مطالب پیشنهادی:

شخصیت شناسی mbtiزمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۵ دقیقه

در قسمت قبلی در مورد اهمال‌کاری و راهکارهای غلبه بر آن صحبت کردیم و گفتیم اگر چه اهمال‌کاری مسئله‌ای عمومی است که هر کس- فارغ از تیپ شخصیتی‌اش- می‌تواند درگیر آن باشد اما احتمال بروز این خصیصه رفتاری در تیپ‌های ENTP و ENFP بیشتر از سایر تیپ‌هاست.

علاوه بر این درباره «شکل دادن به عادت‌های جدید» به عنوان یکی از راهکارهای پایدار غلبه بر اهمالکاری صحبت کردیم. در این مقاله می‌خواهیم این موضوع را ادامه دهیم و راهکارهای دیگری را بررسی نماییم.

۲. هدفتان را جلوی چشم نگه دارید

یکی از بهترین راهکارها برای حفظ مداومت و پیوستگی در انجام یک کار یا پروژه این است که هدف اصلی‌مان از انجام آن کار را جلوی چشم نگه داریم و آن را فراموش نکنیم.

وقتی ایده‌های جدید باعث می‌شوند کاری را که آغاز کرده‌ایم نیمه‌کاره رها کنیم، این نشانه آن است که ما دلیل و محرک اولیه از انجام آن کار را فراموش کرده‌ایم. چه هدف و پنداره‌ای در ذهن داشتیم که این کار را شروع کردیم؟! باید همان را مدام جلوی دیدمان نگه داریم.

چون آن هدف، دلیل اصلی ما برای شروع کار بوده و آن قدر قدرت داشته که ما را وادار به شروع آن کند. پس در صورتی که مدام جلوی چشم ما باشد، انگیزه ما هم برای ادامه کار حفظ خواهد شد.

[box type=”tip” radius= ]مهم این است که دلیلی که برای شروع کار داشتیم را فراموش نکنیم و برای این کار باید آن هدف اولیه را به هر طریق ممکن جلوی چشممان نگه داریم.

مثلاً با استفاده از برگه‌های یادداشت، تصاویری که به هدفمان مربوط است، کلمات کلیدی که به ما انرژی و انگیزه می‌دهد، دورنمایی روشن از تحقق آن هدف و هر چیز دیگری که هدف اصلی را در ذهن ما نگه می‌دارد.

۳. بیش از حد به نتیجه و سرانجام کار فکر نکنید

یکی از دلایلی که ما کاری را شروع می‌کنیم اما آن را پیگیری نمی‌کنیم و به پایان نمی‌رسانیم ترس از شکست یا ترس از نرسیدن به نتیجه مطلوب است.

مطمئنا تجربه این را داشته‌اید که کاری شروع نکرده‌‌اید فقط به این دلیل که از نتایج و عواقب احتمالی آن نگرانید. کمال‌طلبی در شرایطی که شما را وادار به اقدام و حرکت و پیش‌روی کند تا نتیجهٔ دلخواهتان را ایجاد کنید خوب است.

[box type=”tip” radius= ]اما همین کمال‌گرایی و وسواس فکری اگر منجر به ترس از شکست و در نتیجه بی‌عملی شود، کاملا مخرب و بازدارنده است.

تمام کردن کار و به نتیجه رساندن اهداف (حتی هدف‌های کوچک) بسیار لذت‌بخش و خوشایند است. بنابراین تمام تمرکزتان را روی اتمام مسئولیت‌ها بگذارید و با تمرکزِ فراوان، فقط به تمام کردن کار فکر کنید.

۴. در برابر جزئیات و سلسله‌مراتب کار ناامید و دلزده نشوید

ممکن است برای تیپ‌های ENTP و ENFP انجام دادن یک کار به صورت مداوم دشوار باشد. اما لازم است بر روحیه تکانشی و تنوع‌گرایی‌تان غلبه کرده و خودتان را ملزم به متمرکز ماندن روی کارتان کنید.

در واقع خلاقیت بالا، میل به تنوع و اشتیاق به آزمودن ایده‌های جدید ممکن است باعث شود ENPها نتوانند آنطور که باید روی انجام کارهایشان متمرکز بمانند و مداومت و پیگیری لازم را داشته باشند.

[box type=”tip” radius= ]اگر بخواهید به احساس ناخوشایندتان توجه کنید و بگویید: «حالا خیلی مونده تا این کتاب تموم بشه!» ممکن است هیچ‌وقت کار مهمی در زندگی‌تان انجام ندهید، چون مواجه شدن با فاز عملی پروژه‌ها را ناخوشایند می‌بینید.

به جای آن بهتر است به احساس خوبی که بعد از اتمام پروژه به شما دست می‌دهد توجه کنید. منظورمان همان بازه‌های زمانی ده دقیقه در روز است. وقتی ده دقیقه به طور مداوم روی یک کار تمرکز می‌کنید، مسئولیتتان را انجام داده‌اید و این احساس خوشایندی را در شما ایجاد خواهد کرد.

به مرور زمان این ده دقیقه‌ها کنار هم جمع می‌شوند و خودتان از حجم کارهایی که انجام داده‌اید تعجب‌زده می‌شوید.

۵. از یک مدیر برنامه برای یادآوری مسئولیت‌ها استفاده کنید

منظورمان یک مدیر برنامه واقعی به شکلی که شخصی را استخدام کنید و به او پول دهید تا بر کار شما نظارت کند نیست. کافی است یک همراه و یکی از رفقایتان را موقع انجام برخی کارها در کنار خود داشته باشید، یا از او بخواهید روندِ پیشرفت شما را کنترل کند.

[box type=”tip” radius= ]هدف این است که این همراه، شما را در مسیرِ انجام اهدافتان نگه دارد. درست مثل رئیستان که مثلاً از شما می‌خواهد تا آخر هفته یک گزارش را به او تحویل دهید.

دوستی را می‌شناختم که برایش دشوار بود هر شب مسواک بزند و معمولاً فراموش می‌کرد این کار را انجام دهد، یک شب مسواک می‌زد و چند شب هم فراموش می‌کرد. همین ایده‌ را با یکی از دوستانش پیاده کرد و آن شخص درست مثل یک مدیر برنامه در یک بازه زمانی مشخص به او پیام می‌داد و یادآوری می‌کرد که الان وقت مسواک زدن است.

خوشبختانه این ایده‌ جواب داد و آن دوست الان پنج هفته است که هر شب مسواک می‌زند و به رخت‌خواب می‌رود.

۶. کار را برای خودتان لذت‌بخش کنید

هر کدام از ما وقتی کاری را انجام می‌دهیم که به آن علاقه داریم معمولاً دیگر گذشت زمان را احساس نمی‌کنیم و اغلب دیگر لازم نیست کسی ما را مجبور کند که آن کار را پیگیری کنیم. معمولاً در این شرایط خودمان پیگیر انجام کار می‌شویم.

یکی از روش‌های کاربردی برای اینکه به انجام هر کاری علاقه‌مند شوید این است که در شیوهٔ انجام آن به خودتان آزادی عمل بدهید و روشِ مناسب خودتان را برای انجام آن پیدا کنید.

گاهی اوقات هیچ لزومی ندارد که وظایفتان را حتماً مطابق همان ترتیب زمانی که دیگران گفته‌اند انجام دهید: روز اول A، روز دوم B، روز سوم C و همینطور تا آخر. ممکن است بخواهید هر سه کار را در یک روز و به صورت پر فشار انجام دهید، یا این‌که ترجیح می‌دهید اول از C شروع کنید و بعد به سراغ کارهای A و B بروید.

[box type=”tip” radius= ]انعطاف لازم را در برنامه‌تان لحاظ کنید و مطمئن باشید همین کار به جذاب‌تر شدن پروژه و افزایش راندمان شما کمک خواهد کرد. لزومی ندارد حتماً از نظم بقیه تبعیت کنید، نظم خودتان را ایجاد کنید و به آن متعهد بمانید.

پی نوشت: مراقب باشید از این قسمت سوء‌استفاده نکنید! منظور این نیست که کارها را هر طور دلتان خواست انجام دهید به طوری که خروجی آن با چیزی که از شما خواسته شده کاملا متفاوت باشد.

بلکه منظور این است که در فرایندِ اجرای کار انعطاف و آزادی عمل لازم را به خودتان بدهید. اما طبیعی است که خروجی و نتیجه کار باید دقیقا همانی باشد که از شما خواسته‌اند.

البته مطمئنیم شما آن قدر باهوش هستید که تفاوت این‌ها را کاملا متوجه شده‌اید و نیازی به این توضیح اضافه هم نبود.

[box type=”custom” color=”#000000″ bg=”#BBDEFB” radius=”5″ border=”#BBDEFB”]هم‌فکری: اگر تجربه‌ای در مورد غلبه بر اهمال‌کاری دارید یا راهکاری دیگر به ذهنتان می‌رسد در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

چه امتیازی به این مقاله می‌دهید؟

[kkstarratings]

محصولات مرتبط

دسترسی آسان به مجموعه مقالات «درسنامه تیپ‌شناسی»:

تیپ‌های شخصیتی: مقاله اول- باورهای نادرست در مورد ISFJها

تیپ‌های شخصیتی: مقاله دوم- خلاقیت در ISFJها چطور نمود پیدا می‌کند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله سوم- آیا ISFJها زود احساساتی می‌شوند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله چهارم- پرورش عمل‌گرایی در تیپ‌های درون‌گرای شهودی (IN) (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله پنجم- راهکارهایی برای پرورش عمل‌گرایی در تیپ‌های IN (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله ششم- رفتار تکانشی چیست و چه ارتباطی به تیپ شخصیتی دارد؟ (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هفتم- تیپ شخصیتی ENFP و راهکارهایی برای کنترل رفتار تکانشی (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هشتم- چهار عامل ایجاد کنندهٔ استرس در INFJها و روش‌های مقابله با آن‌ها

تیپ‌های شخصیتی: مقاله نهم- INFJها چطور باید جزئیات را مدیریت کنند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله دهم- مدیریت اختلاف در روابط برای تیپ شخصیتی INFJ

تیپ‌های شخصیتی: مقاله یازدهم- چه موقع INTPها باعث تعجب دیگران می‌شوند؟ (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله دوازدهم- تیپ شخصیتی INTP و رفتار منفعل-پرخاشگر (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله سیزدهم- چگونه INFJها می‌توانند رابطهٔ عاطفی سالمی را تجربه کنند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله چهاردهم- خطرات آرمان‌گرایی INFJها در رابطه عاطفی

تیپ‌های شخصیتی: مقاله پانزدهم- ENTP و ENFP چطور باید غول اهمالکاری را شکست دهند؟ (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله شانزدهم- تقویت مدیریت زمان برای تیپ‌های ENFP و ENTP (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هفدهم- راز شاد و موفق زیستن INFP چیست؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله هجدهم- چطور یک INTJ باید رابطهٔ عاطفی را به نقطه قوت تبدیل کند؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله نوزدهم- بیش از اندازه کمک کزدن به دیگران چه خطراتی برای ESFJها دارد؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیستم- INFPها چطور می‌توانند زندگی موفقی داشته باشند؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و یکم- اشتباهات INTJها در رابطهٔ عاطفی 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و دوم- چطور یک ESFJ می‌تواند در کمک‌رسانی به دیگران حد و مرز بگذارد؟ 

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و سوم- تله‌ای که یک INFP ممکن است در آن گرفتار شود: انتظار بهترین لحظه!

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و چهارم- ویژگی‌های رابطه عاطفی سالم برای تیپ شخصیتی INTJ

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و پنجم- چهار سبک مختلف کارآفرینی بر اساس تیپ شخصیتی (قسمت اول)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و ششم- چهار تیپ شخصیتی کارآفرین (قسمت دوم)

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و هفتم- نکاتی در مورد پرورش مهارت همدلی برای تیپ‌های ESTJ و ISTJ

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و هشتم- ESFJها چطور بفهمند دارند بیش از اندازه به کسی کمک می‌کنند؟

تیپ‌های شخصیتی: مقاله بیست و نهم- راهکارهایی برای پرورش همدلی در تیپ‌های برون‌گرا و حسی (ES)

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ دیدگاه

  • m27 گفت:

    سلام
    ENTP که F یا بنیه احساسی بالایی دارند در کجای این رده ها قرار میگیرند

  • نگین گفت:

    من یک کنکوری هستم و هر روز صبح دوستم به من زنگ میزند و با هم بیدار میشویم و هر شب ساعت درسی و نتیجه را به همدیگر اعلام میکنیم. من فکر میکنم در عین حال که یک هدف بزرگ داریم چون اهداف بلند مدت را نمیتوانیم دنبال کنیم خوب است در عین نگاه کردن به هدف بزرگ، هدف های کوچک هم برای خودمون تعیین کنیم. مثلن من هر هفته گزارش درسی ام را به مشاور نشان میدهم و تحسین ایشون و لبخند رضایتشون برایم یک هدف کوچک است و باعث میشود وقتی از درس خواندن خسته میشوم و حوصله ام سر میرود، باز ادامه دهم.
    یک روش دیگه که امتحان میکنم این است که دقیقا همان لحظه ای که وسط کار ایده های متعدد به ذهنم میرسد و میخواهم کار دا رها کنم، آن ها را روی کاغذ مینویسم تا بعدا بهشان رسیدگی کنم.

  • نگین گفت:

    درباره ی مورد اول باید بگویم که حتی نشانه های هدف و انگیزه ی ابتدایی هم میتواند برای ما ENPها تکراری شود و مثل اول، جوری که در لحظه ما را متحول میکردند و یک انرژی و انگیزه بهمان میدادند، اثر نکنند. این واقعا مشکل ساز است که مثلا یک هدف را پیش میگیریم و وسط راه نه اینکه هدف را گم کنیم بلکه هدف برایمان بی ارزش و تکراری میشود.

  • یعقوب گفت:

    سلام
    ممنون و سپاسگزارم بابت مطالب مفید و کاربردی

    • تیپ‌شناسی نوین گفت:

      سلام به شما یعقوب گرامی
      تشکر از همراهی ارزشمندتون.
      شاد باشید

  • حسن گفت:

    سلام جناب هورداد عزیز
    خیلی خیلی ممنون از مطالب مفید و کاربردی سایت تون
    بنده اکثر مقالات سایت رو مطالعه کردم وبخشی ش رو تو زندگی شخصیم بکاربردم
    میخواستم ازتون درخواستی داشته باشم
    امکانش هست در مورد عادت ها و ترک عادت ها تو حوزه mbti توضیحاتی رو بفرمایین
    بازهم ازشما ممنونم وبراتون آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون دارم

    • آرسام هورداد گفت:

      با سلام به شما
      ممنونم که با ما همراه هستید. پیشنهاد خیلی خوبیه و به زودی در مورد پرورش عادت‌های مثبت و خصوصاً افزایش بهره‌وری شخصی یک بخش مفصل و جداگانه خواهیم داشت.
      براتون آرزوی موفقیت دارم