مطالب پیشنهادی:

در مورد تیپ شخصیتی ENTP چه می‌دانید؟

تیپ ENTP در یک نگاه

افرادی که ترجیحات شخصیتی‌شان ENTP است مهارت خوبی در حل خلاقانه مسئله‌های نظری دارند، آن‌ها افرادی خوش‌فکر و نوآور هستند و همواره به شیوه‌های نوین و جدید برای انجام کارها فکر می‌کنند، دلیل این موضوع است که معمولاُ این تیپ به‌خوبی متوجه الگوها و ارتباطات پنهان در پدیده‌ها و سیستم‌ها می‌شود. آن‌ها از فکر کردن در مورد استراتژی‌ها و تدوین راهبرد مناسب لذت می‌برند و به‌خوبی متوجه فرصت‌های بالقوه برای رشد و توسعه می‌شوند.

تعدادی از کلمات یا عباراتی که توصیف خوبی از تیپ شخصیتی ENTP ارائه می‌دهند را با هم مرور می‌کنیم:

ENTPها در بهترین حالتشان افرادی:

به‌دست گرفتن ابتکار عمل، تشویق‌کننده استقلال افراد، مبتکر و خلاق، کنجکاو، چالشی، فعال، مفهوم‌پرداز، استراتژیک، قاطع، سازگار، تحلیل‌گر، نظری، عینیت‌گرا، باهوش و زیرک، پرسش‌گر، سرزنده، عقلانی، صریح، پرانرژی، خوش‌فکر، مستقل، از چالش‌های دشوار و پیچیده لذت می‌برد

عواملی که باعث استرس یا تحریک ENTPها می‌شوند:

انجام دادن کارهای بدون جذابیت، تمرکز روی مشکلات شخصی، تنهایی، کارهای روتین و خسته‌کننده، نادیده گرفتن شایستگی‌های من، ددلاین‌ها، ناکارآمدی، نادیده گرفتن ایده‌های من، لجبازی، به حساب نیاوردن تحلیل‌ها من، جزئیات بسیار زیاد

تیپ شخصیتی ENTP در محل کار:

افرادی که ترجیح شخصیتی‌شان ENTP است دوست دارند در یک محیط در حال رشد و پیشرفت که سرعت انجام کارها در آن بالاست مشغول فعالیت شوند. آن‌ها دوست دارند محیط کار به آن‌ها اجازه دهد تا متفاوت فکر کنند و به راه‌ حل‌های جدید و قبلاً امتحان‌نشده دست پیدا کنند، در نتیجه داشتن استقلال عمل برای آن‌ها مهم است. ENTPها از این‌که در مورد مسائل و چالش‌های پیچیده فکر کنند و به راه حلی فنی دست پیدا کنند بسیار لذت می‌برند. آن‌ها مهارت‌های کلامی و طرز بیان خیلی خوبی دارند و می‌توانند ایده‌ها و فرصت‌های جدید را به بیانی شیوه و روان به دیگران ارائه کنند. مشاغل مختلف و متنوعی ممکن است توجه ENTPها را به خود جلب کند، از جمله مشاغل حوزه‌های خلاقیت، سیاست، مدیریت کسب‌و‌کار، امور مالی و مهندسی.

درست مثل ENFPها، افراد با تیپ شخصیتی ENTP هم در هر جایی احتمالات و فرصت‌های جذاب را می‌بینند و شناسایی می‌کنند. البته گاهی اوقات این توجهِ وسیع به احتمالاتِ مختلف ممکن است باعث از بین رفتن تمرکز حواس این تیپ شود به‌طوری‌که ممکن است آنقدر توجهشان روی ایده‌ها و گزینه‌های جذاب دیگر پرش داشته باشد که نتوانند کاری که در حال انجامش هستند را به اتمام برسانند و روی آن متمرکز بمانند. در نتیجه لازم است این تیپ به صورت آگاهانه دامنه گزینه‌های بیرونی را محدود کند تا فرایند تصمیم‌گیری یا به پایان رساندن کارْ بیش‌ازاندازه طول نکشد.

