مطالب پیشنهادی:

شخصیت ENTJ

تیپ شخصیتی ENTJ

ENTJ یکی از تیپ‌ های شخصیتی در مدل شخصیت شناسی MBTI است و در این مقاله قصد داریم نگاه جامع به خصوصیات شخصیتی این تیپ داشته باشیم.

ENTJها در بهترین حالت چگونه‌اند؟

ENTJها به‌طور طبیعی و ذاتی ویژگی‌های رهبری قوی‌ای دارند، آن‌ها به خوبی می‌توانند نظم و سازمان ایجاد کنند. این افراد به‌خوبی در ذهنشان مفهوم‌پردازی می‌کنند و در درک نظریه‌ها و نظریه ساختن ذهن آماده و مسلطی دارند. از این رو خیلی خوب می‌توانند با در نظر گرفتن احتمالات در ذهنشان، آن‌ها را به برنامه‌هایی اجرایی تبدیل کنند و از این طریق به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت دست پیدا کنند.

علاوه بر این ENTJها خیلی خوب می‌توانند نقص‌های موجود در سیستم‌ها و روال‌ها را متوجه شوند، مثلاً سریعاً متوجه عیوب منطقی و ضعف‌های برآمده از ناکارآمدی می‌شوند. نکته این‌جاست که ENTJها فقط به همین اکتفا نمی‌کنند و نیازی شدید به اصلاح کردن و درست کردن این روال‌های ناکارآمد در خودشان احساس می‌کنند. از این رو مجموعاً در سامان‌دهی به افراد و موقعیت‌ها خیلی خوب عمل می‌کند و آن‌ها را در مسیر درست به حرکت و اقدام وامی‌دارند.

ENTJها تصویر ذهنی و دورنمایی استراتژیک از آینده دارند و می‌خواهند برای رسیدن به آینده مطلوبی که به نفع آدم‌ها و سازمان است برنامه‌ریزی کنند، آن‌ها خودشان را برای نیل به این مقصود مسئول می‌دانند.

خصوصیات ENTJها

ENTJها از تفکرشان در دنیای بیرون استفاده می‌کنند از این رو به‌طور ذاتی افرادی منتقد هستند. آن‌ها استانداردهای خودشان را دارند و با شدت عمل و جدیت این استانداردها را برای دیگران، سازمان‌ها و زندگی خودشان اعمال می‌کنند. آن‌ها به درایت و شایستگی بهای فراوان می‌دهند و به همین نسبت از ناکارآمدی و نادانی بیزارند. آن‌ها وقتی شرایط بطلبد و نیاز باشد تبدیل به افرادی چغر و سخت‌گیر می‌شوند. علاوه بر این آن‌ها افرادی:

  • تحلیل‌گر، منطقی و منتقد عینی
  • قاطع و مصمم، شفاف و صریح

هستند.

ENTJها از نظر ذهنی کنجکاوند و به ایده‌های جدید علاقه نشان می‌دهند. آن‌ها دوست دارند درباره مسائل پیچیده فکر کنند. این افراد از شهودشان در دنیای درونی استفاده می‌کنند و از این رو احتمالات مربوط به آینده را در ذهن و تخیلشان می‌پرورانند. آن‌ها از به همین روش برای خودشان بینشی خلق می‌کنند که از آن در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها استفاده می‌کنند. ENTJها معمولاً این‌گونه‌اند:

  • متفکران مفهومی و با نگرش کلان
  • برنامه‌ریز و نظریه‌پرداز نوآور

ENTJها در اغلب مواقع مسائل پیچیده سازمانی را به‌شکل عالی حل و فصل می‌کنند. آن‌ها خیلی خوب ارتباطات و ظرافت‌های درون سازمان را درک می‌کنند و بسیار عملگرا و استراتژیک هستند. آن‌ها رو به جلو فکر می‌کنند، از قبل به مشکلات احتمالی می‌اندیشند، در ذهنشان برنامه‌ها و سیستم‌های کارآمد شکل می‌دهند و درست مثل یک فرمانده آدم‌ها و منابع موجود را به سمت خلق دستاورد هدایت می‌کنند. آن‌ها معمولاً علاقه‌ای به کارهای روتین و تکراری ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند سرگرم چالش‌های جدید و درگیرکننده باشند.

دیگران آن‌ها را چگونه می‌بینند؟

ENTJها عاشق ارتباطات و تعاملات پرانرژی و انگیزه‌بخش با سایر آدم‌ها هستند. آن‌ها اغلب اظهارات و رفتارهای دیگران را به چالش می‌کشند، و از دیگران انتظار دارند در این موقعیت از خودشان و رفتار و گفته‌هایشان دفاع کنند و دلیلی برای آن ارائه دهند تا از این رهگذر درک و یادگیری دوطرفه اتفاق بیفتد. ENTJها افراد باکفایت و باسواد را تحسین می‌کنند و برای ارتباط برقرار کردن دنبال افرادی می‌گردند که علاوه بر باسواد بودن می‌توانند با شایستگی موقعیت‌ها را مدیریت کنند، به حرفی که می‌زنند عمل کنند و به شکل متقاعدکننده و با دلایل روشن گفتگو کنند.

ENTJها ترجیح می‌دهند اوضاع بر یک قرار و دوام مشخص استوار باشد؛ آن‌ها شفافیت را دوست دارند اما گاهی اوقات علاقه آن‌ها به ایده‌ها و افکار باعث می‌شود وارد جستجوگری، کاوش و بحث‌های وسیع و متنوع درباره موضوعات مختلف شوند. فصاحت کلامی آن‌ها، قاطع بودنشان و اعتماد به نفس بالایی که دارند در کنار علاقه‌شان به مدیریت و سازماندهی دیگران ممکن است گاهی توی ذوق بقیه بزند و دیگران فکر کنند زیر بار زور و اجبار قرار گرفته‌اند. دیگران معمولاً ENTJها را این‌گونه می‌بینند:

  • بی‌پرده و رک، چالش‌گر و مصمم
  • عینی، منصف و انگیزه‌دهنده

نواحی بالقوه برای رشد

گاهی اوقات ممکن است محیط بیرونی یا شرایط زندگی، ENTJها را برای توسعه توانمندی‌ها و زیستن سالم ترجیحاتشان (فکری و شهودی) یاری نکرده باشد.

  • اگر ENTJها ترجیح فکری خودشان را توسعه نداده باشند، آن‌گاه ممکن است معیار یا روشی قابل اعتماد برای ارزیابی بینش‌ها و نقشه‌های ذهنی‌شان نداشته باشند، از این رو قدرت برنامه‌ریزی را از دست می‌دهند و به این ترتیب تصمیمات آن‌ها بدون شالوده محکم و در نتیجه متغیر خواهد بود.
  • اگر آن‌ها ترجیح شهودی خودشان را توسعه نداده باشند، در این صورت ممکن است خیلی سریع و ناپخته تصمیم‌گیری کنند، بدون این‌که احتمالات دیگر و یا سایر گزینه‌های ممکن را در نظر بگیرند. در این صورت قاطعیت آن‌ها تبدیل به نوعی دیکتاتوری می‌شود.

اگر ENTJها نتوانند موقعیت مناسبی برای رشد توانمندی‌هایشان پیدا کنند، و محیطی که در آن بتوانند از مواهب درونی‌شان استفاده کنند و به‌خاطر ارزشی که ارائه می‌کنند مورد حمایت قرار بگیرند وجود نداشته باشد، در این صورت احساس بیهودگی می‌کنند و ممکن است:

  • کاملاً نسبت به احساسات دیگران بی‌توجه باشند و نتوانند خودشان را جای بقیه بگذارند، در این‌صورت به‌شدت منتقد می‌شوند.
  • مزاحم کار دیگران می‌شوند و آزادی عمل را از آن‌ها می‌گیرند، در این‌صورت فقط دستور می‌دهند بدون این‌که به طرف مقابل گوش کنند

این طبیعی است که ENTJها کم‌تر متوجه ترجیحات احساسی و حسی خودشان باشند. اما با این‌حال اگر آن‌ها کاملاً به این خصوصیات بی‌توجه باشند، ممکن است:

  • متوجه نیاز دیگران برای برقراری یک ارتباط شخصی و دلی نشوند، یا ارزش ارتباط شخصی، تشکر و قدردانی کردن از دیگران را درک نکنند
  • نتوانند در برنامه‌ریزی‌هایشان این عامل که دیگران نیاز به حمایت و زمان برای تفکر دارند را لحاظ کنند
  • موارد واقع‌بینانه و عوامل بخصوص را که برای تکمیل کارها لازم است، از قلم بیاندازند

وقتی ENTJها شدیدا تحت استرس باشند، ممکن است دچار احساس کم‌ارزشی شدید بشوند و احساس کنند تنها شده‌اند و کسی قدر زحماتشان را نمی‌داند. در این صورت آن‌ها برای گفتگو کردن با دیگران و صحبت کردن درباره پریشانی و گرفتاری‌شان احساس ناتوانی می‌کنند.

منبع: Introduction to Myers-Briggs Types

ویراستاری علمی: آرسام هورداد

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *