مطالب پیشنهادی:

تناسب شغل و تیپ شخصیتی

 

شغل مناسب و تیپ شخصیتی

تناسب شغل با تیپ شخصیتی، و دستیابی به دستمزد بالاتر!

“حقوق خوبی می‌گیرم، اما دلم می‌خواهد شغلی داشته باشم که واقعا دوستش دارم…”، یا “من جای خوبی کار می‌کنم، ولی حقوق کمی می‌گیرم…” این جملات برایتان آشنا نیستند؟ اگر تا به حال درباره‌ی شغل‌تان احساس نارضایتی کرده‌اید، و دستمزد کمی دریافت می‌کنید، احساس خود را جدی بگیرید. چون همان‌طور که متخصصان می‌گویند، ثابت شده است که تیپ شخصیتی شما، کلید دستیابی به شغل و دستمزد دلخواه‌تان است.

مدت زیادی است که فهمیده‌ایم کلیدِ دستیابی به شادی، انگیزه‌ی بالا و رضایت در زمینه‌ی شغلی، پیدا کردن کاری است که با ترکیبِ منحصربه‌فرد ویژگی‌های شخصیتی ما هماهنگ باشد. و حالا پژوهشگران اروپایی‌ کشف کرده‌اند افرادی که ترجیحات تیپ‌شان متناسب با شغل دلخواه‌شان است، در مقایسه با کسانی که چنین نیستند، بیشتر احتمال دارد که دستمزد بالاتری بگیرند.

آن‌چه می‌خوانید، اولین مطالعه‌‌‌ای است که نشان می‌دهد پیدا کردن کاری متناسب با تیپ شخصیتی‌تان، می‌تواند درآمد شما را افزایش دهد.

 

چگونه این اتفاق می‌افتد؟

پژوهشگرانِ تعدادی از دانشگاه‌های اروپا، مشخصات تیپ شخصیتی، مشاغل و درآمد سالانه‌ی ۸۴۵۸ نفر را که در آلمان زندگی می‌کنند، با هم مقایسه کردند. ابتدا از هر شرکت‌کننده خواستند تا آزمون پنج عاملی شخصیت (Big Five) را انجام دهد. در این آزمون، درجه‌ی باورمندی آزمون‌دهنده به تعدادی جمله، اندازه‌گیری می‌شود. جملاتی مثلِ؛ “خودم را فردی بخشنده می‌دانم.”، یا “خودم را به عنوان کسی که کارها را کامل و درست انجام می‌دهد، می‌شناسم.”

آزمون پنج عاملی شخصیت، پنج ویژگی کلی را اندازه‌گیری می‌کند که بیشتر پژوهشگران، آن‌ها را هسته‌ی شخصیت هر فرد می‌دانند. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر هستند:

 

  1. گشودگی: اگر شما از تجربیات تازه لذت می‌برید و دوست دارید چیزهای تازه یاد بگیرید، احتمالا در این ویژگی، نمره‌ی بالایی می‌آورید. نمره‌ی بالا در گشودگی با تخیل، بینش و داشتن علاقه‌های متنوع، و نمره‌ی پایین با تفکر مشخص، ساده و واقع‌گرا ارتباط دارد.
  2. وظیفه‌شناسی: افرادی که قابل اتکا، تلاش‌گر، مسئولیت‌پذیر، سازمان‌یافته و دقیق هستند، نمره‌ی بالایی در این ویژگی می‌‌آورند. نمره‌ی پایین نشان‌دهنده‌‎ی فردی سهل‌گیر است که جزئیات را نادیده می‌گیرد.
  3. برون‌گرایی: برون‌گراها انرژی خود را از ارتباط با دیگران می‌گیرند، در حالی که درون‌گراها از درون خودشان انرژی می‌گیرند. برون‌گرایی با قدرت ابراز، اعتماد به نفس در موقعیت‌های اجتماعی و هوش بالا ارتباط دارد.
  4. سازگاری: افراد با ویژگی سازگاری، اهل کار گروهی، صلح و سازش، و هم‌چنین صمیمی و دلسوز هستند. کسانی که در سازگاری نمره‌ی پایین دارند، بیشتر تحلیل‌گر و رقابتی هستند.
  5. روان‌رنجوری: افراد با نمره بالا در ویژگی روان‌رنجوری، هیجانات منفی زیادی مانند اضطراب را تجربه می‌کنند و خلقِ تغییرپذیر دارند. نمره‌ی پایین در این ویژگی، نشان‌دهنده‌ی آرام بودن و ثباتِ هیجانی است.

 

اغلب به این ویژگی‌های شخصیتی، با توجه به حرفِ اول هر کدام از پنج کلمه، “OCEAN” نیز می‌گویند. هر ویژگی به طور مستقل روی مقیاسی از کم به زیاد اندازه‌گیری می‌شود. بنابراین ممکن است که شما به طور مثال، در ویژگی وظیفه‌شناسی نمره‌ی بالا، در ویژگی گشودگی نمره‌ی متوسط و در ویژگی‌های برون‌گرایی، سازگاری و روان‌رنجوری نمره‌ی پایین بیاورید.

 

نتایجی جالب

علاوه بر این‌که پژوهشگران ویژگی‌های شرکت‌کننده‌ها را با کمک آزمون پنج عاملی شخصیت اندازه‌گیری کردند، این را هم بیان کردند که چطور می‌توان با استفاده از این آزمون، شغل افراد را نیز مشخص کرد. برای مثال، آن‌ها فهمیدند که شغل کتابداری به نمره‌ی پایینی در ویژگی برون‌گرایی نیاز دارد، در حالی که شغل بازیگری/کارگردانی به نمره‌ی بالا در این ویژگی نیازمند است.

این شیوه به آن‌ها اجازه داد تا تناسبِ ویژگی‌های فرد و شغلش را مورد مطالعه و مقایسه قرار دهند.

در نهایت، پژوهشگران نشان دادند که میزان هماهنگی ویژگی‌های ایده‌آل برای یک شغل با ویژگی‌های تیپ شخصیتی شرکت‌کننده، چطور به درآمدِ نهایی او ربط پیدا می‌کرد. نتایج قانع‌کننده‌ای به دست آمد؛ هر چقدر هماهنگی بیشتری داشتند، پول بیشتری نیز به دست می‌آوردند. آن‌ها برای اشاره به این موضوع، از اصطلاحِ “پاداشِ هماهنگی” استفاده کردند.

 

تعدادی از نتایجِ قابل‌توجه این پژوهش را بیان می‌کنیم:

  • در مجموع، کسانی که ویژگی‌های تیپ شخصیتی‌شان، قوی‌تر یا ضعیف‌تر از نیازِ کار بود، نسبت به هم‌صنفی‌هایشان پول کمتری به دست می‌آوردند.
  • درآمد ماهانه‌ی افرادی که بهترین تطابقِ کاری و شخصیتی را داشتند، بیشتر از درآمدِ سالانه‌ی هم‌صنفی‌هایشان بود.
  • “پاداشِ هماهنگی” برای ویژگی‌های برون‌گرایی، گشودگی، وظیفه‌شناسی و سازگاری، دستمزد بالاتری پیش‌بینی کرد. تنها، ویژگی روان‌رنجوری با دستمزد بالاتر پیوندی نشان نداد.
  • وقتی میزانِ گشودگی فرد با نیازِ شغلش هماهنگ بود، به بیشترین درآمد دست یافت.
  • نکته‌ی مهم این که پژوهشگران فهمیدند به کسانی که سازگارتر، گشوده‌تر یا وظیفه‌شناس‌تر از نیازِ کارشان بودند، در مقایسه با کسانی که ویژگی‌هایی هماهنگ با نیازِ شغل‌شان داشتند، درآمد کمتری پرداخت می‌شد.

 

هیچ «بهترینی» وجود ندارد، تنها «هماهنگی» اهمیت دارد

نتیجه‌ی این پژوهش می‌خواهد بگوید که حضور ویژگی‌های خاصی در تیپ شخصیتی، نشان‌دهنده‌ی موفقیت در محل کار است. برای مثال، نشان داده شده است که افراد بسیار وظیفه‌شناس، اوضاع خیلی خوبی در شرکت‌های امریکایی دارند. چون این ویژگی از نظر کارفرماهای این شرکت‌ها، ارزشمند است.

طبقِ این پژوهش، دیدگاهی که می‌گوید “یک تیپ شخصیتی ایده‌آل، برای محل کار وجود دارد”، زیر سوال می‌رود. برعکس، هماهنگی و یا ناهماهنگی بین ویژگی‌های یک فردِ شاغل با یک شغل خاص است که تعیین‌کننده‌ی موفقیت فرد خواهد بود. نوبت به درآمدزایی که می‌رسد، لازم است کاری متناسب با تیپ شخصیتی‌مان پیدا کنیم.

اما درباره‌ی این ‌که چرا داشتن شغلِ متناسب با شخصیت، به درآمد بالاتر می‌انجامد، تردید داریم.

شاید دلیلش این باشد که وقتی مردم در جایگاه شغلی‌ای قرار می‌گیرند که کاملا برایشان مناسب است، مهارت‌های لازم برای آن کار را بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرند، در نتیجه به خاطر عملکرد ممتازشان پاداش می‌گیرند. شاید هم کار کردن در فضایی که برای فرد امن و راحت است، به تلاش کمتری نیاز دارد. پس انرژی بیشتر دارد تا کاری فراتر از حد انتظار ارائه دهد، و همین آن فرد را از بقیه‌ی همکارانش متمایز می‌کند. و یا شاید خیلی ساده بتوان گفت وقتی ویژگی‌های فرد با “تفکرات قالبی” جامعه تناسب دارد، بیشتر از باقی افراد احتمال دارد به “پاداش هماهنگی” برسد. “تفکر قالبی” را می‌توان این طور توضیح داد؛ وقتی فردی که ویژگی‌هایش با کلیشه‌ای که از یک حرفه‌ی خاص (مثلا یک مرد ارتشی) در ذهن داریم هماهنگ است، ساده‌تر برای ترفیع گرفتن در آن حرفه مورد توجه قرار می‌گیرد. به هر حال تحقیقات بیشتری لازم است تا متوجه‌ی دلیلش بشویم.

فعلا این پژوهش به ما نشان می‌دهد که بهترین رویکرد، پیدا کردن کاری است که با ویژگی‌های تیپ‌تان همخوان باشد. تلاش نکنید خودتان را به خاطر یک شغل ارتقا بدهید یا تیپ شخصیتی خود را با یک شغل سازگار کنید. واضح است که این کار به سود شما نیست. اگر در پیدا کردن کاری که به طور طبیعی با تیپ شخصیتی شما هماهنگ است موفق شوید، نه تنها درآمدی بالاتر به دست خواهید آورد، بلکه در آن حرفه نیز شادتر خواهید بود.

 


دوره غیرحضوری مرتبط


منبع: truity.com 

مترجم: محدثه ابراهیم‌زاده- عضو دپارتمان تولید محتوای تایپ‌شناسی و دانش‌آموخته دوره حضوری MBTI

محدثه درباره خودش این‌طور می‌گوید:

برای منی که سال‌هاست از خواندن تجربه‌ها، توجه به جزئیات و نوشتن از آن‌چه در درونم می‌گذرد، لذت می‌برم، MBTI فضای زیبایی فراهم کرده تا با نگاهی شفاف‌تر و اصولی‌، این علاقه‌مندی‌ها را با هم تلفیق کنم.

برآنم تا لذتِ خودشناسی، برای همه‌ی ما یادگیری به همراه داشته باشد.


دیدگاه و نظری درباره این مقاله اگر دارید، آن‌را زیر همین پست و در قسمت کامنت‌ها بنویسید.


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:

تفاوت کارکرد Fi و Fe در ازدواج


 

 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *