مطالب پیشنهادی:

پول و تیپ شخصیتی MBTI

شخصیت‌ شناسی MBTI و پول

مدیریت مالی براساس تیپ شخصیتی

دوست دارید پول بیشتری داشته باشید؟ بر اساس نظرسنجی که توسط مجله دیوید کرسی انجام‌شده ۹۸ درصد شرکت کنندگان در پاسخ به این سؤال گفته‌اند: بله (که تعجبی هم ندارد). اما نکته مهم این است که هرکس دلایل و انگیزه‌های متفاوتی برای کسب پول بیشتر دارد و البته میزان اهمیت و اولویت پول برای هرکس نسبت به بقیه متفاوت است. اغلب مشاورین مالی معتقدند که «مهم نیست چقدر درآمد دارید، مهم این است که چقدر پس‌انداز می‌کنید.» اما مسئله این‌جاست که پس‌انداز کردن اغلب سخت‌تر از آن‌چیزی است که به نظر می‌آید. دلیل این مسئله این است که تیپ شخصیتی افراد در نحوه نگرش آن‌ها به پول و امور مالی تأثیر دارد. نگرش شما نسبت به ثروت، بخشی از رفتار شما را در مقابل آن شکل می‌دهد، و این نگرش بسته به مزایا و معایبی که دارد می‌تواند شما را به سمت ثروت و دارایی بیشتر و یا اوضاع مالی نه چندان مناسب سوق دهد. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه نگرش هر فرد (براساس مشرب) نسبت به پول بحث کنیم.

 

۱) تجربه‌گرایان: نگذارید اوضاع مالی بیش‌ازحد از کنترلتان خارج شود

تیپ‌های ESTP-ISTP-ESFP-ISFP

تجربه‌گراها در لحظه حال زندگی می‌کنند و با هر رویدادی- بدون آن‌که از قبل به آن فکر کرده باشند- در لحظه وقوع آن برخورد می‌کنند. آن‌ها به دنبال کشف هیجان و لذت زندگی هستند و ممکن است گاهی در این مسیر افراط هم بکنند.

نکته جالب در مورد تجربه‌گرایان این است که آن‌ها بعضا از اَشکال مختلف و عجیب و غریب لذت‌ها و هیجانات زندگی بسیار استقبال می‌کنند و اغلب تعداد کمی از آن‌ها را می‌توان یافت که اندوخته‌ی مالی مناسبی برای خود جمع کرده باشند.

تجربه‌گراها بهترین مشرب در به‌دست‌آوردن و بعد بلافاصله خرج کردن پول در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند. در مقایسه با سایر مشرب‌ها، تجربه‌گراها نسبت به دارایی و سرمایه خود با سخاوت شگفت‌انگیزی برخورد می‌کنند و اغلب تمایل چندانی برای پس‌انداز سرمایه خود ندارند.

دلیل این رفتار عمل‌گرایی و سرعت عمل این تیپ افراد است، آن‌ها در لحظه حال زندگی می‌کنند و برایشان اقدام و واکنش آنی و فوری به آن‌چه در پیشِ رویشان دارد اتفاق می‌افتد اهمیت دارد. اما پس‌انداز اقدامی آینده‌نگرانه است.

تجربه‌گراها اگر حساب بانکی‌شان پر باشد، خیلی راحت آن‌را خرج می‌کنند و اگر هم آه در بساط نداشته باشند به فکر یافتن راهی برای پر کردن حساب بانکی‌شان می‌افتند. تجربه‌گراها خیلی خوب می‌توانند در بی‌نظمی کار کنند و بر اوضاع مسلط شوند.

برای آن‌ها آینده‌‌ای نامعلوم و مبهم و غیرقابل پیش‌بینی هیجان‌انگیز و زیباست. چنین شرایطی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با فراغ بال و بدون نگرانی، در لحظه حال زندگی کنند.

تجربه‌گرایان ممکن است گاهی احساس کنند لازم است پولشان را پس‌انداز کنند اما معمولا آن را عملی نمی‌کنند زیرا نتیجه ملموس و فوری برای این کار نمی‌بینند.

ترس اصلی آنان، زندگی یکنواخت و تکراری و فاقد هیجان است. آن‌ها دوست ندارند حوصله‌شان سربرود. ذهنیت تجربه‌گرایان در مورد پول این است که ترجیح می‌دهند درآمد داشته باشند و بجای شمارش اندوخته‌شان، آن را برای دلشان خرج کنند.

آن‌ها معمولا در هر شرایطی می‌توانند با اوضاع کنار بیایند، چه در رفاه کامل باشند و چه ثروتشان ته کشیده باشد. بنابراین تجربه‌گرایان افرادی هستند که داشتن یا نداشتن ثروت برای آن‌ها مسئله اصلی نیست و همچنین برایشان چندان مهم نیست که چه دارند و چه ندارند.

آن‌ها افرادی بی‌محابا و بی‌پروا در زندگی‌شان هستند. تا زمانی که کنترل اوضاع و شرایط تماما از دست آن‌ها خارج نشده باشد و پیش‌بینی ناپذیریِ مورد علاقه‌شان تبدیل به هرج‌ومرج نشده باشد، تجربه‌گرایان از عهده مواجهه با شرایط بر خواهند آمد.

 

۲) پشتیبان‌ها: پس‌انداز برای اطمینان از آینده

تیپ‌های: ESTJ-ISTJ-ESFJ-ISFJ

پشتیبان‌ها (SJ) آمار دارایی‌هایشان را تا آخرین رقم اعشار می‌دانند. آن‌ها هزینه‌های اضافی را به حداقل می‌رسانند و مثلاً خریدهایشان معمولاً از حراجی‌ها یا محصولات تخفیف‌خورده است.

در میان سایر مشرب‌ها، پشتیبان‌ها مدیریت مالی دقیق‌تری روی ثروت و دارایی‌شان دارند. آن‌ها ذاتاً پس‌اندازکننده هستند. پشتیبان‌ها نگرشی حسابگرانه و مقتصدانه نسبت به ثروتشان دارند و به همین دلیل جزو بهترین پس‌اندازکنندگان هستند.

دلیل این موضوع نیاز پشتیبان‌ها به امنیت و ثبات است. بر این اساس می‌شود گفت نداشتن پول کافی در پشتیبان‌ها احساس تشویش و عدم امنیت به‌وجود می‌آورد. ترس اصلی آن‌ها از ناشناخته‌ها و رویدادهای احتمالیِ نامعلوم است، همین مسئله باعث می‌شود آن‌ها افرادی محافظه‌کار باشند که به‌سادگی دست به ریسک‌های هیجانی و پیش‌بینی‌نشده نمی‌زنند.

به همین دلیل برای آن‌ها مهم است که بیشتر پس‌انداز‌کنند. آن‌ها هرچه را که بتوانند در هر زمانی که قادر باشند پس‌انداز می‌کنند تا کمی از پیش‌بینی ناپذیری آینده بکاهند و اوضاع را تحت کنترل درآورند.

پس انداز به پشتیبان‌ها احساس امنیت می‌دهد تا حداقل خیالشان راحت باشد که در مواجه با آینده‌ نامعلوم دستشان به جایی بند خواهد بود و می‌توانند با پس‌انداز کردن اندکی از این عدم قطعیت و پیش‌بینی‌ناپذیریِ آینده را بکاهند.

پشتیبان‌ها لیست هزینه‌ درست می‌کنند و گردش مالی و جریان درآمد و هزینه را به‌خوبی رصد می‌کنند. علاوه بر این آن‌ها به خوبی قادرند ارزش واقعی یک محصول را دریابند و در نتیجه کمتر پیش می‌آید که بیش از ارزش واقعی آن، برای خرید محصول مورد نظر پول پرداخت کنند.

پشتیبان‌ها از پول و دارایی‌شان به خوبی نگهداری می‌کنند و در خرج کردن مقتصد و میانه‌رو هستند. رویکرد پشتیبان‌ها در مواجهه با ثروت این است که در هر جایی که بتوانند، با هر مبلغی که در دستشان باشد- هرچند کم و ناچیز- اقدام به پس‌انداز می‌کنند و این مقادیر ناچیز رفته رفته تبدیل به کوهی از ثروت و دارایی خواهد شد که در حساب بانکی آن‌ها جا خوش کرده است.

 

۳) آرمان‌گراها: به‌کار بردن پول برای ایجاد تغییرات مثبت

تیپ‌های: ENFJ-INFJ-ENFP-INFP

آرمان‌گرایان (NF) افرادی رؤیاپرداز و خوش‌قلب هستند. آن‌ها دوست دارند با دیگران ارتباطاتی معنادار و عمیق برقرار کنند و تغییری در دنیای اطرافشان ایجاد نمایند. پول و ثروت ممکن است بخشی از زندگی آن‌ها باشد یا نباشد.

این مسئله خیلی بستگی به این دارد که آرمان‌گراها نحوه مدیریت پول و برخورد با آن را قبلاً یاد گرفته‌اند یا خیر، خصوصاً در این مورد تحت تأثیر نگرش والدین یا افراد تأثیرگذار زندگی‌شان هستند.

در مقایسه با دیگر مشرب‌ها، آرمان‌گراها کم‌تر از بقیه به این‌که چه دارند و چه ندارند توجه می‌کنند. چرا این‌گونه است؟ چون اولویت اصلی آن‌ها زیستن بر اساس ارزش‌های انسانی مثل همدلی، شفقت و نزدیکی احساسی به دیگران و تأثیرگذاری روی آن‌هاست.

آن‌ها دوست دارند اول از درون غنی باشند و با خودشان و جهان در صلح و یگانگی قرار بگیرند. بنابراین آرمان‌گراها بسیار مراقبند که ورود پول و مادیات به معادله زندگی‌شان روابط آن‌ها با دیگران و اصالت زندگی‌شان را لکه‌دار نکند.

از نظر آرمان‌گراها کار بازتابی دقیق از خودِ درونی آنهاست، در واقع آن‌چه انجام می‌دهند نمودارِ هویت و کیستی آن‌هاست. در نتیجه آن‌ها به کار کردن نگاهی معنوی دارند و دوست ندارند به آن نگاهی ابزاری و نوعی معامله در قبال دریافت پول داشته باشند.

آن‌ها دوست دارند از پول و کارکردهایی مثل مدیریت پول یا پس‌انداز آن برای تقویت یکپارچگی درونی و همچنین تقویت روابطشان با دیگران و کمک‌رسانی به آن‌ها استفاده کنند. درواقع با پس‌انداز و جمع کردن پول صرفاً برای خودشان به‌نوعی احساس خودخواهی می‌کنند.

زمانی‌که آرمان‌گراها پول را به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات مثبت و معنادار در زندگی خودشان و انسان‌ها به کار ببرند می‌توانند به راحتی پول در بیاورند، پس‌انداز کنند و از آن به شکل مثبت و سازنده بهره ببرند.

 

۴) خردگراها: ایجاد کانال‌های متعدد ثروت‌آفرینی

شامل تیپ‌های: ENTJ-INTJ-ENTP-INTP

خردگراها سازنده (builder) هستند. آن‌ها به دورنما و افق‌های بلند مدت توجه دارند و تحلیل‌گر و عینی ظاهر می‌شوند. خردگراها پولشان را خوب مدیریت می‌کنند اما شیوه آن‌ها برای این کار به صورت خط به خط و تمرکز بر ریز مخارج و هزینه‌ها نیست.

آن‌ها هر بار که زمان، انرژی و قوای ذهنی‌شان را صرف موضوعی می‌کنند انتظار بازگشت دارند. در مقایسه با سایر مشرب‌ها، خردگراها بهتر از بقیه قابلیت تولید ثروت از کانال‌های متعدد را دارند.

چرا این‌طور است؟ چون خردگراها سازنده سیستم‌ها هستند و هنگامی که یکی از سیستم‌هایشان به شکل موفقیت‌آمیز اجرا شود، آن‌گاه سیستمی دیگر می‌سازند. به همین ترتیب وقتی یکی از سیستم‌ها با عدم موفقیت مواجه شود، سیستم دیگری می‌سازند.

آن‌ها به‌شکل ذاتی پس‌اندازکننده نیستند، بلکه بیشتر می‌شود گفت که خلق کننده ثروت هستند. در واقع بیشتر از آن‌که تمرکزشان را روی پس‌انداز و شمارش سرمایه و دارایی‌شان بگذارند، ترجیح می‌دهند به راه‌های مختلف برای خلق ثروت از کانال‌های متعدد فکر کنند.

بنابراین آن‌ها پولشان را به جای پس‌انداز کردن، خرج ساختن چیزی می‌کنند که منجر به رسیدن آن‌ها به هدفی که در ذهن دارند می‌شود. خردگراها آینده را از طریق خلق کردن آیندهٔ ذهنی مطلوبشان پیش‌بینی می‌کنند.

بنابراین آن‌ها به ندرت نگران می‌شود، زیرا خودشان را قربانی در دنیایی که هیچ کنترلی روی آن نیست نمی‌بینند. نگاه آن‌ها به آینده نه خوشبینانه است نه بدبینانه، بلکه آن‌ها آینده را وضعیتی می‌دانند که باید توسط خودشان خلق شود. بنابراین خردگراها افرادی هستند که سرمایه را از طریق ایجاد کانال‌های متعدد خلق ثروت به‌دست‌می‌آورند و سپس آن‌را در زمان مناسب به ایده‌ها و اهدافشان اختصاص می‌دهند.

 


دوره حضوری مرتبط


منبع: Keirsey’s Magazine


دیدگاه و نظری درباره این مقاله اگر دارید، آن‌را زیر همین پست و در قسمت کامنت‌ها بنویسید.


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:

چطور به نسخه بهتری از خودمان تبدیل شویم؟


 

 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *