مطالب پیشنهادی:

قوانین ثروت

قوانین ثروت

درباره درسنامه قوانین ثروت:

از این به بعد قصد داریم در سایت تایپ‌شناسی ایده‌های مهم و درس‌های بزرگ خلق ثروت، پول و فراوانی مادی را براساس نظریات و ایده‌های بزرگان این حوزه مورد بررسی قرار دهیم. از این رو این مبحث را با درسنامه‌هایی که عمدتان از کتاب The Rules of Wealth ریچارد تمپلار الهام گرفته‌ایم شروع می‌کنیم. این درسنامه به مرور تکمیل می‌شود و سپس به سراغ ایده‌ها و نظرات جذاب و کاربردی دیگر خواهیم رفت.

اگر این مباحث برایتان جذاب و کاربردی است حتماً در قسمت نظرات زیر همین پست و زیر مقالات دیگر سایت نظر خودتان را اعلام کنید.


قانون اول:‌ همه می‌توانند ثروتمند باشند، فقط باید مسیر آن را طی کنید

یک ویژگی خیلی جالب و دوست‌داشتنی درباره پول این است که، پول نسبت به هیچ‌کس تبعیض قائل نمی‌شود. مثلاً برایش فرقی نمی‌کند کجا به دنیا آمده‌اید، پوستتان چه رنگی است یا از چه قومیت و نژادی هستید، از چه طبقه اجتماعی‌ای هستید، پدرومادرتان چه کار کرده‌اند و حتی به این هم کاری ندارد که خودتان درباره خودتان چه فکری می‌کنید.

هر روزی که شروع می‌کنید یک روز دست‌نخورده و تازه است، مثل یک بوم نقاشی خالی که منتظر است روی آن نقاشیِ دلخواهتان را بکشید، فارغ از این‌که روز گذشته نقاشی‌تان خوب بوده است یا نه. روز شما هم همین است، فرقی نمی‌کند تا دیروز چه کار می‌کرده‌اید، امروز می‌توانید تصمیم متفاوتی بگیرید. چون درست به اندازه بقیه، برای بیشتر خواستن و بیشتر داشتن حق دارید. تنها چیزی که در این مسیر ممکن است شما را عقب نگه دارد، خودتان هستید و باورهای نادرستی که درباره پول دارید.

سعی کنید این باور را در خودتان تقویت کنید:‌ شما درست به اندازه بقیه برای ثروتمند شدن حق دارید. شما درست به‌اندازه بقیه برای ثروتمند شدن فرصت در اختیار دارید. پول بین شما و دیگری تبعیض قائل نمی‌شود.

سهم هرکس از ثروتی که در عالم وجود دارد، به همان اندازه‌ای است که خودش آن سهم را می‌گیرد. پول نمی‌فهمد در جیب چه کسی می‌رود، عقاید آن شخص چیست، آیا به اندازه کافی توانمندی و شایستگی دارد یا نه، چقدر جاه طلب است و به چه طبقه و فرهنگی تعلق دارد. پول به هیچ‌کدام از این‌ها کاری ندارد. پول چشم و گوش و حس ندارد. پول فقط حضور دارد که مورد استفاده قرار بگیرد و خرج شود، پس‌انداز شود و سرمایه‌گذاری شود. برایش مهم نیست توسط چه کسی. پول به یک ابزار ارزیابی مجهز نیست که ببیند فرد «لیاقت» پولدار بودن دارد یا نه.

من آدم‌های ثروتمند بسیار زیادی را دیده‌ام و تنها چیزی که همه این افراد در آن مشترک هستند این است که: آن‌ها هیچ نقطه اشتراکی ندارند! غیر از این‌که «قوانین بازی» را می‌دانند و طبق قوانین جلو می‌روند.

ثروتمندها، طیف وسیع و متنوعی از آدم‌ها را شامل می‌شوند، شاید در ظاهر هیچ نقطه اشتراکی بین آن‌ها نتوانید پیدا کنید. اما تک تک آن‌ها فقط یک قدم به پیش گذاشته‌اند و گفته‌اند: «بله، من از آن (پول) می‌خواهم.»

اما برعکس، فقیران می‌گویند: «نه، ممنون. این برای من نیست. من به‌اندازه کافی لیاقتش را ندارم.»

باور پنهان شما درباره پول کدام است؟

این چیزی است که من تلاش می‌کنم در این مجموعه مقالات درباره‌اش بحث کنیم: به چالش کشیدن ادراک و دریافت شما درباره پول و ثروتمندان. معمولاً همه ما فرض را بر این می‌گذاریم که فقرا، به دلیل شرایطی که در آن هستند فقیر شده‌اند، یا مثلاً به‌خاطر گذشته‌شان یا نحوه تربیت و پرورششان. اما اگر انگیزه‌ای در شما وجود داشته که باعث شده روی این لینک کلیک کنید و این مقاله را بخوانید پس حتما دارید در یک امنیت و آسایش نسبی زندگی می‌کنید، و در نتیجه شما هم قدرت کافی برای ثروتمند شدن را دارید. البته سخت است، کار زیادی می‌برد اما شدنی است.

