مطالب پیشنهادی:

تیپ‌های شخصیتی MBTI

در این مقاله قصد داریم یک نقطه قوّت اساسی هر یک از تیپ‌های شانزده‌گانه MBTI را با هم بررسی کنیم.

تیپ ISTJ- تمرکز ذرّه‌بینی روی جزئیات دارید

کسی که تصور می‌کند می‌تواند شما را بفریبد، سخت در اشتباه است. الگوهای رفتاری آدم‌ها در گذشته، در یاد شما می‌ماند؛ همین‌طور ضعف‌های آنان، قوّت‌هایی که دارند، و به محض این‌که بخواهند سرتان را کلاه بگذارند، شما متوجه خواهید شد. ممکن است فردی ساکت و اهل مطالعه به نظر برسید اما تیزبینی و دقت شما بسیار بیشتر از آن چیزی است که دیگران تصور می‌کنند.

 

تیپ ISFJ- نسبت به تغییر هشیارید

وقتی نظمِ جایی به هم‌ می‌ریزد، یا وسایل در جای اشتباهی قرار می‌گیرند، شما خیلی سریع‌تر از هر تایپ دیگری متوجه این موضوع می‌شوید. بعلاوه دقت شما روی تغییرات زبان بدن و لحن افراد فوق‌العاده است. به واسطهٔ این مهارت بی‌نظیر، اگر کسی بخواهد چیزی را مخفی کند، یا انگیزه‌ای پنهان داشته باشد شما به سرعت متوجه می‌شوید.

 

تیپ ESTJ- همواره آماده و مهیّا هستید

اگر روزگار بر وفق مرادتان پیش نرود یا کسی برنامه‌تان را به هم بریزد، شما همیشه طرح و برنامهٔ جایگزین دارید. در حقیقت شما برای برنامه‌ریزی‌های جایگزین هم یک جایگزینِ دیگر در آستین دارید. شما طبق یک چارچوب و زمان‌بندی پیش می‌روید، و در عین حال برنامهٔ دوم (Plan B) و برنامهٔ سوم را نیز در آب نمک خوابانده‌اید و برای سبقت گرفتن از هر مانعی که جلویتان سبز شود عزم و اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده‌ای دارید.

 

تیپ ESFJ- امیال و خواسته‌های مردم را می‌دانید

شما توانایی فطری در پی بردن به خواسته‌ها، نیازها و ارزش‌های سایر آدم‌ها دارید. شما به خوبی از حال‌و‌هوا و احساساتِ آدم‌های اطرافتان خبردار می‌شوید و می‌توانید فوراً انگیزه‌ها و نیّات آنان را دریابید. این توانمندی، به‌ویژه زمانی به دردتان می‌خورد که بین دو نفر یا دو گروه اختلاف و جروبحثی پیش آمده و بناست شما به‌عنوان میانجی وارد عمل شوید و یک راه حل «برد-برد» پیدا کنید؛‌ راه حلی که هر دو طرف را راضی کرده و گره یک موضوعِ به ظاهر لاینحل را باز می‌کند. علاوه بر این، وقتی کسی برای رسیدن به خواستهٔ خود می‌خواهد فریبتان دهد، این ویژگی مجدداً به کارتان می‌آید و به احتمال زیادی شما متوجه این مسئله خواهید شد.

 

تیپ ISTP- بیش از آن چیزی هستید که دیگران می‌بینند

معمولاً مردم دانش و اطلاعات شما را دست‌کم می‌گیرند، زیرا شما از آن آدم‌هایی نیستید که سرِ هر کوی و برزن و با هر کسی دربارهٔ افکار و برنامه‌هایتان حرف بزنید. اما کسی خبر ندارد که پشتِ این ظاهرِ تودار، شما مخزنی از دانش، تاکتیک‌ها، و تجارب را در اختیار دارید. اما درست وقتی که کسی مشغول لاف‌زنی و گزافه‌گویی است، شما جمله‌ای کوتاه اما بی‌نهایت کوبنده و دقیق می‌گویید و آن‌ها را گیج و حیران می‌سازید.

 

تیپ ISFP- شور و عزم درونی شما

شما ممکن است فردی تودار و فروتن به نظر برسید، اما چیزی که بیشتر مردم نمی‌دانند این است که زیرِ منشِ آرام و محجوبِ شما، شور و اشتیاقی آتشین قرار دارد. اعتقاد شما این است که در جنگیدن برای آرمانتان و در حمایت از ضعفا، باید بهترینِ خودتان باشید. اگر کسی یکی از ارزش‌های مرکزی شما را تهدید کند یا زیر پا بگذارد، یا یکی از عزیزانتان را تهدید کند، در آن صورت با پاسخ کوبنده و سفت‌و‌سخت شما مواجه خواهد شد.

 

تیپ ESTP- واکنش‌های سریع (زبل بودن)

شما به‌عنوان یک ESTP کاملاً در لحظهٔ حال غوطه‌ور هستید و بی‌اندازه نسبت به رویدادهای اطرافتان هشیارید. کسی نیست که بتواند شما را غافلگیر کند یا عمل غیرمنتظره‌ای انجام دهد که شما آمادگی‌اش را نداشته‌اید. هشیاریِ بالای شما نسبت به محیط اطراف، همراه با توانمندی جسمی‌تان باعث می‌شود بسیار تیز و زبل باشید. غیر از این مورد، هر چقدر هم که اوضاع به‌هم‌ریخته و نامرتب باشد، شما قادرید که موقعیت را به‌سرعت برآورد کنید و بدون این‌که هول شوید راه حلی برای مسائل و مشکلات بیابید.

 

تیپ ESFP- خوش‌بینیِ راهگشای شما

شما یک خصلت ذاتی دارید که سریعاً متوجه می‌شوید در اطرافتان چه خبر است، و این‌که چه منابع و امکاناتی در اختیار دارید. وقتی اوضاع به هم می‌ریزد و به نظر می‌رسد راه نجاتی وجود ندارد، شما به جای دلسرد شدن، قادرید خوش‌بین و امیدوار باقی بمانید. علاوه بر این، وقتتان را با غر زدن و فاجعه‌سازی تلف نمی‌کنید و انرژی خود را روی حل مسئله‌ای که جلوی روی شماست متمرکز می‌کنید.

 

تیپ INTJ- چشم‌انداز راهبردی شما

ممکن است فردی ساکت به نظر بیایید، و در عین حال پیش‌گویی‌های شهودی شما ممکن است دیگران را گیج و متحیر کند. اما وقتی فاجعه رخ می‌دهد، در آن صورت بصیرت شما نسبت به معنیِ نهفته در اتفاقات، در ترکیب با نگاه منطقی‌تان می‌تواند بسیار سودمند باشد. شما راه حل‌های اصیل و منحصر‌به‌فرد برای مسائل پیدا می‌کنید و در این راه از چشم‌انداز وسیع و توانایی‌تان در برنامه‌ریزی راهبردی بهره می‌برید.

 

تیپ INFJ- توانایی عملکرد خلاقانه

شما برای سنت (آن‌چه مدت‌هاست همه انجام می‌دهند) یا سادگی (سرراست بودن) اهمیت چندانی قائل نیستید. توانایی شما در پرسیدنِ این سؤال که: «این واقعاً به چه معنی است؟» و دیدنِ آن‌چه در پشت پردهٔ اتفاقات وجود دارد، از شما یک انسان منحصربه‌فرد می‌سازد. شما قادرید الگوها، پیامدهای آتی، و معانی نهفته را ببینید؛ چیزهایی که به‌سادگی از نظر دیگران مخفی می‌مانند. اعتقاد شما این است که غیرممکنی وجود ندارد، و در شکستنِ محدودیت‌های فکری آدمی جسور و بی‌باک هستید.

 

تیپ ENTJ- عزم دوراندیشانهٔ شما

عزم و جاه‌طلبی شما نیرومند و توقف‌ناپذیر است. چالش‌ها، ناشناخته‌ها، و احتمالات شما را به وجد می‌آورند. شما به کمک اراده، تفکر منطقی، و توانایی‌تان در نظم دادن و برنامه‌ریزی کردن به شکل مؤثر، تقریباً می‌توانید هر هدفی را به چنگ آورید. اگر کسی مزاحم شما شود و در چشم‌انداز و برنامهٔ شما خللی ایجاد کند، به‌زودی خسته می‌شود زیرا درمی‌یابد تسلیم شدن در فرهنگ لغت شما جایی ندارد.

 

تیپ ENFJ- بصیرت شما نسبت به انگیزه درونی آدم‌ها

شما به‌عنوان یک ENFJ می‌توانید پشت نقاب و ظاهر آدم‌ها را ببینید و به تمایلات و انگیزه‌های درونی آنان پی ببرید. وقتی مردم به کسی نیاز داشته باشند که الهام‌بخش آنان شود و با آن‌ها رابطه‌ای شخصی و صمیمانه برقرار کند، شما همان کسی هستید که می‌توانید به آن‌ها حس خوبِ فهمیده‌شدن بدهید، حتی اگر مخاطب شما یک جمعیت صدها نفره باشد. پس از سیرهٔ ENFJهای معروف و متشخصی مثل مارتین لوتر کینگ و مایا آنجلو تبعیت کنید و دنیای اطرافتان را دگرگون نمایید.

 

تیپ INTP- توانایی شما در حل معماها

برای ذهن تحلیل‌گرِ شما، هیچ معمّایی گیج‌کننده نیست. پرسش‌ها و چالش‌های ذهنی شما را سرحال می‌آورد و باعث می‌شود در مقابل ذهنتان پنجره‌ای وسیع از احتمالات و ربط‌های (connections) بی‌پایان گشوده شود. شما می‌توانید سرنخ‌ها را کنار هم بگذارید و ارتباطاتِ پنهان که احتمالاً از چشم بقیه مخفی می‌ماند را ببینید. وقتی دیگران قادر به حل مسائل با استفاده از راه حل‌های سنتی و رایج نیستند، آن‌گاه برای تحلیلِ تمام پیچیدگی‌ها و یافتن راه حلی دقیق و درست به شما رجوع می‌کنند.

 

تیپ INFP- توانایی شما در دروغ‌یابی

شما به‌عنوان یک INFP، استاد استفاده از فرایندِ ذهنی‌ای هستید که به آن احساسی درون‌ریز (Fi) می‌گویند. این فرایند باعث می‌شود که شما هشیاریِ بالایی نسبت به راحتی و آسودگی دیگران در رابطه* و همچنین میزان خلوص و صداقت آنان داشته باشید. (* یعنی این‌که دیگران در رابطه با شما چقدر راحت‌اند و احساس آسودگی دارند.) تقریباً هیچ‌ چیز به اندازهٔ صداقت و یکرنگی در رابطه برای شما اهمیت ندارد (منظور از یکرنگی این است که طرف مقابل خودش باشد و کپی یا تقلید دیگران نباشد)، به همین دلیل شما از سن کم این قابلیت را پیدا می‌کنید که میزان خلوص و یکرنگی آدم‌ها را بسنجید و شناسایی کنید. وقتی شک داریم که آیا باید به کسی اعتماد کنیم یا نه، شما بهترین فرد برای مشورت کردن هستید.

 

تیپ ENTP- توانایی شما در دیدن ربط‌های تصادفی

افراد با تیپ ENTP از یک فرایند ذهنی به نام تفکر بین زمینه‌ای (trans-contextual thinking) استفاده می‌کنند. منظور از تفکر بین زمینه‌ای، توانایی فرد در ارتباط برقرار کردن بین داده‌ها و موضوعات مختلف است. در حقیقت این ارتباطات در ذهن فرد رخ می‌دهند. تمام نواحی نئوکورتکس این افراد فعال است، و هر ناحیه دامنهٔ فعالیت وسیعی دارد و نسبت به نواحی دیگر ساز خودش را می‌زند. چرا این موضوع اهمیت دارد؟‌ خب این شیوهٔ منحصر‌به‌فرد تفکر باعث می‌شود تا شما، در نواحیِ مختلف و متعددی از مغز به دنبال پاسخِ یک مشکل یا مسئله بگردید. البته این جستجو به شکل تصادفی و بدون منطق خاصی انجام می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید پاسخ‌ها یا راه حل‌هایی خلاقانه و دور از ذهن برای مسائلی پیدا کنید که به فکر دیگران نرسیده‌ است.

 

تیپ ENFP- ذهن نوآفرینِ شما

زمانی‌که روش‌های سنتی و رایج برای حل مسئله جواب‌گو نیستند، قوّهٔ خلاقیت شما وارد عمل می‌شود. از این‌که روش‌های مرسوم و رایج را به چالش بکشید ترسی ندارید، و اگر لازم باشد حاضرید تکنیک‌های تازه را بیازمایید و احتمالات و نظریات جدید را امتحان کنید تا به ایده‌هایی غیرمنتظره برسید. شما به سمت هر آن‌چه جدید، نامعمول، و شگفت‌آور باشید گرایش دارید. ذهن خلاق شما و میل بالایی که به اصالت دارید، راه حل‌هایی در اختیارتان می‌گذارد که با آن برخی از گیج‌کننده‌ترین تنگناها را پشت سر می‌گذارید.

نویسنده متن: Susan Storm

ترجمه: تیم تولید محتوای تایپ‌شناسی

منبع


کشف نقطه قوّت‌ها و توانمندی‌های شما در دورهٔ MBTI:


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه

  • feresh گفت:

    من تازه با كانال شما آشنا شدم ولي اكثر مطالب را تونستم دنبال كنم.
    مطالبي كه ارائه ميشه فوق العاده ست اميدوارم در اين رسالت هميشه به خوبي بدرخشيد .

    • آرسام هورداد گفت:

      درود به شما، خوشحالم که به جمع ما پیوستید؛ امیدوارم این سفر ادامه‌دار و پر از رشد و چیرگی باشه براتون.

  • علی گفت:

    عالی بود
    بعد از مدت ها و بعد از کلی وقفه بالاخره یه مقاله درست درمون توی حوزه MBTI دوباره از شما دیدیم.
    ممنون. امیدوارم دوباره به همین روند ادامه بدید و ما شاهد مقاله های بیشتری حول این موضوعات یا هر مقاله تئوری تیپ شناسی دیگه ای مثل مدل پنج عاملی از شما باشیم. من که خیلی دلم برای این چنین مقاله هایی تنگ شده بود.
    ممنون

    • آرسام هورداد گفت:

      ممنونم از انگیزه و انرژی خوبی که برای ادامه کار بهمون می‌دید علی عزیز و گرامی