مطالب پیشنهادی:

مشرب‌ها و رشد شخصیت

MBTI و رشد شخصیت

چطور براساس تیپ شخصیتی به نسخه بهتری از خودمان تبدیل شویم؟

آیا لیستی از ویژگی‌های شریک عاطفی ایده‌آلتان را دارید؟ بعضی از ما یک لیست مکتوب داریم در حالی‌که بعضی‌های دیگر صرفاً یک سری خصوصیات کلی در ذهن دارند که امیدوارند روزی در دنیای واقعی به واقعیت تبدیل شود. ما در خلال یکی از سمینارهایی که برگزار کردیم، از تمام شرکت‌کنندگان خواستیم لیستی تهیه کنند و تمام موارد و خصوصیات فوق‌العاده‌ای که از یک شریک عاطفی انتظار دارند را در آن بنویسند. بعد از این‌که لیست‌ها را جمع‌آوری کردیم، تعداد زیادی از آن‌ها را بلند برای بقیه هم خواندیم. بعضی از موارد جالب و شیرین بودند، لیست بعضی‌ها شامل موارد بامزه‌ و خنده‌داری بود در حالی‌که عده‌ای هم به مواردی اشاره کرده بودند که کاملاً غیرواقع‌بینانه بود. لیست‌ بعضی از افراد طولانی و عده‌ای دیگر یک‌راست و مفید و مختصر ویژگی‌های دلخواهشان را نوشته بودند.

یک نفر چنین نوشته بود: «شریک عاطفی ایده‌آل من از نظر قیافه شبیه برد پیت است، مثل مسیح مهربان و خوش‌قلب است، به اندازه اینشتین باهوش است، مثل اوباما رهبر خوبی است و به اندازه جیمی فالون بانمک است.» خلاصه نظرات متفاوت بود و هرکس درباره سلیقه‌اش نوشته بود. تعدادی هم گفته بودند دست از جستجو برنمی‌دارند و مصمم هستند تا ویژگی‌های شخص مورد نظرشان را در دنیای واقعی بیابند.

اما در ادامه ما سؤال دیگری از حاضرین پرسیدیم و گفتیم اگر به فرض چنین فردی با چنین خصوصیاتی که شما در لیستتان نوشتید وجود داشت، آیا او هم در لیست خودش به خصوصیات فردی مثل شما اشاره می‌کرد؟ آیا او هم درجستجوی شریک عاطفی ایده‌آل خودش به دنبال فردی با خصوصیات شما می‌گشت؟ این سؤال بیدارکننده‌ای است.

ما اعتقاد داریم این که بدانیم دنبال چه هستیم خوب است، اما از طرفی بر این باور هم هستیم که آن‌چه اهمیت بیشتری دارد این است: روی آن‌چه می‌خواهید بدان تبدیل شوید تمرکز کنید؛ روی بهترینِ خودتان. لیستی که بسیار مهم‌تر از لیست اول است، آن است که در آن ویژگی‌های مطلوبِ خودتان را در آن نوشته‌اید و قصد دارید همان خصوصیات و ویژگی‌ها را در خودتان ایجاد کنید و پرورش دهید. یعنی پیشنهاد ما این است که به‌جای آن‌که روی پیدا کردن شخص برگزیده زندگی‌تان تمرکز کنید، روی خودتان کار کنید تا به شخص برگزیده تبدیل شوید. این کار مزیت بزرگی دارد و آن این است که گزینه‌های پیش روی شما را وسیع‌تر خواهد کرد و دست شما را برای انتخابِ آن‌چه مدنظرتان است باز می‌گذارد.

توضیح مهم دیگر این است که: این‌که می‌گوییم روی خودتان کار کنید تا به شخص برگزیده تبدیل شوید در واقع منظور این است که تلاش کنید به بهترین نسخه از خود واقعی‌تان تبدیل شوید. نه این‌که بخواهید تبدیل به کسی شوید که مورد تأیید دیگران است یا مطابق با تصویر آرمانی بقیه است. شما باید راه خودتان را پیدا کنید و آن ویژگی‌هایی که در درون دارید را شکوفا سازید.

این مسئله مهم است، چون وقتی راه خودتان را پیدا کنید و بهترین نسخه از خودتان را زیست کنید در این صورت معیارهایی که دارید را هم بهتر درک خواهید کرد و بهتر متوجه می‌شوید که دوست دارید با چه کسی باشید. نکته مهم این‌جاست که حتی اگر شما تلاش کنید تا تبدیل به ایده‌آل شخصی دیگر شوید و آن شخص هم کاملاً ایده‌آل شما باشد، تضمینی نیست که رابطه میان شما هم ایده‌آل باشد. اما وقتی راه خودتان را پیدا کنید و بشوید آن که باید بشوید، و در این مسیر کسی را ملاقات کنید که خودش است و به‌خوبی راهش را پیدا کرده در این صورت شانس داشتن یک رابطه عاطفی فوق‌العاده به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

هدف ما هم در این مقاله همین است، قصد داریم ببینیم چگونه می‌توانید تبدیل به خودتان شوید، یا خودتان تبدیل به شخص برگزیده شوید.

