مطالب پیشنهادی:

پول و عشق

نه حقیقت در مورد پول، عشق و شادی

زمان تقریبی برای مطاله این مقاله: ۶ دقیقه

*-* *-* “۴۵”]

حقیقت اول

درآمد بیشتر باعث کاهش ناراحتی و غصه خوردن می‌شود اما لزوماً باعث افزایش شادی نمی‌شود. پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا بالاخره دست به کار شدند تا پاسخی برای یکی از سوالات پر چالش و همیشگی بشر پیدا کنند: آیا پول خوشبختی می‌آورد؟ یا به بیان دیگر آیا پول لزوماً ما را شادتر می‌کند؟

البته قبلاً هم پژوهش‌های مشابهی انجام شده بود، اما ویژگی‌ای که این تحقیق را از موارد مشابه متمایز می‌کرد یک نکته بود: در این پژوهش، برای اینکه رابطه بین پول و شادمانی مشخص شود، تصمیم گرفته شد که اول ارتباطی میان «میزان درآمد» و «احساس غم» پیدا شود.

البته نتیجه ممکن است چندان شما را شگفت‌زده نکند؛ نتیجه این بود: اگرچه ممکن است ثروت و میزان درآمد بالا لزوماً ما را خوشحال‌تر نکند، اما در کم کردن «احساس غم» در موارد بخصوصی تأثیر مثبت دارد.

اگر کمی بیشتر روی این موضوع دقیق‌ شویم خواهیم دید که نتیجهٔ به دست آمده تا حد زیادی منطقی است. من مریض می‌شوم و نیاز به عملی جراحی پیدا می‌کنم، در صورتی که درآمد کافی داشته باشم و بتوانم از عهده مخارج آن برآیم احتمالاً تنها نگرانی من نتیجهٔ عمل و روندِ درمان خواهد بود نه تأمین مخارج و تهیه پول کافی. حالا ممکن است لزوماً خوشحال هم نباشم اما حداقل نگران پول هم نیستم و فکرم از این جهت آزاد است.

یا وقتی حوصله‌ام سر رفته و مدتی است احساس کسالت و خمودگی دارم، در صورتی که درآمد کافی داشته باشم می‌توانم خودم را به یک مسافرت یک هفته‌ای دعوت کنم تا از این حال و هوا بیرون بیایم، بدون اینکه چندان نگران مخارج سفر باشم و فکرم را مشغول آن کنم. هم آن حال رخوت و کسالتم بهتر می‌شود هم فکرم مشغول خرج اضافی نیست.

منبع

*-* *-* “۴۵”]

حقیقت دوم

دیدگاه شما در مورد پول و ثروت تا حد زیادی تحت تأثیر تیپ شخصیتی شماست. این موضوع توسط سه دانشگاه منچستر، استرلینگ و ناتینگام به صورت جداگانه مورد پژوهش قرار گرفته و نتیجه یکی بوده است. (منبع)

بر این اساس افرادی که شاخص وظیفه‌شناسی بالایی دارند، تحملشان در برابر از دست دادن پول یا کم بودن درآمد کمتر است.

توجه: البته دقت کنید این سه دانشگاه در پژوهش خود از مدل پنج عاملی شخصیت (NEO-PI) استفاده کرده‌اند اما نتایج آن با مدل MBTI قابل انطباق است. به طوری که شاخص وظیفه‌شناسی (C) در مدل پنج عاملی با ترجیح ساختاگرایی (J) در مدل MBTI هم‌بستگی دارد. (+)

*-* *-* “۴۵”]

حقیقت سوم

تعداد قابل توجهی از زنان (۵۹ درصد) معتقدند فشارهای اجتماعی و بیرونی به نوعی آن‌ها را مجبور به کار کردن کرده‌ است. در غیر این صورت اگر قرار بود آن‌ها آزادانه در این خصوص تصمیم بگیرند، ۶۹ درصد زنان ترجیح می‌دادند به فرزندانشان رسیدگی کنند و از حجم کارِ بیرون از منزل کم کنند.

در این تحقیق ۹۲۲ خانم در بازه سنی ۱۸ تا ۶۵ شرکت داشتند.

منبع

تذکر: در خصوص این حقیقت، تفاوت‌های فرهنگی نیز دخیل است و ممکن است نتیجه، با تغییر کردن جامعه نمونه دستخوش تغییر شود.

*-* *-* “۴۵”]

حقیقت چهارم

نتیجه یکی از پژوهش‌های انجام شده این بود:‌ در روابطی که میزان درآمد زن بیشتر از مرد باشد سطح رضایت زوجین پایین‌تر است و احتمال جدایی و اتمام رابطه بیشتر خواهد بود.

این پژوهش نشان می‌دهد زنان ترجیح می‌دهند همسرشان از لحاظ درآمدی به آن‌ها متکی نباشد. از طرفی مردان وقتی در رابطه‌ای قرار می‌گیرند که درآمد طرف مقابلشان بسیار بیشتر از خودشان باشد چندان احساس خوبی ندارند.

البته این به این معنی نیست که در‌آمد زنان نباید زیاد باشد یا آن‌ها نباید کار کنند. بلکه می‌توان گفت بهتر است زنانی که درآمد بالایی دارند، در انتخاب همسر به این نکته دقت کنند که درآمد همسرشان هم‌تراز با خودشان باشد و بیش از اندازه پایین نباشد.

منبع

*-* *-* “۴۵”]

حقیقت پنجم

افرادی که درآمد بیشتری داشته باشند شانس بیشتری برای تجربه کردن عشق در زندگی‌شان دارند. مطابق این پژوهش افرادی که درآمد سالانه‌شان بیش از ۶۶ هزار دلار است احتمال اینکه عاشق شوند و نیمه گمشده خودشان را بیابند بیشتر است.

منبع

*-* *-* “۴۵”]

حقیقت ششم

این پژوهش مربوط به دانشگاه ایالت کانزاس در آمریکاست و مدعی است که دعوای زن و شوهر در مورد پول، پیش‌بینی‌کنندهٔ خوبی در مورد احتمال جدایی آن‌هاست. خصوصاً اگر در ماه‌های اول ازدواج یا رابطه‌تان در مورد پول دعوا می‌کنید احتمال ناپایداری رابطه‌تان بیشتر است و می‌شود گفت نسبت به سایرین بیشتر در معرض طلاق و جدایی هستید. این موضوع با سطح درآمد و جنسیت ارتباطی ندارد.

برای جلوگیری از چنین مشاجره‌هایی پیشنهاد می‌شود حتماً قبل از ازدواج سواد مالی خودتان را افزایش دهید و در مورد راه‌های سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و مدیریت مالی مطالعه کنید.

منبع

*-* *-* “۴۵”]

حقیقت هفتم

عمده اختلافات و مشاجره‌های زناشویی در مورد پول، به نحوه خرج کردن پول و اختلاف نظر در مورد آن مربوط می‌شود. ۷۳ درصد از زوج‌هایی که اعلام کرده بودند اختلافات آن‌ها عمدتاً در مورد پول است، علت اصلی این اختلاف را روش‌های نامناسب طرف مقابل در خرج کردن پول می‌دانستند.

از سوی دیگر تنها بیست درصد از زوجین اعلام کردند که هیچگونه اختلافی در مورد پول با همسرانشان نداشته‌اند.

منبع

*-* *-* “۴۵”]

حقیقت هشتم

بیشتر افرادی که دنبال نیمه گمشده‌شان هستند دنبال کسی می‌گردند که فلسفه مشابهی نسبت به پول و مسائل مالی داشته باشد. مطابق همان منبع قبلی ۷۷ درصد افراد معتقدند بسیار مهم است که با کسی ازدواج کنند که دیدگاه مشابهی در مورد مدیریت مالی با آن‌ها دارد.

*-* *-* “۴۵”]

حقیقت نهم

در یک رابطه عاطفی، افراد عموماً جذب اشخاصی می‌شوند که روی مهارت‌های مدیریت پول و بودجه‌بندی مسلط هستند. همچنین این پژوهش نشان می‌دهد ما به افرادی که بیش از اندازه ولخرج یا لارج هستند به عنوان یک گزینه برای یک رابطه عاطفی پایدار کمتر اعتماد می‌کنیم.

این مسئله با افزایش سن افراد اهمیت بیشتری هم برای آن‌ها پیدا می‌کند.

[divide]

امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]

[divide]

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *