مطالب پیشنهادی:

مدیریت پول در روابط عاطفی

پول و تیپ‌های شخصیتی

پول چطور ممکن است رابطه عاطفی شما را تحت تأثیر قرار دهد؟

در این مقاله قصد داریم ببینیم در ترکیب رابطه بین تیپ‌های شخصیتی مختلف، پول چه جایگاهی دارد و رابطه بین پول و تیپ شخصیتی افراد در یک رابطه عاطفی چیست و آیا بر اساس تیپ شخصیتی می‌شود به الگویی مشخص درباره روندِ حفظ پول یا رشد آن یا خرج شدن آن در رابطه بین دو نفر رسید؟

همه ما می‌دانیم که یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در یک رابطه عاطفی پول است. زیر فشار بودن از لحاظ مالی و استرس درباره پول ممکن است یک رابطه را نابود کند. وقتی تیپ شخصیتی خودتان و طرف مقابلتان را بشناسید و درباره نحوه برخورد هر تیپ با پول اطلاعاتی داشته باشید بهتر می‌توانید پول را مدیریت کنید و تصمیماتِ بهتری درباره پول بگیرید. پیش‌نیاز تصمیم‌گیری درست درباره پول این است که تیپ شخصیتی خودتان و شریک عاطفی‌تان را بشناسید چون بسیاری از عادات ما درباره پس‌انداز، خرج کردن یا هدردادن پول وابسته به تیپ شخصیتی است. و البته آگاهی از این مسئله می‌تواند به مدیریت صحیح آن منجر شود تا دیگر اجازه ندهیم استرس پولی رابطه‌مان را از بین ببرد.

 

آگاهی از تیپ شخصیتی و عادات پولی می‌تواند حساب بانکی و رابطه عاطفی شما را محکم کرده یا آن را سست کند. به همین دلیل در ادامه به بررسی میزان ریسک روابط از نظر مالی می‌پردازیم:

 

راهنمای مقاله:

پشتیبان: ESTJ- ESFJ- ISTJ- ISFJ

تجربه‌گرا: ESTP- ESFP- ISTP- ISFP

آرمان‌گرا: ENFJ- ENFP- INFJ- INFP

خردگرا: ENTJ- ENTP- INTJ- INTP

 

 

رابطه‌های با ریسک پایین از نظر مالی

ریسک مالی این رابطه‌ها پایین است و نیازی نیست نگران چیزی باشید. همه‌چیز مرتب است و خیالتان در این رابطه‌ها راحت باشد.

پشتیبان با پشتیبان: هر دوی شما آمار درآمد و مخارجتان را دارید و در ثبت و کنترل خرج و مخارج فوق‌العاده‌اید. همیشه می‌دانید چقدر دارید، چقدر خرج کرده‌اید و چقدر باید پس‌انداز کنید. فقط یادتان باشد که از امروزتان هم لذت ببرید، پول را برای روزی که شاید نباشید نگه ندارید و همین حالا از آن لذت ببرید.

 

پشتیبان با آرمان‌گرا: فرد پشتیبان معقول و بادرایت عمل می‌کند و فرد آرمان‌گرا حامی و دلسوز است. این ترکیب باعث می‌شود در این رابطه دو طرف هم آمار پول و خرج و مخارجشان را داشته باشند و از آن برای پیش بردن کارهای روزانه استفاده کنند و در عین حال تغییری مثبت و سازنده در دنیا ایجاد کنند.

 

رابطه‌های با ریسک متوسط از نظر مالی

اگر در این رابطه‌ها هستید باید مراقب باشید و احتیاط کنید. چون ممکن است همه‌چیز خیلی فوق‌العاده پیش برود یا کاملاً از بین برود.

خردگرا با آرمان‌گرا: فرد خردگرا قاعده‌مند است و به پول نگاه ابزاری و کاربردی دارد. فرد آرمان‌گرا پول خرج می‌کند تا زندگی و دنیای آرمانی و مطلوب خودش را خلق کند. حالا اگر اصول و قواعد فرد خردگرا با ایده‌آل‌ها و تصورات فرد آرمان‌گرا مطابق و هماهنگ باشد همه‌چیز خیلی خوب پیش خواهد رفت، زندگی خوبی خواهید ساخت و تغییر مدنظرتان را ایجاد خواهید کرد. در غیر این‌صورت بهتر است آنقدر پول دربیاورید که به نیازها و خواست‌های هر دو برسد.

راه حل پیشنهادی: با هم درباره ایده‌آل‌ها و اصولتان به توافق برسید و روی همان چیزی که برای هردوی شما بیشترین اهمیت را دارد به سازش برسید. سعی کنید نقطه‌ای مشترک پیدا کنید.

 

پشتیبان با تجربه‌گرا: پشتیبان‌ها اهل پس‌انداز هستند و تجربه‌گراها اهل خرج کردن. بین این دو نقطه یک حد وسطی وجود دارد که ممکن است همه‌چیز را متعادل کند. اما اتفاق بدی که ممکن است بیفتد این است که پشتیبان‌ها پولشان را مخفیانه پس‌انداز کنند و تجربه‌گراها بدون این‌که چیزی لو بدهند پولشان را خرج کنند.

راه حل: بهترین راه این است که فرد پشتیبان حساب دخل و خرج را نگه دارد و فرد تجربه‌گرا در محدوده‌ای که برایش مشخص شده برای رابطه خرج کند و رابطه را سرگرم‌کننده نگه‌دارد.

 

تجربه‌گرا با آرمان‌گرا: این دو تیپ هردو اهل خرج کردن هستند. البته تجربه‌گراها دوست دارند پول را برای تفریح و سرگرمی خرج کنند، ولی آرمان‌گراها برای انجام کارهای خوب. هر دوی این افراد متوجه نمی‌شوند چقدر خرج کرده‌اند و چقدر دستشان است، تازمان‌که کل پولشان تمام شود.

راه حل: یا آنقدر پول دربیاورید که کفاف مخارجتان را بدهد و مشکلی برایتان به‌وجود نیاید، یا با یک مشاور یا برنامه‌ریز مالی صحبت کنید تا در نگهداری حساب مخارج به شما کمک کند.

 

پشتیبان با خرد‌گرا: پشتیبان‌ها حساب مخارج کوچک و روزمره را نگه می‌دارند، در حالی‌که خردگراها به تصویر کلان نگاه می‌کنند. این دو روشِ متفاوت هم ممکن است خیلی فوق‌العاده باشد از این جهت که همه‌چیز پوشش داده می‌شود (هم حواسمان به مخارج عادی روزمره هست و هم می‌دانیم تصویر کلان چیست)، یا این‌که می‌تواند منشأ یک اختلاف بزرگ و تنش‌زا شود.

راه حل: به این توجه کنید که چقدر با هم تفاوت دارید و به روش و رویکرد طرف مقابل و تفاوت آن با روش خودتان فکر کنید. این نقش‌های متفاوت را بپذیرید و سعی کنید هرکدامتان در جایگاه خودش قرار بگیرد و آن قسمتی که برعهده‌اش است را پوشش دهد.

 

خردگرا با خردگرا: هر دوی شما در تحلیل‌های عقلانی بسیار خوب عمل می‌کنید. ترکیب شما دو نفر می‌تواند منجر به یک مشارکت و در نتیجه سازگاری و انطباق با هر نوع شرایط بشود. از طرفی، هم ممکن است استراتژی‌های مالی شما به‌خوبی جواب بدهد و به موفقیت مالی منجر شود یا برعکس باعث شود دستتان خالی شود، به‌هر‌حال ممکن است به دلیل ماهیت رابطه‌تان هردوی این وضعیت‌ها را به شکل نوسانی تجربه کنید.

راه حل: همین‌طور که پیش می‌روید و احتمالاً زمانی دستتان خالی است و زمانی هم حسابتان پر است، یک حسابِ سپرده پشتیبان داشته باشید تا به مشکل برنخورید.

 

 

رابطه‌های با ریسک بالا از نظر مالی

در این رابطه‌ها وقتی شرایط از نظر مالی خوب است که هیچ، اما وقتی اوضاع خراب بشود، به شکل اساسی خراب می‌شود!

آرمان‌گرا با آرمان‌گرا: دو آرمان‌گرا در یک رابطه دنیای عاشقانه فوق‌العاده‌ای برای هم می‌سازند که گاهی آن‌ها را وارد فضایی خیال‌انگیز می‌کند. انگار این دو نفر با هم و در آسمان‌ها مشغول ساختن قصری شنی هستند. اگر پول در حساب بانکی‌تان به اندازه کافی موجود باشد، رابطه شما درست مثل قصه‌ پریان است، همه‌چیز فوق‌العاده و رؤیایی است. یک زندگی سعادتمند می‌سازید و حتی وارد کارهای خیرخواهانه و انسان‌دوستانه می‌شوید. اما وقتی حسابتان خالی باشد، ریشه همه رؤیاهایتان می‌خشکد و ماه عسل تمام می‌شود.

راه حل:‌ با یک مشاور یا برنامه‌ریز مالی صحبت کنید تا به‌نحوی شما را برای راه‌اندازی یک حساب پس‌انداز خودکار راهنمایی کند: به این ترتیب هر ماه بخشی از پولتان را پس‌انداز می‌کنید و از خرج‌های بی‌حساب‌و‌کتاب جلوگیری می‌شود. از طرفی این مشاور برای پس‌انداز زمان بازنشستگی یا فرایندی برای جدا کردن پول برای پرداخت قبوض شما را راهنمایی خواهد کرد تا به مشکل برنخورید.

 

تجربه‌گرا با خردگرا: هر دوی شما در ثبت مخارج و نگهداری آمار هزینه‌ها ضعیف عمل می‌کنید، اما هر دویتان مایل به ریسک کردن هستید. هر دو نفر آن‌قدر مشغول پول درآوردن هستید که فرصتی برای حفظ آمار آن ندارید و تا زمانی‌که مشغولیت شما با پول درآوردن منجر به خلق نتیجه و درآمد بالا بشود نیازی نمی‌بینید به پس‌انداز آن یا ثبت مخارج و درکل حساب‌و‌کتاب آن بپردازید. اما باید مراقب باشید اندازه خرج کردن، سرمایه‌گذاری یا شرط‌بندی‌هایتان بیش از آن‌چه در حساب بانکی‌تان دارید نباشد و از این مسئله غافل نشوید.

راه حل: حتماً حسابی جداگانه با مبلغی قابل توجه درست کنید تا در مواقعی که دچار بحران می‌شوید دستتان خالی نماند. بعید است روی همه شرط‌بندی‌ها یا سرمایه‌گذاری‌هایتان برنده شوید، پس جا برای شکست هم بگذارید و آن‌قدری پول پس‌انداز داشته باشید که مخارج دوران بی‌پولی‌تان را پوشش دهد و وانمانید.

 

تجربه‌گرا با تجربه‌گرا: هر دوی شما در فکر سرگرمی، سرگرمی و سرگرمی هستید! هردوی شما می‌توانید مدام خرج کنید، خرج کنید و باز هم خرج کنید! اما باید یادتان هم باشد که وقتی پولتان ته بکشد و درخت پولتان دیگر میوه ندهد در شرایطی قرار می‌گیرید که عذاب‌آور، عذاب‌آور و عذاب‌آور است! و وقتی به این‌جای کار برسید رضایت و خوشحالی شما تبدیل به تیره‌روزی و عذاب می‌شود.

راه حل: کارت‌های اعتباری را کنار بگذارید (Credit cards: الان خرید می‌کنید و بعداً پرداخت می‌کنید، با کارت بانکی- Debit card کارت متفاوت است که همان لحظه‌ای که خرید می‌کنید از حسابتان کم می‌شود.) به دنبال راه‌های خلاقانه برای تفریح و سرگرمی باشید که خیلی خرج روی دستتان نگذارد.

 


دوره حضوری مرتبط: کارگاه شخصیت‌شناسی به شیوه MBTI


منبع: مجله کرسی- شماره ۰۴


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:

عاشق شدن تیپ‌های مختلف شخصیتی چگونه است؟


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *