مطالب پیشنهادی:

تست mbti

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۸ دقیقه

در قسمت قبلی در مورد اهمیت آشنایی با خصوصیات و ویژگی‌های تیپ شخصیتی سایر افراد در سازمان و محل کار صحبت کردیم و در مورد خصوصیات تیپ شخصیتی ESTJ نکاتی را یادآور شدیم.

در این قسمت می‌خواهیم این بحث را ادامه دهیم و ببینیم در صورت مواجهه با سایر تیپ‌های شخصیتی در سازمان چطور باید با آن‌ها رفتار کنیم.

۲. تیپ شخصیتی INFP- شفادهنده

در نقطه مقابل ESTJهای منطقی، سیستم تشویق و تنبیه کلاسیک خیلی روی تیپ شخصیتی INFP جواب نمی‌دهد، بلکه این تیپ بیشتر به دنبال انگیزه و آرمان است.

INFPها توجه زیادی به نمادها و استعاره‌های اطرافشان دارند و خیلی راحت پرنده خیالشان به پرواز در می‌آید.

INFPها عموما یک تیپ هنری هستند و چندان در سنت‌ها و چارچوب‌های متداول و رایج قرار نمی‌گیرند. آن‌ها بیش از هر تیپ شخصیتی دیگری می‌توانند سایر انسان‌ها را درک کنند و ارتباطی عمیق با دیگران برقرار سازند.

[box type=”tip” radius=”5″]INFPها در برقراری صلح و آشتی در محل کار پیشقدم می‌شوند و به بقیه کمک می‌کنند اختلافاتشان را کنار بگذارند.

اگر یک INFP خودش را وقف موفقیت تیم و سازمان کند می‌تواند جزو یکی از ارزشمندترین اعضا و نیروهای سازمان باشد.

[divide]

پیشنهاد سردبیر: INFPها چطور می‌توانند زندگی موفقی داشته باشند؟

[divide]

نقطه ضعف INFPها از آنجایی شروع می‌شود که جهت خودشان را گم می‌کنند و بدون هدف پیش می‌روند. در این صورت ممکن است کارهایشان را نصفه و نیمه انجام دهند، برخی از پروژه‌ها و مسئولیت‌ها را فراموش کنند و جزئیات مهم را از قلم بیندازند که همین موضوع می‌تواند یک بار اضافی روی دوش بقیه اعضای سازمان باشد.

از طرفی INFPها در فضایی پر از استرس و تنش مدیریت قوی‌ای ندارند و بنابراین لازم است در چنین شرایطی یک مدیر قوی برای آن‌ها هدفگذاری کند و اجازه دهد آن‌ها صرفاً سرگرم کارها و مسئولیت‌هایی باشند که در آن قوی هستند.

عموماً یک ESTJ می‌تواند مدیر خوبی برای تیپ INFP باشد و این دو تیپ در محل کار می‌توانند به خوبی پروژه را پیش ببرند و با هم کار کنند.

از طرف دیگر INFPها در محل کار با INFJها و ENFPها هم میانه خوبی دارند اما شاید چندان نتوانند با تیپ ISTJ که دقت بالایی روی جزئیات و حقایق ملموس دارد و از طرفی یک فرد عملگرا و واقع‌بین است کنار بیایند.

در کار کردن با INFPها به نکات زیر دقت کنید:

  • به این تیپ کمک کنید تا بتواند کارهایش را به درستی برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کند. INFPها روحیه رقابتی ندارند پس مشکلی پیش نمی‌آید اگر به شکلی دوستانه مسئولیت‌ها و پروژه‌هایشان را به آن‌ها یادآوری نمایید.
  • آن‌ها را به کارهای گروهی دعوت کنید و اجازه دهید به مرور با گروه یکی شوند
  • سعی کنید به همان اندازه که آن‌ها تلاش می‌کنند از نظر ذهنی و احساسی به شما نزدیک شوند، شما هم به آن‌ها نزدیک شوید. در این صورت دلیل و منطق پشت کارهای آن‌ها را بهتر درک خواهید کرد و فضای کاری بهتری در کنار یکدیگر ایجاد می‌نمایید

۳. تیپ شخصیتی ESTP- فعال

ESTPها را در همان اولین برخورد به راحتی می‌توانید بشناسید. وقتی وارد محل کار می‌شوید احتمالا او محبوب‌ترین و مورد توجه‌ترین فرد است.

ESTPها عاشق آزادی عمل هستند و اغلب برنامه‌ریزی‌های آن‌ها به نتایج برد-برد ختم می‌شود. این تیپ خارج از چارچوب‌های متداول فکر می‌کند و نسبت به سنت و ایده‌های دیگران ذهنیتی انتقادی و پرسشگر دارد.

[box type=”tip” radius=”5″]یک ESTP فردی منعطف و سازگار است و به خوبی با فضای کاری در سازمان هماهنگ می‌شود و همگام می‌شود.

اگر چه این تیپ عموماً گل هر مجلسی است اما گاهی اوقات کنار آمدن با آن‌ها کمی سخت است. ESTPها می‌توانند افرادی بسیار عجول و بی‌قرار باشند و تصمیمات تکانشی بگیرند که بعداً از آن‌ها پشیمان شوند.

آن‌ها به دلیل اینکه عمدتاً به واقعیت‌های لحظه حال توجه می‌کنند، ممکن است تصویر کلان را از دست بدهند و به همین دلیل ممکن است هدف و مسیر نهایی را گم کنند. یکی دیگر از خصوصیات آن‌ها این است که معمولاً عادت به شکستن قوانین دارند.

[box type=”tip” radius=”5″]نکته مثبت حضور یک ESTP در تیم این است که این تیپ مهارت ذاتی فوق‌العاده‌ای برای حل مشکلاتی که در لحظه ایجاد می‌شود دارند. در واقع آن‌ها خیلی سریع می‌توانند راه حلی برای مشکلات پیدا کنند.

اما از طرفی ممکن است خیلی خوش‌قول نباشند و کارهایشان را تا آخر انجام ندهند. ESTPها در انجام دادن ایده‌های بلند-مدت و انتزاعی ضعیف عمل می‌کنند و ترجیح می‌دهند مسئولیت‌های فوری و ملموس را انجام دهند.

ESTPها در محیط سازمان با ENFJهای کاریزماتیک و ESFJهای اجتماعی خیلی خوب کنار می‌آیند اما به دلیل پر انرژی بودن و سبک و سیاق آزادانه‌شان در انجام کارها، با ISTJهای دقیق، ESTJهای رهبر و INTJهای عقلانی خیلی راحت کار نمی‌کنند.

[divide]

پیشنهاد سردبیر: پرورش مهارت همدلی برای تیپ‌های ST

[divide]

به طور متقابل این تیپ‌ها هم نمی‌توانند به راحتی با ESTPها کنار بیایند، خصوصاً اینکه رفتار حیله‌گرانه ESTPها و اینکه می‌توانند از هر نوع اطلاعاتی به نفع خودشان بهره‌برداری کنند این تیپ‌ها (ISTJ-INTJ-ESTJ) را اذیت می‌کند.

در واقع ESTPها افرادی هستند که قوانین و مقررات سازمانی برای کنترل و مدیریت آن‌ها ابداع شده است!

در کار کردن با ESTPها به نکات زیر دقت کنید:

  • خیلی خودتان را درگیر بازی‌های اجتماعی او نکنید
  • او را تشویق کنید که از اصول حرفه‌ای محیط کار تبعیت کند
  • مسئولیت شکست‌ها و تصمیمات اشتباه او را بر عهده نگیرید
  • در صورتی که مایلند رهبری گروه را به عهده بگیرند و گزینه‌ای بهتر از آن‌ها وجود ندارد با آن‌ها مقابله و جدال نکنید

۴. تیپ شخصیتی ISFJ- حامی

ISFJ احتمالاً تیپی است که هر کس دوست و کارمند ایده‌آل خودش را با ویژگی‌های این تیپ توصیف می‌کند.

ISFJها حامی و دوستدار دیگرانند و از رسیدگی به نیازهای بقیه بسیار لذت می‌برند. آن‌ها درون‌گراهای برون‌گرا هستند به این معنی که در خلوت و تنهایی خودشان راحت‌ترند اما اگر موقعیتش پیش بیاید کاملاً آماده حضور در دورهمی‌ها و مناسبت‌های اجتماعی مختلف هستند و رفتاری دوستانه و اجتماعی دارند.

آن‌ها حساسیت زیادی دارند که کارهای خیرخواهانه انجام دهند و اغلب در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که بتوانند به دیگران کمک کنند.

[box type=”tip” radius=”5″]این تیپ به کاری که انجام می‌دهند اعتقاد قلبی دارند و از اینکه بتوانند با اقداماتشان دنیا را به جای بهتری برای زیستن تبدیل کنند انگیزه می‌گیرند.

بزرگ‌ترین چالشی که در کار کردن با یک ISFJ به وجود می‌آید این است که هر کسی مایل به این نیست که مورد لطف و محبت و رسیدگی قرار بگیرد. اما به نظر می‌رسد ISFJها متوجه این موضوع نیستند و لطف و محبتشان همه‌گیر و گاهی اجباری است.

آن‌ها همیشه حاضرند نقش یک نجات غریق را بازی کنند حتی زمانی که کسی درخواست کمک نکرده است.

بیش از همه، تیپ‌های رهبری‌کننده مثل ENTJ و ESTJ نسبت به اینکه بخواهند مورد حمایت و حفاظت ISFJها قرار بگیرند عصبانی می‌شوند و این را غیر قابل قبول می‌دانند.

[divide]

پیشنهاد سردبیر: خلاقیت در ISFJها چگونه نمود پیدا می‌کند؟

[divide]

از طرفی میل زیاد ISFJها به کمک رساندن به دیگران ممکن است باعث شود بیش از حد توانشان مسئولیت قبول کنند و زیر بار این مسئولیت‌ها کمر خم کنند، در نتیجه کارها و پروژه‌های خودشان را با صرف دقت و انرژی کم‌تری انجام دهند و این باعث می‌شود راندمان گروه پایین بیاید.

در کار کردن با ISFJها به نکات زیر دقت کنید:

  • از او کمک بگیرید و درخواست مشورت کنید، به این صورت از حمایت او برخوردار خواهید بود
  • او را مورد تمسخر قرار ندهید و به او طعنه نزنید، این کار شما موجب می‌شود این تیپ فکر کند خیرخواهی او برای شما بی‌ارزش و بی‌اهمیت است و همین باعث می‌شود شکافی عمیق بین شما و ISFJ شکل بگیرد
  • قبل از اینکه او را قضاوت کنید، ذات آرام و مهربان او را بفهمید و با آن ارتباط برقرار کنید
  • متوجه از خودگذشتگی‌های او باشید و از این بابت از او تمجید کنید، چون خود ISFJها بسیار متواضع‌اند و این‌ها را به رخ نمی‌کشند

جمع‌بندی:

ارتباط با تیپ‌های شخصیتی مختلف با سلیقه‌ها و رفتارهای متفاوت می‌تواند یکی از چالش‌های محیط کار باشد. از فرد قاطعی که مدام به دیگران دستور می‌دهد و به آن‌ها می‌گوید چه کار بکنند و چه کار نکنند تا فردی که بدون در نظر گرفتن نظر شما می‌خواهد کمکتان کند.

ارتباط با این افراد در محیط کار می‌تواند تنش‌زا باشد و شرایط را سخت کند به همین دلیل اولین قدم برای اینکه محیط کار را تبدیل به جایی آرام‌تر و خوشایندتر کنید این است که تیپ شخصیتی خودتان را بشناسید و آن را در کنار تیپ بقیه افراد در محل کار قرار دهید و نیازهای خودتان را با دیگران مقایسه کنید.

تردیدی نیست که هر تیپ شخصیتی نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. در نتیجه قبل از اینکه هر کدام از تیپ‌های شخصیتی را خیلی سریع و بی‌رحمانه قضاوت کنید به یاد داشته باشید که آن‌ها هم به نوعی باید با شما کنار بیایند و گاهی اوقات شما هم روی اعصاب آن‌ها قدم می‌زنید!

امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]

مشارکت شما: با ذکر تیپ شخصیتی‌تان بگویید مهم‌ترین نیاز شما در سازمان چیست؟ چه انتظاری از سایر همکاران و مدیران خود دارید برای اینکه کمترین تنش را در سازمان تجربه کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربه‌ خودتان را پایین همین پست و در قسمت نظرات برای ما و سایر دوستانتان بنویسید.

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۷ دیدگاه

  • المیرا زارعی گفت:

    سلام , لینک کلمه ENFP در متن صحیح نیست. به صفخه معرفی تیپ ENFJ وارد میشود.

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما،
      ممنون از توجه و تذکر شما، لینک تیپ ENFP اصلاح شد.
      پیروز باشید

  • سید حسن هاشمی جوان گفت:

    INFP
    مدیریت اجرایی برایم فرساینده و خسته کننده است ، خصوصا در پروژه هایی که محدودیت زمانی فشرده داشته باشد.ترجیحم این است که کار را به یک سرپرست اجرایی قوی بسپارم و خودم از دور و به تناسب توان خودم کار را کنترل کنم.

  • یک INTJ? گفت:

    اینکه اخرش جمه بندی کردید یعنی این مبحث تموم شد؟?
    چون من منتظر INTJ بودم?

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      تشکر از همراهی شما دوست گرامی،
      بله این مقاله به پایان رسید، اما در مورد سایر تیپ‌ها هم بحث‌های مشابه خواهیم داشت.
      پیروز باشید

  • ع گفت:

    سلام. من تیپ شخصیتی ISFJ هستم. این نکته که گفتید این افراد درونگرای برونگرا هستند برام خیلی جالبه و فکر میکنم همینطور باشه. البته من در گذشته خیلی درونگراتر بودم و روی خودم خیلی کار کردم ولی الان خیلی راحت ارتباطات اجتماعی گسترده دارم.
    در محیط کار دوست دارم فعال و مفید باشم و اینکه از کارم لذت ببرم برام خیلی مهمه.
    ممنون از مطالب خوبتون.

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما دوست گرامی،
      ممنون که با ما همراه هستید و تشکر از اینکه تجربه‌تان را بازگو نمودید.
      موفق باشید