مطالب پیشنهادی:

درون‌گرایی

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۴ دقیقه

در قسمت قبل مروری داشتیم بر ویژگی‌های افراد درون‌گرا و گفتیم که بحث تقسیم انرژی برای مدرسین و سخنرانان درون‌گرا اهمیت بیشتری دارد. ضمناً دو راهکار را هم برای حفظ انرژی این افراد ارائه دادیم.

در این قسمت می‌خواهیم راهکارهای دیگری را بررسی کنیم و این بحث را تکمیل نماییم.

۳. دوستان صمیمی پیدا کنید

یکی از باورهای اشتباهِ رایج در مورد درون‌گراها این است که «درون‌گراها از ارتباط با دیگران فراری‌اند». این جلمه قطعاً صحیح نیست.

درون‌گراها هم مثل هر انسان دیگری به ارتباط با دیگران احتیاج دارند و از آن انرژی می‌گیرند. فقط شکل برقراری و حفظ ارتباط در آن‌ها کمی متفاوت است.

[box type=”tip” radius=”5″]یکی از اهرم‌هایی که می‌توانید برای تقسیم‌ انرژی‌تان از آن استفاده کنید ارتباط داشتن و ارتباط برقرار کردن با دیگران است.

سعی کنید با فرد یا افرادی صمیمی شوید و خواهید دید زمان‌هایی که از ارتباطات زیاد خسته شده‌اید، این ارتباط یک به یک چقدر می‌تواند کمک حالتان باشد.

البته این شاید به نظرتان یک تناقض باشد، اما قدرت یک دوست صمیمی را دست کم نگیرید. زمان‌هایی که انرژی‌تان از دست رفته یک گفتگوی ساده با چنین دوستی می‌تواند برایتان بسیار انرژی بخش باشد و شما را از نظر ذهنی برای ادامه فعالیت‌های روزتان آماده کند.

شخصی را پیدا کنید که بتوانید با او حرف بزنید و ایده‌هایتان را با هم به اشتراک بگذارید. شخصی که شناخت عمیق‌تری از شما دارد و می‌توانید ساعت‌ها با او حرف بزنید و انرژی بگیرید.

۴. روزتان را از قبل برنامه‌ریزی کنید

بخش زیادی از انرژی ذهنی افراد درون‌گرا به این دلیل تلف می‌شود که در طول روزِ کاری بین مسئولیت‌های مختلف سرگردان می‌شوند.

همین سرگردانی رشته افکار آن‌ها را در هم می‌تند و باعث می‌شود از نظر ذهنی آمادگی‌شان را از دست بدهند و در نتیجه زودتر احساس خستگی کنند.

[box type=”tip” radius=”5″]در نتیجه سعی کنید برای هر روزِ کاری، اهداف ملموس و قابل دستیابی تعیین کنید و صرفاً روی انجام دادن آن‌ها تمرکز کنید. در این صورت ذهن شما متمرکزتر است و انرژی‌تان دیرتر تحلیل می‌رود چون دقیقاً می‌دانید می‌خواهید به چه چیزی برسید.

نکته این است که هدف‌های قابل دستیابی برای روز کاریتان تعریف کنید و برای محقق کردن آن‌ها قدم‌های کوچک و به هم پیوسته بردارید.

۵. زمان‌های مشخصی را به بازیابی ذهنی اختصاص دهید

اگر به اندازه کافی به خودتان رسیدگی نکنید و متوجه نیازهای خودتان نباشید، نمی‌توانید معلم خوبی برای شاگردانتان باشید.

وقتی خودتان انرژی نداشته باشید نمی‌توانید تدریس موثری داشته باشید. در نتیجه حتماً زمان‌هایی را برای خلوت با خودتان اختصاص دهید. نیازی نیست زمان طولانی را به این کار اختصاص دهید.

[box type=”tip” radius=”5″]چند دقیقه کوتاه برای جمع کردن افکار و تمرکز کردن روی روزی که در پیش دارید کافی است. میان فعالیت‌های روزانه‌تان هم چند نوبت را به بازیابی ذهنی اختصاص دهید و پس از پایان روز، در منزل به قدر کافی به خودتان استراحت دهید.

دقت کنید پیدا کردن و اختصاص دادن این زمان‌های کوتاه برای بازیابی ذهنی چندان سخت نیست، فقط کافی است برای مدتی کوتاه یک مکان خلوت و آرام پیدا کنید و افکارتان را جمع کنید.

در کلاس درس، در اتومبیل موقع رانندگی و در اتاق شخصی خودتان می‌توانید این زمان‌های کوتاه را به خودتان اختصاص دهید.

۶. به خودتان انرژی بدهید

با خودتان گفتگوی ذهنی مثبت و سازنده داشته باشید و ارزش و قدر کاری که انجام می‌دهید را بدانید. معلمی کار سخت و پر چالشی است و هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید. هر هفته که از کارتان می‌گذرد خودتان را تحسین کنید و بدانید دارید کار بزرگ و ارزشمندی انجام می‌دهید.

۷. درون‌گرایی شما یک موهبت ارزشمند است

ما به مدرس‌های درون‌گرا احتیاج داریم، آن‌ها یک موهبت ارزشمند محسوب می‌شوند. در هر کلاسی دانشجوهای درون‌گرا به نوعی با چالش تعامل و ارتباطات گروهی با دیگران مواجه هستند و شما به عنوان یک مدرس درون‌گرا می‌توانید الگویی برای آن‌ها باشید و به آن‌ها کمک کنید این بارِ ذهنی را به شکلی متعادل حمل کنند و به سلامت به مقصد برسانند.

شما می‌توانید به آن‌ها نشان دهید که یک درون‌گرا با رعایت نکاتی ساده و البته پذیرشِ درون‌گرایی‌اش می‌تواند حتی در یک جامعهٔ تعامل-محور به خوبی زندگی کند.

امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]

مشارکت شما: کدام‌یک از روش‌هایی که در این مقاله ذکر شد برای شما کاربردی‌تر است؟ آیا تجربه واقعی از این راهکارها در زندگی شخصی خودتان داشته‌اید؟

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *