مطالب پیشنهادی:

شما واقعا که هستید

شما واقعاً که هستید؟


این کتاب درباره چیست؟

صحبت‌های برایان لیتل را که در واقع چکیده‌ای از مباحث کتاب «شما واقعاً که هستید» است، می‌توانید در کلیپ زیر مشاهده کنید:

(ویدئو زیرنویس فارسی دارد)

 


سایر مشخصات کتاب

برایان لیتل

شما واقعاً که هستید؟

  • عنوان کتاب: شما واقعا که هستید؟
  • عنوان انگلیسی: Who Are You, Really
  • نویسنده: برایان لیتل- Brian Little
  • مترجم: آرسام هورداد
  • ناشر انگلیسی: TED Books
  • ناشر فارسی: هوپیتال
  • تعداد صفحات: ۱۴۰صفحه
  • قیمت: ۲۰۰۰۰ تومان
  • سال نشر: ۱۳۹۷

 

سفارش اینترنتی کتاب شما واقعا که هستید

 


فهرست و راهنمای مطالعه

مقدمه

برایان لیتل با مقدمه‌ای جالب، داستان آشنایی خودش با نظریه‌ای که قرار است در این کتاب توضیح دهد را تعریف می‌کند. او به نوعی بخشی از سفر زندگی خودش را نیز در این کتاب بازتاب داده است، سفری که او را به بینشی عمیق‌تر در مورد شخصیت و هویت رسانده است.

فصل اول) آینه‌ای مقابل شخصیت شما: تصویر کلان

زبان برایان لیتل در طول کتاب زبانی روایی و قصه‌گوست، او مطالب دقیق و نظریِ دانشگاهی را در قالب قصه و داستان برایمان تعریف می‌کند و همین باعث می‌شود درک ما از موضوع مورد بحث او عمیق‌تر و ماندگارتر باشد.

او در این فصل در مورد این‌که «شخصیت چیست؟» و بر چه زیربنایی قرار گرفته است صحبت می‌کند. حتماً می‌توانید حدس بزنید که بحث عمده او در این فصل در مورد نقش ژن‌ها و نقش محیط در شکل‌گیری شخصیت است. دو عاملی که «شخصیت- Personality» عمدتاً بر پایه این دو استوار شده است. اما در انتهای فصل برایان لیتل به ما می‌گوید که نه! این همه داستان نیست و ما تا به حال ذهنیت محدودی در این زمینه داشته‌ایم. این می‌شود موضوع فصل دوم.

فصل دوم) پروژه‌های شخصی: نمودِ بیرونی و رفتاری شخصیت

حالا و در فصل دوم برایان لیتل کمی جلوتر می‌رود و راجع به دیدگاه و نظریه‌ای جدیدتر در مورد شخصیت سخن می‌گوید. او شخصیت را صرفاً محدود به ژنتیک و محیط نمی‌دانید. اینکه تیپ شخصیتی ما چیست مهم است، اما همه داستان نیست. بخش مهم‌تری از داستان- که تابه‌حال خیلی به آن توجه نداشتیم در مفهومی به نام «پروژه‌های شخصی- Personal Projects» ما نهفته است که در این فصل به طور کامل در مورد این پروژه‌ها توضیح داده می‌شود.

این‌که چطور دنبال کردنِ آن‌چه برایمان معنادار است می‌تواند به زندگی‌مان جهت بدهد و در بلند مدت شخصیت ما را «بسازد» و شکل دهد. این‌که پروژه‌های شخصی ما چی هستند و چطور به شخصیت و زندگی ما شکل می‌دهند و چرا از تیپ شخصیتی و محیط ما مهم‌تر هستند سوالاتی است که در این فصل به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

فصل سوم) تفسیر شخصی از محیط: پروژه شخصی شما در تعامل با محیط

آیا همه داستان در دنبال کردن آرمان شخصی و پروژه‌های شخصی‌مان خلاصه می‌شود؟ آیا همین که کاری را انجام دهم که برایم معنادار است کافی است؟ آیا همیشه می‌توانم دنبال آن‌چه برایم معنادار است و دوستش دارم بروم؟ نقش محیط در کجای این پازل تعریف می‌شود؟ همه این‌ها سوالاتی است که فصل سوم به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

در فصل سوم درباره نقش محیط در شکل‌گیری شخصیت و تأثیری که محیط روی دنبال کردن پروژه‌ها و آرمان‌های شخصی ما می‌گذارد توضیح داده شده است.

فصل چهارم) افسانه‌ی یافتن خود واقعی: چالش‌های «من» بودن

این فصل یکی از عمیق‌ترین و زیباترین فصل‌های این کتاب است. بحث در زمینه خودِ واقعی و حقیقی و اصیل. بسیار پیش آمده که از من پرسیده‌اند: اگر من که فردی درون‌گرا هستم، در یک جمع سخنرانی کنم یا مثلاً تبدیل به فردی معاشرتی شوم، آیا این به معنی از دست دادن صداقت و یکپارچگی‌ام با خودم نیست؟ آیا من از هویت و شخصیت اصلی خودم جدا نمی‌شوم؟

در این فصل پاسخ بسیار کامل و دقیقی به این قبیل سوالات داده می‌شود و چالش‌های ذهنی شما در مورد صادقانه رفتار کردن و منطبق بودن با ارزش‌های شخصی‌تان برطرف می‌شود.

فصل پنجم) سعادت واقعی: دنبال کردن همیشگیِ آرمان شخصی

در مورد این فصل توضیح اضافه‌ای نداریم! فقط باید بخوانید و ببینید نظر برایان لیتل در انتهای این کتاب چیست و او شادمانی و سعادت را از دید خودش چگونه برای ما تعریف می‌کند و چه نقشه راهی را به ما نشان می‌دهد.


چطور این کتاب را سفارش دهم؟

سفارش کتاب به صورت اینترنتی است و ارسال آن با پست پیشتاز انجام خواهد شد. قیمت کتاب +‌ارسال پستی ۳۰ هزار تومان است و درصورتی که از تهران سفارش دهید کتاب حداکثر یک روز کاری و سفارشات دریافت شده از شهرستان طی حداکثر ۳ یا ۴ روز کاری به دست شما خواهد رسید.

برای سفارش اینترنتی کتاب شما واقعا که هستید روی لینک آبی زیر کلیک کنید:

سفارش اینترنتی کتاب شما واقعا که هستید


مقدمه آرسام هورداد بر کتاب

مقدمه آرسام هورداد (مترجم کتاب) را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید:

یادداشت مترجم

تا قبل از زمستان سال ۱۳۹۶ مدت‌ها بود که احساس می‌کردم فضای آموزش شخصیت‌شناسی نیازمند یک تحول اساسی در نگرش خود نسبت به مقوله شخصیت است. به نظرم می‌آمد چیزی در این فضا گُم است و ماهیت اساسی و تحول‌پذیر و تحول‌خواه انسان در اغلب مدل‌های تیپ‌شناسی نادیده گرفته می‌شود، یا حداقل آنطور که باید جدی گرفته نمی‌شود و این را خطر بزرگی پیش‌ِ راه رشد فردی می‌دانستم.

تا اینکه عصر یک روز زمستانی به پیشنهاد جواد محمدنیا مدیر خوش‌فکر انتشارات هوپیتال کلیپی از پروفسور برایان لیتل در سایت Ted.com و با عنوان «شما واقعاً چه کسی هستید؟» مشاهده کردم. خوشبختانه مفهوم مطرح‌شده به دلم نشست و بلافاصله به نظرم آمد که آن خلاء با این دیدگاه به خوبی پُر می‌شود. برای من که پنج سال گذشته را صرف پژوهش، تولید محتوا و تدریس در حوزه شخصیت‌شناسی کرده بودم، سخنان برایان لیتل پیام تکان‌دهنده و تازه‌ای داشت و در کلام او نوعی تازگی و چیرگی نسبت به مفهوم شخصیت و رشد فردی می‌دیدم.

کاستی‌ها و ضعف‌های رایج مدل‌های تیپ‌شناسی که در نتیجه‌ی آن افراد بلافاصله برچسبی می‌خورند و در یک دسته‌بندیِ مشخص قرار می‌گیرند و داستان همینجا تمام می‌شود، همواره مورد نقد جدی بزرگان روانشناسی شخصیت و توسعه فردی بوده است. ضعف جدی و خطر احتمالی و بالقوه هر سیستم آموزشی مرتبط با تیپ‌شناسی این است که توانمندی‌های انسان‌ها را محدود به یک حصار و قفس- به نام «تیپ‌ شخصیتی»- کند و چنین تصور شود که با این دسته‌بندی به همه ابعاد و جنبه‌ها و ظرفیت‌های انسانی برای توسعه پی برده‌ایم. متأسفانه این مدل ذهنی بسیار محدود است و به ظرفیت‌های عظیم رشد انسان نگاهی تقلیل‌گرایانه دارد و نقش «انتخاب» و اراده آزاد برای تحول را تا حد زیادی نادیده می‌انگارد.

ژرفا و اهمیت اندیشه برایان لیتل آنجاست که دسته‌بندی‌های معمول و رایج از شخصیت افراد را اگر چه برای تحلیل لازم و مفید می‌داند؛ اما این پایان کار نیست و از نظر او ما فقط به تیپ شخصیتی‌مان محدود نمی‌شویم. او به نقش رفتار معتقد است و باور دارد که شخصیت- بر خلاف تصور رایج- صرفاً محدود به عوامل ژنتیکی و محیطی نمی‌شود، بلکه اراده آزاد ما و انتخاب‌هایمان نیز در کنار ژن و محیط، مسیر و طرح کلی زندگی‌مان را می‌سازد و شکل می‌دهد. او در توصیفی شگفت‌انگیز به وصف مفهومی ارزشمند به نام «پروژه‌های شخصی» می‌پردازد و اهمیت آن‌ها را در شکل‌گیری مسیر رشد اشخاص با ظرافت تمام یادآور می‌شود.

من از خواندن این کتاب لذت بردم و بینش‌ قدرتمند موجود در آن را که حاصل حداقل سه دهه پژوهشِ نویسنده روی مفهوم شخصیت است بسیار پسندیدم و مدل‌ ذهنی آن را سپری محکم در برابر باورهای نادرستِ رایج در مورد تیپ و شخصیت می‌دانم، لذا بدیهی است که مطالعه این کتاب را به علاقه‌مندان به حوزه‌های شخصیت، تیپ‌شناسی و رشد فردی قویاً توصیه می‌کنم.

در انتها لازم می‌دانم از جواد محمدنیای گرامی برای دقت و ظرافتی که در انتخاب محتوا دارد و نقشی که در آشنایی من با اندیشه‌های برایان لیتل داشت تشکر و قدردانی کنم.

آرسام هورداد

اردیبهشت ۱۳۹۷

 


بخش‌هایی از کتاب شما واقعا که هستید؟

مقدمه، صفحه ۷

سبک زندگی و هویت و کیستیِ شما فقط تحت تأثیر عوامل ذاتی و محیطی نیست؛ بلکه این رؤیاها، کشش و گرایش‌های درونی شما و انتخاب‌ها و رفتارتان است که هویت و کیستیِ فعلی شما را شکل می‌دهد. اگر بخواهم برای همه این‌ عواملی که گفتم یک اسم انتخاب کنم، من اسم آن‌ها را می‌گذارم: «پروژه شخصی». «پروژه شخصی» (یا مأموریت شخصی) هر کس در زندگی می‌تواند از نظر معنایی طیفِ وسیعی داشته باشد و کارهای مختلفی را شامل شود؛ از بی‌تابی و بی‌قراری برای فرارسیدن یک روز خاص در هفته گرفته تا جستجوی معنا و مفهوم برای زندگی شخصی‌تان. مأموریت شخصی می‌تواند با تلاش‌های فراوان یا اندک همراه باشد، می‌تواند پروژه‌ای شخصی و دلی یا کاملاً حرفه‌ای باشد، می‌تواند کاری کسل‌کننده و تکراری یا کاملاً عمیق و پرمفهوم باشد، می‌تواند به سادگیِ بردن زباله به بیرون از منزل یا به سختیِ از میدان به در کردنِ رقیب سیاسی باشد. مأموریت‌های شخصی ما به نوبه خود از صفاتی که به صورت بیولوژيکی به ارث برده‌ایم و همچنین تعاملات محیطی ما تأثیر می‌گیرند. این تعامل بین محیط/ژن با مأموریت شخصی ما می‌تواند تعاملی مثبت و سازنده یا مخرب و سرکوب‌کننده باشد. اما «پروژه شخصی» ما و کارهایی که در راستای آن انجام می‌دهیم منجر به تعالی محیط/ژن می‌شود. دلیلش هم این است که بر خلاف محیط/ژن، «پروژه شخصی» ما چیزی نیست که توسط وراثت یا اجتماع به ما تحمیل شده باشد، بلکه «پروژه شخصی» چیزی است که از درون من می‌آید، من خالق آن هستم.

فصل اول، صفحه ۲۶، در توضیح مدل پنج عاملی شخصیت

موافق بودن (A)

افرادی که شاخص موافق بودن در آن‌ها زیاد است عملکرد گروهی و اجتماعی بسیار خوبی دارند. خصوصاً این‌که می‌توانیم به عنوان میانجی یا تسهیل‌گر روابط بین فردی روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کنیم. آن‌ها در حل اختلاف نظرها و گرفتن میانه فوق‌العاده‌اند. بر خلاف افرادی که شاخص A آن‌ها پایین است، این افراد اعتماد و خوش‌بینیِ زیادی به سایرین دارند تا جایی که ممکن است از دید دیگران ساده‌لوح یا خوش‌خیال به نظر بیایند. اگر نمره این شاخص در فرد بالا باشد، گرایش او به ارتباط داشتن با آدم‌ها بسیار افزایش می‌یابد که با صفاتی مثل همدلی، نوع‌دوستی و خیرخواهی ارتباط مستقیم دارد. این افراد در مدل ارتباطی‌شان هم بسیار گرم و صمیمی ظاهر می‌شوند و با دیگران با روی باز برخورد می‌کنند. ضمن اینکه این افراد به شواهدی که از احساس دیگران دریافت می‌کنند هم بسیار توجه دارند به همین دلیل به خوبی با دیگران همدلی می‌کنند و می‌توانند احساس بقیه را به خوبی درک کنند.

در نقطه مقابل، افرادی که نمره این شاخص در آن‌ها پایین است نسبت به دیگران بدبین هستند و به سادگی به بقیه اعتماد نمی‌کنند. این افراد ممکن است بیش از سایرین عصبانی شوند و رفتارهای تهاجمی داشته باشند که همین موضوع سلامت آن‌ها را خصوصاً از نظر ابتلا به بیماری‌های قبلی-عروقی تهدید می‌کند. این ویژگی‌ها مشابه اختلال عروق کرونر یا همان شخصیت نوع A[1] است. افراد تایپ A عموماً افرادی پرتنش، بسیار حساس به زمان‌بندی و به شدت پُرکار هستند. در حال حاضر ارتباط میان شخصیت نوع A یا همان پایین بودن شاخص «موافق‌بودن» و احتمال ابتلا به بیماری‌های قبلی و عروقی محرز است که علت آن هم رفتار پرخاشگرانه آن‌هاست، نه میل آن‌ها به کسب دستاورد و موفقیت.

در خصوص مسئله آرنج و نوک زبان هم باید گفت افرادی که شاخص «موافق بودن» در آن‌ها بالاست، به دلیل میل به موافقت و همراهی با دیگران وقتی از آن‌ها درخواست کنیم، احتمالاً این کار را انجام می‌دهند. در نقطه مقابل، افرادی که شاخص «موافق بودن» بسیار پایینی دارند ممکن است به محض اینکه به این بخش می‌رسند کلاً مطالعه کتاب را متوقف کنند و بروند سر بچه همسایه که دارد خیلی سر و صدا می‌کند داد بزنند.

۱  Type A Personality- مربوط به تئوری شخصیت A و B است و با علامت اختصاری A برای Agreeableness متفاوت است.

فصل دوم، صفحه ۴۷

پروژه‌ شخصی مجموعه‌ای هماهنگ از اعمال و اقداماتی است که شخصاً برای ما برجسته و معنادار است و در عمل آن‌ها را انجام می‌دهیم و دنبال می‌کنیم. بیایید کمی روی واژه‌های این تعریف دقیق‌تر شویم؛ شخصی بودن: پروژه‌های شخصی ما بازتابی دقیق از خصوصیات و فردیتِ به خصوص ما هستند. در واقع این فردیت ماست که به پروژه‌های شخصی‌مان محتوا می‌دهد. معنی این حرف این است که ما نمی‌توانیم صرفاً به کارهایی که شما انجام می‌دهید نگاه کنیم و حدس بزنیم که پروژه شخصی شما و آن چیزی که عمیقاً دنبال می‌کنید و در جستجویش هستید چیست؟ ممکن است شما را ببینیم که در حال شرکت در یک مسابقه دوی مارتن هستید یا دارید یک خانه درختی می‌سازید یا هر کار دیگری، اما صرفاً با مشاهده این‌ها نمی‌توانیم پروژه‌ شخصی شما را تشخیص دهیم و اطلاعاتی در مورد فردیتِ شما به دست آوریم و بگوییم شما کیستید. حالا اگر واقعاً قصد ما این باشد که ببینیم هدف و مقصد نهایی شما از انجام این کارها چیست باید سوالی بپرسیم که طبیعت و ذات شما را نشانه می‌گیرد و آن را برای ما آشکار می‌کند. آن سوال این است: خودت فکر می‌کنی داری چه کار می‌کنی؟ یا به عبارت بهتر: معنای این کار برای تو چیست؟ جوابی که می‌شنویم اغلب شگفت‌زده‌مان می‌کند.

فصل دوم، صفحه ۶۶

اخیراً پژوهشی انجام شده که ارتباط مهمی را میان صفات شخصیتی، پروژه‌های شخصی و رضایت درونی فرد نشان می‌دهد. در بخش‌های قبلی در مورد این صحبت کردیم که صفات و خصوصیات شخصیتی تا حد قابل قبولی می‌توانند پیش‌بینی‌کننده‌ی میزان شادمانی فرد در زندگی باشند و گفتیم به احتمال زیاد افرادی که درون‌گرا هستند و شاخص نوروتیک بودن پایینی دارند (درون‌گراهای باثبات احساسی) در مقایسه با سایر تیپ‌ها سطح شادمانی بالاتری را تجربه می‌کنند. اما با همه این‌ها، لزوماً این صفات شخصیتی نیستند که عامل تعیین‌کننده و مستقیم برای سطح شادمانی محسوب می‌شود. بلکه سطح شادمانی ما کاملاً بستگی به نوع و ماهیت پروژه‌های شخصی‌مان دارد. مثلاً اینکه تصور کنیم یک فرد درون‌گرا با میزان توافق‌پذیری پایین محکوم است که یک زندگی ناشاد و کسل‌کننده داشته باشد صحیح نیست. ممکن است این فرد یک وبلاگ پیرامون مسائل و موضوعات اجتماعی و سیاسی داشته باشد و با نگرشی نقادانه به موضوعات نگاه کند و با شور و علاقه بسیار زیاد این کار را دنبال کند. این کار از دو جهت برای او رضایتمندی درونی دارد، اول اینکه این کار برایش معنادار است و دوم اینکه او از نقد کردن و در منگنه قراردادن دیگران (به‌وسیله‌ نقد) لذت می‌برد. خلاصه اینکه وقتی در مورد شادمانی حرف می‌زنیم، تأثیر پروژه‌های شخصی ما روی شادمانی بیشتر از صفات و خصوصیات ذاتی‌مان است. این موضوع می‌تواند برای ما امیدبخش باشد چراکه پیامش این است که ما محکوم و قربانی صفات ذاتی‌مان نیستیم بلکه انتخاب‌های ما و کارهایی که انجام می‌دهیم اهمیت بیشتری در این زمینه دارند.

 

سفارش اینترنتی کتاب شما واقعا که هستید