مطالب پیشنهادی:

تیپ‌های کمال‌گرا (تیپ‌های شخصیتی ISTJ و ISFJ)

قبل از هر چیز لطفاً به این نکته توجه کنید:‌ عنوان کمال‌گرا در مورد این دو تیپ به این معنی نیست که لزوماً همه افراد با تیپ ISTJ و ISFJ افرادی کمال طلب هستند. بلکه این صرفاً عنوانی است که به این دو تیپ اطلاق می‌شود و منظور میلِ آن‌ها به جمع‌آوری اطلاعات دقیق و جزئی  و ایجاد یک سیستم ذخیره اطلاعات دقیق در ذهنشان است و لزوماً ارتباطی با مفهوم رایج کمال‌طلبی ندارد.

شما به عنوان یک فرد با تیپ کمال‌گرا معمولاً شور و شوق و هیجانات زیادی را در ظاهرتان بروز نمی‌دهید مگر اینکه در حال صحبت در مورد موضوعات مورد علاقه و آشنایی باشید که قبلاً هم در موردشان صحبت کرده‌اید و از پیش ذهنیتی درباره آن‌ها دارید.

شما در محیط‌هایی که به سرعت در حال تغییر است یا ساختار و انسجام مشخصی ندارد دچار استرس می‌شوید، از طرفی مبهم بودن نقش‌ها و وظایف هم برای شما مایه دردسر است و ترجیح می‌دهد تا حد ممکن انتظارات از شما شفاف و روشن باشد در غیر این صورت همین مسئله ممکن است عاملی برای ایجاد استرس در شما باشد. اطلاعات ناکافی و غیر دقیق در مورد کار و همینطور روال کاری ناکارآمد هم عواملی هستند که می‌توانند به استرس شما منجر شوند.

[box type=”tip” radius=”5″]اولین نشانه بروز استرس در شما این است که ناگهان بی‌نهایت روی جزئیات حساس می‌شوید و ممکن است با دقتی اغراق‌آمیز به جزئیات مسئله توجه کنید.

حتی ممکن است بیش از اندازه درگیر توجه به جزئیاتی شوید که واقعاً اهمیتی ندارند و تعیین‌کننده نیستند، در واقع مهارت اصلی شما که دقت و ریزبینی روی جزئیات است، در حالت استرس تبدیل به حالتی ناکارآمد و اغراق‌آمیز می‌شود که ممکن است به ضرر شما عمل کند.

در صورتی که سطح استرس شما از این هم زیادتر شود و به میزان بالایی افزایش پیدا کند ممکن است رفتارهای ناگهانی و فکر نشده از شما سر بزند یا مثلاً به بدترین سناریوهای ممکن فکر کنید و مدام احتمالاتِ منفی به ذهنتان خطور کند.

در این صورت خوب است سعی کنید مدت زمانی کوتاهی را با خودتان تنها باشید و کمی از حجم مسئولیت‌هایتان کم کنید. در عوض سعی کنید برای رسیدن به اهدافِ کوچکتر و عملی‌تر تلاش کنید، اهدافی که احتمالاً دمِ‌دستی‌تر هستند و با اندکی تلاش می‌توانید به آن‌ها برسید.

ضمناً به موقعیت‌هایی فکر کنید که توانستید شایستگی و تخصص خودتان را اثبات کنید. یادآوری این خاطرات به شما کمک می‌کند تا اعتاد‌به‌نفستان را از نو ترمیم کنید و همین مسئله باعث کاهش استرس شما خواهد شد.

تیپ‌های متفکر (تیپ شخصیتی INFJ و INTJ)

به عنوان فردی با تیپ متفکر شما نگاه رو به جلو و ذهنیت ایده‌آل‌گرایانه و خوشبینانه دارید. گاهی اوقات لازم است دیدگاه‌های خودتان را با زبانِ ملموس و عینی توضیح دهید تا دیگران بتوانند متوجه ذهنیت شما بشوند در غیر این صورت ممکن است شما را شخصی رویاپرداز و غیرواقع‌بین ادراک کنند.

زمانی که محیط کار بیش از اندازه شلوغ و پرسروصدا می‌شود و عوامل مزاحمتِ محیطی زیاد است شما دچار استرس می‌شوید. علاوه بر این اگر فعالیت‌های شما شامل کارهای روتین و تکراری باشد، یا لازم باشد با حجم زیادی از جزئیات کار کنید و یا اصول شخصی‌تان تهدید شود احتمال ایجاد استرس در شما افزایش پیدا می‌کند.

[box type=”tip” radius=”5″]در کنار این‌ها کار کردن در کنار همکاران یا مدیران بی‌کفایت و ناکارآمد هم می‌تواند عاملی برای ایجاد استرس در تیپ‌های متفکر باشد.

وقتی در شرایط استرس قرار می‌گیرید توانایی طبیعی شما برای تفسیر و ایجاد ارتباط میان رویدادها و اطلاعات مختلف به شکلی اغراق‌آمیز و ناکارآمد درمی‌آید و مثلاً ممکن است تعداد زیادی از ایده‌های نامربوط را بدون سند و مدرک معتبر به هم ربط دهید و از آن نتیجه خاصی بگیرید.

در صورتی که میزان استرس شما افزایش پیدا کند ممکن است از نظر ذهنی به شدت درگیر جزئیاتِ کوچک شوید یا غرق در کارهایی مثل غذا خوردن، تماشای تلویزیون، بازی و سرگرمی یا سایر فعالیت‌های فیزیکی مربوط به دنیای بیرون شوید.

در این صورت بهترین کار این است که اندکی به خودتان استراحت بدهید و در تنهایی با خودتان خلوت کنید تا تمرکزِ از دست رفته‌تان را دوباره به دست آورید. ضمناً سعی کنید تا زمانی که دوباره به حالت عادی و آرامش همیشگی خودتان برنگشته‌اید به سراغ کارهایی که نیازمند توجه به جزئيات زیاد است نروید.


امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]


مشارکت شما

تجربه شما از مواردی که در این مقاله ذکر شد چیست؟ چه محرک‌ها و استرسورهایی در خودتان شناسایی کرده‌اید و راهکار شما برای مقابله با آن‌ها چیست؟

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ دیدگاه

  • آدما وقتی استرس میگیرن به نظرم خیلی سخته که بتونن راهکارها رو اونجوری که درسته انجام بدن. جنین کاری مسلما به تمرین نیاز داره. ممنون از مطالبه خوبتون.

  • محمد ح گفت:

    من به عنوان یک intj درست مثل زمانی ک محیط کار شلوغ میشه و شلوغی مربوط به به هم ریختگی فیزیکی است زمانی که ذهنم را درگیر چندین موضوع میکنم یا به اصطلاح فکرم شلوغ میشود به شدت دچار استرس میشوم مخصوصا که گاهی اوقات این افکار قضاوت های سختگیرانه و کمال طلبانه ایست که متوجه خودم میکنم در این صورت توصیه ی من تنهایی نیست چون باعث تشدید این حالت میشه بهتره که بری تو یه جمع از اشخاص بسیار نزدیک یا پیش یک دوست صمیمی برونگرا تا از این حالت درونی فاصله بگیری

  • یاسمن گفت:

    مقاله ها عالیه..همین که باعث میشه به سمت شناخت خودمون حرکت کنیم به سمت یه هدف بزرگ داریم قدم برمیداریم.
    تایپ من INTJ هست و گاهی بخاطر شرایط کاری و مسئولیت ، استرس زیادی دارم..البته به تازگی دارم استرس ها رو شناسایی می کنم و عکس العمل هام رو در چنین شرایطی(به کمک مقاله های شما).
    ورزش،خصوصا کوهنوردی و طبیعت گردی..به شدت تمرکز من رو بالا می بره و باعث میشه تمام استرس ها و خستگی ها تخلیه بشه.
    از طرفی روی کمال گرایی منفی خودم هم دارم کار می کنم..چون ما همه به نوعی بهش دچاریم،بخاطر شرایط تربیتی و نحوه زندگی در اجتماع.

    • محسن گفت:

      موافقم باهاتون
      بخصوص با اونجا که به نظرم اکثرمون دارای کمال گرایی منفی هستیم اونم بی شک یکی از عواملش همون نحوه تربیت و اوضاع جامعه هست

    • محسن گفت:

      موافقم کاملا
      بخصوص با بند آخر نظرتون

  • پریسا عبدی گفت:

    مقاله خوبی بود راهکار خوبی هم بود ولی زمان هایی است که نمیتوان در شرایط استرس زا کارهای دارای جزییات بالا انجام نداد و کارهایی است که باید آنها را به انجام رساند در این شرایط به خصوص من به شخصه پیاده روی را برای تیپ متفکر توصیه میکنم زیرا علاوه بر اینکه ذهن را باز و تقویت میکند به آنها اجازه میدهد تا در شرایط آرام دوباره شرایط را مرور کرده و تفسیر و ارتباطی که در شرایط استرس زا نتوانسته بدست بیاورند و باعث ایجاد استرس شده را بازبینی و ترتیب بندی کنند این کارخیلی به من که دارای تیپ شخصیتی هستم در تحلیل شرایط و آرامش کمک کرده