مطالب پیشنهادی:

شخصیت شناسی mbti

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۶ دقیقه

در نخستین قسمت از بررسی تیپ شخصیتی افراد مشهور و نامدار، تصمیم گرفتیم به سراغ یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذارهای دوران حاضر برویم و تیپ شخصیتی وارن بافِت (Warren Buffett) را بررسی کنیم.

ضمن اینکه قبلاً در خصوص تیپ شخصیتی وارن بافت فایل صوتی در سایت منتشر شده که می‌توانید این فایل صوتی را از اینجا بشنوید.

 

بررسی از روی مهم‌ترین جملات و سرنخ‌ها

«بیست سال طول می‌کشد تا اعتبار و شهرتی به دست آورید، در حالی که نابود کردن این اعتبار فقط پنج دقیقه طول می‌کشد. کافی است به این موضوعِ ساده فکر کنید تا کارهایتان را به شکل متفاوتی انجام دهید.»

نکته اول این جمله این است که وارن بافت معتقد است رسیدن به وجهه و اعتبار، حاصل سخت‌کوشی و مداومت است، حاصل مجموعه تلاش‌های منظم و به هم‌پیوسته است. بافت معتقد است رسیدن به یک جایگاه مورد قبول و معتبر، نتیجهٔ سال‌ها تلاش و زحمت کشیدنِ فرد است و چیزی نیست که یک روزه به دست بیاید.

این رویکرد ما را به یاد مشرب SJ می‌اندازد. پشتیبان‌ها (SJ) به سخت‌کوشی، تعهد و انجام وظیفه در دراز مدت اعتقاد دارند و با ایده‌های «یک شبه، رهِ صد ساله را رفتن» بیگانه هستند.

نکته دیگرِ این جمله، اهمیت و ارزشی است که وارن بافت برای «وجهه اجتماعی»، «آبرو» و «اعتبار» قائل است. مواردی که بیش از هر مشربی ما را به یاد پشتیبان‌ها (SJ) می‌اندازد.

جمله دیگری از وارن بافت که دقیقا به همین جنبه از مدل ذهنی او اشاره می‌کند چنین است:

«اگر الان کسی زیر سایه‌ درختی نشسته برای این است که دیگری مدت‌ها پیش درختی کاشته.»

پشتیبان‌ها معتقدند رسیدن به موفقیت، ثروت، شهرت و … نیازمند یک پیشینهٔ‌ قوی است. فرد باید مدت‌ها تلاش کرده باشد تا روزی به جایگاهی قابل اعتنا دست یابد. روندِ رسیدن به یک جایگاه از نظر SJها یک روندِ منطقی و زمان‌بندی‌شده است. نه یک روندِ نامنظم و ناگهانی یا وابسته به شانس و تقدیر.

علاوه بر این، در این جمله می‌توانیم نگاه ساختاری و سیستماتیک وارن بافت را بهتر درک کنیم. تحلیل و ارزیابی‌های این‌چنینی ما را به یاد محاسبات و سبک-سنگین‌ کردن‌های یک فرد فکری (T) می‌اندازد.

این طرز فکر بیشتر تداعی‌کننده یک فرد فکری (T) است. فکری‌ها در ارائه نظرات و تصمیم‌گیری‌هایشان پله‌های متوالی را به صورت ۱، ۲، ۳ و ۴ طی می‌کنند تا به نتیجه برسند. تحلیل‌ها و نظرات فکری‌ها معمولا رنگ و بوی ساختاری و سیستمی دارد و به طور مستقیم نشانی از اِلِمان‌های انسانی در تحلیل‌هایشان نیست (هر چند که می‌تواند آثارِ مطلوبی روی زندگی انسان‌ها داشته باشد، اما لزوما در تحلیل‌هایشان خیلی واضح به چشم نمی‌خورد.) سهم «دو دو تا چهارتا»ها در تحلیل‌های فکری‌ها (T) پررنگ‌تر است.

از نظر یک فرد فکری شما کاری انجام می‌دهید و این کار نتیجه‌ای دارد و شما باید نتیجه و مسئولیت انتخابتان را بپذیرید.

 

اصول و قواعد بازی روشن است!

به جملهٔ دیگری از وارن بافت توجه کنید:

«قانون اول: هیچ‌وقت پول را از دست نده. قانون دوم: هیچ‌وقت قانون اول را فراموش نکن.»

در این جمله هم می‌توان نقش کارکرد Te (فکری برون‌ریزی شده) را پررنگ‌تر از سایر کارکردها دید. ایجاد نظم و ساختار در دنیای بیرون و تعیین اهداف و قوانین روشن و مشخص و برنامه‌ریزی برای رسیدن به این اهداف از مهم‌ترین ویژگی‌های کارکرد Te است.

علاوه‌ بر این، ما در این جمله نوعی تمایل و علاقه به پیروی از یک نظامِ ذهنیِ روشن را هم می‌بینیم که تا اندازه زیادی تداعی‌کننده ترجیح ساختارگرا (J) است. به عبارت ساده‌تر وارن بافت با این جمله خیلی سریع و فوری تکلیف خودش و کسانی که می‌خواهند به جایگاه او برسند را مشخص کرده است، ابهامی در جمله‌اش دیده نمی‌شود، همه چیز روشن است.

مجددا به ترجیح J باز خواهیم گشت اما اجازه بدهید بُعدِ دیگری از ترجیح T را در قالب جملات آقای بافت بررسی کنیم.

 

جاه‌طلبی و پیشرفت در کار

«بهتر است با کسانی که از شما بهترند نشست‌و‌برخاست داشته باشید. کسانی را انتخاب کنید که بتوانند چیزی به شما اضافه کنند.»- وارن بافت

چه چیزی از این جمله دریافت می‌کنید؟‌ چه احساسی از خواندن آن به شما دست می‌دهد؟ ممکن است خیلی‌ها بگویند یک جمله ساده است. خیلی‌ها هم ممکن است نوعی نگاه از بالا به پایین در آن ببینند.

اما بیش از هر چیز می‌توانیم میل و انگیزه به پیشرفت و کسب دستاورد را در آن ببینیم. چیزی که عموما برای Tها اولویت بالاتری دارد. (دقت کنید پیشرفت و دستاورد برای Fها هم مهم است، اما Fها دوست دارند طیِ یک فرایند و مسیر همکاری و مشارکت با دیگران به یک دستاورد جمعی برسند.) شاید اگر یک F بود، بیشتر بر این باور بود که: «با هر کس نشست و برخاست کنی، می‌توانی چیزی از او بیاموزی و چیزی هم به او یاد بدهی.»

 

از قبل آماده بودن، کلید ترجیح ساختارگرا (J)

«ریسک یعنی آگاهی نداشتن از کاری که در حال انجام آن هستید.»- وارن بافت

ساختارگرایی (J) وارن بافت را به وضوح می‌توان از این جمله برداشت کرد. ساختارگراها افرادی هستند که ترجیح می‌دهند از قبل نسبت به کارهایی که انجام می‌دهند احاطه و اشراف داشته باشند. این تیپ افراد دوست دارند مواجهه‌های ناگهانی با موارد تازه را به حداقل برسانند و اغلب موارد لازم را از قبل پیش‌بینی کنند.

به نقل از مجله اینترنتی دیجیکالا، وارن بافت در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا از هیلاری کلینتون حمایت می‌کرد و چند بار به صورت داوطلبانه اسناد حساب‌های مالیاتی‌اش را منتشر نمود تا به این روش دانلد ترامپ را به چالش بکشد تا او هم در صورت صادق بودن، برگه‌های مالیاتی‌اش را منتشر نماید.

چنین جدال و ستیزی در چارچوب قانون بار دیگر حکایت از سرسختی و پافشاری وارن بافت دارد. این نوع مبارزه‌طلبی تا حد زیادی به ترجیح فکری (T) نزدیک است.

در ادامه به توصیف زیر از وارن بافت توجه کنید. این توضیحات را از سایت مجله اینترنتی دیجیکالا برداشته‌ایم:

«توصیف وارن بافت کار ساده‌ای نیست. از نظر ذهنی همه او را نابغه می‌دانند ولی در روابطش با مردم نکته‌ی پیچیده‌ای دیده نمی‌شود. آدم ساده، رو راست، و صادقی است. مشتاق شنیدن حرف‌های منطقی و مستدل است و از حماقت و حرف بی‌راه متنفر. به‌شدت دنبال سادگی است و از پیچیدگی دوری می‌کند.»

مطابق این توضیحات وارن بافت در روابطش فردی آرام و به دور از هیاهو و سروصداست که کفه ترازو را به سمت درون‌گرایی او سنگین‌تر می‌کند.

در نهایت مطابق تحلیل‌های ما، تیپ شخصیتی وارن بافت به ISTJ نزدیک‌تر است. علاوه بر این، کارشناسان موسسه کِرزی و سایت celebritytypes.com نیز تیپ ایشان را ISTJ حدس زده‌اند.

منبع نقل قول‌ها و جملات وارن بافت: مجله اینترنتی دیجیکالا (Digikalamag)

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *