مطالب پیشنهادی:

مشهور است که ENTJها افرادی قاطع، صریح، مستقل و بلندهمت هستند. این ویژگی‌ها حتی وقتی این افراد در تیم‌های کاری قرار می‌گیرند نیز بروز پیدا می‌کنند.

در کارهای گروهی، تیپ ENTJ همواره به‌طور ذاتی و طبیعی نقش رهبر را ایفا می‌کند؛ حتی اگر به‌طور رسمی در جایگاهِ رهبری نباشد. انگار دست خودشان نیست و خودبه‌خود در رأس قرار می‌گیرند و زمانی بیشترین انگیزه را برای کار کردن دارند که بتوانند گروه را تحت هدایت خود قرار دهند و تصمیم‌گیرندهٔ اصلی باشند.

از این رو، گردن نهادن به تصمیم دیگران برای آن‌ها خیلی راحت نیست. این همان نقطه‌ای است که می‌تواند ENTJها را کلافه کند.

در ادامهٔ این مقاله از سیزده تجربهٔ مشترک صحبت کرده‌ایم که احتمالاً همهٔ ENTJها هنگام کار در تیم با آن مواجه‌اند.

۱. من در تیمم چه کسانی را دارم و نقطه‌قوّتِ هریک از آن‌ها چیست؟

اولین کاری که هر ENTJ در گروه انجام می‌دهد این است که توانمندی‌های افرادِ گروه را برآورد می‌کند تا به نقاط قوّت آن‌ها پی ببرد. مطمئن باشید وقتی برای اولین بار با یک ENTJ جلسه دارید، او در ذهنش به ارزیابی شما می‌پردازد تا شما را بهتر بشناسد.

در محیط‌های کاری، ENTJها مدام دربارهٔ مهارت‌ها و تجربه‌های قبلی شما سؤال می‌پرسند. آن‌ها دوست دارند بدانند شما چگونه به این نقطه رسیده‌اید و دوست دارید چگونه کار کنید. این یک واکنش خودکار در این افراد است و به آن‌ها کمک می‌کند تا ترجیحاتِ کاری شما را دریابند و بفهمند کار کردن در کجای تیم برای شما مناسب‌تر است.

۲. من چرا اینجا هستم؟

وقتی ENTJها در یک تیم نقش ریاست یا رهبری را بر عهده نداشته باشند، سؤال مهمی در ذهنشان شکل می‌گیرد. آن‌ها از خودشان می‌پرسند پس نقش من اینجا چیست و دارم اینجا چه کار می‌کنم؟

سپس به دنبال راه‌هایی می‌گردند تا در نهایت به همان نقش رهبری برسند.

البته این لزوماً یک فرایند عمدی یا آگاهانه نیست، بلکه طبیعت و ذات ENTJها این‌گونه است. آن‌ها حتی بدون اینکه خودشان بدانند، سعی می‌کنند تیم را رهبری و رو به جلو هدایت کنند و این مسئله خیلی اوقات موجب ایجاد تعارض جدی بین آن‌ها و مدیر یا رهبر واقعی تیم می‌شود.

۳. آیا امکان دارد همهٔ کارها را خودم انجام دهم؟

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز ENTJهایی که در تیم کار می‌کنند، این است که مایلند همهٔ کارها را خودشان انجام دهند و افراد اضافی را کنار بگذارند. ENTJها غالباً خیلی سریع در مورد کارآمدیِ افراد قضاوت می‌کنند و اگر به این نتیجه برسند که فردی از تواناییِ لازم برخوردار نیست، بدشان نمی‌آید او را کنار بگذارند و در عوض خودشان کار آن شخص را انجام دهند.

۴. به نظرم این ایدهٔ خوبی است

این جمله‌ای است که به احتمال زیاد فردی با تیپ شخصیتی ENTJ در یک جلسهٔ ایده‌پردازی (brainstorm) به خودش می‌گوید. واقعیت این است که ENTJها در اغلب مواقع بر این باورند که ایده‌ای که در سر دارند بهترین ایده است و از این رو این افراد وقت زیادی را برای شنیدن عقاید و نظرات دیگران اختصاص نمی‌دهند. تنها راهی که می‌توانید آن‌ها را مجاب کنید تا عقیده‌شان را تغییر دهند این است که ایده‌ای آنچنان تأثیرگذار و حیرت‌انگیز ارائه دهید که راهی جز حمایت از شما برای آن‌ها باقی نماند.

👈فایل کامل این مقالهٔ ۱۳۱۱ کلمه‌ای در کانال پریمیوم قرار گرفت. اگر جزو اعضای کانال پریمیوم دورهٔ جامع شخصیت‌شناسی هستید، هم‌اکنون می‌توانید این مقاله را در کانال مطالعه کنید.

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *