مطالب پیشنهادی:

آنتونی رابینز

قهر کردن، یکی از مخرب‌ترین رفتارها در رابطه عاطفی است

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۵ دقیقه

همه ما تجربه این را داشته‌ایم که در رابطه عاطفی، نسبت به طرف مقابلمان احساس دلخوری و حتی عصبانیت را تجربه کرده‌ایم.

دلیل این دلخوری‌ها در رابطه عاطفی معمولاً این است که احساس می‌کنیم کنترل رابطه از دست ما خارج شده.

در چنین شرایطی سعی می‌کنیم دوباره کنترل رابطه را در دست بگیریم و یکی از روش‌های متداول و معمول این است که سعی می‌کنیم طرف مقابل را «تنبیه» کنیم و به قول خودمان درس خوبی به او بدهیم!

[divide]

پیشنهاد سردبیر: نکاتی که INTJها باید در مورد رابطه عاطفی بدانند

[divide]

اما مسئله اینجاست که تنبیه طرف مقابل معمولاً نتیجهٔ عکس می‌دهد و باعث می‌شود شکاف عاطفی بین ما و طرف مقابلمان بیشتر و بیشتر شود.

در حالی که اولین نکته‌ای که در چنین موقعیتی باید به آن توجه کنیم این است که این شکافِ ایجاد شده را کمتر کنیم، نه بیشتر! در نتیجه کنترل شما روی رابطه عاطفی از این هم کمتر می‌شود و این به احساسِ بد شما دامن می‌زند.

قهر کردن یک واکنش مخرب در رابطه عاطفی است

وقتی تصمیم به تنبیه کردن طرف مقابل می‌گیرید یا مثلاً با او قهر می‌کنید، در واقع به نوعی دارید به او صدمه می‌زنید، نوعی صدمه و آسیب ذهنی. هیچ عشق و محبتی در این کار شما وجود ندارد، هر چه هست فقط نادیده گرفتن و بی‌تفاوتی است.

این باعث می‌شود طرف مقابل شما بیش از قبل احساس تنهایی کند و پیش خودش بگوید: «او مرا نمی‌فهمد و نیازهای من را درک نمی‌کند».

[box type=”tip” radius=”5″]وقتی قهر کردن یا تنبیه کردن طرف مقابل تبدیل به عادت و روال طبیعی شما در رابطه بشود، به مرور زمان «اعتماد» میان شما دو نفر کمرنگ‌تر خواهد شد.

این بی اعتمادی باعث می‌شود، حتی اگر هر دو نفرتان در رابطه باقی بمانید به نوعی فاصله عاطفی و ذهنی بسیار زیادی بین شما ایجاد شود. یعنی فقط از نظر فیزیکی در کنار هم حضور دارید و ذهن و فکر و احساس شما هزاران کیلومتر از هم فاصله گرفته است.

دلیل این موضوع هم واضح است، طرفی از رابطه که بیشتر مورد قهر و بی‌تفاوتی قرار می‌گیرد، دور خودش دیوار می‌کشد و با فاصله‌ای مشخص را با شما حفظ خواهد کرد تا کمتر آسیب بخورد.

توجه و مراقبت جایگرین بهتری است

اما روش بالغانه‌تر این است که جایگزینی برای تنبیه و قهر با شریک عاطفی‌تان پیدا کنید. شاید بپرسید وقتی از دست او عصبانی هستم یا از او دلخورم چه جایگزینی وجود دارد که به هر حال مسئله حل شود؟

چطور باید رفتار کنید که هم دلخوری‌تان را به او نشان دهید و هم این‌که نتیجه‌ای مطلوب بگیرید. به هر حال شما می‌خواهید دلیل عصبانیت یا دلخوری شما دیگر تکرار نشود و برایتان مهم است که طرف مقابل نوع رفتارش را تغییر دهد، بدون اینکه نوع رفتار شما آسیب‌زننده باشد.

[box type=”tip” radius=”5″]شاید پاسخ واحدی نتوان به این پرسش داد اما به هر حال یکی از راهکارهای اثربخش در چنین مواقعی این است که به جای قهر و سرزنش یا فاصله گرفتن از طرف مقابل، باید کاملاً برعکس عمل کنید، باید روی احساس «لذت و شادمانی» کار کنید.

در ادامه بیشتر این روش را توضیح خواهیم داد، اما قبل از آن به نتیجهٔ یک پژوهش از دلفین‌ها و نحوه یادگیری آن‌ها توجه کنید:

می‌گویند دلفین‌ها موجودات بسیار حساسی هستند، آن‌ها موجوداتی اجتماعی هستند اما کافی است کوچکترین اتفاق ناخوشایندی بیفتد و آن‌ها بالافاصله از جمع کناره می‌گیرند و به نوعی دلشان می‌شکند.

[divide]

پیشنهاد سردبیر: تیپ شخصیتی و رضایت از رابطه عاطفی

[divide]

حالا اتفاق جالبی که می‌افتد این است که اگر مربی دلفین‌ها با شدت و تحکم از آن‌ها بخواهد که برگردند و برنامه‌ای اجرا کنند، دلفین‌ها این خشونت را متوجه می‌شوند و قهر آن‌ها شدیدتر می‌شود و بیشتر از بقیه فاصله می‌گیرند. دستورات مربی را هم اجرا نمی‌کنند.

اما بر عکس اگر مربی دلفین‌ها با یک سطل پر از ماهی به سراغ آن‌ها برود و یک ماهی به آن‌ها بدهد، این موجودات غرق در شادمانی و لذت می‌شوند و بلافاصله از آن حالت قهر بیرون می‌آیند.

و وقتی هم که دلفین دستورات مربی را اجرا می‌کند، مربی مجددا با یک ماهی دیگر از او تشکر می‌کند و این احساس لذت دلفین را تقویت می‌کند.

[box type=”tip” radius=”5″]مربی‌ها هیچ وقت دلفین را تنبیه نمی‌کنند، بلکه برعکس به او پاداش می‌دهند.

البته این فقط یک استعاره است و ما هرگز قصد نداریم ماهیت پیچیده و داینامیک انسان‌ها را نادیده بگیریم. این فقط یک ایده‌ است، این داستان فقط یک پیام دارد و آن هم این است که وقتی در رابطه عاطفی‌تان کدورت و دلخوری ایجاد می‌شود، انتخاب با شماست که از چه روشی برای بازگرداندن تعادل به رابطه‌تان استفاده کنید.

شما کدام را انتخاب می‌کنید؟‌ تنبیه و قهر کردن، یا تشویق و پاداش دادن؟ مسلماُ نتیجه‌ای که این دو رویکرد تولید می‌کنند کاملاً متفاوت با یکدیگر است.

در مورد فرزندپروری هم داستان همین است، تقریباً همه کتاب‌های مدرن تربیت فرزند اعتقاد به تشویق و پاداش رفتار مثبت در کودکان دارند، نه تنبیه‌های شدید.

حتی گاهی می‌توانید جلوتر بروید و حتی قصد و نیت مثبت را هم پاداش بدهید و تشویق کنید.

موضوع پیدا کردن یک راه حل است!

هدف از بیان استعارهٔ دلفین‌ها این است که بگوییم همه کاری که باید انجام دهید این است که در رابطه‌تان فضایی برای گفتگو و مذاکره باز کنید.

وقتی که حتی در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط رابطه‌تان آماده حرف زدن و مذاکره کردن هستید یعنی رابطه‌تان را دوست دارید و حاضرید برای بهبود آن بجنگید.

[box type=”tip” radius=”5″]وقتی از دست طرف مقابل دلخورید اما پیش خودتان می‌گویید: «درسته ازش دلخورم اما واقعاً نمی‌خوام با عصبانیت من آسیب ببینه». این یعنی ذهنیت پخته و بالغانه در این خصوص دارید.

فراموش نکنید که بحث صمیمیت و همدلی در رابطه چیزی نیست که یک شبه ایجاد شود، بلکه نیازمند تمرین هر روزه است. شما باید هر روز مراقب رابطه‌تان باشید و هر روز باید برای صمیمتِ بیشتر با شریک عاطفی‌تان تلاش کنید.

بنابراین یادتان نرود این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه رویکردی نسبت به طرف مقابلتان داشته باشید، او را تنبیه کنید و با او قهر کنید یا این‌که با ایجاد کردن فضای مثبت، فرصتی برای گفتگوی بدون تنش فراهم کنید.

امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *