مطالب پیشنهادی:
MBTI و شغل مناسب شما

MBTI و شغل مناسب شما

مسیر شغلی مناسب با MBTI

تیپ شناسی MBTI چه کمکی به پیدا کردن مسیر شغلی مناسب و بهبود کسب‌و‌کار ما می‌کند؟

🔹 اگر بپذیریم هرکس توانمندی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد و ضمناً هر آدمی در یک‌سری کارها توانمندی بیشتری دارد؛ در عوض ممکن است در انجام بعضی کارها احساس ضعف کند. در این‌صورت تقسیم‌بندی تیپیک MBTI کمک قابل توجهی به ما می‌کند تا ایده‌های جالب و کارآمدی درباره مسیر شغلی مناسب خودمان دریافت کنیم.

🔹 این درست است که اگر در کاری ضعف داشته باشیم می‌توانیم با کسب مهارت لازم و گذشت زمانی مشخص بر آن کار مسلط شویم. اصلاً شاید پس از مدتی به آن کار علاقه‌مند هم بشویم و در آن بسیار موفق باشیم. وقتی با MBTI آشنا باشیم و تیپ و ترجیحات شخصیتی خودمان را بشناسیم می‌توانیم درباره کارها و فعالیت‌های مختلفی که می‌توانیم انجام دهیم «ایده بگیریم» و درباره آن‌ها «فکر کنیم».

 

با MBTI درباره شغل مناسب خودتان «ایده» می‌گیرید

🔹 لیستی از مشاغل که MBTI پیشنهاد می‌کند یک لیست قطعی و صددرصدی نیست که مثلاً حتما باید طبق آن پیش بروید تا موفق شوید. اما بهترین کارکرد آن ایده گرفتن و تشویق به تجربه‌گرایی و فعالیت در زمینه‌هایی است که احتمالاً برای تیپ شخصیتی شما جالب‌تر است. شاید مسیر شغلی موفق شما در دل یکی از همین پیشنهادها باشد.

🔹 مثلاً ممکن است فردی به‌عنوان یک INFJ در لیست پیشنهادی‌اش عنوان مشاور را می‌بیند و سعی می‌کند برود و کمی درباره آن تحقیق کند، پرس‌و‌جو کند و اطلاعاتی درباره این شغل و جنبه‌های مختلف آن به‌دست بیاورد، حتی کلاس‌های مختلف برود و دانش و تجربه‌اش را در این‌باره بیشتر کند. همین مسیرِ تجربه‌گرایی می‌تواند برای این فرد پر از بینش باشد؛ حتی اگر در ادامه متوجه شود که شغل مشاور برای او مناسب نیست، حالا تجربهٔ مناسبی در این زمینه کسب کرده که می‌تواند در فرایندهای جستجوگریِ بعدی به کارش بیاید.

🔹 یا مثلاً فردی که ترجیحات ENTP دارد متوجه می‌شود که مشاغل مربوط به حوزه کسب‌و‌کار و رهبری به او پیشنهاد شده، همین باعث می‌شود بینشی درباره خودش و مسیر احتمالی‌اش در ذهن او شکل بگیرد و احتمالاً خود این فرد برود همان ایده را بیازماید و اتفاقاً بسیار هم موفق شود. البته باز هم تأکید می‌کنیم که بازه مشاغل مناسب یک آدم فقط محدود به نتیجه تست MBTI او نمی‌شود.

 

وجود یک راهبر این فرایند را سریع‌تر می‌کند

🔹 به همین دلیل است که وجود یک مشاور یا راهبر (coach) می‌تواند این فرایند را ساده‌تر کند. یک راهبر حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا با شناخت دقیق از ویژگی‌های تیپ شخصیتی‌تان و توانمندی‌هایی که به همراه آن می‌آید، مسیرهای مناسب خودتان را بهتر بشناسید و متناسب با آن هدفگذاری کنید و تجربه‌گراییِ هدفمند داشته باشید تا در یک بازه زمانی مشخص، مسیر موردعلاقه و متناسب خودتان را شناسایی کنید و همان را ادامه دهید. در این صورت احتمال موفقیت و رضایت شما در آن شغل بسیار بیشتر خواهد بود و امکان خلق ثروت و درآمدزایی بیشتری هم خواهید داشت.


✅ در مقاله جدید سایت، به بررسی مشاغل مناسب مشرب NF پرداخته‌ایم که مطالعه آن می‌تواند بسیار سودمند باشد.

برای مطالعه این مقاله در سایت روی لینک زیر کلیک کنید👈
🔗آرمان‌گراها جذب چه مشاغلی می‌شوند؟


اگر این مقاله را مفید یافتید، حتماً نظر یا تجربه‌تان را زیر آن و در قسمت کامنت‌ها ذکر کنید.


دوره حضوری مرتبط

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه

  • علی گفت:

    من با شخصیت intp در رشته ریاضی فیزیک هستم در این حیطه به معماری و شهرسازی علاقه دارم و به شخصیتم می خورد اما متاسفانه بازارکار خوبی ندارد مگر عضو هیئت علمی شدن که باز هم به شخصیتم می خورد همچنین به فیلمنامه نویسی و کارگردانی نیز علاقه مندم از نظر بازارکار مشاغلی چون پرستاری خوب است اما نه علاقه دارم و نه تیپ شخصیتم به آن می خورد به نظر شما بهترین انتخاب برای من intp چیست ؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما علی گرامی،
      در رابطه با مسیر شغلی مناسب لطفاً موارد زیر را در نظر بگیرید:

      ✔️شغل مناسب ما معمولا در خلال تجربیات عملی که کسب کرده‌ایم خودش را نشان می‌دهد
      ✔️مهارت‌هایی که داریم ایده خوبی درباره شغل مناسبمان به ما می‌دهند، ببینید مهارتتان چیست؟
      ✔️کارهایی که خوب انجامشان می‌دهیم،‌ سرنخ مناسبی از شغل مناسب ما را در خود دارند

      با ترکیب این سه مورد می‌توانید ایده‌های خوبی درباره شغل مناسبتان بگیرید.

      برای یافتن شغل براساس تیپ شخصیتی لازم است «مهارت»ها و «قابلیت»های اصلی آن تیپ را بشناسید و ببینید از این قابلیت‌ها چگونه می‌توانید در شغل مناسبتان (که در مرحله نخست پیدا کردید) استفاده کنید. به این ترتیب مهم‌ترین مهارت‌های تیپ INTP این‌هاست:

      ✔️تحلیل‌گری دقیق
      ✔️پژوهش
      ✔️پیدا کردن نقاط ضعف سیستم‌ها
      ✔️طراحی سیستم‌های پیچیده و مهندسی‌شده
      ✔️توصیف دقیق پدیده‌های انتزاعی

      در مرحله آخر برای مشخص کردن این‌که از بین گزینه‌های شغلی مختلف کدام‌یک مناسب شماست من جلسات کوچینگ شغلی را پیشنهاد می‌کنم. آن‌جا کوچ به شما کمک می‌کند با هدف‌گذاری دقیق مسیر شخصی مناسب خودتان را بشناسید و متناسب با آن شغلی که احساس رضایت بیشتری برای شما دارد را پیدا کنید.

      علاوه بر این قبلاً در یکی از مقالات، ترکیب بین سه عامل مهم در انتخاب شغل را به‌خوبی توضیح داده‌ام که مطالعه آن می‌تواند دید خوبی در این خصوص به شما بدهد:

      این‌جا را کلیک کنید