برخی از مشاغل جذاب برای ENTPها

طراح پلان معماری، روانشناس سازمانی، تکنیسین یا مهندس برق و الکترونیک، کارگردان هنری، طراح تبلیغات، معمار، مدیر ارشد فروش، مدیریت ورزشی، مدیریت اجرایی رسانه، مدیر تربیتی، ارزیاب پروژه، مدیریت بخش حمل‌و‌نقل

ENTPها و رهبری

هشت درصد رهبران دنیا را ENTPها تشکیل می‌دهند، درحالی‌که این تیپ از نظر جمعیتی تنها ۴ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده است. ENTPها به کمک ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی که دارند می‌توانند به ایده‌ها و راه حل‌های فوری و موثری برسند.

رهبران NT؛ اول سرانجام کار را می‌بینند

رهبران NT هم درست مثل رهبران NF به رویدادهای احتمالی آینده توجه می‌کنند. اما در خصوص این‌که هرکدام از این رهبران روی کدام بخش از آینده تمرکز می‌کنند بین آن‌ها تفاوتی اساسی وجود دارد. عمده رهبران NT اعلام کرده‌اند دغدغه اصلی آن‌ها حل مسائل و تحلیل موضوعات بوده است (۸۹ درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند)، سایر مواردی که برای رهبران NT حائز اهمیت هستند: ارائه دورنمای استراتژیک (۸۲ درصد شرکت‌کنندکان)، گرفتن ابتکار عمل (۷۳ درصد). NTها خودشان را منشأ تحلیل‌های نقادانه، مدل ذهنی استراتژیک و اشتیاق و میل به پیشرفت می‌دانند.

در نتیجه NTها در جایگاه رهبری نقاط قوت زیر را دارند:

  • روش‌های فعلی را با دید یک منتقد دقیق نقد و تحلیل می‌کنند
  • انگیزه و اشتیاق فراوانی برای آزمودن روش‌های تازه و استفاده از ایده‌های جدید دارند
  • به دنبال اجرای برنامه‌های بلند مدت هستند
  • ایده‌ها را به نتایج و خروجی‌های ملموس تبدیل می‌کنند

استرس و ENTPها

در شرایط استرس ENTPها ممکن است نگرانی زیادی را تجربه کنند و از اطرافیان فاصله بگیرند. آن‌ها در این شرایط نگاهی تک‌بعدی به امور پیدا می‌کنند و از درک و دیدن سایر احتمالات ناتوان می‌شوند. ضمن این‌که ممکن است برخلاف شرایط معمول خیلی احساساتی با مسائل برخورد کنند. در لحظات اولیه بروز استرس مشکل اصلی ENTPها این است که خیلی زود حواسشان پرت می‌شود و نمی‌توانند روی یک موضوع یا یک پروژه تمرکز کنند. علاوه بر این ممکن است به شکل انتقادآمیزی با قضایا برخورد کنند و خصوصاً آستانه صبر و تحملشان در برابر افراد ناشایست بسیار کم می‌شود.

ENTPها و روابط شخصی

افراد با ترجیحات شخصیتی ENTP عاشق بحث و گفتگو و گاهی مناظره پیرامون موضوعات مختلف با دیگران هستند. سبک ارتباطی آن‌ها اگرچه هیجانی و پرنشاط است اما ممکن است گاهی خیلی صریح و چالشی باشند. اطرافیان، خانواده، دوستان و شریک عاطفی ENTPها آن‌ها را افرادی پرانرژی و سرزنده اما در عین حال مستقل می‌بینند.


مایلم به این موضوع بیشتر پرداخته شود: [kkstarratings]


منبع: mbtionline.com

منبع عکس: truity.com


محصولات مرتبط

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹ دیدگاه

  • سام گفت:

    همچنین در این پیچیدگی من موندم ویژگی های مرتبط با اهمال کاری که ریشه ای هم در این تیپ شخصیتی من داره رو چه کارش باید کنم!
    chronic procrastinatior!!!

  • Saam گفت:

    در درصد بالایی از اوقات تست که میدم جواب ENTP هست ولی گاهی هم ENFP میشه (چون اختلاف چشم گیری بین F و T نیست !)
    یک جورایی من ENTP ENFP هستم هر دو هم از نوع t نه a…

    So How can I get ideas for my self to be better or understand what I should choose?

  • سام گفت:

    شباهت بی حد و اندازه افرادی با شخصیت entp با افراد مبتلا به ADD / ADHD for adults باهوش بالا واقعا کار تشخیص رو سخت میکنه!

  • RAFI گفت:

    سلام
    طبق تستی که انجام دادم شخصیتم ENTP ازآب دراومد البته فکر بعضی چیز ها زیاد باهم هماهنگی ندارن
    من علاقه زیادی به کسب درآمد و پول دارم البته ک همه همینطور هستن ولی مشکلات زیادی که من دارم باعث شده که فکر کنم نسبت به همه آدم ها بیشتر به کسب درآمد فکر کنم
    همچنین من دانشجوی علوم سیاسی هستم و علاقه زیادی هم به سیاست دارم و دوست دارم به قله های بلند برسم
    آیا با تیپ شخصیتی ک برام تشخصی شده اینا مطابقت دارن؟

    • آرسام هورداد گفت:

      درود فراوان
      از اون داده‌ها و ورودی‌ها نمیشه به type رسید RAFI عزیز.

  • Tayeba گفت:

    یه entp امکانش هست که عواطف دیگرانو خیلی خوب درک کنه؟
    این تیپ شخصیتی ممکنه تا حدود زیادی مرتب باشه مثلا تو چیدمان وسایل تو خونه یا کار ولی تو برنامه ریزی هاش تایما رو حدودی بزاره و بیشتر با زمان پیش بره یا خودشو و برنامه شو سازگار کنه با محیط که هم به هدفش برسه هم آرامشش حفظ بشه(دوری از اختلاف و تعارض با اطرافیان مخصوصا j)؟ اگه مرتبه دلیلش چی هست؟
    این ایده درسته که این تیپ بهتره برای دنبال کردن هدفش خودشو توی محیط هدف قرار بده مثلا کلاس بره برای یادگیری زبان تا سلف استادی چون باعث میشه مسیر رسیدن به هدف رو راحت تر و بهتر دنبال کنه؟
    و این سوال مهم که entp از خانوادش و دوستای صمیمیش حمایت زیادی میکنه؟ ممکنه مثل f بنظر بیاد تو این دوتا موقعیت؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما Tayeba گرامی
      مواردی که اشاره کردید، از جمله مهارت همدلی، نظم، سازمان‌دهی، و حامی بودن همگی توانمندی‌هایی هستند که هرکس فارغ از Type شخصیتی‌اش می‌تواند آن‌ها را پرورش دهد. هرچند بعضی از Type ها به طور ذاتی زمینهٔ مساعدتری برای بروز برخی مهارت‌ها دارند، اما به طور کلی هرکسی قادر است مهارت‌های خود را در هر زمینه‌ای افزایش دهد.
      شاد باشید

  • Alham گفت:

    باسلام و خسته نباشید.
    میخواستم بپرسم آیا میشود تیپ شخصیتی یک فرد بعد از مدت ها تغییر کند؟یا آیا اون فرد میتواند تیپ شخصیتی اش را با تمرین ،تغییر دهد؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام الهام گرامی
      تیپ شخصیتی MBTI شما مادرزادی و در نتیجه ثابت است اما «رفتار» قابل مدیریت و در نتیجه قابل تغییر است. تیپ و رفتار دو بُعد مختلف از شخصیت (Personality) ما هستند و در نتیجه شخصیت به طور کلی قابل مدیریت و تغییر است.
      موفق باشید.