مطالب پیشنهادی:

سبک خرج کردن NT و NF

MBTI و مدیریت مالی

این مقاله قسمت دوم از این بحث است. اگر قسمت قبلی را نخوانده‌اید پیشنهاد می‌کنیم آن‌را از این لینک مطالعه نمایید. در قسمت قبلی درباره سبک خرج کردن دو طبع (Temperament) پشتیبان و تجربه‌گرا صحبت کردیم و در این قسمت می‌خواهیم سبک خرج کردن خردگراها و آرمان‌گراها را بررسی کنیم.

خرج کردن آرمان‌گراها

آرمان‌گراها می‌توانند حتی در شرایطی که از چیزی خوششان نمی‌آید و از آن لذت نمی‌برند، خودشان را فریب دهند و وانمود کنند که خیلی هم دارد بهشان خوش می‌گذرد. آن‌ها یکپارچگی درونی‌شان را به قیمت حفظ هماهنگی و هارمونی با جمع از بین می‌برند؛ که هر دوی این موارد برای آن‌ها مهم و مرکزی است. اما گاهی زیاد پیش می‌آید که آن‌ها درباره این‌که آیا دارند لذت می‌برند، یا بهشان خوش می‌گذرد یا از چیزی رضایت دارند یا نه با صداقت جواب ندهند. دلیل این موضوع این است که آن‌ها معمولاً بیشتر به‌فکر نیازهای دیگران هستند تا نیازهای خودشان. برای آن‌ها خیلی مهم است که مطمئن باشند آیا دیگران خوشحالند و دارد بهشان خوش می‌گذرد یا نه. به‌طوری‌که ممکن است اصلاً یادشان برود که خودشان هم باید خوشحال باشند. از طرفی اگر از این ور بام بیفتند و فقط به خودشان اهمیت دهند، خوشی‌شان کوتاه می‌شود و بلافاصله به آن‌ها احساس گناه دست می‌دهند و شروع به سرزنش کردن خودشان می‌کنند. آرمان‌گراها تنها زمانی می‌توانند خوشحال و سرگرم باشند که مطمئن باشند دارد به همه خوش می‌گذرد.

سه پیشنهاد:

۱. بر ترستان درباره این‌که دیگران ممکن است چه احساسی داشته باشند غلبه کنید. اگر آن‌ها با شما هستند معنی‌اش این است که از بودن در کنار شما لذت می‌برند و خودشان می‌خواهند با شما باشند، بنابراین نیازی به انجام دادن کار اضافه‌ای نیست. پس خودتان باشید و راحت رفتار کنید، حتماً کنار شما به آن‌ها خوش می‌گذرد که الان کنارتان هستند. گاهی اعلام کنید چه می‌خواهید، از این‌که بگویید چه می‌خواهید نترسید یا خجالت نکشید. در این‌صورت اطرافیانتان هم راحت‌تر خواهند بود و این باعث می‌شود به خودتان هم بیشتر خوش بگذرد.

۲. وقت بگذارید و به این فکر کنید که واقعاً از چه چیزی لذت می‌برید؟‌ چه کاری هست که انجام دادنش واقعاً باعث می‌شود بهتان خوش بگذرد؟ مشکل این‌جاست که شما اغلب برای این‌که هوای دیگران را داشته باشید به خواسته‌ها و علائق آن‌ها گوش داده‌اید و دنباله‌روی نظر آن‌ها بوده‌اید به خاطر همین احتمالاً فرصت نکرده‌اید به این فکر کنید که خودتان از چه چیزی لذت می‌برید.

۳. بپذیرید که شما مسئول این نیستید که حال همه را خوب کنید یا کاری کنید که به همه خوش بگذرد. فرورفتن در این نقش- که می‌خواهم همه را خوشحال نگه دارم- باعث می‌شود استرس زیادی به شما وارد شود، ضمن این‌که دیگران را هم تحت فشار قرار می‌دهد. به احساسات و خواسته‌های خودتان توجه کنید و وقتی با دیگران ارتباط دارید خودتان باشید، خود واقعی‌تان را نشان دهید؛ نه آن‌چه برای خشنودی آن‌ها نشان می‌دهید.

خرج کردن خردگراها

خردگراها زمانی سرگرم می‌شوند که از نظر ذهنی درگیر یک موضوع شوند. آن‌ها برای سرگرم شدن و تفریح کردن نیاز به یک چالش ذهنی و فلسفی دارند که مغزشان را درگیر کند و البته ارزش وقت گذاشتن را داشته باشد. زمانی‌که خردگراها دارند با کسی وقت می‌گذرانند یا کاری انجام می‌دهند که ذهنشان را غلغلک نمی‌دهد، احساس کلافگی می‌کنند. چیزی که برای آن‌ها جالب و سرگرم‌کننده است این است که با سایر افراد به روش‌های هوشمندانه، نغز و درگیرکننده از نظر ذهنی ارتباط بگیرند. آن‌ها از بازی‌های ذهنی، حقه‌های فکری و معماها بسیار لذت می‌برند، مثلاً این‌که حدس بزنند طرف مقابل دارد به چه چیزی فکر می‌کند و چطور می‌شود از نظر روانشناختی او را شناخت و روی ذهن یا عقیده‌اش تأثیر گذاشت. به‌ندرت پیش می‌آید که یک خردگرا به‌طور ذاتی صرفاً با فعالیت‌های بدنی و حرکتی سرگرم‌ شود. فعالیت‌های بدنی آن‌جایی برای خردگراها جذاب است که در دل آن نوعی هوشمندی یا تمرین ذهنی هم وجود داشته باشد.

سه پیشنهاد:

۱. خیلی هم به تفکر و ذهنتان بها ندهید. بپذیرید که گاهی افکار و ایده‌های جذاب از راهی غیرمستقیم به ذهن ما خطور می‌کند. گاهی اوقات در فعالیت‌های فیزیکی و تحرک داشتن‌ها چیزهایی برای یادگرفتن وجود دارد که هرگز نمی‌شود فقط با نشستن و فکر کردن به آن‌ها رسید. گاهی اوقات فکر نکردن می‌تواند افکارتان را برای شما شفاف‌تر کند.

۲. اول اقدام، بعد فکر. گاهی اوقات خردگراها آن‌قدر درباره یک مسئله فکر می‌کنند و به آن شاخ و برگ می‌دهند که یادشان می‌رود اقدام کنند. دل به دریا بزنید و قدم اول را بردارید. گاهی اوقات تنها چیزی که لازم است این است که قدم بردارید و حرکت کنید و بعداً درباره‌اش فکر کنید. گاهی همین که اجازه دهید، خواسته‌ها، تمایلات، تکانه‌ها و عواطفتان بدون فکر قبلی فرصت بروز پیدا کنند خیلی جذاب و لذت‌بخش و حتی سالم و مفید است. یادتان باشد شما روبات نیستید، انسان هستید.

۳. به سرمایه‌گذاری پولتان روی افراد یا فعالیت‌هایی که از نظر ذهنی برای شما آورده‌ای دارند ادامه دهید. به‌هرحال در بلندمدت این روش شما برای لذت بردن از زندگی و سرگرم شدن و احساس رضایت داشتن است. افرادی را پیدا کنید که می‌توانند با شما همراه شوند و از نظر ذهنی در کنار هم رشد کنید و تخصصتان را بیشتر و عمیق‌تر کنید. این سنرژی و همراهی ذهنی برای خردگراها بسیار رشددهنده و فوق‌العاده است.


دوره حضوری مرتبط


منبع: مجله Keirsey


دیدگاه و نظری درباره این مقاله اگر دارید، آن‌را زیر همین پست و در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید.


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:

چرا رابطه عاطفی با خردگراها (NT) می‌تواند سودمند باشد؟

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه

  • الیار گفت:

    من یک خردگرام کاملا درست میگید.ولی نمیدونم توی بازی وسطی چرا کسی نمیتونه بزنه منو،در ضمن عاشق اینم فکر دیگران رو بخونم.