم اگر صفحه‌ی مانیتور از من محافظت کند!


دوره حضوری مرتبط


منبع: truity.com

مترجم: نیلوفر نقدی- عضو دپارتمان تولید محتوای تایپ‌شناسی و دانش‌آموخته MBTI تایپ‌شناسی

نیلوفر درباره خودش این‌طور می‌گوید:

من نیلوفرم؛ رهروی راه شناخت اطرافم، اطرافیانم و از همه مهمتر خودم! اصلا چرا بعد شناخت از کلمات استفاده کنیم و محدودش کنیم؟! کافیه بی هیچ حرفی قدم بذاریم در راه خودشناسی و ببینیم چطور شناخت ما نسبت به همه چی تغییر میکنه و پخته تر میشه! ما اینجاییم تا باهم این مسیر بی انتهای شیرین رو طی کنیم


دیدگاه و نظری درباره این مقاله اگر دارید، آن‌را زیر همین پست و در قسمت کامنت‌ها بنویسید.


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:

چطور به نسخه بهتری از خودمان تبدیل شویم؟


 

 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *