مطالب پیشنهادی:

تیپ شناسی MBTI 

چرا برخی از انواع شخصیت‌ها، به سختی خود را می‌بخشند؟

چرا برای برخی افراد، بخشیدن خود به گونه‌ای است که انگار اشتباه پیش آمده تاثیر زیادی بر او نگذاشته است؟ آنها ضمن، عذرخواهی وعده بهبود داده و به زندگیشان ادامه می‌دهند. در حالی که برخی دیگر، به هنگام ارتکاب اشتباه، شرمسار شده و اغلب به سختی خود را می‌بخشند.

بسیاری از دانشمندان، دو سبک تصمیم محور و احساس محور را برای بخشش، در نظر گرفته‌اند. بسته به اینکه فرد، جهت بخشیدن خود از کدام رویکرد استفاده نماید، میزان متفاوتی از احساس شرم و درگیری با گذشته را تجربه خواهد کرد.

حال براساس شخصیتتان باید دید که چرا بخشیدن خودتان دشوار است؟ حال اگر غیرمنصفانه از خود انتقاد می‌کنید، باید استراتژی‌هایی برای کمک به خود اتخاذ نمایید.

 

ایده‌آلگرایان، همه را می‌بخشند جز خودشان!

بخشش برای ایده‌آلگرایان بسیار آسان است مگر اینکه تلاش کنند خودشان را نیز ببخشند! البته ممکن است سالها طول بکشد! اگر دیگران مرتکب اشتباهی شده باشند و از بخشش شما شاد شوند، شما آن‌ها را خواهید بخشید هر چند به شما آسیب وارد شده باشد! اما این همدلی را با خود ندارید و در کشمکش دائمی برای مهربانی با خود خواهید بود.

احساسی‌های شهودی (INFJ, INFP, ENFJ, ENFP) بسیار پرشورند. تمرکز آنها بر بهترین خود شدن و ایجاد بهترین جهان ممکن برای همگان است. وقتی این آرمان‌ها محقق نشوند، آنها می‌توانند با خودشان بی‌رحم شوند.

پایبندی سفت و سخت به اخلاقیات نیز NFها را به سوی تنبیه خود سوق می‌دهد. وقتی آنها بین آنچه انجام داده‌اند و آنچه فکر می‌کنند باید انجام دهند، تناسب وجود نداشته باشد، آشفته می شوند و خود را نمی‌بخشند چون گمان می‌کنند به راستی و درستی دنیا خیانت کرده‌اند!

 

توصیه‌هایی برای بخشیدن خود

  • آرمان‌گرایان، برای بخشیدن خود باید به رویکرد احساس محور روی آورند. باید به جای عقلانی کردن اشتباهتان، نکات منفی را با احساسات مثبتی جایگزین نمایید که سبب ایجاد احساس بهتری نسبت به خودتان می‌شود.
  • افکار و احساسات منفی را بنویسید و از ذهن، دور نگه دارید.
  • کارهای مثبت انجام دهید و آن را به دیگران نیز اعلام کنید. این بهترین راه برای تقویت تصویر خودتان است چرا که شما واقعا انسان خوبی هستید.
  • با افرادی در تعامل باشید که شما را حمایت کرده و قدردانتان هستند. این افراد بخششی به شما عرضه می‌دارند که شما برای خود قائل نیستید.

 

خردگرایان: بخشش زمانی اتفاق می‌افتد که اشتباه جبران شده باشد!

خردگرایان بیش از آرمان‌گرایان در امر بخشش سختگیرند. آنها بخشیدن دیگران را به اندازه بخشیدن خود دشوار می‌پندارند. اما در نهایت این کار را انجام می‌دهند چرا که منطقی‌ترین روش ممکن است.

عملگرایی، رفتار کلیدی شهودی‌های منطقی (ENTJ, INTJ, ENTP, INTP) است. اگر در دستهٔ خردگراها هستید، همیشه در جستجوی کارآمدترین راه برای حل مشکلاتید و با صرف کمترین زمان و هزینه این امر را انجام می‌دهید. بنابراین مساله‌ای را که سبب پریشانی، عصبانیت و اثرگذاری کمتر شما می‌شود، به سرعت حل خواهید کرد. پس بجنبید!

اغلب NTها به محض حل مساله، خود را می‌بخشند. حل مساله ممکن است به اشکال مختلف صورت گیرد. ممکن است به جستجوی فعالانه برای جبران اشتباهتان بپردازید و این تلاش را به دیگران نیز نشان دهید. همچنین ممکن است زمانی را برای بررسی جزئیات موضوع اختصاص دهید. شما می‌توانید به خود باور داشته باشید که اشتباه پیشین را مجددا تکرار نخواهید کرد. پس چنین کنید و پرونده را ببندید!

 

توصیه‌هایی برای بخشیدن خود

  • برای خردگرایان، بخشش با رویکرد تصمیم محور راهگشاست و این به دلیل نیاز به منطقی بودن در این افراد است. با جدایی احساسات از منطق می-توانید دلیل قرارگیری خود در این موقعیت را بسنجید.
  • اشتباهات را دسته‌‌بندی کنید تا بدانید با چه رو به رو هستید. چرا که ممکن است برخی از اشتباهات به آسانی و سرعت جبران شوند.
  • زمانی را برای پردازش اشتباهات اختصاص دهید. تا بتوانید بی‌طرفانه دلیل انجام آن کار را بیابید. همچنین به چرایی ایجاد احساسات مثبت و منفی خود هنگام انجام آن پی ببرید. توانایی خود در دیدن تصاویر بزرگ را برای ایجاد چشم انداز به کار گیرید.
  • “ببخشید اما هرگز فراموش نکنید” پندی است که خردگرایان می‌توانند مد نظر قرار دهند. اگر خود را بخشیدید، اشتباه پیش آمده را مدام به خاطر نیاورده و آن را خرابکاری تلقی نکنید. آن را رها کرده و بخشی از زندگی بدانید. اجازه دهید گذشته وجود داشته باشد.

 

پشتیبان‌ها: کمی هم خودتان را ببینید!

عملگرایی، سازمان یافتگی و قاطعیت از ویژگی‌های پشتیبان‌های سالم است. آنها براساس ارزش‌های خود و جوامع، بهترین و درست‌ترین کارها را انجام می‌دهند. SJها، شکایات را از میان برده و ارتباطات را از نو می‌سازند.

البته این نگرش به معنی بخشیدن همیشگی خود نیست. افراد حسی-قضاوتی (ESFJ, ESTJ, ISFJ, ISTJ) زندگی می‌کنند تا اعمال درست انجام دهند و اگر چنین نشود، نسبت به خود بسیار سختگیر می‌شوند.

پشتیبان‌ها برای شان و جایگاه خود در جامعه ارزش بسیاری قائلند چنان که اگر دیگران راجع به آنها مثبت فکر کنند، عزت نفس SJها افزایش می‌یابد. آنها به هنگام انجام اشتباهات، خود را تنبیه می‌کنند چرا که معتقدند شان آنها زیر سوال رفته است.

شاید بزرگترین مشکل ایشان، پرداختن به بایدها و نبایدهایی باشد که صرفا توسط خودشان نوشته شده است. آنها زندگی را جاری ندیده و اشتباهات را فرصتی برای آموختن و رشد نمی‌دانند. بلکه خود را درگیر باید و نبایدهای شخصیشان برای هر فکر و رفتاری می‌بینید. آیا این باید و نبایدها همیشه واقعی است؟ اگر SJها معیارهای بخشش خود را مشابه با معیارهای بخشیدن دیگران در نظر بگیرند، خود را آسان‌تر می‌بخشید.

 

توصیه‌هایی برای بخشیدن خود

  • پشتیبان‌ها برای بخشش خود به ترکیبی از رویکرد‌های احساس محور و تصمیم محور نیاز دارند. از این طریق متوجه می‌شوید که احساستان کاملا متعصبانه است. در واقع انتظاری که شما از خودتان دارید، بیشتر از انتظاری است که دیگران از شما دارند! با تمرکز بر اعمال مثبتتان، خود را آسان‌تر می بخشید.
  • با یک دوست خوب هم صحبت شوید. گاهی لازم است احساسات خود را قبل از انجام کار و ارائه راه حل، اعتبارسنجی کنید.
  • پشتیبان‌ها از طریق تجربه می‌آموزند. انجام کارها به روش‌های متفاوت می-تواند به شما کمک کند تا خود را برای رویارویی بهتر با موقعیت مشابه در آینده آماده کنید.
  • کمی خودتان را ببینید؛ هر کسی دچار اشتباه می‌شود حتی شما!

 

تجربه گرایان: آیا اشتباهات کوچک خود را هم نبخشیدید؟

افراد حسی-ادراکی با قرارگیری در موقعیت‌های شاد، زندگی را زندگی می‌کنند و در این موارد، نگرانی زیادی ندارند. می‌توان گفت تجربه‌گرایان (ISTP, ISFP, ESTP, ESFP) در لحظه زندگی می‌کنند. آنها به راحتی واقعیت‌های پیرامون را می‌بینند اما گذشته را نیز به خاطر می‌سپارند. در واقع تجربه‌گرایان روند اشتباهات گذشته را به یاد دارند. SPها باید در نظر داشته باشند که “گذشته، گذشته است” تا راه برای بخشش خودشان باز ‌شود. بخشیدن خود به شما کمک می‌کند که از درد یا رنج رها شوید. البته تجربه‌گرایان ابدا به آن نمی‌پردازند!!!

جایی که مدام همه چیز به هم بریزد، تجربه‌گرایان می‌توانند غیرقابل پیش بینی شوند. ممکن است شما کاملا آرام و منطقی بوده و هر دو پایتان روی زمین باشند. اما یک دقیقه بعد، بی‌پروا شده و به افراد آسیب بزنید! البته طولی نخواهد کشید که متوجه عواقب واقعی کارتان می‌شوید. در چنین موقعیتی، گفتگوی درونی منفیتان شروع شده و سرزنشتان می‌کند.

برای تجربه‌گرایان، بزرگترین مشکل، تفکر حالا و چگونه است. شما تمایل دارید شما درگیر احساسات اندوهناک می‌شوید اما این گونه هیجانات، به شما احساس شرمساری تلقین می‌کنند و توان تفکر راجع به شرایط پیش آمده را از شما می‌گیرند. حال از آنجا که نمی‌خواهید دیگران شما را به این شکل ببینند، در مدتی که برای پذیرش و بخشش خود در نظر گرفته اید، کارهای انفرادی بسیاری انجام خواهید داد.

 

توصیه‌هایی برای بخشیدن خود

  • شما به رویکرد تصمیم محور برای بخشش و عیب‌یابی نیاز دارید. شما نیاز دارید ذهنتان را از هر نگرانی بزرگی که در گذشته نگهتان داشته، پاک کنید. مشکلات بزرگ را حل کرده و موارد کوچک را ببخشید.
  • مسئولیت آنچه انجام می‌دهید را بپذیرید تا عزت نفستان تقویت گردد.
  • نشخوار کردن کمکی به شما نخواهد کرد! هر آنچه را که نمی‌توانید تغییر دهید، بپذیرید و تصمیم به زندگی با کمی مراقبت بیشتر در آینده بگیرید.

 

منبع: truity.com


دوره حضوری مرتبط


مترجم: محبوبه هداوند- عضو دپارتمان تولید محتوای تایپ‌شناسی و دانش‌آموخته دوره حضوری MBTI پیشرفته

محبوبه درباره خودش این‌طور می‌گوید:

قدم گذاشتن در مسیر خودشناسی، باعث شد با خودم در صلح باشم و در این مسیر، MBTI قطب نمای منه


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *