مطالب پیشنهادی:

MBTI و مدیریت مالی

چطور با پولتان خوش بگذرانید؟ (قسمت اول)


خرج کردن تجربه‌گراها (SP)

واقعاً نیازی نیست به تجربه‌گراها بگوییم چطور باید خوش بگذرانند؛ تمام زندگی آن‌ها درباره سرگرمی و خوش‌گذرانی است.

آن‌ها در هر لحظه و هر زمانی دارند خوش می‌گذرانند، در نتیجه آن‌چه این‌جا و درباره تجربه‌گراها نوشته‌ایم خیلی به درد خود آن‌ها نمی‌خورد بلکه شاید بیشتر برای اطرافیان آن‌ها که چندان درکشان نمی‌کنند کاربردی‌تر و مؤثرتر باشد.

یا اگر خودتان تجربه‌گرا باشید آن‌چه این‌جا نوشته‌ایم ممکن است بینش خوبی درباره این‌که چرا شما این‌گونه هستید به شما بدهد و مثلاً بتوانید دلیل برخی رفتارهایتان را درک کنید. پس برویم سراغ اصل ماجرا. پول برای تجربه‌گراها آزادی می‌خرد؛

برای آن‌ها فرصتی به‌وجود می‌آورد تا دست به کارهای هیجان‌انگیز و خطرناک بزنند و کیفیت بازی و لذت آن‌ها را افزایش می‌دهد. سرگرمی برای آن‌ها یعنی به‌طور آنی و خلق‌الساعه درگیر تکانه‌هایشان شوند، تجارب شگفت‌انگیز و هیجانی را تجربه کنند و به انگیزاننده‌های جدید و متنوعی دسترسی پیدا کنند.

البته در این شیوه اشکالی هم وجود دارد که تجربه‌گراها باید مراقب آن باشند و این بیش‌از‌حد غرق شدن در لذت‌های آنی و فوری بدون توجه عواقب و تصویر کلان ماجراست. بنابراین مهم است در این زمینه متعادل پیش بروید.

سه پیشنهاد:

۱. سعی کنید تجربه‌های جدیدی که قبلاً حتی درباره‌شان فکر هم نمی‌کردید را امتحان کنید. تجربهٔ همان کارهای قبلی، با همان آدم‌های قبلی و در همان جا و مکان قبلی همچنان برایتان سرگرم‌کننده است اما اگر هیچ‌وقت چیز جدیدی را تجربه نکنید متوجه نمی‌شوید چه تجاربی و چه هیجان‌های جدیدی را از دست داده‌اید. با فهمیدنش غافلگیر خواهید شد!

۲. هدیه‌ای غیرمعمول و گران‌قیمت برای یک نفر بخرید. سخاوتمندی‌تان را درباره آن شخص به حداعلی برسانید و طوری به او هدیه بدهید که هرگز قبلاً تجربه نکرده‌اید. با این کار تأثیر فوق‌العاده‌ای رو او خواهید گذاشت و قطعاً بسیار متعجب و شگفت‌زده‌اش می‌کنید اما از طرفی همین تأثیر فوق‌العاده بزرگی هم روی خودتان خواهد داشت و از دیدن شگفت‌زدگی طرف مقابل کیف خواهید کرد.

۳. کارها و فعالیت‌هایی را پیدا کنید که حواس پنج‌گانه‌تان را درگیر می‌کنند. تجربه‌گراها بالاتری هشیاری و آگاهی را نسبت به حواس پنج‌گانه‌شان دارند. آن‌ها حواسی مثل شنیدن، لمس کردن، دیدن، چشیدن و بوییدن را بسیار فراتر از تجارب حسی سایر افراد تجربه می‌کنند. اما مراقب باشید که اسیر چرخه‌های تکراری نشوید و بیش‌از‌اندازه سرمست و غرق در این تجارب نشوید.


خرج کردن پشتیبان‌ها (SJ)

پشتیبان‌ها کسانی هستند که گاهی لازم است به آن‌ها یادآوری کنیم: شما هم نیاز به تفریح دارید! پس‌انداز کردن پول برای آن‌ها اولویت بالایی دارد و روش آن‌ها به تأخیر انداختن پاداش است.

آن‌ها اول سخت کار می‌کنند و ترجیح می‌دهند بعد از این‌که کارهایشان را به‌طور کامل انجام دادند از زندگی لذت ببرند، همین باعث می‌شود گاهی تفریح و لذت بردن برای آن‌ها به تعویق بیفتد. آن‌ها یک باور ذاتی دارند و معتقدند وقتی هنوز کلی کار مانده که انجام دهیم تفریح کردن این وسط معنی ندارد.

همین می‌شود که آن‌ها سال‌ها کار می‌کنند و تازه وقتی بازنشسته می‌شوند اندکی به خودشان فرصت تفریح و لذت بردن از زندگی را می‌دهند. اما مسئله اینجاست که وقتی آن‌ها تفریح و لذت بردن از زندگی را بیش از حد به تعویق می‌اندازد ممکن است به سنی برسند که دیگر نتوانند یا امکان این را نداشته باشند که از خیلی تفریحات لذت ببرند.

از سوی دیگر اگر بخواهند شبیه تجربه‌گراها رفتار کنند و از تمام فرصتی که دارند برای تفریح و خوشگذرانی استفاده کنند در این صورت دچار احساس اضطراب و تشویش زیادی می‌شوند چون احساس می‌کنند نتوانسته‌اند از وقتشان به خوبی استفاده کنند و عمر و جوانی‌شان را هدر داده‌اند.

سه پیشنهاد:

۱. پس‌انداز کردن را برای خودتان تبدیل به یک سرگرمی کنید. پشتیبان‌ها عاشق پس‌انداز کردن هستند، عاشق این هستند که ببینند حساب بانکی‌شان دارد پر پول می‌شود و رشد می‌کند حتی اگر این پیشرفت تدریجی و آهسته باشد. و همینطور عاشق این هستند که بنشینند و تمام پولی که توانسته‌اند از کم کردن مخارج به‌دست آوردن را بشمارند و این حس خوبی به آن‌ها می‌دهد. اگر پشتیبان‌ها یک حساب پس‌انداز جدا برای تفریحات درست کنند و هر ماه مقدار مشخصی را به آن حساب واریز کنند و فقط از آن برای خرج کردن در تفریحات و سرگرمی‌ها استفاده کنند در این صورت پس‌انداز کردن می‌تواند تبدیل به سرگرمی جالبی برای آنان شود.

۲. در طول هفته روزهایی را به دیدار و جمع‌شدن با دوستان و خانواده اختصاص دهید، ترتیب یک شام دو نفره با همسرتان را بدهید، در فعالیت‌های گروهی و دورهمی که هزینه آن را از قبل پرداخت می‌کنند مشارکت کنید تا با خیال راحت تفریح کنید و مطمئن شوید که در ماه به‌طور منظم این کار را انجام می‌دهید.

۳. به جای این‌که یک پس‌انداز بزرگ برای زمان بازنشستگی‌تان داشته باشید این زمان را بشکنید و به‌طور فرضی بازنشستگی‌های مقطعی و کوچک برای خودتان در نظر بگیرید. در این صورت می‌توانید بخشی از مبلغی که پس‌انداز کرده‌اید را برای مسافرت‌های خوب و تفریحات مناسب کنار بگذارید و تا زمانی‌که فرصت دارید از آن‌ها لذت ببرید. نه این‌که آن‌ها را موکول کنید به یک زمان دور و طولانی مدت.


مطالعه قسمت دوم

در قسمت آینده این بحث را ادامه خواهیم داد و درباره دو مشرب آرمان‌گرا و خردگرا صحبت خواهیم کرد. قسمت بعدی را از این لینک بخوانید.


دوره حضوری مرتبط


منبع: مجله Keirsey


دیدگاه و نظری درباره این مقاله اگر دارید، آن‌را زیر همین پست و در قسمت کامنت‌ها بنویسید.


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:

چگونه می‌توانیم روی هر تیپ شخصیتی سرمایه‌گذاری کنیم؟


[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *