مطالب پیشنهادی:

🎧 در این فایل صوتی می‌پردازیم به موضوع: درباره ترس، احساس ضعیف بودن، اراده و تقویت آن

🔹 چرا «احساس» ما درباره خودمان به تنهایی اعتباری ندارد و برای تأیید آن باید به دنبال «واقعیت‌ها» باشیم؟

🔹 ریشه احساس ترس من کجاست و راه مقابله با آن چیست؟

🔹 مکانیزم اراده‌ورزی چیست و چطور می‌شود آن را تقویت کرد؟

پاسخ کوتاه آرسام هورداد به این پرسش‌ها ‌را بشنوید

 

 

👈 در باب مفهوم و چیستی اراده و برداشت‌های نادرست ما از آن

مفهوم اراده چیزی نیست جز انتخاب بین: لذت آنی و هدف بلندمدت.

من با واژه‌پردازی‌هایی مثل «اراده آهنین» یا «اراده تزلزل ناپذیر» و امثال این‌ها به‌شدت مخالفم. چون تصویری بسیار غیرواقعی از مفهوم اراده انسانی ترسیم می‌کنند. ما مفهوم اراده را اشتباه فهمیده‌ایم و حالا براساس این فهمِ نادرست، انتظاری غیرواقعی از خودمان داریم و این انتظار غیرواقعی در حقیقت ما را فلج و ناتوان خواهد کرد و قدرت اراده ما را خواهد کاست.

چرا؟ چون تصورم از اراده قوی این است که احتمالاً «باید» خودم را «مجبور» کنم فلان کار یا پروژه را تا مدت زمانی مشخص انجام دهم و در طول مسیر اصلاً کم نیاورم!

خب من معتقدم این تصویر به‌شدت غیرواقعی است و هیچ ربطی به ماهیت تنوع‌پذیر انسان ندارد. شاید این تعریف با قهرمان یک فیلم هالیوودی سازگار باشد، اما آن را با مختصات واقعی انسان سازگار نمی‌بینم.

اتفاقاً پژوهش‌ها نشان داده هرچه در این حوزه به خودت سخت‌تر بگیری و خودت را محدود کنی، قدرت اراده تو، در مرتبهٔ بعدی که بخواهی از آن استفاده کنی کاهش چشمگیری خواهد یافت.

اشتباه خیلی از ما این است که برداشتمان از مفهوم اراده این است که باید خودمان را محدود و محبوس کنیم. درحالی‌که چنین نیست؛ خودتان را از چیزی محروم نکنید چون این اراده شما را ضعیف‌تر خواهد کرد. برعکس سعی کنید هنر اولویت‌بندی را بیاموزید.

آن‌که اراده خوب دارد به هنر اولویت‌بندی مسلط شده است و به کارهایی که درراستای هدف بلندمدتش هستند اولویت و ارجحیت بسیار بیشتری قائل است تا کاری که برای او لذت آنی به همراه می‌آورد. اما خودش را خیلی هم درگیر این نمی‌کند که اگر به سراغ آن لذت آنی برود پس کلاً بازی را باخته‌ام و همه چیز را از دست می‌دهم و آدم ضعیفی هستم و اراده‌ام تعطیل است!

ارادتمند
آرسام هورداد

 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *