مطالب پیشنهادی:

شخصیت ISTP

ISTPها را بهتر بشناسیم

در این مقاله قصد داریم در خصوص برخی از ویژگی‌های مهم تیپ شخصیتی ISTP صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا با خصوصیات این تیپ شخصیتی بیشتر آشنا شویم.

ISTPها مشاهده‌گرانی دقیق هستند و درک خوبی از نحوه کارکرد اجسام و مکانیک و ساختار آن‌ها دارند. آن‌ها با ابزار و وسایل مختلف خوب کار می‌کنند و از اینکه بتوانند ایرادات موجود را برطرف کنند لذت می‌برند.

آن‌ها با مسائل و موضوعاتی که در اطرافشان است به شکل منطقی و منعطف برخورد می‌کنند و به دنبال راه حل‌های کاربردی و عملیاتی برای حل مسائل هستند. ذهن آن‌ها درگیر مسائلی است که در لحظه وجود دارد و باید فوراً راه حلی برای آن‌ها پیدا کرد.

آن‌ها افرادی مستقل و سازگار هستند و معمولاً ترجیح می‌دهند خودشان اختیار زندگی‌شان را در دست داشته باشند. ISTPها خیلی خوب با رویدادها و اتفاقاتی که در لحظه و بدون برنامه‌ریزی قبلی رخ می‌دهد مواجه می‌شوند و معمولاً خودشان را به یک برنامه مشخص و ثابت محدود نمی‌کنند.

ISTPها توجه زیادی به جزئیات دارند به نیازهای در لحظه به خوبی پاسخ می‌دهند. آن‌ها از نظر ذهنی به نیازهای لحظه حال توجه دارند به همین دلیل در صورت ایجاد تغییرات پیش‌بینی‌نشده خیلی خوب می‌توانند با شرایط جدید سازگار شوند و واکنشی مناسب ابراز کنند. در نتیجه می‌توانند به سرعت و با انعطاف روی گزینه‌های دیگر حرکت کنند و به ضروریات پاسخ خوبی می‌دهند.

[box type=”tip” radius=”5″]ISTPها افرادی تودار هستند اما نه به این معنی که منزوی یا غیراجتماعی باشند. ISTPها از اقدام لذت می‌برند و شوق و ذوق زیادی نسبت به فعالیت‌ها و تجربه‌های فیزیکی و جسمانی دارند.

از لحاظ جمعیت‌شناختی تیپ شخصیتی ISTP در میان مردان شایع‌تر است. مردان با تیپ شخصیتی ISTP سومین تیپ پرجمعیت در آمریکا هستند در حالی که زنان با این تیپ از لحاظ جمعیتی در رتبه دوازدهم (از شانزده تیپ) قرار دارند.

در مجموع ISTPها ۵ درصد کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد که ۹ درصد سهم مردان و ۲ درصد سهم زنان است.

در میان ISTPهای مشهور می‌توان به بروس لی، لانس آرمسترانگ و کلینت ایتسوود اشاره کرد. در کشور خودمان هم از نظر ما علی کریمی فوتبالیست سابق تیم پرسپولیس به ترجیحات ISTP نزدیک‌تر است.

علاقه‌مندی‌های ISTPها

ISTPها نسبت به نحوه کارکرد و سازوکار دنیای اطرافشان بسیار کنجکاو هستند و می‌توانند با مهارت و استادی از وسایل و ابزارها استفاده و آن‌ها را کنترل کنند.

افراد با این تیپ دوست دارند از نحوه کارکرد ادوات، وسایل، ماشین‌ها، کامپیوترها و ابزارها سر در بیاورند و معمولاً تسلط و چیرگی فوق‌العاده‌ای در نحوه استفاده و به کار گیری این وسایل به دست می‌آورند.

[box type=”tip” radius=”5″]ISTPها یادگیری را دوست دارند اما ترجیح می‌دهند موضوعاتی که در دنیای واقعی کاربرد دارند را یاد بگیرند. آن‌ها می‌خواهند از دانش فنی‌شان در عمل استفاده کنند و تئوری و نظریه ممکن است آن‌ها را خیلی سریع خسته کند.

افراد با تیپ ISTP معمولاً آرام و منطقی هستند و خیلی ابراز احساسات نمی‌کنند؛ آن‌ها سروکله زدن با منطقِ موجود در کار با ابزار و ماشین‌ها را به عواطفِ پیچیده‌ٔ بشری ترجیح می‌دهند. از طرفی آن‌ها افرادی تودار و مستقل هستند و از این رو به فضای شخصی‌شان بسیار اهمیت می‌دهند. آن‌ها دوست دارند در انتخاب سبک زندگی‌شان مختار باشند.

ISTPها نسبت به روابطشان با دیگران گزینشی عمل می‌کنند و قدردان افرادی هستند که به حریم شخصی و آزادی فردی آن‌ها احترام می‌گذارند و آن‌ها را مجبور یا وادار به کاری نمی‌کنند.

چطور ISTPها را بشناسیم؟

ISTPها ترجیح می‌دهند بیشتر زمانشان را در خلوت بگذرانند. آن‌ها افرادی آرام و خلوت‌گزین هستند که احتمالاً حضور داشتن در جمع‌های شلوغ برای مدت زمان طولانی جزو ترجیحات اصلی‌شان نیست.

آن‌ها افرادی آرام و باطمأنینه هستند، با شکیبایی و بدون قضاوت سعی می‌کنند حرف شما را بشنوند و با دقت به جزئیات و خصوصیات محیط اطرافشان توجه می‌کنند. آن‌ها اطلاعات لازم را بدون تعصب گردآوری می‌کنند و به فکت‌ها و واقعیت‌ها توجه دارند، این به ISTPها کمک می‌کند تا درک خوبی از دنیای اطرافشان به دست بیاورند و از سازوکار محیط سردربیاورند.

آن‌ها افرادی انعطاف‌پذیرند و بسته به این که چه کاری لازم است انجام شود خودشان را با شرایط وفق می‌دهند و بدون اینکه توجه کسی را جلب کنند، به صورت نامحسوس کاری که درست در همین لحظه باید انجام شود را انجام می‌دهند.

آن‌ها اقدام را به گفتگو ترجیح می‌دهند و اغلب چیز زیادی در مورد خودشان بیان نمی‌کنند. به همین جهت معمولاً بعید است با افراد جدید و ناآشنا وارد گفتگوی مفصل و طولانی بشوند، بلکه ترجیح آن‌ها این است که از طریق پروژه‌ها یا فعالیت‌های مشترک یا کار کردن روی حل مسئله با دیگران ارتباط برقرار کنند.

[box type=”tip” radius=”5″]ISTPها کارهای فنی و مکانیکی را خیلی خوب انجام می‌دهند و معمولاً کارهای ساختنیِ خلاقانه جزو سرگرمی‌هایشان است. کارهایی مثل ساخت قطعات تزئینی با چوب و … به همین دلیل از سروکله زدن با ماشین‌ها و ابزارها مثل دوچرخه، کولر، کامپیوتر، اتومبیل و لوازم الکتریکی و مکانیکی خیلی لذت می‌برند.

این تیپ معمولاً درک فوق‌العاده‌ای از عملکرد ماشین‌ها و وسایل دارند، آن‌ها به طور شهودی عملکرد ماشین‌ها را می‌فهمند و استعداد خیلی بالایی در تعمیر وسایل دارند.

ISTPها علاقه زیادی به ریسک کردن و ماجراجویی دارند و از سرگرمی‌ها و فعالیت‌های هیجانی و ریسکی مثل موتورسواری، سرعت و بازی‌هایی مثل پینت‌بال خیلی لذت می‌برند.

در مقالات آینده ویژگی‌های دیگری از این تیپ را بررسی خواهیم کرد و در خصوص نقاط قوت و ضعف این تیپ شخصیتی در محل کار و همچنین کار تیمی صحبت می‌کنیم.


مایلم به این موضوع بیشتر پرداخته شود:

[kkstarratings]


محصولات مرتبط

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *