مطالب پیشنهادی:

شخصیت شناسی mbtiزمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۴ دقیقه

در قسمت قبلی مبحثی را با موضوع فرزند پروری بر اساس تیپ شخصیتی آغاز کردیم و گفتیم تربیت یک فرزند درون‌گرا در صورت ناآگاهی والدین می‌تواند عزت نفس کودک را خدشه‌دار کند.

در ادامه به دو راهکار اشاره کردیم و گفتیم لازم است والدین کودکان درون‌گرا، مسئله درون‌گرایی را به عنوان یک الگوی شخصیتی عادی و نرمال در کودکانشان بپذیرند. از طرفی لازم است از اطلاق برچسب‌هایی مثل «خجالتی» و نظیر این به کودکان درون‌گرا خودداری کنند.

در این قسمت می‌خواهیم نکات مهم دیگری را با هم بررسی کنیم. نکاتی که در تربیت فرزندان درون‌گرا اهمیت زیادی دارد.

۳. در مورد درون‌گرایی فرزندتان با معلم او صحبت کنید

ظاهراً این در مدارس ما تبدیل به یک قانون نانوشته شده است که دانش‌آموزان برون‌گرا پذیرفتنی‌تر هستند و در مجموع، مدلِ عادی، مدل برون‌گرایی است و هر چیزی غیر از آن ناسالم و غیر طبیعی است.

بخش عمده‌ای از فعالیت‌های کلاسی یا فوق برنامه در مدارس شامل فعالیت‌های گروهی است. سریع پاسخ دادن ارزشمند شمرده می‌شود و به طور طبیعی دانش آموزان فعال و پر جنب‌و‌جوش مقبولیت بیشتری دریافت می‌کنند.

اجازه ندهید این نگرش روی روندِ زندگی فرزند شما در مدرسه تأثیر بگذارد. البته قرار نیست فرزند شما در فعالیت‌های گروهی شرکت نکند یا پاسخ سؤالات را نداند (که این ربطی به درون‌گرایی ندارد) اما لازم است با معلم فرزندتان به طور مختصر در مورد خصوصیات شخصیتی او صحبت کنید.

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک درون‌گرا بیفتد این است که او را «مجبور» به شرکت در فعالیت‌های گروهی کنند. حضور یک درون‌گرا در فعالیت‌های جمعی و گروهی نیازمند زمان است و شخص درون‌گرا لازم است اول خودش در مورد موضوع فکر کند و بعد رفته رفته وارد فعالیت‌های گروهی شود.

معلم فرزندتان را در جریان این موارد بگذارید. اگر نظام آموزشی ما رفته رفته درون‌گرایی را نیز به عنوان یک ترجیح سالم شخصیتی در کنار برون‌گرایی مورد پذیرش قرار دهد، تجربه مدرسه رفتن برای فرزندان درون‌گرا بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

۴. از تکنیک آینه استفاده کنید

همه ما می‌دانیم که بچه‌ها- فارغ از این‌که درون‌گرا هستند یا برون‌گرا- نیاز به کسی دارند که به حرف‌ آنان گوش دهد، آن‌ها را درک کند و برای آن‌ها ارزش و احترام قائل باشد. بچه‌ها دوست دارند والدین، آن‌ها را همان گونه که هستند دوست داشته باشند.

در صورتی که پدر و مادر وقت کافی برای ارتباط برقرار کردن با فرزندان اختصاص ندهند و خواسته‌ها و حرف‌های آن‌ها را نادیده بگیرند، کودکان دچار احساس بی‌احترامی و کم‌ارزشی خواهند شد.

از طرفی واضح است که نحوه ارتباط برقرار کردن کودکان درون‌گرا با هم سن و سال‌های برون‌گرایشان متفاوت است و این دو تیپ به شیوه‌های متفاوتی با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

کودکان درون‌گرا قبل از این که در مورد موضوعی نظرشان را بگویند یا پاسخی بدهند لازم است به خوبی در مورد آن فکر کنند و پاسخشان را به خوبی ارزیابی کنند.

در چنین شرایطی گوش کردن به صحبت‌های فرزندان درون‌گرا ممکن است برای والدینی که خودشان ترجیح برون‌گرایی دارند دشوار باشد. اما چالش دقیقاً همین جاست. اگر خودتان برون‌گرا هستید، باید سعی کنید با فرکانس فرزند درون‌گرایتان هم‌نوا و همگام شوید.

اجازه دهید با سرعت دلخواه خودش حرف بزند، جمله‌های او را کامل نکنید، در گوش دادن به او بی‌حوصله و عجول نباشید. صبر کنید تا او افکارش را جمع کند و بعد حرفش را بزند.

مهم‌تر از همه این است که او را «وادار» نکنید سریع‌تر حرف بزند. راهکار بهتر این است که مثل آینه حرکات او را تکرار کنید و همگام با او باشید. در واقع سرعت حرف زدنتان را مطابق سرعت او تنظیم کنید.

تکنیک آینه یک روش امتحان پس داده برای ایجاد اعتماد و نزدیک شدن به احساسات دیگران است. به کمک این روش به فرزندتان این اطمینان را می‌دهید که او و احساساتش را کاملاً می‌فهمید.

۵. در روابط اجتماعی فرزندتان تعادل ایجاد کنید

والدین برون‌گرا معمولاً فرزندانشان را مجبور می‌کنند که «اجتماعی‌تر» باشند. آن‌ها بچه‌ها را در کلاس‌های فوق برنامه مختلف ثبت نام می‌کنند و به نوعی برنامه بچه‌ها را پر می‌کنند تا به آن‌ها کمک کنند فعالیت‌های اجتماعی‌شان را توسعه دهند و مهارت‌های ارتباطی را تمرین کنند.

اما مسئله اینجاست که این سبک زندگی‌ای نیست که مورد علاقه درون‌گرایان باشد. این را بپذیرید که فرزند شما حلقه کوچک‌تری از دوستان را ترجیح می‌دهد و نیاز به زمان و فضای مناسبی برای بازیابی انرژی از دست رفته‌اش دارد.

او را بیش از اندازه با برنامه‌های مختلف سرگرم نکنید و اجازه دهید با دوستانی که خودش ترجیح می‌دهد ارتباط داشته باشد و او را وادار به برقراری ارتباطات گسترده‌تر از حدِ خودش نکنید.

جمع‌بندی

تربیت موفق فرزند درون‌گرا در گرو رعایت کردن این نکته کلیدی است: هر چقدر بیشتر خصوصیات فرزندتان را به عنوان یک سبک شخصیتی نرمال و عادی بپذیرید و او را برای تغییر رفتارش تحت فشار نگذارید، لطف بزرگ‌تری به فرزندتان کرده‌اید و قطعاً فرزند شادتری تربیت خواهید کرد.

بزرگ‌ترین قدمی که می‌توانید بردارید این است که دنیای یک درون‌گرا را بشناسید و آن را معتبر، طبیعی و قابل احترام بدانید.

تمرین: اگر نکته مهم دیگری به ذهنتان می‌رسد که لازم است در تربیت فرزندان درون‌گرا به آن توجه شود در قسمت کامنت‌ها برای ما و سایر دوستان بنویسید.

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه

  • لیلا گفت:

    سلام
    پدر مادر های عزیز لطفا خواهشا فرزند درونگرا تون رو با اجبار به مهمونی و مکان های شلوغ نبرید خواهش میکنم ازتون .بعضی ها تنها موندن توی خونه رو ترجیح میدن