مطالب پیشنهادی:
هنر و علم خودشناسی

هنر و علم خودشناسی

هنر و علم خودشناسی


این کتاب درباره چیست؟

کتاب «هنر و علم خودشناسی»- The Art and Science of Self-Discovery یک راهنمای عالی برای شروع مسیر خودشناسی است. گاهی از من می‌پرسند مسیر منحصربه‌فرد من کدام است؟ در چه شغلی، در چه رشته‌ای و در چه مسیری می‌توانم موفق شوم؟ من برای کدام مسیر ساخته شده‌ام؟ نویسنده این کتاب به شیوه‌ای دقیق و هنرمندانه به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به پاسخ این سوالات برسید.
پیتر هالینز با ارائه دو مدل جالب برای پیدا کردن مسیر شخصی به شما کمک می‌کند: یکی استفاده از مدل «نوشتن قصهٔ زندگی» است که از طریق آن طی هفت مرحله به ایده‌های جالبی درباره مسیرِ منحصربه‌فرد خودتان خواهید رسید.

مدل بسیار کاربردی دیگری که در این کتاب ارائه می‌شود تا به شما در پیدا کردن خودِ اصیل و مسیر منحصر‌به‌فردتان کمک کند یک تست کوتاه اما جالب است که منشأ آن را به کارل گوستاو یونگ- Carl Jung روانپزشک مشهور سوئيسی نسبت داده‌اند، این تست کوتاه به شما بینش بسیار جالبی از این‌که «واقعاً کی هستید» خواهد داد، البته زبان آن استعاری و تفسیری است- مثل اغلب کارهای یونگ- و قرار است به شما ایده‌ای جالب در مورد خودتان بدهد.

این کتاب به دو قسمت اساسی تقسیم می‌شود، در نیم نخست کتاب شما اطلاعاتی کلیدی در مورد نظریه‌های مختلف شخصیت و توسعه آن یاد می‌گیرید و می‌توانید اطلاعات دقیق و تاحد ممکن آکادمیک در این مورد داشته باشید. نیمه دوم کتاب اما کاربردی‌تر است و به شما مدل‌ها و راهکارهای مختلف و جالبی برای شناخت بخشی از خصوصیات خودتان ارائه می‌دهد.

 

سفارش آنلاین کتاب هنر و علم خودشناسی

 


فهرست و راهنمای مطالعه کتاب

برای این‌که نتیجه بهتری از مطالعه کتاب به‌دست آورید به سرنخ‌ها و توضیحاتی که در ادامه می‌آید دقت کنید:


فصل اول: ریشه‌های هویت و شخصیت

در این فصل توضیحاتی در مورد نحوه پیدایش علم شخصیت‌شناسی ارائه می‌شود. جالب اینجاست که پیتر هالینز تلاش می‌کند ریشه و مبدأ پیدایش علوم شخصیت‌شناسی را از یونان باستان به شکلی تاریخی اما جالب روایت کند. در واقع با مطالعه این فصل شما با سیر تاریخی برخی نظریات مهم شخصیت به صورت فشرده و سریع اما دقیق و کاربردی آشنا می‌شوید.


فصل دوم: پنج صفت اصلی شخصیت (مدل پنج عاملی شخصیت)

پیتر هالینز در فصل دوم کتاب ما را با یکی از مهم‌ترین و علمی‌ترین نظریه‌ها و مدل‌های شخصیت‌شناسی که تاکنون ارائه شده است تحت عنوان مدل پنج عاملی شخصیت (Big-5) آشنا می‌کند. پنج شاخص این مدل که در این فصل توضیحات دقیقی در مورد آن‌ها ارائه می‌شود این‌ها هستند:

  • برون‌گرایی
  • اشتیاق برای تجربه‌های جدید
  • موافق بودن با دیگران
  • مسئولیت‌پذیری و تعهد کاری (+)
  • نوروتیک بودن

فصل سوم: مایرز، بریگز و کِرسی

فصل سوم هم اختصاص دارد به معرفی یکی از پرکاربردترین مدل‌های تیپ‌شناسی یا همان MBTI یا تیپ‌شناسی مایرز-بریگز و البته مدل مشرب‌های دیوید کِرزی و مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو مدل. اگر هیچ آشنایی با MBTI ندارید مطالعه این فصل می‌تواند شروع خوبی برای شما باشد، اگر هم تاحدی با MBTI آشنا هستید باز هم مطالعه این فصل احتمالاً نکات جدید و جالبی برای شما خواهد داشت.


فصل چهارم: اثرات ناخودآگاه تربیت

در این فصل با نظریه روانشناس مشهور آلفرد آدلر در مورد تأثیر ترتیب تولد فرزندان روی شخصیت و خصوصیات آن‌ها آشنا می‌شوید. مثلاً می‌فهمید خصوصیات تک فرزندها یا فرزندان اول چگونه است و این تأثیرات چه نقشی در بزرگسالی فرد ایفا می‌کنند.

در ادامه این فصل با نظریه بسیار کاربردی و دقیق روانشناس مشهور جان بالبی تحت عنوان نظریه دلبستگی- Attachment Theory آشنا می‌شوید. آشنایی با این نظریه به شما کمک می‌کند تا سبک عشق‌ورزی خودتان در روابط عاطفی را شناسایی کنید و در صورتی که این سبک ناسالم است آن را اصلاح کنید و به دلبستگی ایمن نزدیک‌تر شوید.


فصل پنجم: سرشت یا محیط؟

فصل پنجم این کتاب یک فصل کاملاً نظری و دانشگاهی است و در آن اطلاعاتی در مورد این‌که بالاخره شخصیت ما امری ذاتی است که به نهاد و سرشت ما وابسته است یا بیشتر تحت تأثیر محیط و تربیت شکل می‌گیرد بحث می‌شود. علاوه بر این در این فصل به شما اطلاعاتی در مورد نقش و تأثیر ژن، فرهنگ، منطقه جغرافیایی و محیط و تربیت روی شخصیت داده می‌شود تا بدانید شخصیت- Personality مفهومی گسترده و جامع است و فقط به Type ما خلاصه نمی‌شود. مطالعه این فصل به شما بینش زیادی در مورد شخصیت می‌دهد و شما را برای بخش دوم و کاربردی کتاب آماده می‌کند. (مطالعه بیشتر)


فصل ششم: داستان‌هایی که خودمان می‌سازیم

فصل ششم یکی از جالب‌ترین فصل‌های این کتاب است. پر از بینش و دید تازه در خصوص این‌که «من برای کدام مسیر ساخته شده‌ام؟» «توانایی‌های من کجا بهترین نتیجه را برایم به ارمغان خواهد آورد؟» و «مسیر منحصر به فرد من کجاست؟ و چگونه باید آن را پیدا کنم». پیشنهاد ما این است که این فصل را چند بار و هر بار بسیار دقیق بخوانید و تمرین‌های گفته شده در آن را انجام دهید، به مرور زمان ایده‌های فوق‌العاده‌ای در مورد اینکه من کی هستم و کدام مسیر برایم مناسب‌تر است در ذهن شما شکل خواهد گرفت.


فصل هفتم: سوالات خودآگاه کننده

فصل هفتم این کتاب فوق‌العاده است! و تفاوت آن با بقیه فصول کتاب در این است که فصل‌های دیگر این کتاب بیشتر به جنبه‌های روانشناختی و ذهنی شخصیت می‌پردازند اما این فصل تقریباً فلسفی‌تر است و به پرسش‌های عمیق‌تری پرداخته است.

در این‌جا در خصوص مفاهیمی مثل «شادمانی» و «یگانگی با خویشتن» و تأثیر این‌ها در توسعه شخصیت بحث می‌شود و در ادامه از شما خواسته می‌شود که به شش پرسش کلیدی و آگاه‌کننده در مورد خودتان پاسخ دهید؛ پاسخ به این سوال‌ها معمولاً افراد را بیدار می‌کند و بینش- insight سریعی در مورد خودشان به آن‌ها می‌دهد. این فصل حقیقتاً در مورد خودشناسی است. بعید است بعد از مطالعه آن شناخت شما از خودتان حتی اندکی بیشتر از قبل نشود و سرنخی از مسیر مناسب خودتان را پیدا نکنید.


فصل هشتم: تغییر اثربخش

خوبی این کتاب این است که در آن فقط در مورد شخصیت و این‌که شخصیت یک مفهوم ثابت و غیرقابل تغییر است بحث نمی‌شود بلکه برای نویسنده مهم بوده که ما را به سمت «تغییر- change» هدایت کند. او می‌گوید حالا که تاحدی خودمان را شناختیم، کجاها را باید تغییر دهیم و اصلاً آیا مدل و الگویی پیشنهادی وجود دارد که باید تلاش کنیم شخصیت خودمان را به آن نزدیک‌تر کنیم تا احساس رضایت و شادمانی بیشتری را تجربه کنیم؟ پاسخ این سوال مثبت است و در این فصل به‌طور کامل به جنبه‌های آن پرداخته می‌شود.


فصل نهم: مدل‌های دیگر خودشناسی

فصل پایانی کتاب هم تلاش می‌کند تا مروری بسیار سریع بر سایر مدل‌های خودشناسی مثل تحلیل رفتار متقابل یا اینیاگرام داشته باشد. در این بخش هم اطلاعات مقدماتی خوبی در مورد سایر مدل‌ها وجود دارد که احتمالاً می‌تواند برایتان جذاب باشد.


سایر اطلاعات کتاب:

  • نویسنده: پیتر هالینز
  • مترجم: آرسام هورداد
  • تعداد صفحات: ۱۵۳
  • ناشر: نشر نوین
  • سال انتشار کتاب: ۲۰۱۸
  • قیمت: ۱۹۰۰۰ تومان

چطور این کتاب را سفارش دهم:

سفارش نسخه چاپی کتاب به صورت اینترنتی و از طریق سایت نشر نوین (ناشر رسمی کتاب هنر و علم خودشناسی) انجام می‌شود. دقت داشته باشید که کتاب از طریق نشر نوین برای شما ارسال می‌شود و شما برای خرید کتاب به سایت nashrenovin.ir هدایت می‌شوید.

برای سفارش آنلاین کتاب از سایت نشر نوین روی کادر قرمز زیر کلیک کنید:

سفارش آنلاین کتاب هنر و علم خودشناسی

 


دیدگاه شما در مورد کتاب…

اگر کتاب را خوانده‌اید لطفاً دیدگاه خودتان را در مورد آن برای ما و سایر دوستانتان بنویسید، این کتاب چه کمکی به شما کرد؟ کدام قسمت کتاب برایتان جالب بود و آیا مطالعه این کتاب را به دیگران هم توصیه می‌کنید؟

این‌ها و سایر مواردی که به ذهنتان می‌رسد و دوست دارید در موردش حرف بزنید را در کامنت‌ها زیر همین پست یادداشت کنید.


مقدمه آرسام هورداد (مترجم کتاب)

مقدمه مترجم

اولین آشنایی و مواجهه من با مفهوم شخصیت برمی‌گردد به سال ۱۳۸۴ جایی که مشغول مطالعه کتاب ارزشمند عصبیت و رشد آدمی، نوشته‌ی بی‌نظیر روانکاو آلمانی خانم کارِن هورنای بودم. هرچقدر در مطالعه کتاب پیش می‌رفتم به حیرت و شگفت‌زدگی‌ام از این همه دقت و ظرافت در شرح هویت انسان اضافه می‌شد. رفته‌رفته دریافتم که خودشناسی یکی از اصول کلیدی و مورد تأکید بسیاری از متفکران و اندیشمندان بوده و هست و همین باعث شعله‌ور شدن اشتیاق درونی‌ام به‌منظور حرکت در این مسیر شد.

این سیرِ ادامه داشت تا اینکه سال ۱۳۹۲ با ابزاری ارزشمند و پرکاربرد و بسیار مناسب برای خودشناسی به نام ابزار تیپ‌شناسی مایرز و بریگز (MBTI) آشنا شدم و پس از آن مصمم شدم تا حدی که توانم اجازه می‌دهد با ترجمه یا تولید محتوای ناب در حوزه‌های مرتبط با شخصیت و خودشناسی به هم‌وطنانم برای شناخت دقیق‌تر خصوصیات و ترجیحات خودشان یاری برسانم. یکی از انگیزه‌های اصلی من برای تمرکز در این حوزه، اجحاف ناروایی بود که می‌دیدم از سوی خانواده‌ها یا تفکرات قالبی جامعه چه در فرایند انتخاب رشته تحصیلی و چه در انتخاب شغل به سرمایه‌های جوان کشور می‌رفت. در هر دوی این فرایندهای سرنوشت‌ساز و اساسی، گویی تنها چیزی که کم‌ترین اهمیت را داشت علاقه‌مندی، استعداد و توانمندی‌های ذاتی فرد بود. انگار این‌ها اصلاً به چشم نمی‌آمد و مهم نبود!

در ارتباطات بین فردی و خصوصاً رابطه عاطفی نیز وضع به همین ترتیب است و به نظرم می‌آید که ازدواج تبدیل به فرایندی خودکار و خود‌به‌خودی شده است. دلیل خیلی از افراد برای ازدواج کردن این است: ازدواج می‌کنم چون بقیه هم دارند ازدواج می‌کنند! اما وقتی از این شخص می‌پرسی چرا ازدواج کردی و چرا این فرد را به‌عنوان همسر و همراه انتخاب کردی؟ پاسخی ندارد زیرا خودش هم دقیقاً نمی‌دانسته که باید چه کسی را با چه ویژگی‌هایی انتخاب کند تا بیشترین تناسب و هماهنگی را با او داشته باشد. چرا ما این معیارها را نمی‌شناسیم؟ چرا به ما نگفته‌اند که تیپ شخصیتی و عاطفی طرف مقابلمان را چطور بشناسیم و از کجا بفهمیم بیشترین تناسب و سازگاری را با کدام فرد و به چه دلیل خواهیم داشت؟ یک فرد بالغ این‌ها را چه زمانی باید بیاموزد؟ ما چه زمانی باید این‌ها را می‌آموختیم؟ آیا آمار ازدواج و طلاق، آیا آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای ما حرف و نکته و پیامی در این خصوص ندارد؟ آیا زمان آن نرسیده که به فردیت و هویت خودمان برگردیم و ارزش‌های درونی و عمیق خودمان را بشناسیم تا ببینیم مسیری که من بیشترین رضایت را از آن می‌گیرم کجاست و چطور باید آن را پیدا کنم؟

این کتاب مقدمه و سرآغاز خوبی برای مبحث خودشناسی و شخصیت‌شناسی است و خواننده را با نظریات و تئوری‌های مهم و اصلی حوزه شخصیت به‌خوبی آشنا می‌کند. اگرچه پیشنهاد من این است که به این کتاب بسنده نکنید و سیر و سفر خودشناسی را بعد از مطالعه این کتاب هم با جدیت ادامه دهید.

هنر پیتر هالینز نویسنده این کتاب در این است که گاهی پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین مفاهیم روانشناسی و فلسفی را با بیانی ساده، سلیس و شیوا به مخاطب ارائه می‌کند و عجب این است که این کار را بدون این‌که ذره‌ای از ظرافت‌های علمی و آکادمیک مطالب کم کند انجام می‌دهد. من نیز کوشیده‌ام در ترجمهْ همان شیوایی و سادگی را به‌کارگیرم تا حتی مخاطبی که اطلاعات چندانی از این حوزه ندارد کاملاً با مفاهیم پایه‌ای و نظری و اصول اولیه تئوری‌های مهم شخصیت آشنا شود. از طرفی باید به این نکته هم اشاره کنم که در ترجمه کتابْ وفاداری من به انتقال مفاهیم مدنظر نویسنده بوده است و نه ترجمه کلمه‌به‌کلمه لغات و عبارات و به این ترتیب هرجا احساس کردم مفهوم مورد نظر در قالب و لباسی متفاوت بهتر به جان خواننده می‌نشیند، در به‌کار‌گیری لغات و عبارات متفاوت تردید نکرده‌ام.

در پایان لازم است از جناب آقای مصطفی طرسکی مدیر محترم نشر نوین به دلیل اهمیتی که برای گسترش و نشر دانش‌های نوین قائلند تشکر کنم، از امین یزدانی عزیز که با دقت‌نظر و پیگیری فوق‌العاده مسبب آشنایی من با کتاب و در نتیجه ترجمه آن شد نیز کمال تشکر را دارم و در نهایت از همراهی بسیار ارزشمند خانم فرنوش سراج‌زاده که هم با مطالعه و بازبینی بخش‌هایی از کتاب یاری‌گر من بودند و هم با یادآوری نکاتی ارزشمند دید و بینش من را در ترجمه کتاب توسعه دادند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

آرسام هورداد

Typeshenasi.com

تیر ماه ۱۳۹۷

 


بخش‌هایی از کتاب هنر و علم خودشناسی

فصل اول، ریشه‌های هویت و شخصیت، صفحه ۱۵ و ۱۶

آدم‌ها شخصیت‌های متفاوت و یگانه‌ای دارند. اما این جمله برای نشان دادن اهمیت آن کافی نیست. به رفتار آدم‌ها در ترافیک و موقع رانندگی توجه کنید؛ هر کس خشم را به شیوه‌ای متفاوت مدیریت می‌کند. یک نفر وقتی می‌بیند اتومبیل جلویی به او راه نمی‌دهد خشمگین می‌شود، سعی می‌کند از او سبقت بگیرد و وقتی به کنارش می‌رسد شیشه را پایین می‌دهد و او را به باد ناسزا می‌گیرد. اما شخص دیگری در همین موقعیت، موضوع را نادیده می‌گیرد و به راهش ادامه می‌دهد، حتی ممکن است یک ساعت بعد این موضوع را به کل فراموش کرده باشد. سوال این است: دلیل این تفاوت چشم‌گیر در آدم‌ها چیست؟

تمام موجودات زنده، فارغ از اینکه متعلق به کدام گونه‌اند یک شخصیت و هویت منحصر‌به‌فرد، یکتا و یگانه دارند. از نظر بیولوژيک، بسیاری معتقدند که ما ویژگی‌های شخصیتی به‌خصوصی را از پدر و مادرمان به ارث می‌بریم، فارغ از اینکه از آن ویژگی‌ها خوشمان بیاید یا نه. از طرف دیگر، نظریاتی هم وجود دارد که معتقدند شخصیت ما تابع محیطی است که در آن پرورش یافته و زندگی می‌کنیم. حالا با تمام این تفاسیر آیا می‌شود یک پاسخ قانع‌کننده و روشن به این پرسش بدهیم که بالاخره چه عاملی باعث می‌شود که ما اینگونه که هستیم باشیم؟

به عبارت دقیق‌تر شخصیت ما از کجا می‌آید؟ آیا شخصیت آموختنی و اکتسابی است یا بخشی از سرشت ماست که کنترل زیادی روی آن نداریم و در نتیجه باید به عنوان قسمتی از تقدیر و سرنوشت آن را بپذیریم؟ آیا در نهایت می‌توانیم به این پرسش که سالیان سال میان روانشناسان، پژوهشگران و فلاسفه مورد مناقشه بوده است پاسخ دهیم؟

هدف این فصل این است که درباره پیشینه تاریخی شخصیت‌شناسی و ریشه‌های شکل‌گیری شخصیت و همچنین نظریات مدرن بیولوژیک پیرامون شخصیت بحث کنیم و در نهایت می‌خواهیم ببینیم آدم‌ها چطور می‌توانند خودشان را بهتر بشناسند. در واقع می‌خواهیم به سیرِ تاریخی شخصیت‌شناسی از گذشته تاکنون نگاهی بیندازیم.

پذیرا بودن نسبت به تجربه‌های جدید، فصل دوم، صفحه ۳۱

اولین صفت در مدل پنج عاملی شخصیت در پی پاسخ دادن به این سوال است که چقدر آمادگی خطر کردن را دارید یا چقدر حاضرید به سراغ تجربه‌‌های جدید بروید؟ مثلاً آیا حاضرید پریدن از ارتفاع را تجربه کنید؟ یا علاقه دارید خودتان را برای سفر دور دنیا آماده کنید تا با فرهنگ‌های مختلف سراسر دنیا آشنا شوید؟‌ اگر در پاسخ به هر دو پرسش یک بله محکم گفتید، پس حتماً نسبت به تجربه‌های جدید کاملاً پذیرا هستید و نمره این شاخص در شما بالاست و معنی‌اش این است که شما از تجربه‌های نو و آزموده‌نشده استقبال می‌کنید.

افرادی که نمره شاخص پذیرا بودن در آن‌ها بالاست معمولاً کنجکاو و خلاق هستند. آن‌ها از ماجراجویی و تجربیات جدید لذت می‌برند. این افراد معمولاً خیلی زود حوصله‌شان سر می‌رود و به همین دلیل فوراً با استفاده از خلاقیتی که دارند سعی می‌کنند برای خودشان موقعیتی جذاب و مهیج ایجاد کنند. آن‌ها اغلب انعطاف‌پذیری بالایی دارند و دوست دارند در زندگی‌شان تنوع وجود داشته باشد و در نتیجه از انجام کارهای روتین و تکراری خوششان نمی‌آید.

در انتهای دیگر این طیف، افرادی قرار می‌گیرند که نمره شاخص پذیرا بودن در آن‌ها پایین است و ثبات و تداوم را به تغییر ترجیح می‌دهند. آن‌ها واقع‌گرا هستند و به رویدادها و مسائل واقعی توجه دارند و نسبت به بقیه افراد محافظه‌کارتر و معمولی‌ترند. آن‌ها چندان از تغییر استقبال نمی‌کنند.

فصل ششم، داستان‌هایی که خودمان می‌سازیم، صفحه ۹۷

در این فصل می‌‌خواهیم به درک بهتری از جنبه‌های نادیدنی شخصیت و روان برسیم و به عبارتی خودشناسی عمیق‌تری را تجربه کنیم. جالب اینجاست که می‌خواهیم این کار را از طریق داستان، قصه و اندکی سرگرمی انجام دهیم، گاهی اوقات داستان‌هایی که ما در زندگی برای خودمان ساخته‌ایم و تعریف می‌کنیم ذهنیت بسیار خوبی در مورد هویت و شخصیت ما فاش می‌کنند.

حال‌و‌هوای این فصل برخلاف فصول قبلی کاملا منطبق با اصول علمی و آکادمیک نیست اما این مسئله چیزی از کاربردی بودن و مفید بودن مباحثی که قرار است در موردشان بحث کنیم کم نمی‌کند. در مجموع مطالب این فصل قرار است دید خوبی در مورد اینکه ما کی هستیم به ما بدهد و ریشه‌های عمیق و الهام‌بخش آن می‌تواند به درک بهتر شخصیت منجر شود. فقط همان‌طور که در یکی از فصل‌های گذشته در مورد طالع‌بینی اشاره کردم باید مراقب این باشید که این الگوها را آنقدر جدی نگیرید که بخواهید تمام مسائل و پرسش‌های زندگی‌تان را به کمک آن‌ها حل‌و‌فصل کنید، یادتان باشد که این‌ها فقط چارچوب‌هایی هستند که به درک بخشی از جنبه‌های شخصیت کمک می‌کنند.

هدف اصلی این فصل این است که از افکار ناخودآگاه افراد سرنخ‌هایی در مورد کیستی آن‌ها به‌دست بیاوریم. فرض کنید دارید سوالی مهم و پرمعنی از خودتان می‌پرسید، مثلاً به این فکر می‌کنید که: چه چیزهایی مرا خوشحال می‌کند؟ اما اگر به طور آگاهانه به پاسخ این پرسش فکر کنید بعید است بتوانید پاسخی ریشه‌دار برای آن پیدا کنید. البته ممکن است پاسخ‌هایی پیدا کنید اما پاسخ‌های شما احتمالاً از نوعی نیستند که بتوانند شما را در پیدا کردن مسیر شادمانی و خوشحالی واقعی یاری کنند. در واقع لازم است کمی عمیق‌تر شویم و تا حد ممکن به حوزه‌های ناخودآگاه ورود کنیم تا بتوانیم پاسخی دقیق‌تر و الهام‌بخش‌تر برای اینگونه پرسش‌ها بیابیم.

برای این منظور ما قصد داریم در این فصل دو مدل را بررسی کنیم:‌ یکی تست شخصیت کارل یونگ و دیگری تمرین هفت قصه کیت وندلتون[۱]. هر دوی این مدل‌ها تلاش می‌کنند تا با پاسخ‌هایی که به آن‌ها ارائه می‌کنید به ارزیابی زوایای پنهان شخصیت شما بپردازند.

[۱] Kate Wendleton

سفارش آنلاین کتاب هنر و علم خودشناسی