مطالب پیشنهادی:

تعارضات شخصیت INFJ

شخصیت INFJ

تناقض‌های درونی شخصیت INFJ

چرا INFJها مجموعه‌ای از ویژگی‌های متناقض و گاه متضاد هستند؟

افراد با ترجیحات INFJ اغلب احساس می‌کنند به درستی درک نمی‌شوند. شاید به این علت که آن‌ها ساکت و کم‌حرف هستند و تمایل دارند عمیق‌ترین افکار و احساساتشان را تنها با افراد خاصی در میان بگذارند. ممکن است دلیل دیگر آن جمعیت کم این تیپ شخصیتی باشد، INFJها تنها ۱ درصد از جمعیت را در برمی‌گیرند.

هرچند به احتمال زیاد، آن‌ها متناقض رفتار می‌کنند و حرف می‌زنند. درونگرایانی که دوست دارند به مردم کمک کنند احساسی‌هایی که عاشق منطق‌اند، آن‌ها حتی به نظرخودشان هم سردرگم وگیج هستند.

این ویژگی‌های متناقض به دلیل نداشتن عقیده یا میل درونی به فریب دادن دیگران نیست. همه ما می‌دانیم INFJها از تمامیت شخصیتی بسیار بالایی برخوردارند. نه، علت سردرگمی INFJ ها آن است که انسان‌های پیچیده‌ای هستند که درگیر شناخت خودشان‌اند. اما به محض درک خود، می‌توانند ازمیان این حجم از پارادوکس به حقیقتی دست یابند تا دنیا را به جای بهتری مبدل کنند.

در اینجا ده ویژگی اصلی متناقض از INFJ ها را ذکر می‌کنیم. ببینید کدامیک از این ویژگی‌ها را در خودتان تشخیص داده‌اید!

 

درونگرا و در عین حال مردم‌گرا

عملکرد غالبINFJ ‌ها شهود درون ریزی شده ( Ni) است، به این معنی که آن‌ها در درجه اول به ایده‌های دنیای درونیشان توجه دارند. اما عملکرد کمکی آن‌ها احساس برون‌ریزی شده‌ (Fe) است که باعث می‌شود به دیگران توجه کنند.

روانشناس Donna Dunning درکتاب خود، کارکرد تیپ شخصیتی شما چیست؟  INFJ‌ها را بینشی‌های دلسوز می‌نامد چرا که آنان نسبت به احساسات و نیا‌زهای افراد توجه ویژه‌ای دارند. این تناقض به این معنی است که INFJ ها بین نیازشان به اجتماعی بودن و داشتن زمان تنهایی برای اندیشیدن به دو بخش تقسیم می‌شوند.

به عنوان یک INFJ، از گذراندن اوقاتی با افراد لذت می‌برم، اما اگر مدت زمان زیادی را با دیگران سپری کنم، احساس خستگی مضاعف می‌کنم به طوری که  چند روز طول می‌کشد تا بهبود یابم. اما اجازه دهید تا همدرد و شانه‌ای برای گریستن باشم.

 

اشتیاق به ارتباط و در عین حال ناامید شدن از آن

برخلاف بسیاری از تیپ‌های شخصیتی دیگر، INFJها نیاز بیشتری به ارتباط دارند. شبی که با یک گپ دوستانه بگذرد برای آن‌ها شبی سرشار از سرخوشی و لذت است. آنچه INFJها از تعاملات خود نیاز دارند، ارتباطی معنادار است. آن‌ها تمایل دارند علایق، آرزوها و انگیزه‌های افراد را بشناسند و ازدیگران هم انتظاری مشابه دارند: که آن‌ها را بشناسند.

اما این روند طاقت فرساست زیرا INFJها همیشه در جست‌وجوی سطحی از صمیمیت هستند که دیگران معمولاً آن را به اشترک نمی‌گذارند. برای یک فرد INFJ کیفیت مهم است نه کمیت.

 

جانبداری از دیگران و در عین حال نادیده گرفتن خودشان

INFJها اشتیاق بسیاری برای کمک به دیگران دارند، تا آنجا که هر حوزه‌ای از زندگیشان شامل ارتباط با دوستان، همکاران و ارتباطات عاطفی را در برمی‌گیرد اما این تیپ شخصیتی حساس می‌توانند به آسانی از نیازهای خودشان بگذرند و دیگران را در اولویت قرار دهند.

آیا تا‌به‌حال توجه کرده‌اید چطور صبورانه برای حقوق دیگران جنگیده‌اید درحالی‌که وقتی نوبت به خودتان می‌رسد مردد هستید؟ این پارادوکس است. شما نیاز دارید که مرزهای شفافی برای ازخودگذشتگی‌هایتان بگذارید و کمی از این دلسوزی‌ها را برای خودتان خرج کنید.

 

خلاق و عین حال منطقی

ترکیب درون‌گرایی، حساسیت و همدلی در INFJها باعث می‌شود، آن‌ها اطلاعات زیادی از دنیا و انسان‌های اطراف خود به دست آورند. INFJها دائماً این جریان مستمر از جزئیات را آنالیز می‌کنند. در نتیجه، به راهی برای آزادسازی تمام این انرژی و بیان آن در مسیری معنادار و خلاقانه نیاز دارند.

اما INFJها فراتر از رؤیاهایشان هستند. آن‌ها افرادی عملگرا، با‌برنامه و منطقی هستند که از تفکر، تحلیل و مطالعه ایده‌های پیچیده لذت می‌برند. به عنوان یک نویسنده INFJ، عاشق بازی کردن با کلمات و استفاده از شهود درونی‌ام برای خلق داستان‌ها هستم. اما عاشق یادگیری و مشتاق علم نیز می‌باشم.

اغلب احساس می‌کنم که میان علایق متضادی گیرکرده‌ام. INFJها می‌توانند هم خلاق و عاقل، هم هنرمند و منطقی، هم نویسنده و دانشمند باشند.

 

متفکران ریزبین و در عین حال کل‌نگر

افکارINFJها همیشه مشغول معنا دادن به اطلاعات، دیدن الگوها، شکل دادن به نظریه‌ها و خلق ایده‌هاست. هم‌چون شهودی‌ها، INFJها به دورنما توجه دارند. آن‌ها اطلاعات خلاصه، مفهومی و آینده‌‌نگرانه را می‌پسندند. احتمالات را می‌بینند و اجزای دور را طوری کنار هم قرار می‌دهند تا بتوانند ارتباطی میان آن‌ها بیابند.

اما به جزئیات تفکر خود هم توجه دارند و تلاش می‌کنند آن را به درستی انجام دهند خواه نوشتن یک آهنگ باشد یا آماده کردن یک ارائه. با این وجود، گاهی آنقدر درگیر جزئیات ایده‌هایشان می‌شوند که جزئیات زندگی روزمره‌شان را فراموش می‌کنند. در نتیجه INFJها می‌توانند ساعت‌ها به یک جمله فکر کنند درحالی‌که فراموش کنند قبض برق را بپردازند.

من همیشه درمورد ایده‌هایم فکر می‌کنم، هم‌چنین یادگرفته‌ام یادداشت‌هایی برای یادآوری خودم بنویسم. به این ترتیب همزمان که دارم برای ایده‌ام برنامه‌ریزی می‌کنم قرار ملاقات با دندانپزشکم، یا ناهارم را نیز فراموش نمی‌کنم.

 

فهیم و در عین حال ساده‌دل

بله، ساده‌دل! INFJها به‌عنوان افرادی شهودی دارای نوعی حس ششم در مورد دیگران هستند. حس همدردی فوق العاده ما باعث می‌شود بتوانیم احساسات دیگران را بدانیم و متوجه شویم آن‌ها حقیقت را نمی‌گویند. ما این توانایی را داریم از شخصیت ظاهری افراد به شخصیت درونی و واقعی آن‌ها پی ببریم. هم‌چنین در فهم زبان بدن متخصص هستیم و می‌توانیم مفاهیم نهفته در کلام را از تن صدا و زبان بیان آن تشخیص دهیم. این موضوع باعث می‌شود برای افرادی که ما را نمی‌شناسند مشکوک و مورددار به نظر آییم.

مشکل این‌جاست زمانی‌که برای اولین بار می‌خواهیم کسی را بشناسیم، می‌توانیم به طرز احمقانه‌ای زود‌باور و بیش‌از اندازه صادق باشیم. به عنوان یکی از افراد مشرب آرمان‌گرا، تمایل داریم بهترین‌ها را در افراد ببینیم و فرض را بر خوب بودن آن‌ها بگذاریم در حالی‌که شاید اینطور نباشد.

 

آرام و در عین حال پرشور

روانشناسی به نام میهای چیکسنت میهایی درکتاب خود به نام خلاقیت: روانشناسی کشف و ابداع، ده ویژگی متناقض افراد خلاق را بیان می‌کند. بسیاری از این ویژگی‌ها منطبق با تیپ شخصیتی INFJ است. یکی از تمایلات تیپ‌های خلاق آن است که دارای انرژی بسیاری هستند و در عین حال به زمان زیادی هم برای استراحت نیاز دارند.INFJ ‌ها اغلب آرام، خجالتی و گوشه‌گیر به نظر می‌آیند اما پشت این شخصیت کم‌حرف دیگی پر از ایده وهیجان رو به انفجار وجود دارد.

INFJها همیشه در مورد پروژه‌ی بعدی خود فکر می‌کنند و شورواشتیاق وافری نسبت به مسائلی که برایشان مهم است دارند. مادامی‌که فداکاری‌شان در جهت منافع عمومی با توانایی اسفنج مانند آن‌ها درجذب اطلاعات باهم ترکیب شود منبع انرژی فوق العاده‌ای برای آن‌ها به وجود می‌آورد. همچنین آن‌ها به زمانی طولانی برای استراحت و آرامش به منظور اندیشیدن و شارژ مجدد نیازمندند.

 

باهوش و در عین حال ساده‌لوح

طبق گفته چیکسنت میهایی تیپ‌های شخصیتی خلاق معمولاً افراد باهوشی هستند که ممکن است گاهی رفتاری کودکانه از خود نشان دهند. کودکان معمولاً خلاق هستند. بسیاری از ما زمانی‌که بزرگتر می‌شویم، خلاقیتمان را از دست می‌دهیم. شاید به این دلیل که وقتی کم سن‌وسال‌ترهستیم بیشتر بازی می‌کنیم. خلاقیت یعنی نگاه کردن به چیزهای مختلف گویی که اولین بار است آن‌ها را می‌بینی و ارتباطات نوآورانه بین آن‌ها ایجاد کنی.

افراد خلاق، از جمله INFJها، می‌توانند مانند کودکان، بدون نگاهی بسته، قضاوت‌آمیز و منتقدانه به دنیا نگاه کنند چون این مسائل افراد را از داشتن خلاقیت به عنوان یک بزرگسال باز می‌دارد. داشتن حس شدید کنجکاوی، شگفتی و سرخوشی  شما را ساده و نابالغ جلوه می‌دهد، اما نشان‌دهنده آن است که شما انسانی فوق العاده خلاق هستید.

 

بازیگوش و در عین حال مسئولیت پذیر

طبق گفته قبلی، INFJها خلاق اما در عین حال بازیگوش هستند. این ویژگی ذهن آن‌ها را برای تجربه کردن و در نتیجه انجام کارهای خلاقانهٔ بیشتر باز نگه می‌دارد اما این طبع بازی کردن با یک حس مسئولیت‌پذیری ویژه برای انجام کارشان و افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند، همراه است. INFJها متعهدند به سختی کار کنند و بهترین خود را به خصوص در پروژه‌هایی که قسمتی از ایده‌ خلاقانه خودشان است، ارائه دهند.

ترجیح ساختارگرایی INFJها باعث می‌شود کارهایی را که آغاز کرده‌اند به نتیجه برسانند و بابرنامه و منظم باشند. به عنوان یک INFJ اولویت ساختارگرایی  باعث می‌شود برای نوشتن کتاب‌ها و مقالاتم دارای یک نظم شخصی باشم اما هنگام تماشای یک برنامه کمدیِ محبوبم قهقهه سر دهم.

 

محافظه‌کار و در عین حال یاغی

علی‌رغم  تصویر کلیشه‌ای آرتیست شورشی، INFJها شبیه بسیاری از افراد خلاق، هم سنتی‌اند و هم امروزی. طبق گفته چیکسنت میهایی، بدون در نظر گرفتن روندهای گذشته و آن‌چه تاکنون انجام شده است سخت است بخواهیم از خودمان خلاقیتی نشان دهیم، اما در عین حال این هم مهم است که ریسک‌پذیر باشیم و به سراغ تجربه چیزهای تازه برویم.

گاهی گفته می‌شود تشخیص INFJها در یک جمع بسیار دشوار است زیرا آن‌ها تلاش می‌کنند خود را با جامعه انطباق دهند و شبیه دیگران  به نظر برسند. اما آن‌ها یاغی‌های خاموش هستند، همیشه در پشت صحنه فعالیت می‌کنند تا شرایط را تغییر دهند به طور مثال با خلق آثار هنری که مردم را به تفکر وادارد و از حس همدردی، دلسوزی و بینش آن‌ها برای تبدیل کردن دنیا به جایی بهتراستفاده می‌کنند.

INFJها نه فقط به دلیل کمیاب بودن بلکه به دلایل بسیاری ویژه و منحصربه فرد هستند. آن‌ها افرادی آرام و حساس هستند که جمع اضدادند و حتی ممکن است برای کسانی که سال‌هاست آن‌ها را می‌شناسند شبیه چندین فرد مختلف به نظر برسند. اما یکپارچگی درونی برای INFJها بسیار مهم و حیاتی است، آن‌ها به‌آرامی، روش‌مند، باشور‌و‌شوق زیاد و به‌شکلی خلاقانه خودشان را ابراز می‌کنند و بین ایده‌ها و آدم‌ها در ذهنشان پیوند برقرار می‌کنند.


محصولات مرتبط:‌ بسته کوچینگ پیشرفته INFJ


منبع: truity.com


مترجم: آزاده خوشبخت- عضو دپارتمان تولید محتوای تایپ‌شناسی و دانش‌آموخته کارگاه حضوری MBTI

آزاده درباره خودش این‌طور می‌گوید:

من آزاده خوشبخت عاشق مطالعه، يادگيری و تيپ‌شناسی هستم. اميدوارم بتوانيم با خودشناسی و شناخت شخصيت يكديگر در فضای MBTI به سوی زيبايي جان و جهان گام برداريم.


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۴ دیدگاه

  • مینو گفت:

    سلام وقت بخیر،از ۶سال پیش تا الان ۱۲تیپ شخصیتی رو تحربه کردم.و این برای من شدیدا اذیت کنندس که مدام عوض میشه.در حال حاضر یک intj هستم. که شبیهinfjهاست.وممکنه تیپ شخصیتیم حتی در یک هفته کاملا عوض بشه میشه لطفا راهنمایی کنید .

  • Masi گفت:

    مرسی ک منو به زیبا ترین شکل ممکن بیان کردین و از خداوند هم ممنونم ک انقدر دقیق و با جزییات مارو افریده..مرسی ک حجم پیچیدگی های ذهنم رو کم کردین و تونستم صدم درصدی چیزی ک حقیقتا هستم رو درک کنم..خسته نباشید..با ارزوی بهترینا..

  • anaz گفت:

    خیلی خوشحالم : چون حس می کنم تستم رو درست دادم همه ی این ها ویژگی های من بودن زیادی جالب بود و من رو کاملا توصیف میکرد گاهی اوقات اینقدر درگیر موضوعات یا حتی کلمه ای هستیم که غذا خوردن هم یادمون میره

  • shady گفت:

    وای خیلی جالب بود ممنون از مطلب خوبتون، خودم همیشه درگیر بودم که چرا نمی تونم خودمو بشناسم تو این تناقض گیر کرده بودم ولی الان فهمیدم هر دو روی سکه رو دارم امیدوارم بتونم تو هر موقعیتی اون رویی که درسته رو انتخاب کنم

  • نارین گفت:

    ممنون برای ترجمه‌.
    با‌خوشی و رضایت‌مندی قهقهه زدم از این نوشتهٔ دقیق و پر‌نکته‌.
    زنده باد‌.

  • مبینا گفت:

    من هم یه تیپinfjهستم و خیلی از وقت ها خودم رو سرزنش میکردم که چرا این شکلی ام؟بعضی وقتا هم خودم رو یه آدم دورو تصور میکردم و این برام آزاردهنده بود.اما با خوندن این مقاله احساس خیلی خوبی پیدا کردن و یاد گرفتم که باید شخصیتم رو دوست داشته باشم و از تناقضاتی که در وجودم حس میکنم ناراحن نباشم و ازشون در جهت پیشرفتم استفاده کنم☺ممنون از شما به خاطد این مقاله خوب🙄

  • Maryam گفت:

    بی نظیر و الهام بخش . ممنون:)

  • زهرا گفت:

    سلام احسنت به این قلم
    خیلی به دلم نشست.
    آرسام عزیز توضیحات دو تیپ infj و infp به شدت بهم نزدیکن چطور میشه مطمئن شیم که تیپ ما کدومه؟

  • عسل گفت:

    سلام
    میخواستم ازتون تشکر کنم به خاطر مطالب خوبی که گذاشتید👌🙏😊
    من قبل از این با mbti اشنا نبودم واطلاعاتی در مورد تیپ ها شخصیت نداشتم و همیشه چرا های زیادی در مورد خودم داشتم که به جوابی نرسیده بودم ،مطالب سایت و کانال تلگرامتون خیلی بهم کمک کرد و تست دادم ،فهمیدم که یکinfjهستم
    و جواب بیشتر سوال هامو پیدا کردم
    مرسی😊

  • علی گفت:

    سلام
    نقل قولی از الکس فرگوسن کردید یاده یه خاطره ی فوتبالی افتادم .
    چند سال پیش دو کارشناس فوتبال سر تحلیل نیمه اول یک بازی شروع کردن به نقد همدیگر .
    یکی از این کارشناس ها دکتر صدر بود با تیپ infj یه نگاه عجیب و فلسفی به فوتبال داره یه بار طوری حرف می زد که به من اینطوری القا شد اگر هواپیمای منچستر سقوط نمی کرد شخصیتی مثل فرگوسن هیچ وقت ظهور نمی کرد.کارشناس بعدی مجید جلالی بود با تیپintj که با یک لپ تاپ فوتبال رو بر مبنای ارقامی مثل پاس سالم، درصد مالکیت توپ، میانگین دوندگی بازیکنان ،شوت به سمت دروازه و … همچون معادله ریاضی تحلیل می کنه .
    مجید جلالی به دکتر صدر گفت با تحلیل های شما هر بردی رو میشه لوث کرد و هر شکستی رو توجیح و دکتر صدر به مجید جلالی گفت با تحلیل های شما هم تیم برنده و تیم بازنده از قبل مشخصه پس زیبایی های فوتبال چی میشه .
    من همیشه فکر می کردم که چرا مجید جلالی با این که با سواد ترین مربی فوتبال در ایرانه دستاورد خیلی بزرگی نداشته جوابم رو از حرف های دکتر صدر با تیپ infj گرفتم .
    من یک intj هستم که همیشه فکر می کردم t نقطه قوت منه وپرورش f میتونه نقطه ضعفم باشه .

  • رضا گفت:

    سلام. من تو هربار و هر تستی که انجام دادم intj بوده و خصوصیات این تیپ رو واقعا در خودم میبینم. الان که خصوصیات infj رو خوندم میبینم خیلیش باهام جوره. الان دوچار تردید شدم بعد از یکونیم سال! چیکار کنم؟!

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما رضای گرامی، این طبیعی است که ممکن است ما با مطالعه توضیحات دو تیپ شخصیتی نسبت به هرکدام احساس نزدیکی داشته باشیم، دلیل آن اغلب به‌خاطر ماهیت توضیحات تیپ‌ها در MBTI است که تا حد زیادی کلی و عمومی است و در نتیجه هرکسی ممکن است خود را با آن مشابه و نزدیک ببیند. به همین دلیل برای کسب بینش عمیق‌تر من کارگاه حضوری MBTI را به دوستانی که دچار این تردید شده‌اند پیشنهاد می‌کنم.
      موفق باشید

  • نرگس گفت:

    سلااااام
    من هم یک infjهستم…
    وای با خوندن این مقاله خیلی احساس خوبی بهم دست داد چون خودم این تناقض هارو در وجودم حس میکردم و همیشه نگران تفسیر نادرست دیگران بودم..چون خودم دورو بودن رو دوست ندارم میترسیدم دیگران من رو دو چهره تصور کنند چرا که واقعا اینطور نیستم.

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام نرگس گرامی، خوشحالم که احساس خوبی داشتید از خواندن این مقاله؛ با شما موافقم، هرکدام از این ویژگی‌ها ممکن است جایی نمود داشته باشند و این به معنی دورویی نیست.
      موفق باشید