 

تجربه‌گراها (ESTP-ESFP-ISTP-ISFP)

هیجان کجاست؟

هرچیزی از حد بگذرد می‌تواند آسیب‌زننده باشد

تجربه‌گراها زندگی پرشوری دارند. آن‌ها وقتی چیزی را بخواهند، یعنی آن‌را همین الان می‌خواهند. زندگی برای آنان مثل یک ماجرای لذت‌آور، پرهیجان و پرمخاطره است. زندگی یعنی شکار، تعقیب‌و‌گریز و بازی.

آن‌ها می‌خواهند رفیقانی بیابند که هم‌بازی آن‌ها در این بازی هیجان‌انگیز باشند و همراه با هم چالش‌ها و موانع بیشتر و بزرگتری را تجربه کنند. حوصله تجربه‌گراها خیلی زود سرمی‌رود و به سرعت از انجام کارهای تکراری و یکنواخت کسل می‌شوند.

این‌که توجه آن‌ها را برای مدتی مشخص روی یک موضوع نگه دارید سخت است. شاید بتوانید آن‌ها را «وادار کنید» که سرشان به کارشان باشد اما بی‌قراری آن‌ها مانع از این می‌شود که کاملاً روی موضوع متمرکز بمانند. آهسته و پیوسته پیش‌رفتن روش تجربه‌گراها نیست، آن‌ها پیش‌رویِ سریع و پرانرژی (یاد فیلم سریع و خشن بیفتید- fast and furious) را ترجیح می‌دهند.

زندگی برای آن‌ها یعنی روبه‌روشدن با واقعه‌ هیجان‌انگیز بعدی. تجربه‌گراها همیشه دنبال چیزی جدید هستند، چیزی که آن‌ها را در لحظه حال نگه دارد، بدون این‌که نگران آینده باشند یا دغدغه فردا را داشته باشند. تجربه‌گراها در جستجوی لذتند، در آشوب عملکرد خوبی دارند و زندگی پیش‌بینی‌نشده‌ای دارند.

از هر چیزی بزرگترین، آخرین مدل، جدیدترین و تحریک‌کننده‌ترین‌اش توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند. آن‌ها آن‌قدر غرق خود بازی هستند که فرصتی برای نگران شدن پیدا نمی‌کنند. سرمستی آن‌ها برای خود زندگی است و هرآن‌چه زندگی پیشِ روی آن‌ها قرار می‌دهد را می‌پذیرند و به آن حمله می‌کنند. آن‌ها برای مدت طولانی غرق در تفکر و دلمشغولی نمی‌شوند.

 

اگر تجربه‌گرا هستید، به این موارد توجه کنید:

هیچ‌وقت اجازه ندهید قضاوت‌های افراد حق‌به‌جانبِ اخلاق‌گرا که احتمالا جایگاه مهمی هم دارند (در خانواده، سازمان، جامعه) تعریف شما از خودتان را تغییر دهد. میل مهارنشدنی شما برای کسب هیجان و زیستن در لحظه، محرک و انگیزه‌دهنده‌ شما برای ادامه زندگی است، پس آن را دست کم نگیرید.

به قسمت عمیق استخر زندگی شیرجه بزنید، به استقبال هیجان بروید، تنوع و گوناگونی را تجربه کنید و در این راه همچون کودکی که فارغ‌البال در انتظار تجارب بیشتر است باشید. یادتان نرود آن‌که سر در لاک خود دارد و مطیع و سر به زیر از قوانین تبعیت می‌کند ممکن است هرگز کار بزرگی در زندگی‌اش انجام ندهد.

اما آش را بیش‌از‌اندازه شور نکنید، افراط و زیاده‌روی در هر چیز می‌تواند خطرناک باشد. نسبت به نیازهای بدن خود آگاه باشید، چیزهایی که بهتان لذت می‌دهند را بشناسید، اما حدومرز لذت‌جویی را هم رعایت کنید و آن را تحت کنترل درآورید. نسبت به وقایع و تجاربی که شما را در چرخه‌ منفی احساسات قرار می‌دهد آگاه باشید و فعالیت‌های سالم دیگری را برای این‌که خونتان به جریان بیفتد جایگزین آن‌ها کنید.

به غرائز خود اعتماد کنید، حضور آن‌ها در وجود شما پررنگ است بنابراین راهی برای آزاد کردن آن به شیوه‌ای سالم پیدا کنید. آماده حمله کردن به چالش‌ها باشید و با استقبال از رویدادهای هیجان‌انگیز اژدهای درون خود را رام و سربه‌راه کنید. از نیروی ذاتی و درونی‌تان به نفع خود استفاده کنید.

 

آرمان‌گراها (ENFJ-ENFP-INFJ-INFP)

من چه کسی هستم؟

هرچه در زندگی هست- خوب، بد، زشت و دوست‌داشتنی- هر‌چه هست را صمیمانه در آغوش بکشید

آرمان‌گراها افرادی هستند در جستجوی هویت و خویشتن، رؤیاپردازانی معنوی‌اند و برایشان مهم است صادقانه و بی‌ریا زندگی کنند. معنا و هدفمندی برای آن‌ها مهم است و نکته بامزه درمورد آن‌ها این است که هدف زندگی‌شان، یافتن هدف زندگی است؛ و این برای آن‌ها یک جستجوی پایان‌ناپذیر است.

به طعنه و طنز نهفته در این مفهوم توجه کردید؟‌ زمانی که آن‌ها هدفشان را بیابند، دیگر هدفی ندارند! در نتیجه زندگی‌شان از معنا تهی می‌شود. زندگی برای آرمان‌گراها یک سفر است، سفری که اهمیتش در رسیدن به مقصد نیست.

آن‌ها دوست دارند با دیگران همراه شوند، عواطفشان را نشان دهند و با عواطف دیگران همدلی کنند و به آنان نزدیک شوند. آن‌ها مشتاق این هستند که بتوانند ارتباطی خالصانه و از ته دل با کسی برقرار کنند که می‌توانند به‌راحتی مقابل او عریان شوند.

البته این تمثیل برای آن‌ها یک نماد روحی است و صرفاً به حوزه فیزیکی و جسمی خلاصه نمی‌شود، بلکه به معنی شفافیت و صداقت روحی و قلبی با شریک عشقی‌شان است. آن‌ها آرزوی کسی را دارند که بتوانند با او به اتصال و پیوستگی روحی دست یابند و سفری مشترک و پیوندی عمیق را با او آغاز کنند و مهر و محبت یکدیگر را نثار هم کنند.

یک آرمان‌گرا زمانی به شخص برگزیده تبدیل می‌شود که به ندای درونی و قلبی‌اش گوش می‌سپارد؛ زمانی‌که صداقت و خلوص باطنی‌اش با انرژی جمعی کائنات در هم می‌آمیزد و یک وحدت درونی فراگیر را با عالم تجربه می‌کند.

 

اگر آرمان‌گرا هستید، به این موارد توجه کنید:

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید این‌که به بهترین نسخه ممکن از خودتان تبدیل شوید مسئله مهمی است؛ و این خواسته در شما نسبت به سایر مشرب‌ها پررنگ‌تر است. بنابراین وجود شخصی که این نیاز شما را از ته دل درک کند و با صمیمیتِ متقابل به شما کمک کند تا به این مهم دست یابید، می‌تواند تفاوت چشمگیری در کیفیت زندگی شما داشته باشد.

برای این‌که تبدیل به خودِ واقعی‌تان بشوید و آن‌چه واقعاً هستید را آزاد کنید، پیشنهاد ما این است که به درون توجه کنید: زندگی درونی‌تان را پربار و غنی کنید؛ متوجه احساساتتان باشید؛ تمام جنبه‌های زندگی را باآغوش باز بپذیرید: خوبی‌ها، بدی‌ها، زشتی‌ها و زیبائی‌ها.

روح‌تان را تغذیه کنید و خودتان را دوست بدارید. با خیال راحت گریه کنید، بلند بخندید و خودتان را ببخشید. همه‌ جنبه‌های وجودتان را بپذیرید و در آغوش بگیرید. خویش را از شر هر آن‌چه آزارتان می‌دهد رها سازید و نکات منفی زندگی را پشت سر بگذارید. وجود خود را از شرم، خشم، کینه، حسادت، عذاب وجدان و احساس پشیمانی بزدائید. وقتی این‌ها را انجام می‌دهید ظرفیت بالاتری برای عشق دادن پیدا می‌کنید و در نتیجه روزی که شریک عشقی مناسبتان را پیدا کنید کلی عشق دارید که نثار او نمایید.

 


دوره حضوری مرتبط: کارگاه شخصیت‌شناسی به شیوه MBTI


منبع: Keirsey’s Magazine


دیدگاه و نظری درباره این مقاله اگر دارید، آن‌را زیر همین پست و در قسمت کامنت‌ها بنویسید.


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:

چگونه احساس طرد شدن می‌کنیم؟ (براساس تیپ شخصیتی)


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه

  • artist گفت:

    سلام . من یه infj هستم ولی وقتی تست رو شرکت کردم درصدام خیلی بهم تزدیک بود . همشون هفتاد به پنجاه . واسه همین احساس میکنم با بقیه تایپا دیدگاها و نظرات مشابه زیاد دارم و نمی تونم با اطمینان بگم infjهستم. حالا نمیدونم این طبیعیه یا ازمون مشکل داره یا من خوب خودمو نمی شناسم؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام artist عزیز،
      این کاملاً طبیعیه. شخصیت ما از جنبه‌های مختلف و متعددی تشکیل شده که در کنار هم هویت ما رو می‌سازند. شخصیت خودتون رو چندبعدی با پتانسیل‌های متعدد ببینید. MBTI هم برخی جنبه‌ها و ظرفیت‌های شخصیت شما رو نشون میده، نه همه‌ی اون‌ها رو.
      شاد و در حال رشد باشید