مطالب پیشنهادی:

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۶ دقیقه

چطور استعدادهای اصلی‌مان را بشناسیم؟

مطابق نظریه شخصیت مایرز و بریگز (MBTI) ترجیحات مختلف با ۱۶ حالت ممکن می‌توانند کنار هم قرار بگیرند و تیپ شخصیتی ما را بسازند. فراموش نکنید که تیپ شخصیتی چهار حرفی شما چیزی بیشتر از معنای تک تکِ آن چهار حرف است. هر کدام از آن ۱۶ حالت یک روشِ منحصربه‌فرد و یگانه برای ارتباط و تعامل با دنیای بیرون هستند.

اگر چه همه ۱۶ تیپ شخصیتی تفاوت‌هایی با هم دارند و از هم متفاوت‌اند اما می‌توانیم بر اساس خصوصیات مشترکی که هر تایپ با دیگری دارد آن‌ها را در دسته‌های دوتایی قرار دهیم و در نهایت به هشت زوچ-تیپ برسیم. اینکه چطور به این هشت زوج-تیپ رسیده‌ایم و چرا مثلاً تایپ‌های ENTP و ENFP را در یک دسته قرار داده‌ایم به دلیل کارکرد نخست این تیپ‌هاست. تیپ‌هایی که کارکرد اول آن‌ها با هم مشترک است در یک دسته قرار می‌گیرند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که این زوج-تیپ‌ها خصوصیات کاریِ یکسانی دارند و استعدادهای کاری آن‌ها با هم مشترک است. در نتیجه به هشت سبک کاری می‌رسیم (Eight Styles of Working).

مثلاً هر دو تیپ شخصیتی ESTP و ESFP با مسائل دنیای بیرون از خودشان به شیوه‌ای منعطف، هشیار و عمل‌گرا برخورد می‌کنند. به این دو تیپ، تیپ‌های عمل‌گرا می‌گوییم.

البته این نکته همیشگی را فراموش نکنید که از دانش تیپ‌ شخصیتی برای برچسب زدن به خودتان یا دیگران یا محدود کردن و طبقه‌بندی کردن کسی استفاده نکنید. اطلاعاتی که قصد داریم به شما بدهیم صرفاً خصوصیات و ویژگی‌های عمومی تیپ‌های شخصیتی است و لزوماً قرار نیست همه مواردی که در توضیحات تیپ شما آمده دقیقاً در مورد شما صادق باشد.

اینکه کدام ترجیح شخصیتی در شما غالب و پررنگ‌تر باشد بسیار به این بستگی دارد که چه تجربیاتی داشته‌اید، در چه محیطی پرورش یافته‌اید و وضعیت کنونی شما در زندگی چگونه است. تا حدی که ممکن است ترجیح اصلی و ذاتی شما در سایه قرار گرفته باشد و شما مهارت‌هایی متفاوت با ترجیح اصلی‌تان را پرورش داده باشید.

هشت سبک کاری

توضیحاتی که در ادامه می‌آید را مطالعه کنید و ببینید کدام یک از ویژگی‌های هشت‌تاییِ مطرح شده بیشتر به خصوصیات شما نزدیک است و با آن احساس نزدیکیِ بیشتری دارید. در این قسمت در مورد سبک تیپ‌های عمل‌گرا صحبت می‌کنیم و در قسمت‌های آینده سبک‌های دیگر را هم بررسی خواهیم کرد.

موقعی که متن‌ توضیحات را می‌خوانید به این فکر کنید که شما کدام یک این خصوصیات را به صورت طبیعی‌تری در خودتان دارید و با کدام یک از آن‌ها راحت‌ترید.

تیپ‌های عمل‌گرا: اقدام و انطباق با محیط بیرون (ESTP-ESFP)

تیپ‌های عمل‌گرا نسبت به اتفاقاتی که در دنیای بیرونشان می‌افتد با «عمل‌گرایی سریع» واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها افرادی مشاهده‌گر هستند و نسبت به اتفاقاتی که در دنیای اطرافشان در حال وقوع است هشیار و آگاهند در نتیجه فرصت‌ها و مشکلات را به خوبی می‌بینند. آن‌ها افرادی خودبه‌خودی (Spontaneous) هستند و به اتفاقات و رویدادها درست در لحظهٔ وقوعشان واکنش نشان می‌دهند، یعنی درست جلوی چشمشان را می‌بینند و همان کاری که همین الان باید انجام شود را انجام می‌دهند.

این تیپ افراد عاشق اقدام‌های فوری و سریع هستند و دوست دارند کاری که می‌کنند خیلی به تحلیل و استراتژی نیاز نداشته باشد: مثل آتش‌نشان‌ها. تیپ عمل‌گرا از انجام کارهای بداهه و آنی بسیار لذت می‌برند و می‌توانند به طور آنی راهکاری برای حل مشکلات پیدا کنند. به همین دلیل در رفع موانع و چالش‌های بیرونی خوب عمل می‌کنند و راه‌حل‌هایی دم‌دستی و فوری و البته به درد بخور دارند.

آن‌ها در مدیریت شرایط بحرانی و اورژانسی سریع و کارآمد هستند و حتی از سروکله زدن با چالش‌های فیزیکی دنیای بیرون لذت می‌برند.

همه ما از این قابلیت- کم یا بیش- استفاده می‌کنیم؛ شاید بپرسید کِی؟‌ در جواب باید بگوییم کافی است به بحران‌هایی که در دنیای بیرون پیش آمده و نیاز به اقدام یا تصمیم‌گیری فوری و آنی بوده است فکر کنید. در این جور مواقع همه ما از همین رویکرد استفاده می‌کنیم، البته بعضی‌ها در استفاده از آن مسلط‌تر هستند و بعضی‌ها مهارت کمتری در آن دارند. البته موضوع را پیچیده نکنید و فکر نکنید این بحران باید مسئله‌ای جدی باشد، نه! فرض کنید زنگ در خانه را زده‌اند، بچه کوچکتان هم در حال گریه کردن است و همزمان تلفن هم زنگ می‌زند. در چنین موقعیتی همه ما معطوف به دنیای بیرون از خودمان هستیم و باید پاسخی فوری و آنی به آن بدهیم. یا مثلاً فرض کنید می‌خواهید میخی را با چکش به دیوار بکوبید، در این حالت شما به زاویه میخ، شکل قرار گرفتن دستتان و نحوه فرود چکش در ضربه بعدی فکر می‌کنید و تمام حواستان به این فرایند است.

اما مسئله اینجاست که تیپ عمل‌گرا (ESTP-ESFP) از این تجربهٔ مختصر و عمومی فراتر می‌رود. آن‌ها دوست دارند اکثریت کارهایی که انجام می‌دهند به همین شکل و شیوه باشد، یعنی: عمل‌گراها عاشق کارهایی هستند که نیاز به مشاهدهٔ بیرونی و اقدام سریع در همان لحظه دارد. آن‌ها متوجه دنیای بیرون و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد هستند و آماده‌اند تا واکنشی متناسب از خودشان نشان بدهند. دنیای عمل و عکس‌العمل دنیای این تیپ افراد است.

اگر بر اساس این توضیحات تیپ شما عمل‌گراست بد نیست به این نکات توجه داشته باشید:

در صورتی که از تیپ عمل‌گرا باشید احتمالا پر کردن آزمون‌های ارزیابی و برگه‌های خودشناسی برای شما چندان جذاب نیست و تمایلی به این کار ندارید. اهداف زندگی شخصی و کاری شما بیشتر مربوط به انجام دادن کارهایی است که در لحظه حال و درست جلوی چشمانتان است تا بتوانید با اقدام فوری وضعیت خودتان را بهبود ببخشید.

موقع هدف‌گذاری حتماً به این دقت داشته باشید که تنوع، خلاقیت و انعطاف‌پذیری را در سبک زندگی شخصی‌تان رعایت کنید. ببینید از انجام دادن کدام کار در لحظه حال لذت می‌برید و به این ترتیب بگذارید در برنامه روزانه‌تان فعالیت‌هایی قرار بگیرد که به شما فرصت ارتباط با دیگران را می‌دهد و به اندازه کافی برایتان انگیزه‌دهنده است.

البته به این نکته هم دقت کنید که وقتی بیش از حد در زمان حال زندگی کنید و فقط جلوی چشمتان را ببینید ممکن است تصویر کلی آینده را از دست بدهید و در نتیجه ندانید دقیقاً می‌خواهید به کجا برسید. در این صورت ممکن است دچار سردرگمی بشوید. برای حل این مشکل یا پیشگیری از آن سعی کنید خودتان را مجبور کنید به اینکه در مورد آینده بلند-مدت فکر کنید و برای آن برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید. نقطه قوت شما هدف‌گذاری‌های سریع و در لحظه است، سعی کنید برای هدف‌گذاری‌های بلند-مدت هم آماده شوید.

نقاط قوت تیپ عمل‌گرا

فعال، واقع‌گرا، اهل عمل، انعطاف بالا، زیستن در لحظه، جذاب و سرگرم‌کننده

ترجیحات عمل‌گراها در محیط کار

  • محیط کاری بانشاط و سرگرم‌کننده
  • فعالیت‌های متنوع و ساختنی یا کار با وسایل و تجهیزات
  • فضای واقع‌بینانه و غیر تخیلی
  • نیازمند کارهای بداهه و عملی
  • کار کردن روی پروژه‌هایی که فوریت آنی دارند
  • تمرکز و توجه به لحظه حال به جای آینده بلند-مدت

در قسمت‌های آینده این بحث را ادامه خواهیم داد و در مورد سایر مهارت‌ها و توانایی‌ها هم صحبت خواهیم کرد.


امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]


مشارکت شما)

فارغ از این که تیپ شخصیتی‌تان چیست، در مورد خودتان فکر کنید: بُعد عمل‌گرای شخصیت شما چقدر قوی است؟ کجاها از این ویژگی‌‌تان بیشتر استفاده می‌کنید؟ و آیا فکر می‌کنید لاز است این ویژگی را در خودتان تقویت کنید؟ ممنون می‌شویم اگر مثال یا تجربه‌ای در این خصوص- حتی از اطرافیان و نزدیکانتان- دارید با ما و سایر دوستانتان در میان بگذارید.

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *