مطالب پیشنهادی:

تیپ‌ های شخصیتی MBTI

پیش‌نوشت: در این نوشته صرفاً توضیحات تیپ‌‌ های شخصیتی MBTI را می‌توانید مطالعه کنید. اگر نمی‌دانید معنی علائم اختصاری این تیپ‌ها چیست (مثلاً N یعنی چه؟) اینجا را کلیک کنید.

دسته‌بندی تیپ‌‌ های شخصیتی MBTI

مطالعه توضیحات تیپ شخصیتی‌تان به شما کمک می‌کند خودتان و دیگران را بهتر بشناسید، استعدادهای واقعی‌تان را کشف کنید و تعدادی از مشاغل متناسب با تیپتان را نیز مشاهده کنید. دقت کنید هدف از قرار دادن توضیحات تیپ‌ها صرفا خودشناسی بیشتر و آشنایی با برخی از توانمندی‌های موجود در شخصیتتان است و بنا نیست خط به خط این توضیحات درباره شما صادق باشد، شما انسانی هستید با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و توانمندی‌ها که تیپ شخصیتی فقط بخشی از وجود شماست. برای مشاهده‌ی توضیحات کامل هر تیپ، روی همان تیپ کلیک کنید.


تیپ های شخصیتی MBTI || پشتیبان‌ها (SJ)

پشتیبان‌ها

تیپ شخصیتی ESTJ

ESTJها در دنیایی از واقعیات و مشاهدات عینی زندگی می‌کنند. توجه و تمرکز آن‌ها بر زمان حال است و به‌طور پیوسته متوجه و مراقب محیط اطراف خود هستند تا از اینکه امور بر یک چرخه آرام و منظم در گردش‌اند اطمینان حاصل کنند.

آن‌ها به سنت‌ها و قوانین اهمیت زیادی می‌دهند و نظراتی شفاف و روشن بر پایه مجموعه‌ای از ارزش‌ها و نظام‌های اعتقادی استوار دارند. آن‌ها از دیگران نیز انتظار شفافیت و وضوح در عقاید را دارند و تحمل کوچک‌ترین تخطی از قوانین و ساختارهای مورد پذیرش را ندارند. یکی دیگر از تیپ‌‌ های شخصیتی MBTI همین ESTJها هستند که در سایت تایپ شناسی می‌توانید بیشتر درباره این تیپ مطالعه کنید. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی ESFJ

ESFJها افرادی خونگرم و مردم دوست هستند که شیفته تعامل و برقراری ارتباط با دیگرانند. آن‌ها از ترجیحات حسی (S) و قضاوتی (J) خود برای گردآوری اطلاعات جزئی و معنادار در مورد دیگران استفاده می‌کنند. از این رو آن‌ها عمدتا از نیازها و خواسته‌های اطرافیان آگاهند و می‌توانند بر اساس این اطلاعات در موقعیت مناسب به حمایت و رفع نیازهای آنان بپردازند.

آن‌ها دوست‌دار مردم‌اند و معمولا استعداد زیادی در مراقبت و نگهداری از دیگران دارند. آن‌ها به خوبی قادرند نیازهای دیگران را درک کنند و خواسته‌های آنان را بدون بر زبان آوردن حتی یک کلام تشخیص دهند. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی ISTJ

افراد با تیپ ISTJ، شخصیتی ساکت و آرام دارند و دوستدار امنیت و زندگی مسالمت‌آمیز هستند. آن‌ها افرادی متعهدند که مسئولیت‌هایشان را بسیار جدی می‌گیرند.

این ویژگی از آن‌ها افرادی مسئول و قابل اعتماد می‌سازد که وظایفشان را تا انتها پیگیری می‌کنند و به دلیل رویکرد سازمان یافته و روشمندی که دارند اغلب از عهده وظایفی که به آنان محول می‌شود به خوبی بر می‌آیند. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی ISFJ

ISFJها در دنیایی از حقایق و عینیات زندگی می‌کنند. در دنیای آن‌ها امور با چاشنی مهربانی آمیخته شده است. آنان افرادی عمیقاً صمیمی و پر مهر و محبت‌اند و مایل‌اند در برخوردهایشان فرض را بر خوب بودن اشخاص بگذارند.

آن‌ها به تناسب و هارمونی در روابط و وجود روحیه همکاری بین افراد اهمیت زیادی می‌دهند. این تیپ بهای زیادی برای احساسات دیگران قائل است. سایرین به سبب توجه و مراقبتی که ISFJها نسبت به افراد از خود نشان می‌دهند و نیز توانایی‌شان در مراقبت و رسیدگی به دیگران آنان را تحسین می‌کنند. (بیشتر بخوانید)


تیپ های شخصیتی MBTI || تجربه‌گراها

تجربه‌گراها

تیپ شخصیتی ESTP

ESTPها افرادی خوش‌مشرب، اجتماعی و با صراحت هستند. آن‌ها دوستدار هیجان و بسیار برون‌گرا هستند و یکی از ویژگی‌های بارز آن‌ها «عمل‌گرا» بودن آن‌هاست به طوری که کم‌تر پیش می‌آید ESTPها آرام و قرار داشته باشند و در گوشه‌ اتاق مشغول فکر کردن باشند بلکه ترجیح می‌دهند وسط میدان عمل قرار داشته باشند و اقدامی انجام دهند. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی ESFP

ESFPها در دنیایی از احتمالات مرتبط با مردم زندگی می‌کنند. آن‌ها عاشق ارتباط برقرار کردن با مردم و تجربه‌ کردن فعالیت‌های جدید هستند. آن‌ها افرادی سرزنده و خوش‌مشرب هستند و از این که در مرکز توجه باشند بسیار لذت می‌برند.

در میان تیپ‌‌ های شخصیتی MBTI یکی از قابلیت‌های مهم ESFPها توانایی زیستن در لحظه‌ است. در واقع ESFPها در اینجا و اکنون زندگی می‌کنند و حواسشان متوجه وقایع دنیای بیرون و هر آن چه جلوی چشمشان اتفاق می‌افتد است. این افراد از هیجان و هر آن چه زندگی در لحظه به آن‌ها پیشکش می‌کند لذت می‌برند و استقبال می‌کنند. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی ISTP

ISTPها میل شدیدی به آگاهی یافتن از چگونگی نحوه عملکرد امور مختلف دارند، آن‌ها می‌خواهند روش انجام کار را یاد بگیرند. این تیپ در تحلیل‌های منطقی خوب عمل می‌کند و مایل است این ویژگی را در کاربردهای عملی و ملموس به کار گیرد.

اغلب ISTPها توانمندی بالایی در استدلال منطقی دارند، اگرچه چندان به تئوری و نظریه علاقه‌مند نیستند اما درصورتی‌که کاربردی عملی برای آن بیایند از آن استفاده خواهند کرد. آن‌ها اجزاء مختلف یک سیستم را از هم جدا نموده و به تحلیل جداگانه هر جزء آن می‌پردازند این‌گونه درمی‌یابند که هر سیستم چگونه کار می‌کند. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی ISFP

ISFPها در دنیایی از احتمالات مادی و فیزیکی زندگی می‌کنند. آن‌ها به شکلی هوشمندانه با محیط پیرامون خود و هر آن چه به حواس پنج‌گانه‌شان مربوط است ارتباط قوی برقرار می‌کنند، از رنگ، بو، شکل و اندازه گرفته تا طعم، صدا، شدت و بزرگی.

آن‌ها درک بالایی از زیبایی دارند و نسبت به محیط اطرافشان دارای نوعی نگاه هنری و زیبا شناسانه هستند. به همین دلیل این تیپ اغلب می‌تواند در زمینه‌های هنری فعالیت داشته باشد چون ISFPها استعداد بسیار زیادی در خلق آثار هنری تأثیرگذار دارند. (بیشتر بخوانید)


تیپ های شخصیتی MBTI || آرمان‌گراها

آرمان‌گراها

تیپ شخصیتی ENFJ

ENFJها افرادی مردم‌دار و مردم‌دوست هستند که در دنیایی از احتمالاتِ مربوط به سایر انسان‌ها، زندگی می‌کنند. آن‌ها بیشتر از هر تیپ شخصیتی دیگری توانایی برقراری ارتباط با دیگران را دارند و به خوبی با مردم ارتباط برقرار می‌کنند. ENFJها دیگران را درک می‌کنند و به خواسته‌های آنان توجه دارند.

علاوه بر این آن‌ها استعداد زیادی در رشد و پرورش افراد دارند. علاقه‌مندی اصلی ENFJها ابراز محبت و حمایت از دیگران است و در کنار آن سعی می‌کنند به دیگران احساس خوبی منتقل کنند. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی ENFP

ENFPها افرادی مشتاق، گرم و صمیمی، خوش‌فکر و عمدتاً دارای توانایی‌های بالقوه زیادی هستند. آن‌ها در دنیایی از احتمالات زندگی می‌کنند و وقایع زندگی را با حرارت و سرزندگی دنبال کرده و از اتفاقات آن به وجد می‌آیند. اشتیاق بی حد و حصرشان بیش از سایر تیپ‌ها آن‌ها را قادر می‌سازد تا الهام‌بخش دیگران شده و به آن‌ها شور و انگیزه بدهند. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی INFJ

INFJها افرادی آرام و مهربان، دلسوز، پیچیده و به شدت شهودی هستند. آنها دارای قریحه هنری و افرادی خلاق هستند که در دنیایی از احتمالات و معانی مخفی زندگی میکنند. INFJها با اختصاص دادن تنها یک درصد از جمعیت آمریکا به خود، جزو نادرترین تیپ های شخصیتی میباشند.

INFJها در مقایسه با سایر تیپ‌‌ های شخصیتی MBTI به نظم و هارمونی بین افراد اهمیت زیادی می‌دهند، برای آن‌ها مهم است که امور در دنیای بیرون کاملا منظم، تعریف شده و سیستماتیک باشند. آن‌ها وقت زیادی را صرف شناسایی روش‌هایی می‌کنند که دارای بیشترین کارایی برای انجام امور هستند و مدام در حال تعریف و بازتعریف اولویت‌های خود در زندگی هستند. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی INFP

تیپ INFP بیش از سایر ایده آلیست‌ها دغدغه بهبود دنیا را دارد، توجه و تمرکز این تیپ بر این است که دنیا را به مکان بهتری برای زندگی کردن تبدیل کنند. هدف غایی آن‌ها این است که معنای نهفته در زندگی‌شان را پیدا کنند. آن‌ها توجه زیادی را معطوف چیستی و کشف ماهیت اهداف خود در زندگی می‌کنند. (بیشتر بخوانید)


تیپ های شخصیتی MBTI || خردگراها

خردگراها

تیپ شخصیتی ENTJ

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ رهبران ذاتی هستند، آن‌ها در ذهن خود احتمال چگونگی از میان برداشتن هرگونه چالش و مانعی را بررسی می‌کنند و خود را نسبت به رفع آن مسئول می‌دانند.

این تیپ ذاتا تمایل به رهبری دیگران دارد و به کمک توانایی خود در درک سریع پیچیدگی‌ها، دریافت حجم زیادی از اطلاعات بدور از احساسات و قضاوت‌های فوری و قاطعانه‌شان به خوبی از عهده این کار بر می‌آیند. آن‌ها به سرعت بر اوضاع مسلط می‌شوند و در صدر امور قرار می‌گیرند. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی ENTP

شهود برونگرایانه ENTPها که کارکرد اصلی آن‌ها نیز می‌باشد، به این تیپ در فهم و درک دنیای بیرون کمک می‌کند. این مسئله برای ENTPها اهمیت زیادی دارد. اهمیت درک دنیای اطراف برای آن‌ها به قدری است که آن‌ها دائم در حال جمع‌آوری و کسب اطلاعات از محیط پیرامون خود هستند، از تصاویر و موقعیت‌ها گرفته تا اطلاعات مربوط به افراد و ایده‌ها. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی INTJ

INTJها در دنیایی از ایده‌ها و برنامه‌های استراتژیک زندگی می‌کنند و برای مفاهیمی چون هوش، دانش، صلاحیت و شایستگی اهمیت فراوانی قائل هستند. آن‌ها برای خود استانداردهای سطح بالایی تعریف می‌کنند و همواره با تلاشی طاقت‌فرسا برای دستیابی به سطوح بالا کوشش می‌کنند. علاوه بر این آن‌ها از دیگران نیز انتظاراتی مشابه دارند. (بیشتر بخوانید)

تیپ شخصیتی INTP

افراد با تیپ شخصیتی INTP در دنیایی از احتمالات تئوریک و محاسباتی زندگی می‌کنند. آن‌ها در مواجهه با هر چیزی ابتدا از خود می‌پرسند چگونه می‌توان آن را بهبود بخشید یا آن را به صورتی دیگر و قابل‌تحلیل‌تر تبدیل کرد.

آن‌ها ترجیحاً در دنیای درونی افکار و ذهنیات خویش زندگی می‌کنند و قادرند مسائل پیچیده را بررسی کرده، آن را در ذهن خود به‌صورت الگو یا طرح‌واره (یا بخش‌های جدا از هم) درآورند و در نهایت توضیحی منطقی برای آن بیابند. (بیشتر بخوانید)