مطالب پیشنهادی:

سرمایه‌گذاری روی تیپ‌های شخصیتی

 

MBTI و سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری مالی روی تیپ‌های شخصیتی مختلف

در این قسمت می‌خواهیم درباره سرمایه‌گذاری پولی روی افراد با تیپ‌های شخصیتی مختلف صحبت کنیم و سؤال اصلی ما این است: «بهترین سرمایه‌گذاری‌ای که می‌توانیم روی یک نفر انجام دهیم چیست؟» در واقع شاید بخواهید بدانید براساس مشرب یا تیپ‌ شخصیتی افرادی که قصد سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را دارید کدام نوع سرمایه‌گذاری بهتر جواب می‌دهد و شما را زودتر به نتیجه می‌رساند. وقتی روی یک نفر عاقلانه سرمایه‌گذاری می‌کنید، براساس مشرب یا تیپ شخصیتی آن فرد پاسخ‌ها و واکنش‌های متفاوتی دریافت خواهید کرد. در این بخش می‌خواهیم ببینیم چطور می‌توانید از پولتان برای سرمایه‌گذاری روی افراد استفاده کنید.

 

سرمایه‌گذاری روی تجربه‌گراها

وقتی می‌خواهید روی تجربه‌گراها سرمایه‌گذاری کنید در نظر داشته باشید که فرمول کلیدی سرمایه‌گذاری روی آن‌ها این است:

یادگیری + ‌فرصت‌ها= تأثیرگذاری

بهترین راهی که می‌توانید پولتان را روی تجربه‌گراها سرمایه‌گذاری کنید این است که برای آن‌ها فرصتی برای یادگیری و اثرگذاری به‌وجودآورید. تجربه‌گراها همیشه در جستجوی بهبود مهارت‌هایشان هستند و می‌خواهند از مهارت‌هایی که دارند استفاده کنند و در زندگی‌شان پیشرفت بزرگی کنند. بنابراین سرمایه‌گذاری شما این است که مورد یا پروژه‌ای که برایتان مهم است و حاضرید روی آن شرط ببندید را انتخاب کنید، سپس آن‌ها را به اندازه کافی تجهیز کنید و سپس از سر راهشان کنار بروید تا کارشان را انجام دهند.

برای این‌که انگیزه آن‌ها را بالا نگه دارید و اجازه ندهید شارژشان خالی شود، کاری کنید به آن‌ها خوش بگذرد: برایشان هدایای هیجان‌انگیز و غافلگیرکننده بخرید، کارهای هیجان‌انگیز بکنید و آن‌ها را به یک رستوران خوب با غذا و نوشیدنی عالی ببرید. آن‌ها دوست دارند مدام با رویدادها و تجربه‌های بزرگ و جسورانه دست و پنجه نرم کنند. آن‌ها از طریق کسب لذت وخوشی انگیزه می‌گیرند.

وقتی روی یک تجربه‌گرا سرمایه‌گذاری می‌کنید انتظار چه نوع بازگشتی را باید داشته باشید؟‌ وقتی با یاددادن و به‌وجودآوردن فرصت‌ روی تجربه‌گراها سرمایه‌گذاری می‌کنید، آن‌ها به‌سرعت در مسیر رشد و پیشرفت قرار می‌گیرند و مهارت‌هایشان را بهبود می‌دهند و آن‌چه آموخته‌اند را در عمل به کار می‌گیرند. یادگیری برای تجربه‌گراها یک فرایند کاملاً فایده‌گرایانه است و می‌خواهند از آن نتیجه بگیرند. آن‌ها برای این‌که معلوماتشان را افزایش دهند به سراغ یادگیری نمی‌روند و هدفشان از یادگیری خودِ دانش نیست. آن‌ها یاد می‌گیرند چون موضوعِ یادگیری‌شان به‌طور مستقیم با نتیجه و هدف نهایی در ارتباط است و روی آن تأثیر می‌گذارد. سرمایه‌گذاری شما منجر به خلق خروجی‌های قابل توجه می‌شود، حالا فرقی ندارد چه هدفی در سر داشته باشید.

 

سرمایه گذاری روی آرمان‌گراها

وقتی می‌خواهید روی آرمان‌گراها سرمایه‌گذاری کنید در نظر داشته باشید که فرمول کلیدی سرمایه‌گذاری روی آن‌ها این است:

یکرنگی + آموزش (منتورینگ) = وفاداری

بهترین راهی که می‌توانید پولتان را روی آرمان‌گراها سرمایه‌گذاری کنید این است که برای آن‌ها هدایای نمادین و معنی‌دار بخرید یا کاری کنید تا حس بهتری از تجربه‌های یادگیری به آن‌ها دست بدهد (مثل بهبود فضای آموزش و یادگیری). در این صورت نشان داده‌اید که آن‌ها را درک می‌کنید و این برای آن‌ها مهم است. آرمان‌گراها همیشه دنبال صداقت و یکرنگی با خودشان و با دیگران هستند و حقیقتاً برایشان مهم است که منحصربه‌فرد باشند و دیگران این منحصر‌به‌فرد بودن و خاص بودن آن‌ها را ببینند. بنابراین بهترین سرمایه‌گذاری روی این افراد فراهم آوردن موقعیتی برای آموزش آن‌هاست؛ زمان بگذارید و اجازه دهید با آموزش، چیزی معنادار درباره خودشان کشف کنند و توسعه دهند. مثلاً از مواهب درونی یا استعدادهایی که دارند مطلع شوند. راهنمای آن‌ها در این مسیر شوید و وقتی احساس کنند در محیطی قرار گرفته‌اند که در حال یادگیری و نوشدن هستند، در آن‌صورت به‌طور شخصی و باتمام وجود با مسئله درگیر می‌شوند و آن‌ها تشنه چنین شرایطی هستند.

برای این‌که انگیزه آن‌ها را بالا نگه دارید و اجازه ندهید شارژشان خالی شود، برای آن‌ها وقت بگذارید، آن‌ها را هدایت و راهبری کنید و خاص بودن و متمایز بودنشان را ببینید و مرتب در این مورد به آن‌ها بازخورد دهید. آن‌ها دوست دارند دیگران عمیق بودنشان را ببینند و از خوش‌نیتی آن‌ها قدردانی کنند و زمانی‌که به آن‌ها نشان دهید برایتان مهم و ارزشمند هستند با انگیزه و قدرت زیادی به حرکت ادامه می‌دهند.

وقتی روی یک آرمان‌گرا سرمایه‌گذاری می‌کنید انتظار چه نوع بازگشتی را باید داشته باشید؟‌ یک فرد کاملاً وفادار و حامی که آماده است در هر زمان، هر کاری که بگویید را انجام دهد. برای آرمان‌گراها مهم است که کاملاً خودشان باشند، آن‌ها می‌خواهند ظرفیت‌هایشان را در حد اعلی شکوفا کنند و به بقیه هم کمک کنند به همین مقصود دست یابند. زمانی‌که فضای اعتماد به‌وجود بیاید، آن‌ها بهترین خودشان را رو می‌کنند، و هر کاری که از عهده‌شان بربیاید را انجام می‌دهند تا شما را سربلند کنند. بهترین عملکرد آن‌ها وقتی است که کاملاً شناخته‌شده‌اند، در این صورت خودشان را در اختیار گروه و مأموریت و رسالت آن قرار می‌دهند. سرمایه‌گذاری شما منجر به ایجاد رابطه‌ای می‌شود که به‌مرور زمان مستحکم‌تر خواهد شد و تا بلندمدت ادامه خواهد یافت.

 

سرمایه گذاری روی پشتیبان‌ها

وقتی می‌خواهید روی پشتیبان‌ها سرمایه‌گذاری کنید در نظر داشته باشید که فرمول کلیدی سرمایه‌گذاری روی آن‌ها این است:

پاداش + تقدیر = فداکاری و تعلق

بهترین راهی که می‌توانید پولتان را روی پشتیبان‌ها سرمایه‌گذاری کنید این است که بعنوان جبران خدمات اجرایی‌شان به آن‌ها پاداشی خوب و مکفی بدهید و ازشان تقدیر و تشکر کنید. برای پشتیبان‌ها بسیار مهم است که برای انجام درست کارها روی آن‌ها حساب باز شود از این رو افرادی بسیار وظیفه‌شناس هستند. علاوه بر این دوست دارند به‌خاطر مسئولیت‌پذیری و قابل اطمینان بودنشان مورد تأیید و تحسین قرار بگیرند تا متوجه شوند خدماتشان به‌عنوان فردی دقیق و مسئول دیده شده. در نتیجه بهترین سرمایه‌گذاری روی آن‌ها این است که پول خوبی بهشان بدهید و از آن‌ها به‌خاطر درست‌کاری و وظیفه‌شناسی‌شان ستایش کنید. قدردانی و پاداش مالی روی پشتیبان‌ها بیش از هر تیپ شخصیتی دیگری تأثیر مثبت می‌گذارد.

برای این‌که انگیزه آن‌ها را بالا نگه دارید و اجازه ندهید شارژشان خالی شود، در بازه‌های زمانی مشخص جایگاه یا درآمدشان را افزایش دهید، به آن‌ها مرتب بازخورد دهید، و به‌طور رسمی از دستاوردهایشان تقدیر به عمل بیاورید. آن‌ها دوست دارند از شما درباره مسئولیت‌پذیری‌شان اعتبار و سندیت بگیرند و مورد تأییدتان باشند، و هرچقدر احترام و مقبولیت بیشتری به‌دست بیاورند با قدرت و پشتکار بیشتری جلو خواهند رفت.

وقتی روی یک پشتیبان سرمایه‌گذاری می‌کنید انتظار چه نوع بازگشتی را باید داشته باشید؟‌ یک نیروی فداکار و کاملاً متعلق و حامی که کارها و مسئولیت‌ها را با دقت و نظمی بی‌نظیر انجام می‌دهد. پشتیبان‌ها به‌خاطر نیاز شدیدی که به تمام کردن کارها و قطعی کردن تصمیمات دارند، برایشان مهم است که هرکاری که شروع می‌کنند را تا انتها تکمیل کنند در نتیجه از آن‌ها کار نیمه تمام نخواهید دید. پول و اعتبار اجتماعی برای آن‌ها مفاهیمی ملموس و قابل اندازه‌گیری هستند، به همین دلیل آن‌ها بهترین عملکرد ممکن را از خودشان نشان خواهند داد چون می‌دانند کسی روی آن‌ها حساب باز کرده از این رو سعی می‌کنند با کیفیت بالایی کار کنند تا مطمئن شوند به‌اندازه پولی که دریافت می‌کنند خروجی دارند. پس سرمایه‌گذاری شما منجر به این می‌شود که کارها و فرایندهای اجرایی سروقت و با کیفیت انجام شوند.

 

سرمایه گذاری روی خردگراها

وقتی می‌خواهید روی خردگراها سرمایه‌گذاری کنید در نظر داشته باشید که فرمول کلیدی سرمایه‌گذاری روی آن‌ها این است:

مسائل پیچیده + امکانات = راه‌حل‌های خلاقانه

بهترین راهی که می‌توانید پولتان را روی خردگراها سرمایه‌گذاری کنید این است که منابع و امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار دهید تا از این طریق به آن‌ها کمک کنید برای مسائل دشوار و پیچیده راه حل پیدا کنند. خردگراها همیشه دوست دارند روی مسائلی تمرکز کنند و به راه حل مشکلاتی فکر کنند که دیگران جرأت فکر کردن درباره آن‌ها را ندارند. و آن‌ها برای حل این‌گونه مسائل حاضرند هر کاری که لازم است انجام دهند. در نتیجه سرمایه‌گذاری‌ای که قرار است انجام دهید این است که چیزی به حد کافی دشوار بیابید تا توجه آن‌ها را به خودش جلب کند، سپس منابع و امکانات کافی در اختیار آن‌ها بگذارید تا با استفاده از آن‌ها شما را به موفقیت برسانند.

برای این‌که انگیزه آن‌ها را بالا نگه دارید و اجازه ندهید شارژشان خالی شود آن‌ها را با افراد شایسته و باهوش و کاردان آشنا کنید تا از این طریق فرصتی برای یادگیری و کسب تجربه برای آنان فراهم شود. فرصتی که شاید خودشان به تنهایی نتوانند آن را ایجاد کنند. آن‌ها از نظر ذهنی مدام به دنبال هرگونه راه حلی هستند که آنان را یک قدم به حل مسئله نزدیک‌تر می‌کند. خردگراها عاشق انگیزاننده‌های ذهنی هستند.

وقتی روی یک خردگرا سرمایه‌گذاری می‌کنید انتظار چه نوع بازگشتی را باید داشته باشید؟‌ راه حل‌هایی فوق‌العاده و دقیق که آن‌قدر پیچیده‌اند که بعید است به ذهن کس دیگری غیر از خودشان خطور کند. خردگراها به طور طبیعی عاشق حل مسئله‌اند. آن‌ها از هرنوع امکانات یا منابعی که در اختیارشان باشد استفاده می‌کنند تا مسئله را حل کنند. این افراد دوست ندارند مشغول مسائل یا چالش‌های ساده و کوچک شوند و دوست دارند موانعی را بردارند که هیچ‌کس نتوانسته است آن‌ها را از میان بردارد. آن‌ها عمیقاً دنبال این هستند که به استادانِ مسلط و خبره در حوزه خودشان تبدیل شوند و مدام در تکاپوی افزایش قلمرو و حوزه تأثیرگذاری‌ و تخصصشان هستند. سرمایه‌گذاری شما روی خردگراها منجر به خلق راه‌حل‌های خلاقانه و نوآورانه خواهد شد، راه حل‌هایی که حتی در تصور دیگران هم نمی‌گنجد.

 


دوره حضوری مرتبط


منبع: مجله Keirsey


دیدگاه و نظری درباره این مقاله اگر دارید، آن‌را زیر همین پست و در قسمت کامنت‌ها بنویسید.


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:

موفقیت در رابطه عاطفی برای آرمان‌گراها (NF)


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *