مطالب پیشنهادی:

🎧 در این فایل صوتی می‌خواهیم ببینیم: وقتی می‌گوییم «خلق کردن» کلید پرورش شوق درونی ماست دقیقاً منظورمان چیست؟ خلق کردن یعنی چه؟

 

 

👈شوقِ درون چیست و چگونه می‌تواند راهنمای ما برای رسیدن به قدرت باشد؟

✔️شوقی که در درون ماست می‌تواند راهنمای ما برای کشف مسیر منحصربه‌فردمان باشد
شوق درونتان را نادیده نگیرید. به آن بها دهید، به آن توجه کنید، از او مراقبت کنید. مثل موجودی که نیازمند مراقبت و نگهداری است برای پرورش یافتن و بزرگ شدن. شوق درونتان را بزرگ کنید و رفته‌رفته آن را به بیرون عرضه کنید، که منشأ تحولات شما می‌تواند باشد.

✔️ شوق درونی را چطور می‌شود شناخت؟‌ خب حقیقتاً راهکار ثابت و معلوم و با فرمولی مشخص وجود ندارد و راهکارها شاید فرد به فرد متفاوت باشد. خصوصاً تیپ شخصیتی افراد، ترجیحات روانی آن‌ها و کهن‌الگویی که در آن‌ها فعال‌تر است تأثیر زیادی بر این مسئله دارد. اما سرنخ‌هایی هم هست که توجه به آن‌ها می‌تواند ما را در شناخت شوق درونی‌مان کمک کند.

✔️ معمولاً وقتی کاری را انجام می‌دهیم که نسبت به آن نوعی شوق درونی داریم کنترلی روی زمان نداریم. یعنی دغدغه این را نداریم که کِی این کار تمام می‌شود و من «آزاد» می‌شوم تا به کارهای دلخواهِ دیگرم برسم، اصلاً چنین دغدغه‌ای وجود ندارد. بلکه برعکس من در زمان غرق می‌شوم و حتی ممکن است آن را گم کنم.

✔️ سرنخ دیگر این است که وقتی دارم کارهای معمولیِ دیگر را انجام می‌دهم، مثل کارهای روتینِ حوصله‌سربر اما واجب، مدام فکرم و حواسم مشغول آن کاری است که نسبت به آن شوق درونی دارم. بی‌قرارم تا زمان بگذرد و من بتوانم آن کار را انجام دهم.

✔️ نشانه سوم این است که نیاز و میل شدیدی به این احساس می‌کنم که مدام اطلاعات بیشتری درباره این شوق درونی به‌دست بیاورم، مثلاً در اینترنت درباره‌اش جستجو کنم، مقاله بخوانم، کتاب‌های مرتبط بخوانم و با دیگران درباره‌‌اش حرف بزنم. معمولاً آن‌چه درباره‌اش با شوق‌و‌ذوق با دیگران حرف می‌زنیم ردی از شوقِ درونی ماست؛ کاری که عمیقاً دوست داریم انجامش دهیم. این نشانه‌ای است از شوقی که منتظر است از جانب تو هویدا شود و از درون به بیرون راه یابد.

✔️ شوق درونی را چطور می‌شود پرورش داد؟ شوقی که در درون ماست با یک کلیدواژه مهم گره خورده است: خلق کردن. خلق کردنْ کلید پرورشِ شوق درونی است. تا می‌توانید در راستای شوق درونی‌تان قدم بردارید و کاری هم‌راستای آن انجام دهید. خلق کردن یعنی چه؟ یعنی هر کاری و هر اقدامی که نتیجه و خروجی‌ای ملموس و روشن داشته باشد. تا می‌توانید پروژه‌هایی مرتبط با شوق درونی‌تان تعریف کنید و از خودتان خروجی به‌جابگذارید. در ابتدای راه نگران کیفیت این خروجی‌ها نباشید؛ چون در این صورت بازی را می‌بازید و شوق درونی‌تان را خفه می‌کنید و هیچ‌وقت مجال برون‌ریزی و تولد را به او نخواهید داد.

✔️ برعکس، در ابتدای مسیر باید کاملاً رها و فارغ از کیفیت باشید و به تعدد خروجی‌ها فکر کنید. «عملکرد» آن شاخصی است که شوق درونی شما را به حرکت درمی‌آورد و آن را قدم‌به‌قدم به خلق شدن و تحقق یافتن نزدیک می‌کند. و قدرت شخصی چیزی است که از یک شوق درونیِ تحقق یافته حاصل می‌شود.

ارادتمند
آرسام هورداد

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *