مطالب پیشنهادی:

تست mbti

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۷ دقیقه

در قسمت قبلی در مورد تأثیر تیپ شخصیتی و تفاوت ترجیحات شخصیتی MBTI روی ازدواج صحبت کردیم. یک مثال موردی و فرضی در مورد شیرین و داریوش که به تازگی با هم ازدواج کرده بودند را با هم بررسی کردیم و سعی کردیم نقش تفاوت برخی از ترجیحات را روی رابطه آن دو نفر ارزیابی کنیم.

در این قسمت می‌خواهیم این بحث را تکمیل کنیم و در مورد درک و سازگاری دو طرفه صحبت کنیم. در واقع کلید بحث همین جاست. چرا که ما معتقدیم وقتی در یک رابطه عاطفی دو طرف یکدیگر را بهتر می‌فهمند در این صورت راحت‌تر می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و شاید مهم‌ترین عنصر موفقیت یک رابطه عاطفی این باشد که دو طرف به درستی بتوانند با یکدیگر «ارتباط» برقرار کنند.

 

پیشنهاد سردبیر: مطالعه قسمت اول این مقاله

 

رابطه بین تیپ و رضایت از رابطه عاطفی

در یکی از پژوهش‌هایی که در دانشگاه سنت ماری ایالات متحده توسط Nancy S. Marioles انجام شده است. رابطه میزان رضایت از زندگی مشترک و ارتباط آن با تیپ شخصیتی مورد بررسی قرار گرفت.

این پژوهش روی ۴۰۰ نفر از همسرانی که به تازگی ازدواج کرده بودند انجام شد و بعد از این که از هر ۴۰۰ نفر تست MBTI گرفته و تیپ شخصیتی آن‌ها مشخص شد، به مدت هفت سال تحت نظر پژوهش‌گران قرار گرفتند.

به طور کلی نتایج نشان می‌داد همسرانی که می‌توانستند «ارتباط بهتر و مؤثرتری» با یکدیگر برقرار کنند، زوج‌های شادتری بودند. از طرفی نتایج نشان داد به میزانی که «علاقه‌مندی‌ها و مشترکات» دو نفر به هم نزدیک‌تر بود، شادمانی و رضایت آن‌ها نیز افزایش می‌یافت.

 

پیشنهاد سردبیر: شخصیت‌شناسی MBTI چیست؟

 

علاوه بر این نتایج نشان می‌داد همسرانی که شناخت بیشتری از هم داشتند، به شکل مؤثرتری با هم ارتباط برقرار می‌کردند. در واقع اینجاست که ابزار تیپ‌شناسی به عنوان وسیله‌ای برای شناخت بهتر طرفین اهمیت خودش را نشان می‌دهد.

به طور کلی هر چه شناخت بیشتری نسبت به نوع نگرش، رفتار و صفات طرف مقابل به دست بیاوریم، راحت‌تر می‌توانیم یکدیگر را درک کنیم.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ابزار MBTI هم همین است. به ما کمک می‌کند شناخت بهتر و دقیق‌تری از خصوصیاتِ طرف مقابل به دست بیاوریم و در نتیجهٔ این شناخت، ارتباط مؤثر و پایداری را در زندگی عاطفی تجربه کنیم.

شیرین که یک INFJ است، قبل از این که با MBTI آشنا شود نسبت به بسیاری از خصوصیات خودش آگاهی نداشت و گاهی این سؤال برایش پیش می‌آمد که: «چرا من این‌طوری هستم؟!» برای شیرین عجیب بود که چرا این‌قدر با دیگران تفاوت دارد و چرا شخصیت پیچیده‌ای دارد.

شیرین به طور شهودی می‌دانست که توانایی‌های به خصوصی دارد که دیگران فاقد آن‌ها هستند اما دقیقاً نمی‌دانست چطور می‌تواند از این توانایی‌ها در جهت موفقیت در زندگی‌اش استفاده کند.

همسر او، یعنی داریوش همیشه برایش جالب بود که شیرین چقدر در شخصیت خوانی مهارت دارد و گاهی چقدر سریع می‌تواند درونی‌ترین نیات آدم‌ها را نیز متوجه شود.

بعداً وقتی شیرین متوجه شد که تیپ شخصیتی او INFJ است و خصوصیات تیپش را مطالعه کرد، فهمید که همه این‌ها بخشی از خصوصیات اوست و مربوط به تیپ شخصیتی‌اش است. علاوه بر این فهمید که علاقه‌مندی او به نوشتن و نویسندگی هم به خاطر تیپ شخصیتی اوست.

بعد از این، او بیش از گذشته نسبت به خودش و توانایی‌های خاصی که داشت آگاه شد و به ارزشِ خاصِ خودش بیشتر از قبل پی برد.

علاوه بر این‌ها، نتیجه تست MBTI به داریوش هم کمک کرد تا شیرین را بهتر بشناسد و این درک متقابل بین این دو نفر باعث شد از آن به بعد به شکل مؤثرتری با هم ارتباط برقرار کنند.

هر تیپ شخصیتی چطور عشق و محبت خود را ابراز می‌کند؟

تیپ‌های شخصیتی مختلف دنیا را به شکل‌ها متفاوتی می‌بینند، دیدگاه‌های متفاوتی دارند و در همین راستا ذهنیت متفاوتی نسبت به عشق و روابط عاطفی دارند.

اگر تجربه داشتن ارتباط عاطفی با شخصی را داشته‌اید حتماً متوجه این تفاوت نگرش‌ها در موضوعات عاطفی شده‌اید. گاهی اوقات، اشخاص با صدای بلند نمی‌گویند «دوستت دارم» اما رفتار آن‌ها مصداق روشنی از عشق و علاقهٔ آن‌ها نسبت به ماست.

فراموش نکنید هر تیپ شخصیتی عشق و علاقه خودش را به شیوهٔ متفاوتی ابراز می‌کند. از این رو گاهی تفاوت تیپ شخصیتی دو نفر در یک رابطه عاطفی ممکن است این پرسش را برای طرفین ایجاد کند که: «آيا او واقعاً مرا دوست دارد؟» چون هر کدام علاقه‌شان را به شیوه‌ و سبکی متفاوت به دیگری نشان می‌دهد.

به همین دلیل این مهم است که ما با سبک‌ها و شیوه‌های مختلف ابراز علاقه در تیپ‌های شخصیتی مختلف آشنا باشیم و بدانیم که برای ابراز علاقه فقط یک سبک وجود ندارد.

 

پیشنهاد سردبیر: آشنایی با شانزده تیپ شخصیتی در MBTI

 

سایت Personality Hacker در پژوهشی جالب توجه، یک تقسیم‌بندی مفید در این زمینه انجام داده است که بر اساس آن تیپ‌های شخصیتی به شیوه‌های زیر علاقه خود را ابراز می‌کنند:

تیپ‌های ENFJ-INFJ-ESFJ-ISFJ:

  • رسیدگی به نیازهای همسرشان برای آن‌ها در اولویت است
  • اهل تشکر و قدردانی از همسرشان هستند، معمولاً هم به شیوه‌ای تشکر می‌کنند که دوست دارند به همان شیوه از آن‌ها قدردانی شود
  • روحیه مثبتی دارند و دوست دارند همسرشان را خوشحال کنند
  • در طول روز با همسرشان ارتباط تلفنی، پیامکی و … برقرار می‌کنند

تیپ‌های ENFP-INFP-ESFP-ISFP

  • در مقابل همسرشان صبور و پذیرا هستند و به اصطلاح با او راه می‌آیند
  • به فردیت و خاص بودن همسرشان احترام می‌گذارند
  • به طرف مقابلشان زمان می‌دهند تا در تنهایی و خلوت، آرامش کسب کند
  • وفاداری زیادی از خودشان نشان می‌دهند

تیپ‌های ENTJ-INTJ-ESTJ-ISTJ

  • در ابراز عشق و علاقه ثابت قدم و وفادار هستند
  • مسئولیت‌پذیری و پشتکار بالایی دارند
  • برای فهمیدن طرف مقابل وقت می‌گذارند
  • به داشتن همسرشان افتخار می‌کنند

تیپ‌های ENTP-INTP-ESTP-ISTP

  • صادقانه با همسرشان رفتار می‌کنند
  • به خوبی از همسرشان حمایت و پشتیبانی می‌کنند
  • رفتارهای طرف مقابل را قضاوت نمی‌کنند و به او برچسب می‌زنند
  • تحمل و صبوری بالایی از خودشان نشان می‌دهند

به عبارتی وقتی یک ENTP در رابطه عاطفی‌اش صبر و تحمل بالایی نشان می‌دهد به این معنی است که طرف مقابل را دوست دارد، حتی اگر آن را مکرر و با صدای بلند اعلام نکند، یا اگر یک ISTJ به داشتن همسرش افتخار کند و لبخندی رضایت‌مندانه به او بزند به این معنی است که به او علاقه‌مند است حتی اگر این دوست داشتن را به زبان نیاورد.

 

پیشنهاد سردبیر: نقشه راه یادگیری مدل شخصیت‌شناسی MBTI


کدام درس به درد من می‌خورد؟


دوره حضوری مرتبط: کارگاه شخصیت‌شناسی به شیوه MBTI


پیشنهاد می‌کنیم این مجموعه مقالات را با ترتیب زیر مطالعه کنید:

MBTI و سازگاری در رابطه عاطفی

تیپ شخصیتی و رضایت از رابطه عاطفی

رابطه عاطفی و MBTI: شباهت تیپ بهتر است یا تفاوت؟

تاثیر تیپ شخصیتی MBTI در ازدواج

تیپ‌های شخصیتی چطور ابراز علاقه می‌کنند؟


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۶ دیدگاه

  • علی گفت:

    با عرض سلام. در کتابی که خود شما ترجمه کردید بنام هنر و علم خودشناسی نویسنده در جایی گفته نتایج تستهای ام بی تی آی با توجه به احساسات لحظه ای ادمها در اون لحظه متفاوت و خیلی قابل استناد نیست

  • Reihun گفت:

    سلام من یک عدد infp عم ک تاحالا وارد رابطه عاطفی نشدم ولی ایده الای من از همسرم intp عه یعنی بیشتر اون درونگرایی وجدیتش برام جذابه ولی الان ک فکر میکنم میبینم تمام دوستام برونگرای منطقی عن(یعنی اصلا یه تایپ کاااملا مجزا از خودم مثل estj) و من بیشتر باهاشون سازگارم گیج شدم بنظرتون کدوم بیشتر میتونه سازگار باشه باهام 🙂

  • rira گفت:

    ببخشید آقای istj با خانوم enfjرابطه خوب و همزاده؟

  • rodia گفت:

    سلام خسته نباشید. من ازin بودن خودم اطمینان دارم اما بین tوfبودن خودم مردم ایا امکان داره یک شخص inxx باشه چون در ضمینه jوp هم با توجه به تست هایی که دادم و مطالعات زیادی که در سایت های خارجی داشتم من رو intj نشان میداد. اما در صد tj من کمی بیشترfp بود. حال فکر می کنم inxxهستم.

  • مصطفی گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر، عذرخواهم یک سوال از خدمتتون داشتم.
    تیپ شخصیتی من (مرد) INTP هست و تیپ شخصیتی طرف مقابلم (خانم) ENTJهست، میخواستم بدونم این دو تیپ شخصیتی چقد میتونن باهم سازگار باشن وچقد ناسازگار؟ و اینکه آیا بدون در نظر گرفتن پارامترهای دیگه ازدواج این دو تیپ شخصیتی عاقلانه و منطقی هست یا خیر؟
    ممنون می‌شم راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما مصطفی گرامی
      با در نظر گرفتن مؤلفه‌های دیگه، ارتباط هر تیپی امکان‌پذیره.
      مسئله اینه که در یک رابطه عاطفی وزن مهارت‌های ارتباطی مثل سازگاری، پذیرش تفاوت‌ها، گشودگی، آمادگی برای گفتگو، قضاوت نکردن طرف مقابل و … وزن سنگینی هست و قابل چشم‌پوشی نیست. البته ما به کمک MBTI می‌تونیم چالش‌هایی که بین دو تیپ میتونه وجود داشته باشه رو بررسی کنیم و ببینیم آيا دو طرف حاضر به تعهد دادن به یکدیگر هستند یا نه.
      دانش کارکردها (Jungian Functions) دید تحلیلی فوق‌العاده درباره این چالش‌های احتمالی به شما میده که به کمک اون میتونید رابطه هر تیپی رو تحلیل کنید و ضعف و قوت‌های اون تیپ در رابطه رو بشناسید.
      مثلا این‌جا هر دو تیپ INTP و ENTJ کارکرد غالب فکری دارند اما با دو جهت متفاوت- یکی درون‌ریز و دیگری برون‌ریز. این هم یک سری مزایا داره و هم یک سری معایب: مثلا ممکنه باعث بشه این دو تیپ در درک زبان هم مشکلی نداشته باشند، اما همیشه فقط یک بُعد از مسائل رو ببینند.

  • ملیکا گفت:

    سلام
    چون جواب من رو ندادین دوباره میپرسم ازتون
    ایا دختران ENFP میتونن با پسرای ESTJ رابطه ی خوب و عاشقانه ای داشته باشن ؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما ملیکای گرامی،
      ما در درس غیرحضوری انتخاب شریک عاطفی به کمک MBTI به طور کامل در این مورد توضیح داده‌ایم.
      اگر در یک رابطه عاطفی هستید، یا قصد تقویت مهارت خودتون در این زمینه رو دارید، این بسته بسیار کمکتون خواهد کرد.
      شاد و موفق باشید

  • مریم گفت:

    سلام ببخشید میشه در مورد رابطه istj و intp بگید که باهمدیگه چطوریه؟خوبه یا چالش زیاد داره؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما مریم گرامی،
      خواهش می‌کنم.
      ما در درس غیرحضوری انتخاب شریک عاطفی به کمک MBTI به طور کامل در این مورد توضیح داده‌ایم.
      اگر در یک رابطه عاطفی هستید، یا قصد تقویت مهارت خودتون در این زمینه رو دارید، این بسته بسیار کمکتون خواهد کرد.
      شاد و موفق باشید

  • ماریا گفت:

    سلام من چند بار تست دادم وINTJ بودم اما من اصلا باهوش نیستم و ریاضیم هم خوب نیست حالا هم نمیدونم که بیشتر به کدوم تیپ شخصیتی نزدیکم .
    میشه لطفا کمکم کنید!!!

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما ماریای گرامی
      شناخت تیپ شخصیتی نیازمند کاوش و مطالعه دقیقی است و امکان کشف آن از دل نوشته‌ها و گفتگوهای چتی بسیار کمرنگ است.
      پیشنهاد می‌کنم در صورتی که علاقه‌مندید در دوره غیرحضوری تیپ‌شناسی MBTI من شرکت کنید. اون‌جا طی یک سفر سه ماهه کمک می‌کنیم تیپ و ترجیحاتتون رو بشناسید و توانمندی‌های خودتون رو شناسایی کنید.
      شاد و موفق باشید

  • ملیکا گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون خییلی عالیه 🙂
    یه سوالی ذهنمو مشغول کرده دوست دارم نظرتون و بدونم .
    من یه دختر ENFP هستم و میخواستم بدونم میتونم با یک پسرESTJ رابطه ی خوب و عاشقانه و درستی داشته باشم یا نه ؟

  • صدف گفت:

    سلام وقتتون بخیر..ی سوالی خیلی ذهنمو درگیر کرده..ممنون میشم پاسخ شما رو بدونم.
    در رابطه با افرادsjیا همون پشتیبان دو چیز مختلف دیدم اونم در مورد ارتباط که در کانال مطرح شده با افراد آرمانگرا می‌تونه رابطه خوبی داشته باشه..ی جای دیگه دیدم با تجربه گرا..
    نمی‌دونم بهترین گزینه برای رابطه افراد پشتیبان چه تیپ شخصیتی می‌تونه باشه؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما صدف گرامی،
      واقعیت اینه که هر رابطه‌ای حتما یک سری چالش و حتما یک سری زمینه‌های مشترک برای دو طرف داره. آن‌چه مهمه تحلیل همه‌جانبهٔ یک رابطه است تا جایی که بتونیم دید کاملی (در حد ظرف Type) نسبت به مزیت‌ها و معایب و چالش‌های یک رابطه پیدا کنیم. هدف ما هم همینه. چون بعد از این که دید ما نسبت به چالش‌های احتمالی یک رابطه باز شد بهتر می‌تونیم تصمیم بگیریم که برای من کدام رابطه مناسب است، و چیزی که باید بهش توجه بشه همین «برای من» هست.

      در این مقاله ما به سرنخ‌های مهم در رابطه عاطفی SJها با سایر طبایع اشاره کردیم که میتونه دید کاملی در این مورد به شما بده:
      https://www.typeshenasi.com/?p=13987

      اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر درباره این موضوع را هم در این درس آموزشی با مانی مظفری پیاده کردیم که بسیار میتونه دید خوبی بهتون بده از تعارض‌های احتمالی بین طبایع:
      https://www.typeshenasi.com/?p=14820

      شاد باشید

  • مهدی اقبال گفت:

    سلام آرسام
    من بین infp بودن و intp بودن خودم گیر افتادم
    بشدت درونگرا
    بشدت شهودی و تخیلی
    و بشدت بی نظم و بی ساختار مثلا تو مسابقات نقاشی که بچه بودم هیچ وقت دوست نداشتم موضوعی که میدن بهم رو بکشم بجاش ماشین یا حیوون میکشیدم ولی یه موقع رو بعضی چیز ها وسواس دارم تو یه مدت رو یه چیز قفلی میزنم
    من طوری هستم که از بچگی تا الان که ۲۱ سالمه پدر و مادرمو بابا مامان صدا نزدم
    و کار های عاطفیم در حد صفره یعنی اگه نمیتونم انجامش بدم یعنی انجام بدم
    خیلی خجالت زده میشم همچنین اگه کسی
    به قول معروف لوس بازی واسم دربیاره تحت فشار عجیب قرار میگیرم
    ولی از طرفی مثلا با یه فقیر مواجه میشم سعی میکنم راهمو عوض کنم که سمتم نیاد یا یکی رغیبم‌ میشه
    یا بهم توهین میکنه و منو خورد میکنه
    عجیب بهم میریزم
    نمیدونم intpها اینجورین؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما مهدی گرامی
      تیپ (Type) یک ظرف محدود و مشخصیه که در اون برخی از خصوصیات و ویژگی‌های معمول و سالم شخصیت رو میشه دید. مثلاً این‌که یه نفر چقدر خلاق، اهل ارتباط، متفکر، درون‌نگر، عاشق هیجان، اهل برنامه‌ریزی، و … هست؛ این‌ها تا حد خوبی توسط Type بررسی می‌شوند. اما یک سری موارد هم هستند که به‌نوعی Type درباره اون‌ها نمیتونه یا قرار نیست که حرف بزنه ویژگی‌های مثل خجالتی بودن، اضطراب اجتماعی، شخصیت اجتنابی در رابطه، فوبیا، خودشیفتگی، و … این یعنی هر کدوم از تیپ‌های شانزده گانه MBTI ممکنه خجالتی باشند یا نباشند و این رو فقط بر اساس Type اون‌ها نمیشه بهش رسید. به طور کلی هر جایی از تعادل خارج می‌شویم احتمالاً Type ابزار کارآمدی برای بررسی مسئله نیست.
      درباره موضوعی که شما اشاره کردید، پیشنهاد من بررسی دقیق‌تر این مسئله و ریشه‌یابی علت اون هست. مثلا این‌جا که نوشته‌اید: «کار های عاطفیم در حد صفره» سعی کنید به دلیل این موضوع فکر کنید و در صورت نیاز از یک متخصص کمک بگیرید. Type مانع تجربه احساسات و هیجانات نیست، همونطور که مانع خلاقیت و خودشکوفایی نیست.
      برای این‌که دید بهتری به این مسئله به دست بیارید من مطالعه کتاب هنر و علم خودشناسی رو بهتون پیشنهاد می‌کنم.

      لینک دانلود از کتابراه
      لینک دانلود از طاقچه

      شاد باشید

  • ;) گفت:

    باسلام وعرض ادب وخسته نباشید اقای هورداد.
    میخواستم بگم من واقعا بین این ۸ کارکرد گیج شدم و نمیدونم خوده واقعیم از کدوم از این کارکردا بیشتر استفاده میکنه. بین Ne و Ni گیج شدم. انگار یه تصویر کلی دارم از خودم که من اطلاعات رو از طریق شهود جمع آوری میکنم ولی نمیدونم دقیقا کدوم.
    من تیکه تیکه سعی کردم تمام کارکردا رو برای خودم بررسی کنم و مطالب خارجی رو بخونم، باز هم سردرگمم.
    توصیح؛من میتونم از همه کارکردا استفاده کنم حتی Shadow functions و این توانایی رو از خیلی وقت پیش وقتی نوجوان بودم داشتم قبل اشنایی با mbti و تمرین و تقویت کارکردام. این تواناییم برام مشکل شده که خوده واقعیم رو پیدا کنم .
    با ادمای هم تایپ خودم صحبت میکردم بعد دادن تست؛ شباهت هایی بود ولی بازم یه تفاوت هایه بسیاری وجود داشت.
    این ۸ کارکرد انگار یه چیز هندسی با ۸ ابعاد رو میسازه که هممون داریم، فقط ۴ تاش به صورت طبیعی وجود داره تو ما.
    من نمیتونم اون ۴ تای اصلی رو پیدا کنم… .
    قصد دارم این پرونده خودشناسیم رو ببندم و برم سراغ بقیه کارم چون وقتمو گرفته و تبدیل شده به یک دغدغه که اصلا ازش خوشم نمیاد.
    لطفا راهنماییم کنید.

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما 😉 گرامی،
      خودِ واقعی شما همون چیزیه که الان هستید و تصمیم می‌گیرید باشید، خیلی نگران این نباشید که حتماً در قالب حروف و علائم اختصاری به بند بکشیدش. اما اگر خواستید دقیق‌تر با مبحث کارکردها و نقش اون‌ها در روان انسان از طریق مثال‌های عینی و عملی آشنا بشید من دوره غیرحضوری تیپ‌شناسی MBTI رو به شما پیشنهاد می‌کنم، که در اون شما رو با ابعاد و جنبه‌های ریز و درشت تیپ‌شناسی MBTI آشنا می‌کنم و در بخشی از این دوره طی ۳ الی ۴ ساعت درباره کارکردها ریز و دقیق می‌شویم.
      شاد باشید

  • سارا گفت:

    سلام^___^
    من enfj ام و پارتنرم entp.البته اختلاف درصد f و t من خیلی کمه.روابط متعددی رو قبل این آقا تجربه کردم ولی اولین باره که واقعا عاشق شدم.مدت طولانی ای هم برای شناختشون صرف کردم و پارتنرم هم کاملا با من صادق بوده.احساسات من رو پاسخ داده.زمان طولانی تری نسبت به من نیاز داشت اما الان از نظر احساسی تو یه جایگاهیم و اونم میگه که عاشقمه.من خیلی دوست دارم به این آدم کمک کنم.متاسفانه زندگی سختی داشته و داره.و منم قدرت تغییر عوامل محیطی رو ندارم.و خب تازگیا حس می کنم که امیدش رو داره از دست میده.به خاطر فشار مالی گاهی به کارهای غیرقانونی فکر می کنه که البته تا حالا انجام نداده.نمی دونم توی این شرایط سخت چطوری باید کنارش باشم.اگه میشه کمک کنید^___^

  • Sima گفت:

    سلام و عرض ادب ‌.من به تازگی با یه آقایی آشنا شدم که شخصیت istp هست و من entp هستم .از نظر شما این ارتباطاز لحاظ این تست شخصست شناسی چگونه هست ؟ خیلی دوست دارم به جای قضاوتی درموردش نوع رفتار این رابطه رو از لحاط روانشناسی شخصیت بدونم

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما،
      قبلاً در پاسخ به سؤال مشابه یکی از دوستان عرائضی تقدیم کردم که امیدوارم مفید واقع بشه:

      «ما نمی‌تونیم از بینش‌های تیپ‌شناسی (MBTI) برای انتخابِ قطعی و مطلق شریک عاطفی استفاده کنیم و برای هر تیپ نسخه تجویز کنیم.

      این یعنی نمی‌شود گفت بهترین تیپ‌هایی که برای INFP پیشنهاد می‌شه تیپ‌های A و B و C هستند و رابطهٔ INFPها با تیپ‌های Z و X و Y رابطه‌ای بد و ناخوشایند خواهد بود. این سیستم به این شکل کار نمی‌کنه.

      اما کاری که می‌شه انجام داد اینه که با شناخت تیپ خودت و دیگران، چالش‌ها و رشدهای احتمالیِ موجود در رابطه رو از قبل ببینیم و تحلیل کنیم و بعد با چک کردن ارزش‌ها و اولویت‌های شما و طرف مقابل، بهترین گزینه برای شخص «شما» رو معین کنیم.

      این کاری هست که شما در کارگاه تیپ‌شناسی یاد خواهید گرفت و علاوه بر این سال آینده یک کارگاه تخصصی در زمینه رابطه عاطفی و MBTI خواهیم داشت.»

      موفق باشید

  • cheshmak گفت:

    اقای هورداد خیلی عزیز،
    خسته نباشید و مرسی بابت تمام مطالب خیلی مفیدتون . من واقعا به یه مشکل بر خوردم ، تا جایی که تست دادم enfj مشخص شدم و کسی که دوسال با هم بودیم و من فکر می کردم که عاشق هم هستیم (از احساس خودم مطمعنم) infp هست . یه اتفاق عجیبی افتاده و ما به خاطر کار من مجبور شدیم چند ماهی فقط به صورت غیر مستقیم با هم در ارتباط باشیم ، و تا شب اخری که صحبت کردیم همه چیز درست بود ، ولی فرداش که برگشتم همه چیز عوض شده بود ، در حالی که همه چیز برای من مثل قبله اون میگه که احساس میکنه ما خیلی دور شدیم. این واقعا چه معنی میده؟؟من گیج شده و نمی دونم چی کار باید بکنم ، مخصوصا اینکه این infp کیوت من وقتی یه چیزی رو خراب شده میبینه دیگه هیچ جوری نمیشه درستش کرد ، انگار تا شب قبلش ما نزدیکترین بودیم و فرداش من یه دفعه دیدم که تبدیل شدم به بخشی از گذشتش ، میشه منو راهنمایی بکنید؟؟ببخشید که خیلی طولانی شد.

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما cheshmak گرامی،
      ابهام‌های ذهنی شما فقط با گفت‌وگوی شفاف و حضوری دربارهٔ این مسئله با شریک عاطفی‌تان رفع می‌شوند. بنابراین لازم است دلیل احساس ایشان را (این‌که احساس می‌کنند از هم دور شده‌اید)، از او بپرسید و ببینید مشکل از کجاست. فراموش نکنید هیچ‌کس فاقد مسئولیت نیست و این‌طور نیست که نتواند برای حل مشکل یا مسئله‌ای تلاش کند، لذا این‌که می‌فرمایید «وقتی یه چیزی رو خراب شده میبینه دیگه هیچ جوری نمیشه درستش کرد» این یک زنگ خطر هشداردهنده است و باید مراقب باشید دستاویزی برای سلب مسئولیت ایشان نباشد، در غیر این صورت این مسئله در آینده نیز شما را بسیار آزار خواهد داد. با او درباره ابهام ذهنی‌تان گفتگو کنید، راه حل‌ها را بررسی کنید، و در صورت لزوم از مشاورهٔ حضوری کمک بگیرید.
      شاد و سربلند باشید

  • سپیده گفت:

    با سلام من خودم estp هستم و دو ساله ک وارد رابطه ای با یک آقایistj شدم میخواستم بدونم ک چجوری میتونم مطمئن شم از علاقشون چون خیلی کم و بندرت به زبون میارن و گاها خیلی سرد بنظر میرسه .

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام سپیده گرامی،

      مدل ابراز عشق SJها در مدل پنج‌ زبان عشق گری چاپمن معمولاً به شکل «ارائه خدمات» (acts of services) است. یعنی انجام کارهای روزانه، انجام وظایف محول شده، پیگیری تعهدات، سروقت و دقیق بودن و … و به طور کلی مسئولیت‌پذیری. همه این‌ها نشان‌دهنده علاقهٔ SJهاست.

      ممکنه در SJها و خصوصاً درون‌گراهای SJ کم‌تر شاهد ابراز کلامی باشیم. پیشنهاد میشه که زبان عشق هر دو طرف تا حد ممکن نزدیک به هم باشه یا حداقل اگر نزدیک نیست تا حدی تلاش کنیم با رفتار آگاهانه به زبان عشق طرف مقابل نزدیک بشویم.

      در مدل پنج زبان عشق، پنج کانال برای ابراز و دریافت عشق وجود داره: ۱. تأیید کلامی، ۲. اختصاص دادن وقت به طرف مقابل، ۳. هدیه دادن، ۴. تماس و نوازش فیزیکی، ۵. ارائه خدمات.
      در یک رابطه سالم، دو طرف سعی می‌کنند به شکل متعادل ترکیبی از این پنج مورد را به یکدیگر نشان دهند. هرچند همیشه یک یا دو تا از این موارد در افراد پررنگ‌تر است.

      با چک کردن این موارد می‌توانید درباره علاقه ایشان مطمئن شوید. البته یادتان باشد قرار نیست هر پنج مورد به یک اندازه در رابطه دیده شوند.

      شاد باشید

  • sh گفت:

    سلام. میخواستم بگم به عنوان یک intpزیاد هم برام سخت نیست به کسی که دوستش دارم، بگم دوستت دارم. هرچند تیپ ها ی احساسی فکر میکنن که بهشون بیتفاوتی و بی مهری میکنم که مثلا زنگ نمیزنم جویای احوال بشم، ولی اتفاقا از اینکه توی یک رابطه دقیقا مشخص کنم که رابطه دوستی هست یا اشنابودنه فقط یا هم کلاسی یا خانواده یا عاشقانه یا هر چیز دیگه، برام مهمه.
    هرچند که وقتی به یه نفر میگم رفیق و به دیگری میگم یک همکلاسیِ خوب، به همکلاسی برمیخوره، چون در حالیکه رفیقم نیست باید تظاهر کنم رفیقمه. و یادمه وقتی چهار سال از اشناییم با یک نفر و دو سال از هم مسیر بودنمون میگذشت، بهش گفتم بیا با هم رفیق باشیم (چون میخواستم دعوتش کنم خونمون) و اون ناراحت شد و گفت مگه تا الان چی بودیم؟فکر میکنم توی روابط عاطفی، مراحل تبدیل رابطه از یک رابطه ی عادی به یک رابطه ی عاطفی و اینکه دقیقا کی باید چه مسئولیتها و توقعاتی داشت، مشکل داشته باشم و با دیگران توی تعریفهاش متفاوت باشم، چون مثلا فلان رفتار یک نفر به نظر من رفتار یک دوست صمیمی هست، در حالیکه فقط به خاطر عرف بودن، انجامش میده (و من نباید توقعاتی که از یک رفیق دارم را از اون داشته باشم، در مقابل منهم باید تشخیص بدم که توی موقعیت مشابه همچین کاری را انجام بدم چون عرفه )، و فلان رفتار من هم نشونه ای از دوست داشتن من هست، درحالیکه ممکنه طرف مقابل را ناراحت کنم! مثلا انتقاد های بیش از حد و اینکه بخوام اون فرد به صد در صد برسه و بدون اشکال باشه.و درمورد صبر، برای من صبر در مقابل نقص های کسی که برام مهمه، امکان ناپذیره و میخوام کمکش کنم، ولی اگر اون این کمک را نخواد اذیت میشم.

  • مژده گفت:

    سلام ، وقت بخیر
    من با آقایی به صورت مجازی دو سال هست که دوستم ، شخصیت ایشان istp هست و من istj هستم ، من تنها زندگی میکنم ، فاصله زیادی هم باهم داریم ایشون دو سال هست از من حمایت مالی و راهنمایی میکنند ، اما یک کلام درباره ازدواج حرف نزده اند ، اولش گفتند یکی از گزینه هام برای ازدواج هستید اما در طی این دوسال چیز دیگری نگفتند فقط حمایت مالی و روانی میکنند اما هیچ وقت از احساسات حرف نمیزنند ، بسیار آقا و متین هستند ، به نظرتون این رابطه منتهی به ازدواج میشه ؟ اگر منتهی به ازدواج بشه چه مسائلی پیش روی ماست؟ متشکرم

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما مژده گرامی
      معمولاً SJها و SPها زبان ارتباطی مشابهی با یکدیگر دارند و حداقل اینکه حرف یکدیگر را متوجه می‌شوند. چالش احتمالیِ ممکن، تفاوت بین محرک‌ها و نیازهای مشرب متفاوت آن‌هاست، SJها به ثبات و امنیت و تداوم اهمیت می‌دهند و برنامه‌ریزی برایشان مهم است در حالی‌که SPها ترجیح می‌دهند زندگی‌شان دچار یکنواختی نشود. در خصوص بخش دیگر پرسش شما، این شما هستید که باید با گفتگوی جدی در خصوص ازدواج تکلیف موضوع را مشخص کنید و نظر دقیق طرف مقابل را در این باره به شکل شفاف و روشن جویا شوید، تا اگر هدف خودتان ازدواج است اسیر یک رابطه تفریحی نشوید و وقتتان تلف نشود.
      برایتان بهترین آرزوها را دارم
      آرسام هورداد

  • فاطمه گفت:

    سلام به شما آقای هورداد گرامی
    میخواستم درباره ی رابطه ی عاطفی دو تیپ زنINFP و مردISTP توضيح بفرمایید. درصورتیکه مرد به تفاوت تایپش با زن احترام بگذاره، باز هم ممکنه به دلیل تفاوت طرز فکر دو طرف و مخصوصا اینکه مرد به سرگرمی هایی با درون مایه ی استرس و هیجان علاقه داره، از زن انتظار داشته باشه که در اوقات فراغت پرخطرش سهیم بشه و در کل میخواستم بدونم چه چالش ها یا جنبه های خوبی میتونه این رابطه داشته باشه.
    با تشکر.

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما فاطمی گرامی
      روی کاغذ چالش‌هایی میتونه وجود داشته باشه اما شما باید «شخص» را کشف کنید و ببینید میتونید با اون آدم خاص ارتباط برقرار کنید و به فهم مشترک برسید و این شناخت فقط با ارتباط برقرار کردن به‌دست میاد.
      موفق باشید

  • Estj گفت:

    سلام؛ خداقوت
    رابطه ی بین intp وestjچگونه است؟
    صداقت estj و intp چگونه است؟
    عذر میخوام‌من خیلی مزاحم میشم.

  • ستاره گفت:

    سلام يه ESTPبياد تلگرام صحبت كنيم@setareh356

  • np گفت:

    باعرض سلام و خسته نباشید
    میخواستم نظرتون را درباره ی رابطه ی بین intp و enfp بدونم.

    • np گفت:

      اقای هورداد من منتظر جوابتون هستم.نظرتون را برای رابطه ی intp و enfp را میخواستم.سپاسگزارم

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما np گرامی
      قبل از اینکه پاسخ شما را بدهم یک پیش‌فرض مهم که همیشه روی آن تأکید دارم: در رابطه عاطفی ما رابطه بین دو انسان را تحلیل می‌کنیم و نه دو Type لذا اصولاً نمی‌توانیم صرفاً بر اساس تیپ شخصیتی رابطه‌ای را تأیید یا رد کنیم، آنچه مهم است مهارت درک و سازگاری و مهارت‌های ارتباطی دو طرف است. با داشتن این پیش‌فرض در ذهن، این رابطه می‌تواند جذابیت‌های اولیه‌ای داشته باشد و همین جذابیت‌ها باعث کشش اولیه این دو تیپ نسبت به هم می‌شود، اما خالی از چالش‌ هم نیست. خصوصاً این دو تیپ باید مراقب مسئله مدیریت زمان و برنامه‌ریزی‌های زندگی‌شان باشند: مواردی مثل پس‌انداز و مدیریت مالی. تعارض اصلی این دو تیپ هم در ترجیح تصمیم‌گیری است. گاهی منطق خشک INTPها می‌تواند ENFP را کلافه کند و آن‌ها مسئله را شخصی کنند، از طرفی بی‌چارچوب بودن و تکانشی بودن بی‌اندازه ENFPها می‌تواند INTPها را سردرگم کند. اما در کل در صورتی که دو طرف مهارت سازگاری را آموخته‌ باشند و به تفاوت‌های هم آگاه باشند می‌تواند رابطه خوب و رضایت‌بخشی باشد.
      موفق باشید

      • np گفت:

        خیلی ممنونم.فقط من منظورم رابطه ی دوستی بود و ما هر دو دختریم.بازم این مسائل را داریم؟ و اینکه ترجیح f وt شخصenfp نذدیک هم هست.
        صداقت زیاد و تحلیل درباره چیزای مختلف حتی کوچک intp طرف مقابل را اذیت نمیکنه؟
        چرا enfp ها زیاد باواکنش نیستن و از بحث کردن دوری میکنند؟

      • HajiFirouz گفت:

        من یه intp هستم خاستم بگم خیلی حس بدیه که بفهمی این چیزا خصوصیات خاص شخص خودت نیست و مربوط به دسته ای از این تیپ هاست که ادمهای خیلی زیادی رو شامل میشه!!!
        من یک ساله که سعی کردم تغییر کنم و از اون خشک بودن دربیام و تا حدی هم موفق بودم
        میخواستم بپرسم چقدر میشه خودمون رو عوض کنیم و اینکه اصلا میشه کلا تیپ شخصیتیمون عوض بشه؟ و اینکه میتونم بپرسم تیپ شخصیتی خود شما چطوریه اقای هورداد؟

        • آرسام هورداد گفت:

          سلام به شما دوست گرامی
          تیپ شخصیتی تغییر نمی‌کند اما رفتار قابل مدیریت و در نتیجه قابل تغییر کردن است. رفتار و تیپ اجزاء کوچک‌تری از یک کل به نام شخصیت هستند.
          موفق باشید

  • علی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    میخواستم نظرتون رو در مورد رابطه عاطفی(ازدواج) یک پسرintjو یک دخترesfpبدونم. چه پتانسیلهایی و نقاط قوت و ضعفی، چنین رابطه ای میتونه داشته باشه؟ ممنونم?

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام علی گرامی
      اولین نکته‌ای که همیشه و بدون استثنا در خصوص روابط عاطفی به ذهن من می‌آید میزان آمادگی و پذیرش دو طرف برای سازگاری و درک خصوصیات طرف مقابل است. در این صورت بخش مهمی از چک لیست‌های رابطه تیک خورده است. مطمئنم کاربر دقیق ما هستید و الان خیلی خوب می‌دانید که در رابطه عاطفی غیر از Type آدم‌ها پارامترهای زیاد دیگری موثرند که باید به آن‌ها هم توجه کرد. با این توضیحات رابطه یک INTJ و ESFP در ابتدا ممکن است برای هر دو طرف جذابیت‌هایی داشته باشد چون هرکدام نقطه قوتی دارد که دیگری ندارد یا در او کمرنگ است اما چالش‌های این رابطه احتمالا در بلند مدت و خصوصا بعد از تعدیل شور و شعف ابتدای رابطه نمایان می‌شود. در مجموع- اگر فقط به تیپ شخصیتی نگاه کنیم- که این البته درست نیست، من چالش‌های این رابطه را بیشتر از نقطه قوت‌هایش می‌بینم.
      موفق باشید
      آرسام هورداد

  • مفتقرین گفت:

    سلام اقای هورداد من شخصیت infpو عشقم entjهستن میخواستم بدونم این دوتا تیپ شخصیتی چقد میتونن باهم سازگارباشن وچقد ناسازگار؟میتونیم باهم ناسازگاریاروبه سازش برسیم؟اگر راهی هست ممنون میشم راهنمایی کنین ؟

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام مفتقرین گرامی
      اولین نکته‌ای که همیشه و بدون استثنا در خصوص روابط عاطفی به ذهن من می‌آید میزان آمادگی و پذیرش دو طرف برای سازگاری و درک خصوصیات طرف مقابل است. در این صورت بخش مهمی از چک لیست‌های رابطه تیک خورده است. مطمئنم کاربر دقیق ما هستید و الان خیلی خوب می‌دانید که در رابطه عاطفی غیر از Type آدم‌ها پارامترهای زیاد دیگری موثرند که باید به آن‌ها هم توجه کرد. با این توضیحات رابطه INFP و ENTJ از دید دیوید کرسی از متخصصان بزرگ تایپ، یکی از ایده‌آل‌ترین روابط است. البته طبیعتاً چالش‌هایی هم هست که دو تیپ باید مراقب آن باشند. مهم‌ترین این چالش‌ها به صورت بالقوه این‌ها هستند:
      – تعادل کار و زندگی برای یک ENTJ ممکن است دشوار باشد، درحالی‌که INFP نیاز به درک شدن و همدلی دارد
      – یک ENTJ اغلب به رشد و پیشرفت کاری و سیستمی توجه دارد درحالی‌که اولویت INFP رشد فردی و تعالی انسانی است
      – از دو مشرب متفاوت هستند در نتیجه در امور مشخصی ممکن است هم‌نظر نباشند (در اینجا میزان سازگاری دو طرف مهم می‌شود)
      در نهایت مطمئنم به‌خاطر دارید که در موارد مهم و ضروری نباید فقط بر اساس Type تصمیم بگیری و لازم است پارامترهای دیگر را هم دقیق چک کنیم.
      موفق باشید
      آرسام هورداد

  • مجید گفت:

    سلام، تیپ من ISTJ هست، در برقراری ارتباط اجتماعی ضعف دارم، طوریکه سؤالات متداول و عادی که می پرسم به حساب سوء نیت و لحن بد گذاشته میشه، وقتی عکس العمل افراد رو می بینم واقعا تعجب می کنم که چرا سوء برداشت میشه، برای مثال وقتی وارد جایی می خواستم بشم، کارت شناسایی دانشجویی ارائه دادم، اما از من کارت شناسایی ملی می خواستن، در صورتی که واقعا نیاز نبود. وقتی سؤال کردم چرا معتبر نیست، به طرف برخورد و گفت چرا اینجوری حرف میزنی، یکهو شوکه شدم که مگه حرف بدی زدم!!!
    می خواستم در این زمینه منو راهنمایی کنید که این مشکلات واسم پیش نیاد، ممنون از سایتاین خوبتون

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام مجید گرامی،

      بخشی از این موضوع به type برمیگرده و کاملاً طبیعی است. تایپ‌های Te (خصوصا INTJ و ISTJ) گاهی در ادای جملات و لحن، اصطلاحا solid و monotone هستند و لحن یکنواخت را تداعی می‌کنند. دیگران ممکنه از لحن این دو تیپ برداشت آمرانه یا دستوری داشته باشند درحالیکه لزوما اینطور نیست. اما بخشی از این موضوع هم به مهارت ارتباطی برمی‌گرده. بهترین کار اینه که کمی هیجان و اوج و فرود به لحن تون بدید، این کار با تمرین به سادگی شدنی هست. در صورت نیاز اندکی هم در حوزه زبان بدن مطالعاتی داشته باشید، اساتید این حوزه معمولاً توصیه‌های خوبی دارند.
      مطالعه کتاب پیام‌ها رو برای بهبود فرایند ارتباطی بهتون پیشنهاد می‌کنم:
      http://shahreketabonline.com/products/6/118868/tags/comment/

      موفق و پایدار باشید

      • مجید گفت:

        سلام بر آقای هورداد گرامی، خیلی ممنونم بابت وقت باارزشی که صرف کردید و پاسخگوی حقیر بودید، سؤالم این است که در برخورد اول چه کار کنم؟ یعنی حتی در برخورد اول هم سوء برداشت می شود و در این حین وقت تغییر اوج صدا هم نیست!!!، خودم گاهی تمارینی برای خودم وضع کردم و سعی کردم در همه برخورد ها لبخند داشته باشم و آرام و مهربان سؤال بپرسم و صحبت کنم، اما این کار هم مشکلات خودش را دارد و آن اینکه دیگران فکر می کنند انسان ساده و گیجی هستی و زود فریب می خوری!!! خیلی ممنون می شوم که در این زمینه هم کمک کنید، البته این متون را با لحن مهربان بخوانید:)