مطالب پیشنهادی:

آرسام هورداد

مجموعه پادکست‌های جدید توسعه فردی با آرسام هورداد را از همین هفته می‌توانید در سایت و کانال تلگرام typeshenasi بشنوید. در این مجموعه پادکست‌ها آرسام هورداد در مورد ایده‌ها و راهکارهای متنوع توسعه فردی براساس تجربیات و مطالعاتش برای شما صحبت خواهد کرد. اولین پادکست را همینجا بشنوید:

جستجوگری در ایده‌ها

چکیده متنی

سلام من آرسام هورداد هستم و در این فایل می‌خواهم در رابطه با یک مفهوم خیلی مهم با شما صحبت کنم تحت عنوان جستجوگر بودن. چند وقت پیش من یک پستی در اینستاگرام گذاشتم که الهام‌بخش من برای این پست یکی از توئیت‌های آدام گرنت بود. حتماً می‌دانید، اگر کاربر typeshenasi باشید و مدتی صفحه اینستاگرام ما را دنبال کرده باشید یا عضو سایت ما باشید و مقالات typeshenasi.com را خوانده باشید می‌دانید که من خیلی از تحقیقات و پژوهش‌ها و کارهای آدام گرنت را دنبال می‌کنم و سعی می‌کنم که در این زمینه به‌روز باشم، این خیلی برای من مهمه و این شخص برای من الهام‌بخش بوده باتوجه به این‌که زمینه کاری هم که من دارم در آن فعالیت می‌کنم با کار آدام گرنت تقریباً هم‌پوشانی دارد.

یک توئیت از آدام گرنت می‌خواندم که نوشته بود: متفکرهای سطحی اخبار گوش می‌دهند، دنبال اخبار هستند و متفکرهای عمیق دنبال ایده‌ها هستند. و من خیلی برایم جالب بود و همین را تبدیل کردم به یک پست اینستاگرامی و همین جمله را آوردم در اینستاگرام و به شما گفتم که یک راه خوب برای عمیق‌تر شدن زندگی تو، برای پربارتر شدن زندگی تو این است که بیایی و در مورد ایده‌های جدید مطالعه کنی، ببینی افرادی که یا بزرگانی که در حوزه کاری تو ایده‌پرداز بوده‌اند- یا حالا نه فقط در حوزه کاری تو- حتی در زمینه‌های عمومی رشد فردی، در زمینه‌های عمومی Personal Development من دارم صحبت می‌کنم؛ تو بروی و در مورد ایده‌ها مطالعه کنی و خیلی درگیر این‌که در روزنامه‌ها چه چیزی نوشته، در اخبار چه چیزی گفته می‌شود و … خیلی درگیر این‌ها نباشی.

ماها اگر می‌خواهیم زندگی‌های غنی داشته باشیم یک کیفیت را باید در خودمان پرورش بدهیم و آن کیفیت جستجوگر بودن است، در مدل پنج عاملی شخصیت به این شاخص «گشوده بودن یا پذیرا بودن»- openness گفته می‌شود، پذیرا بودن نسبت به تجربه‌های جدید. این‌ها آدم‌هایی هستند که از تجربه‌های جدید استقبال می‌کنند، آدم‌هایی هستند که حاضرند چیزهای جدید را امتحان کنند، روش‌های جدید را امتحان کنند، جاهای جدید را برای رفتن امتحان کنند، حوزه‌های جدید را امتحان کنند و خودشان را محدود به یک حوزهٔ ثابت نمی‌کنند، خودشان را در یک چارچوب قطعی و بسته قرار نمی‌دهند. این یکی از کیفیت‌های خیلی مهمی است که من خیلی روی آن تأکید دارم، اگر شما دنبال معنا بخشیدن به زندگی‌تان هستید اگر به دنبال عمق بخشیدن به زندگی‌تان هستید سعی کنید openness تان را تقویت کنید.

و یک تعبیر دیگری از این openness یا یک برداشت و تفسیر متفاوتی از آن همان جستجوگر بودن مدنظر ماست. جستجوگر باش در ایده‌های مختلف. برو ببین در زمینه‌های مختلف یا در موضوعاتی که توجه تو را به خودش جلب کرده، خصوصاً موضوعاتی مثل توسعه فردی و خودشناسی آدمِ جستجوگری باش. بروید و حوزه‌های مختلفی که توجه شما را به خودش جلب کرده در آن‌ها جستجو کنید، تحقیق کنید در مورد آدم‌های اثرگذار آن حوزه. آدم اثرگذار یعنی آدمی که برای تو اثرگذار است، من اصلاً نمی‌خواهم تو با یک استاندارد جمعی دنبال یک آدم اثرگذار باشی، تو باید استاندارد شخصی خودت را بسازی در سفر جستجوی شخصی‌ات، برو دنبال آدم‌هایی که حرفشان به دل تو می‌نشیند، وقتی نقل قول‌هایشان را می‌شنوی، وقتی مقالات و کارهایشان را مطالعه می‌کنی گویی یک تلنگری به تو وارد می‌شود، انگار که تو دیگر آن آدم سابق نیستی، انگار یک سری دریچه برای تو به سمت بینش‌های عمیق‌تر باز شده؛ این یعنی آن آدم یک حرف‌هایی برای گفتن واسه تو دارد و حتماً برو آن آدم را دنبال کن.

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *