مطالب پیشنهادی:

من و تیپ‌شناسی MBTI

چند سالی میشه که شروع به یادگیری تیپ‌شناسی شخصیت کردم و البته بی‌نهایت از این تصمیم و حرکتم خوشحالم.

چرا؟ چون میتونم به خودم و به بقیه کمک کنم. (لااقل الان که دارم اینجوری فکر میکنم! ) ضمنا یک چیز دیگه هم هست، تیپ‌شناسی برای من حکم سرزمین عجایب رو داره برای آلیس، هر لحظه یک چیز جذاب و یک مفهوم جدید داره که من هم سرم درد میکنه برای این جور چیزها.

اصلا تیپ‌شناسی چی هست؟ راستش یک واژه ناملموس و فرنگیه که وقتی بکار میبرم؛ بقیه یا فکر میکنن من میخوام بگم که مثلا خیلی باسوادم و تنم خورده به تن روانشناسها و از این ادا اطوارها… یا فکر میکنن که قرار هست یک سری خزعبلات مثل طالع بینی و کف بینی پشت سر هم ردیف کنم و اتفاقا نیاز به یک گوش سرخوشِ ولمعطل دارم که با یک بشقاب تخمه و آجیل بشینه پای منبر من.

ولی من سر سخت تر از این حرفهام، مدعیم که تیپ‌شناسی میتونه به همه کمک کنه؛ پس اول که اصلا نمیگم چیکاره‌ام و چی بلدم، بعدش بساط تور خودم رو پهن میکنم و منتظر میشینم تا یک فردِ از همه جا بی خبرِ سرگردون به چنگم بیفته، مثلا وسط بحثهای عامیانه و روزمره، در یک فرصت مناسب، برشی از چیزهایی که بلدم رو با حدسهایی که قبلا از تایپش زدم خوب مخلوط میکنم و حسابی شگفت زدش میکنم، بعد احتمالا میگه از کجا فهمیدی؟ و منم با یک باد در غبغب میگم اینها از محاسن دونستن تیپ‌شناسیه، میخوای بیشتر بدونی؟ شاید بهت کمک کنه؟ و اینجوری میشه که نقش قهرمانانه خودم رو برای رشد آدمها شروع میکنم.

نگید عجب آدم فرصت طلبی!!! اینکار من فقط شاید یک تلاش زیرکانه باشه برای شناسوندن علمی که یا از ذهن آدمهای اطرافم مهجور مونده و یا در ذهنشون عجیب و ناقص الخلقه جا افتاده.

از شما چه پنهون، در خلال یک گفتگو که با راهنما و دوستم داشتم، تلنگری بهم خورد که باعث شد با خودم یک قراری بزارم که این بار منتظر درخواست دیگران نباشم و اینطوری شد که شروع کردم به نوشتن این مطلب، یعنی مقدمه ای برای شروع وبلاگ نویسی و به اشتراک گذاشتن دانسته های خودم در خصوص تیپ‌شناسی با دیگران…

من پدر دو تا فرشته نازنین هستم به نامهای مانا و هانا، پدر پولداری هم نیستم و اگر هم بودم فرقی نمی کرد چون بنظرم بهترین یادگاری من به دخترانم چیزی جز خلق اعتماد به نفس، خودآگاهی و عشق نخواهد بود برای همین بیشتر و بیشتر به یادگیری تیپ‌شناسی رو آوردم در کنارش هم نیاز دیدم تا مهارتهای کوچینگ و مشاوره رو بیاموزم و در این لحظه که مینویسم، ملقمه ای از این دو رو در سرم میپرورونم…

پس از این به بعد در نوشته هایم قرار هست با شما تجربیات و ایده هایی رو مرور کنم که حتما برای خودم الهام بخش بوده و احتمالا برای شما همینطور خواهد بود.

✍️نوید قهرمانی- دپارتمان تولید محتوای تایپ‌شناسی

ادامه دارد

 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *