مطالب پیشنهادی:

قوانین ثروت (قسمت دوم)

در ادامه بحث قوانین ثروت، در این نوشته می‌خواهیم این بحث را ادامه دهیم و قوانین تازه‌ای را با هم مطالعه کنیم.

اگر قسمت قبلی را نخوانده‌اید می‌توانید آن را از این‌جا مطالعه کنید. این دومین قسمت از بحث قوانین ثروت است و درسنامه قوانین ثروت به مرور در سایت تکمیل می‌شود.


قانون سوم: تِم ثروتمندی‌تان را پیدا کنید

خب تا این‌جا مشخص کرده‌اید که تعریف شما از ثروت چیست و از نظر شما ثروت به چه معناست، یعنی الان یک مقصد مشخص دارید.

حالا در این مرحله می‌خواهیم یک برآورد تقریبی از مسیر ثروتمند شدن داشته باشیم، و مشخص کنیم طبق چه نقشه راهی قرار است به مقصد نهایی‌مان که ثروتمند شدن است برسیم.

مراحل انجام کار ساده است. مثلاً فرض کنید قرار است عصر امروز جایی بروید، در این صورت حتماً می‌دانید:

  • چه ساعتی باید از خانه بیرون بزنید
  • تقریباً چه ساعتی باید آن‌جا حاضر باشید
  • از چه مسیری قرار است بروید (احتمالاً waze را روشن می‌کنید)
  • وقتی آن‌جا رسیدید، قرار است چه کاری انجام دهید

ثروتمند شدن هم دقیقاً همین شکلی است. یعنی از قبل باید بدانید ثروتمند بودن برای شما به چه معنی است، چطوری و با چه نقشه‌ راهی می‌خواهید به آن برسید، انتظار دارید این فرایند چقدر طول بکشد و در نهایت وقتی ثروتمند شدید قرار است با پولتان چه کار کنید، یا می‌خواهید با پولتان چه کاری انجام دهید.

حالا که در مرحله قبلی تعریف ثروت را برای خودتان مشخص کردید، می‌توانید متوجه اهمیت این موضوع بشوید که چرا مهم است یک نقشه راه برای ثروتمند شدن بچینید؟

اول به این فکر کنید که دوست دارید از چه طریقی ثروتمند شوید و از این راه چقدر طول می‌کشد تا به هدف برسید و بعد بر این اساس یک تمِ کلی برای ثروتمندی خودتان مشخص کنید.

البته اصلاً لازم نیست این کار را خیلی پیچیده کنید، صرفاً ممکن است بگویید: «من خودم را در چهل سالگی در جایگاه یک مدیر ثروتمند می‌بینم (عدد بگویید) و عمده ثروتم را از راه کسب‌و‌کار شخصی خودم که در زمینه فروش لوازم یدکی یخچال فعالیت می‌کند به‌دست خواهم آورد.»

این یک تمرین ساده بود: بر اساس آن می‌خواستیم تمِ ثروتمندی‌تان را مشخص کنید. خب البته این یک مثال بود تا شما را با روند این کار آشنا کنم. ممکن است شما زمان بیشتری صرف این کار کنید.

شاید دلیلش این است که قبلاً به این پرسش فکر نکرده بودید، یا نمی‌دانستید در چه تم و قالبی می‌خواهید ثروتمند شوید. هدف ما این است که به سه پرسش اصلی درباره ثروتمندی‌تان پاسخ دهید: چه تِمی؟ چگونه؟ و کِی؟ طبق مشاهدات من این کاری است که همه ثروتمندان انجام داده‌اند. پس بعد از مطالعه این قسمت وقفه‌ای ایجاد کنید و «تم ثروتمندی»تان را مشخص کنید. (شبیه مثالی که زدم)

حالا چند پیشنهاد دارم برای این‌که تِم ثروتمندی‌تان را بهتر مشخص کنید. یادتان باشد این تِم باید واقع‌بینانه، صادقانه و قابل دسترسی باشد. منظورم از واقع‌بینانه این است که نگویید می‌خواهم ثروتمندترین فرد روی کره زمین باشم. به اهدافِ واقعی‌تر فکر کنید.

صادقانه یعنی باید با خودتان روراست باشید. هدفی انتخاب کنید که با «شما» تناسب دارد. واضح است که برای تحقق این منظور باید خودتان را بشناسید. هرچقدر خودشناسی شما بالاتر باشد، با خودتان صادق‌تر خواهید بود.

همین‌طور هدفی که انتخاب می‌کنید (همان تِم ثروتمندی‌تان) باید قابل دستیابی باشد. مثلاً من نمی‌توانم در منطقه‌ای که وزش باد بسیار کم است، از طریق نصب ژنراتورهای توربین بادی فعالیت کنم.

پس شروع کنید و تمرین این بخش را انجام دهید. فکر می‌کنید از چه روشی می‌خواهید ثروتمند شوید؟ (یا با انجام دادن چه کاری؟) و انتظار دارید با انجام دادن این کار بعد از چه مدتی به ثروت/ هدف مورد نظرتان دست یابید؟


قانون چهارم: اهدافتان را به‌صورت یک راز نگه دارید

حالا که می‌‌خواهید به سمت ثروتمند شدن حرکت کنید ارزشش را دارد که اهداف و روشی که برای ثروتمند شدن در ذهنتان است را برای دیگران جار نزنید!

ایده‌تان را برای خودتان نگه دارید، نیازی نیست همه بفهمند شما مسیر جدیدی را برای زندگی‌تان انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید چه بکنید.

البته ممکن است زمانی برسد که احساس کنید لازم است با یک فرد کار بلد درباره امور مالی و تصمیمات پولی خودتان مشورت کنید، این خیلی حرفه‌ای است و مشکلی هم ندارد.

اما اجازه ندهید رازها و جزئیات مربوط به زندگی و کسب‌و‌کار شما موضوع بحث دیگران شود. اهداف و مقاصدتان را به‌صورت یک راز نزد خودتان نگه دارید.

مهم‌ترین دلیلش این‌هاست:

  • درباره امور تخصصی، لازم نیست با مردم عادی و غیرمتخصص‌ها حرف بزنیم. نیاز به راهکار و دریافت مشورت داری؟ برو سراغ آدم‌های متخصص
  • چرا کسی که اطلاع کافی از موضوع ندارد باید ایده شما را نقد کند؟ ایده و هدف خودتان را در معرض نقد آدم‌های عادی قرار ندهید. این بزرگ‌ترین خیانتی است که می‌توانید به خودتان بکنید. اگر لازم است با یک راه‌بلد مشورت کنید نه با همه آدم‌ها
  • گزینه‌هایی که بقیه آدم‌ها ارائه می‌کنند معمولاً منفی و بدبینانه است و در بهترین حالت با در نظر گرفتن شرایط خودشان است
  • اگر همه بفهمند شما دارید چه کار می‌کنید و با جزئیات متوجه نقشه راه شما بشوند، بعد از گذشت مدتی احتمالاً دیگر ایده شما نو نخواهد بود و عرصه برای شما تنگ می‌شود
  • قرار نیست همه ایده‌های خوبتان را حرام کنید
  • چه فایده دارد خودتان بهانه دست مردم بدهید تا درباره کسب‌و‌کار و زندگی شما بحث کنند؟
  • باور کنید اغلب مردم علاقه‌ای به شنیدن جزئیات زندگی یا کسب‌و‌کار شما ندارند، نیازی هم نیست این کار را بکنید
  • نگه داشتن یک راز حس خیلی خوبی دارد- امتحانش کنید

داد زدن ایده‌ها و فاش کردن جزئیات کسب‌وکار یا زندگی‌تان یک بدی دیگر هم دارد و آن این است که ممکن است برایتان دشمن‌تراشی کند.

کسانی هستند که ممکن است بعد از شنیدن جزئیات موفقیت شما نسبت به آن حس بدی پیدا کنند و بخواهند شما را از صحنه حذف کنند.

مراقب باشید با دادن اطلاعات اضافی و بی‌مورد، شاخک‌های این افراد را تیز نکنید. آن‌ها ممکن است بعضاً تمام انرژی‌شان را بگذارند تا به شما ضربه‌ بزنند.

عاقلانه‌تر این است: به کسی نگویید دارید چه کار می‌کنید، چون نیازی هم به این کار نیست. تنها استثنای این قضیه مشاور کاربلد و متخصص است، نه همه آدم‌ها. رازنگه‌دار بودن هزینه‌ای ندارد، از شما انرژی‌ای نمی‌گیرد اما به نفعتان است.

این موضوع درباره دانش و اطلاعات تازه‌ای که یاد می‌گیرید هم صادق است. باور کنید اصلاً لزومی ندارد هرچیز جدیدی که یاد می‌گیرید را برای بقیه تعریف کنید.

نگذارید این دانش جدیدی که به دل و جان شما خوش آمده با بازگو کردنش برای کسی که شایستگی یا آمادگی شنیدنش را ندارد حرام شود و هدر برود.

همه تشنه دانش نیستند، همه در یک سطح از آمادگی و پذیرش قرار ندارند، چیزی که برای شما جالب و آموزنده بوده است ممکن است از دید دیگری کم‌ارزش و بی‌معنی به نظر برسد و این یعنی آن‌ها آمادگی پذیرش آن دانش را نداشته‌اند.

بیشتر آدم‌ها ترجیح می‌دهند جلوی تلویزیون بشنینند و سریال‌های تکراری تماشا کنند، چرا می‌خواهید فهم و بینش خودتان را با کسی که می‌دانید آمادگی‌اش را ندارد در میان بگذارید؟ این کار باعث می‌شود انگیزه و انرژی خودتان هم خالی شود و دیگر اشتیاق لازم برای ادامه مسیر یادگیری را نداشته باشید.

فرایند ثروتمند شدن و خلق توانگری را در خلوت خود انجام دهید. نیازی به جار زدن آن نیست، بعداً وقتی به جایگاه مورد دلخواهتان رسیدید فرصت‌های زیادی برای کمک به آدم‌ها آن‌طور که سودمندتر است و برای آنان مؤثرتر است خواهید داشت. اما فاش کردن اسرار شخصی‌تان کمک به دیگران محسوب نمی‌شود.


درسنامه قوانین ثروت

دسترسی به همه قسمت‌های این درسنامه👈 این‌جا را کلیک کنید

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *