مطالب پیشنهادی:

تیپ شناسی MBTI و مصاحبه شغلی

 

تیپ شناسی MBTI و مصاحبه شغلی

حفظ آرامش در طول مصاحبه‌های شغلی با توجه به تیپ‌های شخصیتی‌

الان که نشسته‌ام تا درباره‌ی این بنویسم ‌که چطور MBTI می‌تواند به ما برای کنار آمدن با استرس در طول مصاحبه‌ها کمک کند، خودم هم استرس دارم.

من باید برای کارگاهی در این هفته آماده شوم. امروز صبح هر بار که تلاش کردم بنشینم و این آمادگی را به دست بیاورم، مغزم با چیزهای طولانی و کسل‌کننده‌ی دیگری پر شد. همین حالا هم برنامه‌ی پر و پیمانی دارم، اما مدام گزینه‌های بیشتری به آن اضافه می‌کنم.

من متوجه شدم که شیوه‌هایی که انتخاب می‌کنم تا با استرس‌های روزانه‌ام کنار بیایم، به ترجیحات تیپ شخصیتی‌ام برمی‌گردد. استرس شما (و شیوه‌ای که با آن استرس روبه‌رو می‌شوید) مثل من به تیپ شخصیتی‌تان ارتباط پیدا می‌کند.

همه‌ی ما با موقعیت‌های استرس‌زا دست و پنجه نرم می‌کنیم. به این استرس‌های روزانه، استرسی را هم که در طول مصاحبه‌ها تحمل می‌کنید، اضافه کنید، و به این شکل آسان است که کاملا به هم بریزید.

اما شیوه‌ای که شما با این استرس مواجه می‌شوید، معمولا با شیوه‌ی دیگر تیپ‌های شخصیتی تفاوت دارد.

آن‌چه که مرا دچار استرس می‌کند، می‌تواند برای شما مثل آب خوردن راحت باشد، و برعکس. در ادامه توضیحاتی درباره‌ی چگونگی ارتباط استرس با تیپ شخصیتی شما، و هم‌چنین توصیه‌هایی برای مدیریت استرس ناشی از مصاحبه‌‌ی شغلی‌تان‌ در آینده، آمده است.

 

حسی‌های بیرونی (Se)؛ تیپ‌های ESTP و ESFP

افراد این دو تیپ، به فهم و ارائه‌ی مداومِ اطلاعات درباره‌ی این‌جا و اکنون تکیه دارند. وقتی مضطرب می‌شوند، این کار را به صورت افراطی انجام می‌دهند؛ یعنی روی جزئیاتی که قبلا برایشان مهم نبود، پافشاری می‌کنند. به علاوه، صرفِ وقت زیاد برای توجه به جزئیات، باعث می‌شود تا یادشان برود قرار است بر این اساس تصمیم‌گیری کنند.

استرس در هنگام آماده شدن برای یک مصاحبه، تبدیل می‌شود به داشتن افکار وسواسی درباره‌ی هر جز کوچکی از فرایند آن مصاحبه. زمان زیادی که صرف توجه به چیزهای غیرمهم می‌کنید، به قیمت نادیده گرفتن چیزهای بااهمیت تمام می‌شود. اگر در اتاق مصاحبه، شروع به اشتراک‌گذاری جزئیات نامربوط کنید، مصاحبه‌کننده فکر می‌کند اهل وسواس و افراط هستید.

چطور آن را مدیریت کنم؟ وقتی شروع کردید به گیر دادن به جزئیاتی که قبلا برایتان اهمیتی نداشت، همان‌جا متوقف شو و لیست افکارت را مجسم کن. سپس، به آن لیست با دقت نگاه کن و نصف‌ مواردش را حذف کن. و دوباره بخش باقی‌مانده را هم نصف کن. این کار به شما اجازه ‌می‌دهد روی چیزی که واقعا اهمیت دارد، تمرکز کنید، تا روی چیزهایی که استرس‌تان باعث به وجود آمدنشان شده است.

 

حسی درونی (Si)؛ تیپ‌های ISTJ و ISFJ

افراد این دو تیپ، اطلاعات را قدم به قدم و بسته به واقعیت‌های مهمِ گذشته، درونی می‌کنند. در هنگام  استرس، این کار را به صورت افراطی انجام می‌دهند. آن‌ها در لاک خودشان فرو می‌روند و با سخت‌گیری بر این امر پافشاری می‌کنند که ارتباطی بین حالا و دانسته‌های گذشته پیدا کنند. به علاوه زمان زیادی که صرف تمرکز بر گذشته و جزئیات آن می‌شود، از یادشان می‌برد که باید تصمیم‌ جدیدی بگیرند.

در هنگامِ آماده شدن برای یک مصاحبه، ممکن است چشم‌هایتان را به روی احتمالات جدیدِ آزمایش‌نشده ببندید. جایی که احساس کنید تجربه‌ی کافی ندارید، ممکن است از مصاحبه‌ی موردنظر صرف نظر کنید. در یک مصاحبه‌ی واقعی استرس، شما را بیش از حد غیرمنعطف یا قانون‌مدار نشان می‌دهد. این خطر را ایجاد می‌کنید که شما را به عنوان کسی که از ایده‌ها و فرایندهای جدید استقبال می‌کند، در نظر نگیرند.

 چطور آن را مدیریت کنم؟ وقتی این فکر به ذهن‌تان می‌رسد که “قرار نیست این طوری انجام بشود!” از خودتان بپرسید: “راه‌های انجامش چیست، و من چطور می‌توانم انجامش دهم؟” این دو سوال به شما کمک خواهند کرد تا ایده‌ها و احتمالات جدید را ببینید. برای یک مصاحبه‌ی واقعی، مثال‌هایی از این که چگونه می‌توانید بیرون از چارچوب‌ها بیندیشید، آماده کنید.

 

شهودی‌ بیرونی (Ne)؛ تیپ‌های ENFP و ENTP

افراد این دو تیپ‌، اطلاعات را با توجه به تصویر کلان و تمرکز روی احتمالات آینده فهم و ابراز می‌کنند. وقتی استرس دارند، حواس‌شان با یک عالمه “چه می‌شود اگر…؟” پرت می‌شود. هم‌چنین، زمان زیادی را صرفِ تحلیل این احتمالات می‌کنند، و در نهایت درباره‌ی هیچ‌کدام تصمیمی نمی‌گیرند.

در زمان استرسِ حاصل از آماده شدن برای یک مصاحبه، شروع می‌کنید به تخیل کردن درباره‌ی اشتباهاتی که ممکن است پیش بیایند، به جای تمرکز کردن روی چیزهایی که می‌توانند درست پیش بروند. این فاجعه‌سازی‌ها، شما را فردی حواس‌پرت و نامتمرکز نشان می‌دهد.

چطور آن را مدیریت کنم؟ وقتی متوجه شدید که بر “چه می‌شود اگر…؟”های منفی متمرکزید، تلاش کنید تا چند “چه می‌شود اگر…؟” مثبت هم پیدا کنید تا احتمالات را به تعادل برسانید. بعد به سناریوهای ذهنی توجه کنید و تعیین کنید هر کدام چقدر واقعی هستند. در یک مصاحبه‌ی واقعی، حواس‌تان را جمع کنید تا با تعداد زیادی احتمالات دور و دراز مشغول نشوید. مطمئن شوید درباره‌ی این که در گذشته چطور ایده‌های خود را کنار هم آورده‌اید تا آن‌ها را به ثمر برسانید، صحبت می‌کنید.

 

شهودی درونی (Ni)؛ تیپ‌های INTJ و INFJ

افراد در این دو تیپ، اطلاعات را با تصویری کلان، به شیوه‌ای بلندمدت و نظری، فهم و ارائه می‌کنند. در هنگامِ استرس، حواس‌شان با نظریات غیرواقعی پرت می‌شود. درست مثل تیپ‌های ENTP و ENFP، زمان زیادی را صرف تحلیل این نظریه‌ها می‌کنند که باعث می‌شود در آخر در مورد هیچ‌کدام تصمیمی نگیرند.

اگر در حال آماده شدن برای یک مصاحبه هستید و استرس دارید، شروع می‌کنید به کنار هم گذاشتنِ الگوهایی که اصلا وجود ندارند. این بی‌کنترل بودن در فهم آن چه ممکن است ده سال دیگر برایتان اتفاق بیفتد، باعث می‌شود حقیقت پیش روی خود را نبینید. در طولِ یک مصاحبه، ممکن است فردی نامعتبر و غیرعمل‌گرا دیده شوید.

چطور آن را مدیریت کنم؟ وقتی متوجه می‌شوید که به خاطر فکر کردن به احتمالات متعدد آشفته شده‌اید، تلاش کنید به طور هوشیار روی آن‌چه در حال حاضر درست است، تمرکز کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا تصمیمات واقع‌گرایانه و عمل‌گرایانه بگیرید. در یک مصاحبه‌ی واقعی، وقتی متوجه شدید که ذهن‌تان دارد در آینده سفر می‌کند، درباره‌ی مراحلِ فرایند فکری‌تان برای مصاحبه‌کننده توضیح بدهید تا او بداند ذهن‌تان به چه چیزی مشغول بوده است.

 

فکری بیرونی (Te) تیپ‌های ESTJ و ENTJ

افراد این دو تیپ، بر اساس سازمان بیرونی، عینی و منطقیِ کاری که در دست دارند، تصمیم می‌گیرند. وقتی دچار استرس می‌شوند، به صورت افراطی این کار را انجام می‌دهند، به طوری‌ که رئیس‌مآب یا تحمیل‌گر می‌شوند. به علاوه، قبل از این که زمان کافی صرفِ جمع‌آوری اطلاعات و احتمالات کنند، سریع تصمیم می‌گیرند.

آماده شدن برای یک مصاحبه، ممکن است است باعث شود که به صورت افراطی هر بخش این فرایند را سازمان‌دهی کنید (شاید قبل از این که همه‌ی اطلاعات را داشته باشید، باید تصمیمی بگیرید). در طولِ مصاحبه، کمی سرد و غیرصمیمی به نظر می‌رسید. پاسخ‌های شما ممکن است آن‌قدر بر وظایف‌تان متمرکز باشند که به تاثیر تصمیم‌هایتان روی دیگران، توجهی نداشته باشید.

چطور آن را مدیریت کنم؟ اگر احساس می‌کنید که باید تمامِ بخش‌های فرایندِ مصاحبه را سازمان‌دهی کنید، این خطر وجود دارد که قبل از داشتنِ همه‌ی اطلاعات لازم، ناگهان نتیجه‌گیری کنید. در طولِ مصاحبه به خاطر داشته باشید که به “مسائل انسانی” به همان اندازه‌ای توجه کنید که به انجامِ به موقع و درستِ کارها توجه دارید.

 

فکری درونی (Ti)؛ تیپ‌های ISTP و INTP

افراد این دو تیپ وقتی می‌خواهند تصمیمی بگیرند، به تحلیل‌های درونی خود درباره‌ی مزایا و معایب تصمیم‌شان فکر می‌کنند. در هنگامِ استرس، به صورت افراطی همه‌ی معایب ممکنِ کاری را که در دست دارند، بیرون می‌کشند تا آن‌ها را تحلیل‌ کنند. به علاوه، قبل از این‌که زمان کافی به در نظر گرفتن اطلاعات و احتمالات اختصاص دهند، سریع قضاوت می‌کنند.

در هنگام آماده شدن برای یک مصاحبه، ممکن است ناگهان گزینه‌های شغلی‌ای که قبلا برایتان جالب بوده، کنار بگذارید. در طولِ مصاحبه، در مورد ایده‌هایی که با شما مطرح می‌کنند، کمی بیش از حد ایرادگیر به نظر می‌رسید. ممکن است با صدای بلند ایرادگیری نکنید، اما اغلب مردم می‌توانند از چهره‌تان حقیقت را بفهمند.

چطور آن را مدیریت کنم؟ وقتی شروع می‌کنید به نادیده گرفتنِ فوری احتمالات، زود هم نتیجه‌گیری می‌کنید. در طول مصاحبه، متوجه‌ی سیگنال‌های منفی غیرکلامی‌تان باشید. از این موضوع که چگونه تصمیمات شما می‌تواند افراد درگیر در مسئله را تحت تاثیر قرار دهد، آگاه باشید.

 

احساسی بیرونی (Fe)؛ تیپ‌های ESFJ و ENFJ

افراد این دو تیپ، به این فکر می‌کنند که تصمیم‌هایشان چگونه دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی دچار استرس می‌شوند، بیش از حد روی این‌که نیاز دیگران چیست، تمرکز می‌کنند و به قدر کافی به نیازهای خودشان توجهی ندارند. به علاوه، اساسِ تصمیم‌گیری‌شان این است که: “چه چیزی برای همه بهترین است؟”، در حالی که واقعا اطلاعاتی در این زمینه ندارند.

در هنگام آماده شدن برای یک مصاحبه، چون فکر می‌کنید می‌دانید چه چیزی برای شادی دیگران خوب است، ممکن است احتمالات جدید و یا واقعیت‌ها را در نظر نگیرید. در طول مصاحبه، ممکن است اشتباهی برداشت کنید که مصاحبه‌کننده فکر می‌کند شما نمی‌توانید تاثیر مثبتی بر تیم داشته باشید، و خیلی تلاش ‌کنید که در نظر او خواسته و پذیرفته شوید.

چطور آن را مدیریت کنم؟ در فرایند یک مصاحبه (از شروع تا پایان آن)، نسبت به آن‌چه می‌خواهید و آن‌چه نیاز دارید، آگاه باشید. فقط به این‌که چه چیزی دیگران را شاد می‌کند، فکر نکنید. فراموش نکنید که قبل از مراقبت از دیگران، باید مراقب خودتان باشید. در طول مصاحبه، تلاش کنید روی این‌ موضوع که دیگران درباره‌ی شما چه فکر می‌کنند، متمرکز نباشید چون باعث خواهد شد بیچاره و محتاج به نظر برسید.

 

احساسی درونی (Fi)؛ تیپ‌های ISFP و INFP

افراد در این دو تیپ اغلب در تصمیم‌گیری‌ها، بر سیستم ارزش‌های درونی خودشان متمرکزند. در هنگامِ استرس، بیش از حد بر این سیستم تمرکز می‌کنند؛ به این شکل که وقتی می‌خواهند تصمیمی بگیرند، فقط بر ارزش‌های خود و نه هیچ‌کسِ دیگر، تکیه دارند. به علاوه، ناگهان این‌طور نتیجه‌گیری می‌کنند که ارزش‌هایشان محترم شمرده نشده است، آن‌ هم در حالی‌که چنین چیزی واقعیت ندارد.

وقتی دارید برای مصاحبه‌ای آماده می‌شوید، ممکن است احتمالات جدید و یا واقعیت‌ها را کنار بگذارید، چون فکر می‌کنید باورِ از پیش تعیین شده‌ی خودتان حتما درست است. در طول مصاحبه، شاید برداشت کنید که مصاحبه‌کننده، آن‌چه را که برای شما اهمیت دارد، نمی‌فهمد و یا برای آن ارزشی قائل نیست. اما ممکن است این موضوع به هیچ وجه درست نباشد. (من این نکته را شخصا تجربه کرده و یاد گرفته‌ام!)

چطور آن را مدیریت کنم؟ با شروع فرایند مصاحبه، قبل از این‌که گزینه‌های جدید را به سرعت رد کنید، به آن‌ها توجه کنید. یادتان باشد که قضاوت‌های ارزشی شما معمولا درست هستند، اما وقتی دچار استرس می‌شوید، ممکن است ناگهان نتیجه‌گیری سریعی انجام دهید. در طول مصاحبه، یادتان نرود چیزهایی را که برایتان اهمیت دارند، به خوبی ابراز کنید. به خاطر داشته باشید تنها به این دلیل که شما به ارزشی خاص باور دارید، نمی‌توانید توقع داشته باشید دیگران هم دقیقا به همان ارزش پایبند باشند.

منبع: mbtionline.com


دوره حضوری مرتبط


مترجم: محدثه ابراهیم‌زاده- عضو دپارتمان تولید محتوای تایپ‌شناسی و دانش‌آموخته دوره حضوری MBTI

محدثه درباره خودش این‌طور می‌گوید:

برای منی که سال‌هاست از خواندن تجربه‌ها، توجه به جزئیات و نوشتن از آن‌چه در درونم می‌گذرد، لذت می‌برم، MBTI فضای زیبایی فراهم کرده تا با نگاهی شفاف‌تر و اصولی‌، این علاقه‌مندی‌ها را با هم تلفیق کنم.

برآنم تا لذتِ خودشناسی، برای همه‌ی ما یادگیری به همراه داشته باشد.


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه

  • الهام گفت:

    خیلی خوب و کاربردی بود
    بعنوان یه enfp
    دقیقا موقع استرس بشدت تجربه های منفی یا فکر و خیال و احتمالای منفی حمله میکنن سمتم و مدیریتشون از دستم خارج میشه انگار.
    مرسی مفید بود

    • آرسام هورداد گفت:

      ممنون از همراهی شما الهام گرامی
      درباره استرس احتمالا این مقاله میتونه بینش‌هایی بهتون بده:
      https://www.typeshenasi.com/?p=3596
      خصوصاً که به طور اختصاصی درباره استرس در تیپ ENFP صحبت شده.
      شاد باشید