مطالب پیشنهادی:

رابطه جنسی تیپ‌های شخصیتی

 

MBTI و رابطه جنسی

 

برای آرمان‌گراها

(ENFJ-ENFP-INFJ-INFP)

رابطه جنسی یک فعالیت «عاطفی» است

این مسئله تماماً یعنی برقراری ارتباط در ‌عمیق‌ترین سطح ممکن. رابطه جنسی برای آرمان‌گراها یعنی عشق‌و‌عاشقی، یعنی ظرافت و یک عمل رومانتیک. برای آن‌ها این عمل روحانی است، زیباست، لطیف و ملایم است، صمیمانه و عمیق است و حتی می‌شود گفت معنوی است. رابطه جنسی بدون عشق برای آن‌ها تهی و بی‌معنی است. مسئله چیزی فراتر از هورمون‌هاست.

برای آرمان‌گراها، لازم است قلبشان نوازش شود، عواطفشان درگیر شود. رابطه جنسی شکلی از ابراز خودشان است، و چیزی است مربوط به احساس تعلق، چیزی است مربوط به یکی شدن و احساس یگانگی با شریک عاطفی و تبادل ماهیتِ یکدیگر، یعنی یکی شدن و پیوند خوردن هویت‌ها. رابطه جنسی یعنی عشق ورزیدن، یعنی عمیقاً مورد عشق واقع شدن. یعنی تماماً غرق شدن و محو شدن و غوطه‌ور شدن.

ارگاسم برای آرمان‌گراها نقطه‌ای است که بدن، قلب، روح و ذهن در هارمونی کامل با یکدیگر به اوج می‌رسند؛ جایی که احساسات فقط مربوط به بدن نیستند و روح فرد عمیقاً درگیر شده است. چندان عجیب نیست اگر آرمان‌گراها در حین رابطه جنسی و از سرمستی زیاد شروع به گریه کردن کنند یا به نوعی غرق در عواطفی عمیق شوند. دلیلش این است که این تجربه برای آنان چیزی فراتر از یک تجربه و رویداد جسمانی است، چیزی فراتر از یک لذت‌جویی صرف است؛ هر نگاه، هر تماس و هر وضعیت بدنی برای آن‌ها یک معنی والا دارد. آرمان‌گراها احساساتی هستند به همین دلیل رابطه جنسی برای آنان حداعلای تعشق و دوست داشتن یکدیگر تلقی می‌شود؛ ادغام و درهم‌تنیدگیِ ارگانیکِ همه جنبه‌های دو فرد در یکدیگر؛ ترکیب آرمان‌های دو نفر برای خلق رؤیایی مشترک؛ تسلیم سرنوشت شدن در مسیر و سفری که دو نفر دارند همراه با هم طی می‌کنند.

 

برای پشتیبان‌ها

(ESTJ-ESFJ-ISTJ-ISFJ)

رابطه جنسی یک فعالیت «بیولوژيک- زیستی» است

این مسئله برای پشتیبان‌ها درباره بایدها و نبایدهاست. برای این افراد رابطه جنسی چیزی نیست که به‌طور آنی و تکانه‌ای- یا هر زمان که دلشان خواست- اتفاق بیفتد، بلکه به احتمال زیاد آن‌ها در بازه‌های زمانی اوج هر ماه این کار را انجام می‌دهند، یا زمانی‌که انگیزه و ضرورتی برای آن حس می‌کنند (نیاز به بچه‌دار شدن یا بارداری). رابطه جنسی زمانی انجام می‌شود که قبل از آن مجموعه‌ای از آداب و رسوم، قوانین و توقعات تیک خورده باشند. در واقع برای پشتیبان‌ها رابطه جنسی یک اتفاق دل‌به‌خواهی نیست که فوراً به آن پاسخ دهند، بلکه بیشتر شبیه پختن یک غذای خوشمزه است که باید از صبح روی شعله قرار بگیرد و مواد و افزودنی‌ها یکی‌یکی به آن اضافه شود و بعد آرام‌آرام پخته شود تا به‌خوبی جا بیفتد، اما اصلاً شبیه گرم شدن غذا روی مایکروویو نیست.

رسیدن به آن مرحله نیازمند آمادگی و گذر زمان است؛ از مراحلی مشخص تبعیت می‌کند:‌ ۱. اول برنامه‌ریزی‌های یک شام عاشقانه انجام می‌شود، یک رستوران خوب رزرو می‌شود و آماده قرار می‌شوند. ۲. هدایا و ملزومات عاشقانه آماده می‌شوند (گل‌های داخل اتاق، هدیه‌ای کوچک، آماده کردن لباسی جذاب) ۳. به تمام کارها و ملزومات منزل یا بیرون منزل از قبل رسیدگی می‌شود تا در هنگام قرار ملاقات نگرانی و دلهره‌ای از بابت چیزی وجود نداشته باشد. (کارها تکمیل شده‌اند، قبض آب‌و‌برق پرداخت شده است، خریدهای منزل تهیه شده‌اند، ظرف‌ها شسته شده، خانه تمیز و مرتب است، به سگ‌ غذا داده شده است و …) ۴. یک شام رومانتیک را با هم میل می‌کنند، در حین صرف غذا احساساتشان را ابراز می‌کنند و حرف‌های عاشقانه می‌زنند و گاهی از جملات شیطنت‌آمیز برای به‌وجد‌آوردن دیگری استفاده می‌کنند. ۵. قبل از رفتن به منزل یکدیگر را می‌بوسند (این مرحله بسیار مهم است زیرا آن‌ دو را برای مراحلِ بعدی آماده می‌کند). ۶. خود را می‌شویند و برای ورود به تخت آماده می‌شوند. ۷. یکدیگر را بیشتر می‌بوسند و اقدامات اولیه را تا رسیدن به مرحله برانگیختگی انجام می‌دهند (بوسه، نوازش، ماساژ و …). ۸. رابطه جنسی را شروع می‌کنند. (مطمئن می‌شوند که هر دو ارگاسم را تجربه کرده‌اند، برای پشتیبان‌ها انصاف و تساوی مهم است) ۹. در آغوش یکدیگر آرام می‌گیرند. ۱۰. لباس‌هایشان را می‌پوشند، آبی می‌نوشند، به دستشویی می‌روند و سپس می‌خوابند. قرار ملاقات‌های منظم عاطفی یعنی رابطه جنسی منظم و در بازه‌های زمانی مشخص. اسمش را می‌گذاریم تکانشگریِ برنامه‌ریزی‌شده.

 

برای تجربه‌گراها

(ESTP-ESFP-ISTP-ISFP)

رابطه جنسی یک فعالیت «بدنی» است

همه‌اش مربوط به لذت جسمانی است. رابطه جنسی برای تجربه‌گراها یک نیاز ضروری و ریشه‌ای است؛ غریزی، پرشهوت، آتشین، تحریک‌آمیز و حتی می‌شود گفت حیوانی (بدوی-فطری) است. گاهی اوقات برای فرونشاندن و ارضای یک نیاز انجام می‌شود و گاهی اوقات تسلیم شدن در برابر تمایلاتِ پرجوش‌و‌خروش است. آن‌ها برانگیختن را دوست دارند، برانگیخته شدن را دوست دارند، جذابیت جنسی را دوست دارند و طلب می‌کنند.

برای تجربه‌گراها امر جنسی از طریق رابطه آن‌ها با دنیا ابراز می‌شود؛ و کاملاً وابسته به بدن و جسم است: آن‌ها هرکاری می‌کنند که از نظر جسمانی و فیزیکی جذاب‌تر به نظر برسند. آن‌ها به‌طور فطری می‌دانند چه چیزی زیباتر و خواستنی‌ترشان می‌کند. و این را در نوع پوشش، مدل مو، آرایش صورت، شکل ظاهری بدن، اکسسوری‌هایی که دارند و دارایی‌های مادی‌شان می‌توانید ببینید. آن‌ها می‌خواهند برجسته باشند و به چشم بیایند. اگر در بین مشرب‌ها یکی از آن‌ها بیش از بقیه تمایل به رابطه جنسی داشته باشد آن مشرب تجربه‌گراها هستند.

جذابیت و زیبایی ظاهری برای آن‌ها فوق‌العاده سرمست‌کننده است و هوش از سرشان می‌برد؛ انگار به آن‌ها برق وصل شده باشد. تمایل و گرایش آن‌ها به سمت کسی که جذابیت و عشوه‌گری فریبنده‌ای دارد غیرقابل مقاومت و سیری‌ناپذیر است و جذابیت فوق‌العاده‌ای برایشان دارد. وقتی تجربه‌گراها رابطه جنسی دارند با تمام حواس و با تمام اشتهایشان به آن شیرجه می‌زنند؛ آن‌ها شیطنت و بازیگوشی جنسی و ورود به محدوده ممنوعه را دوست دارند. رابطه جنسی برای آن‌ها یعنی تجربه‌ چیزی که به‌طرز شگفت‌انگیزی فوق‌العاده است. تجربه یک رقص حیرت‌آور و پرانرژی، تجربه‌ی ابراز کردن خود بدون محدودیت و بدون مانع و رساندن لذت به اوج خودش.

 

برای خردگراها

(ENTJ-ENTP-INTJ-INTP)

رابطه جنسی یک فعالیت «روانشناختی» است

همه‌اش مربوط به ذهن است. رابطه جنسی برای خردگراها فقط برانگیختگی فیزیکی و جسمانی نیست. گفتگو و مباحثه جلوتر از آمیزش قرار می‌گیرد. فرقی ندارد طرف مقابل چقدر زیبا، جذاب، فریبنده یا تحریک‌کننده باشد، اگر مغزی در کار نباشد، آمیزشی هم در کار نخواهد بود. دلیلش این است که عشق‌و‌عاشقی برای خردگراها از راه ذهن شروع می‌شود. عشوه‌گری (لاس زدن) از طریق ذهن آماده و جواب‌های پُرمغز، شوخی‌های هوشمندانه و اتصال ذهنی دو نفر اتفاق می‌افتد. درباره شناخت عمیق طرف مقابل و شناخته شدن توسط اوست. خودارضایی ذهنیِ دونفره شیوه آن‌ها برای تحریک شدن است.

به عبارت دیگر قبل از این‌که یک خردگرا قرار باشد اجازه دهد با او رابطه جنسی داشته باشید و مغزش را در اختیار بگیرید، اول باید مطمئن شود خودتان مغز دارید و مغزتان کار می‌کند و مغزهایتان با هم ارتباط دارد. رابطه جنسی درباره قدرت است، درباره تکامل است، برای جستجوی هرباره‌ی روش‌های بهتر و تازه‌تر برای تجربه‌ی لذت جسمانی به‌گونه‌ای که با روش اکثریت مردم متفاوت است و از آن‌ها فراتر می‌رود. رابطه جنسی خلاقانه است، چالشی است برای این‌که هربار نسبت به دفعه قبل پیشرفت داشته باشیم و به سطح بالاتری برویم. خردگراها همیشه دنبال یادگیری هستند، در نتیجه به‌طور مداوم دنبال کشف و آموختن هستند، بر این‌که بفهمند و بدانند، که پیشرفت کنند، و از هرکسِ دیگری بهتر باشند.

خردگراها با همان سری که بالای گردنشان قرار دارد فکر می‌کنند بعداً اگر لازم شد پایین‌تر می‌روند. فارغ از این‌که زن باشند یا مرد، یا چه گرایش جنسی‌ای داشته باشند، خردگراها در این فکر هستند که تجربه‌های حیرت‌آور و غافلگیرکننده را به نتیجه و شکل دلخواه خودشان هدایت کنند. آن‌ها می‌خواهند رابطه جنسی را از امری یکنواخت و روتین فراتر ببرند. آن‌ها طوری پیش می‌روند که اگر بنا باشد رابطه جنسی را در زندگی‌شان تجربه کنند، این امر به بهترین تجربه‌ای تبدیل شود که ممکن است.

 


دوره حضوری مرتبط


منبع: Keirsey’s Magazine


دیدگاه و نظری درباره این مقاله اگر دارید، آن‌را زیر همین پست و در قسمت کامنت‌ها بنویسید.


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:

چطور براساس تیپ شخصیتی پولمان را بهتر مدیریت کنیم؟


 

 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۰ دیدگاه

  • ZARA گفت:

    تیپ شخصیتی من ISTJ هست ،ممنونم از سایت پربار و فوق العادتون .

  • entj گفت:

    چقدر واقعی بود….واقعا همین طوریه…

  • سارا گفت:

    دقیقا برای منم بعنوان یک intj عقل وخردش خیلی مهمه مثلا برام پیش اومده که آدم های خیلی جذاب از نظر ظاهری ولی نه چندان عاقل رو فقط درحد چند دقیقه میتونم تحمل کنم
    کاش دیگران هم متوجه تفاوتهای فردی بشن و اونو درکش کنند 🙂
    ممنون از پستتون

  • Intp گفت:

    بنظر من تقریبا درست بود مهمه ک فردی که داریم باهاش انجامش میدیم مغز داشته باشه یا نه و صد در صد ی ادم امل نباشه … ولی صرفا قراره یچیز زودگذر باشه پس نباید درگیر چیزایی مثل عشقش بشیم و فقط لذتشو ببریم … این نظر منه حالا

  • صابر گفت:

    من يك ISTP هستم و بسيار از نظر جنسي فعال و ميل و توان جنسيم خيلي زياده و ويژگي ظاهري و حسي يك ادم هرچقدر جذاب تر باشه ميل من به برقراري رابطه جنسي بيشتر ميشه

  • xxx گفت:

    من ENFP هستم. بعضي اوقات که روابط آينده م رو با خودم تصور مي کردم با خودم مي گفتم فقط من اينطوريم و چقد عجيبم و … و الان ديدم مطلبي که براي تيپ شخصيتي من نوشتيد…به طرز عجيبي خط به خطش “من” بود!
    ممنونم از پست تون
    خيلي مفيد بود 🙂

  • وحید گفت:

    من خودم یک intj هستم و واقا جذب آدم های باهوش میشم. انگار هوش و خلاقیت آدما برای من جاذبه جنسی داره و اگر آدمی به اندازه کافی متفکر و خلاق نباشه هرچقدرم زیبا باشه برای من احساس جنسی خاصی نداره یا خیلی زود احساس سرد شدن نسبت بهش دارم.

  • یک خردگرا گفت:

    فک نمیکنم رابطه جنسی برا ما ها اینقدر پیچیده و خاص باشه😂 رابطه جنسی رابطه جنسیه دیگه. قدرت و تکامل چیه چرا خودمون رو گول میزنیم؟ فقط یک لذت زودگذره دیگه…

  • Yaser گفت:

    درمورد تیپ شخصیتم بین ۴-۵ تیپ سردرگمم. خواستم از طریق کانگتیو فانکشن‌ها بفهمم ولی قضیه پیچیده‌تر شد. به نتیجه‌ی آزمون می‌شه اعتماد کرد؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما یاسر گرامی، آزمون MBTI صرفاً قدم ابتدایی است و برای تأیید تیپ لازم است قدم‌های دیگر را هم بردارید.
      لینک‌هایی که در ادامه می‌فرستم می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند

      وقتی بین دو تیپ تردید داریم چه کنیم؟ (کلیک کنید)
      فایل توضیحات من در کانال تلگرام در این خصوص (کلیک کنید)
      نقشه راه شناخت تیپ شخصیتی براساس MBTI- توضیحات من در کانال تلگرام (کلیک کنید)

      موفق باشید