و این قانون اول ثروتمند شدن است: هرکسی می‌تواند ثروتمند باشد، فقط باید مسیر آن را طی کنید.


قانون دوم: فکر کنید ثروتمند بودن برای شما به چه معنی است؟

حالا به‌عنوان قدم بعدی باید به این فکر کنید که برای شخص شما ثروتمند بودن یعنی چه؟ ثروت برای شما چه معنی دارد؟ اگر قصد ثروتمند شدن دارید، این یک تمرین ابتدایی و مقدماتی است که باید برای انجام دادنش وقت بگذارید. طبق تجربه من، تقریباً همه ثروتمندان، بدون استثنا به این سؤال فکر کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند ثروت، برایشان دقیقاً چه معنا و مفهومی در زندگی‌شان دارد.

دوستی ثروتمند داشتم که بی‌نهایت دست بخشنده‌ای هم داشت. او می‌گفت مدت‌ها قبل از این‌که به این مال و منال دست پیدا کند، می‌دانسته که پولدار بودن برای او یعنی زمانی‌که به‌اندازه‌ای در حساب‌بانکی‌اش پول داشته باشد که احساس کند دیگر محتاج پول نیست. او معتقد بود زمانی پولدار است که با سودی که از سود سرمایه‌اش به‌دست آمده زندگی‌اش را می‌چرخاند (سودِ سودِ سرمایه). از نظر من تعریف جالبی است.

این دوست من به‌خوبی می‌داند که درآمدی که از سودِ سرمایه‌اش به‌دست می‌آورد چقدر است و حساب آن را به‌طور کامل دارد. مثلاً اگر قرار باشد به کافی شاپ برویم، الف) برایش مهم است که چیزی که سفارش می‌دهد چقدر برایش آب می‌خورد و از طرفی ب) می‌داند در مدت زمانی که در کافی شاپ است چقدر پول دارد به حسابش اضافه می‌شود. او می‌گوید تا زمانی که «ب» از «الف» بیشتر باشد، من خودم را پولدار می‌دانم. یعنی او بیش از درآمدش خرج نمی‌کند؛ البته نه درآمد یا سرمایه مستقیمش، بلکه سودِ سودِ سرمایه‌اش.

حالا شاید بعضی از ما فکر کنیم این دیگر خیلی جزئی‌نگری است و لازم نیست تا این‌ اندازه دقیق باشیم. مشکلی نیست، شاید حق با ما باشد و اصلاً لازم نباشد در ابتدای راه تا این حد درگیر جزئیات شویم. هرکس تعریف خودش را دارد و این مشکلی ندارد. در روزگار گذشته برای ثروتمند بودن معیارهای عینی و ساده‌ای وجود داشت، که هرکس آن معیارها را داشت ثروتمند بود و در غیر این صورت ثروتمند حساب نمی‌شد. اما الان این‌طور نیست، من ممکن است صاحب یک پنت‌هاوس فوق‌العاده گران قیمت در شمالی‌ترین نقطه شهر باشم، اما همچنان خودم را ثروتمند ندانم. پس لازم است هرکدام از ما تعریفِ شخصی خودمان را از ثروتمند بودن داشته باشیم.

مثلاً تعریف شخصی خود من این است: به‌اندازه کافی پول داشته باشم، تا حدی که دیگر نگران این نباشم که پولم کافی باشد. حالا این اندازه کافی چقدر است؟ خودم هم نمی‌دانم. همیشه به نظر می‌رسد چیزی هست که نگرانش باشم. اما باور کنید از وقتی پولم را حساب‌و‌کتاب می‌کنم حالم بهتر است و احساس بهتری دارم. مثلاً می‌دانم در حال حاضر چقدر دارم، چقدر نیاز دارم و چقدر می‌توانم خرج کنم.

حالا این تعاریف برای هرکسی متفاوت است. برای یک‌نفر نداشتنِ نگرانی به معنی این است که بتواند از عهده خرج‌ و مخارج ضروری زندگی برآید. حالا شما ثروتمند بودن را چطور می‌سنجید؟ با تعداد ماشین و ملک؟ یا تعداد صفرهای حساب بانکی؟‌ ارزش فعلی ملکی که دارید؟ وضعیت سبد سهامتان؟

البته جواب درست یا غلطی به این سؤال وجود ندارد، اما من معتقدم تا زمانی‌که این‌ها را برای خودتان شفاف نکرده‌اید نباید به مطالعه ادامه دهید. اگر هدفی نداشته باشیم، نمی‌توانیم نشانه‌گیری کنیم. اگر مقصدمان مشخص نباشد نمی‌توانیم ماشین را روشن کنیم و حرکت کنیم (مگر این‌که بی‌هدف دور خودمان بچرخیم). اگر تعریف مشخصی نداشته باشیم، چطور می‌خواهیم میزان موفقیت خودمان را اندازه‌گیری کنیم؟‌و اصلاً چطور می‌خواهیم بعد از مطالعه این مجموعه مقالات متوجه شویم پولدار هستیم یا نه؟

این تعریف باید معیار قضاوت خودمان باشد.


درسنامه قوانین ثروت

دسترسی به همه قسمت‌های این درسنامه👈 این‌جا را کلیک کنید

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *