مطالب پیشنهادی:

شخصیت پولی شما چیست؟

تیپ شخصیتی پولی شما چیست؟

 

تجربه‌گرا

(۳۰ درصد جمعیت)

پول برای شما یعنی خریدن‌ یک تلویزیون با جدیدترین صفحه نمایش، خریدن بلیت داغ‌ترین نمایش، یک خودرو رَنج‌رووِر، و خلاصه پول برای شما یعنی هرچه همین الان می‌خواهید داشته باشید.

شما به‌عنوان یک فرد تجربه‌گرا زندگی را مثل یک بازی می‌بینید و وقتی یک حساب بانکی چاق و چله داشته باشید یعنی در این مرحله از بازی برنده شده‌اید. پس‌انداز کردن از دید شما بی‌معنی است، و روش‌های سنتی برای پس‌انداز کردن از نظر شما کاملاً منسوخ‌شده و به‌درد‌نخور هستند.

اما این به چه قیمتی است؟ در بین همه تیپ‌های شخصیتی شما بیشتر از بقیه در معرض بدهکار شدن و رفتن زیر بار قرض و بدهی هستید. و وقتی هم که اوضاع واقعاً از کنترلتان خارج می‌شود ممکن است رفتارهای مخرب و ناسالمی نشان دهید، مثل: خوردن و نوشیدن زیاد، قماز و شرط‌بندی یا سیگار کشیدن با هدف این‌که آن‌چه پیش‌آمده را فراموش کنید.

 

پیشنهاد به شما برای از بین بردن استرس مالی:

تجربه‌گراها قهرمان‌های اقدام و عمل‌گرایی هستند، آن‌ها بلدند چطور با استفاده از روابطی که دارند و خونگرمی ذاتی‌شان به‌طور بداهه اقدام کنند. مثلاً برای پشتیبان‌ها سخت است بخواهند درخواست قرض با شرایط جدید بکنند، اما تجربه‌گراها به مهارت‌های مذاکره‌شان واقعاً می‌بالند. شرایط دشوار مالی ممکن است ما را مجبور کند انضباط شخصی‌مان را افزایش دهیم و این موضوع برای تجربه‌گراها سخت است. درنتیجه بهتر است طوری منضبط شوید که با تیپ شخصیتی شما سازگار است، در واقع بهتر است به شیوهٔ خودتان منضبط شوید. یک حسابِ جداگانه و مشخص با هدف پس‌انداز برای دوران بازنشتگی بسازید و مرتب در آن پول بریزید، هیچ‌وقت به این حساب دست نزنید و از آن خرج نکنید. این باید یک حساب کاملاً جداگانه از مخارج شما باشد. از طرفی همین‌طور که بدهی‌هایتان را پرداخت می‌کنید هر ماه قسمتی از پولتان را کنار بگذارید تا به‌عنوان پاداش خودتان را به یک تفریح یا سرگرمی خوب مهمان کنید. اما نکته این‌جاست که اگر خیلی وضع مالی‌تان وخیم باشد و بی‌محابا خرج کنید، دیگر طبق برنامه پیش نخواهید رفت و این حال شما را بدتر خواهد کرد.

 

آرمان‌گرا

(۱۵ درصد جمعیت)

برای شما پول پله‌ای است برای صعود و دست یافتن به رسالت شخصی‌ای که برای خوتان قائلید. آرمان‌گراها شفادهندگان، معلم‌ها، کنش‌گرهای اجتماعی و اساتید معنوی جامعه هستند. برای شما رشد و توسعه خودتان و مردمی که دوستشان دارید یک مأموریت و رسالت جدی و دنباله‌دار است، حالا اگر در این مسیر پول و ثروتی هم به‌دست بیاورید که چه بهتر.

اما گاهی رسیدگی به دیگران و مراقبت از آن‌ها ممکن است باعث شود مراقبت کردن از خودتان را فراموش کنید، از طرف دیگر این‌که دغدغه‌ای پولدار شدن ندارید یا حداقل اولویت اصلی‌تان این نیست هم ممکن است باعث شود دستتان در دوران بازنشستگی خالی بماند و بخشش‌های سخاوتمندانه‌تان ممکن است شما را زیر بار قرض و بدهی ببرد.

گذشته از این‌ها شما معمولاً فردی خوش‌بین و مثبت‌اندیش هستید و به همین دلیل ممکن است حتی زمانی‌که شرایط از نظر مالی رو به وخامت می‌رود همچنان امیدوارانه به قضایا نگاه کنید و وضعیتِ نامساعدی که در آن هستید را انکار کنید و نبینید، یا ممکن است احساس گناه کنید از این‌که دیگر نمی‌توانید از نظر مالی به بقیه کمک کنید و آن‌ها را از خودتان ناامید کرده‌اید.

 

پیشنهاد به شما برای از بین بردن استرس مالی:

اگر یک آرمان‌گرا هستید پس بالا و پایین‌های اقتصادی شما را خیلی اذیت نمی‌کند. اما موقعیتی مثل از دست دادن شغل ممکن است مسئله سخت و دشواری برایتان باشد، چون شما بخش مهمی از معنای زندگی‌تان را از کار می‌گیرید. شما به عنوان یک آرمان‌گرا همان فردی هستید که تا نوک قله می‌رود تا درس و پیامِ پشت موانع را بیاموزد (یعنی موانع این قابلیت را دارد که شما را رشد دهد و قوی‌تر از قبل کند). این خوب است اما یادتان باشد بعد از آن به پایین برگردید و به زندگی عادی‌تان ادامه دهید. از آن‌جایی که کارهای زیادی برای کمک کردن به دیگران انجام داده‌اید، به همین دلیل در بین تمام مشرب‌ها بزرگ‌ترین شبکه‌ ارتباطی را دارید که می‌توانند در صورت لزوم حمایت‌گر شما باشند. برای پیدا کردن شغل یا دریافت توصیه‌نامه به همین شبکه از دوستانتان مراجعه کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. شما فردی خوش‌بین هستید پس شهامت کنید و بیرون بروید و آن فردای بهتری که در فکرتان است را خلق کنید.

 

پشتیبان

(۴۵ درصد جمعیت)

برای شما پول دروازه‌ای است به سمت امنیت، امنیتی که سایه‌اش روی سر شما و خانواده‌تان قرار می‌گیرد. شما کتاب‌های مدیریت و برنامه‌ریزی مالی را مطالعه می‌کنید، به‌طور مرتب پس‌انداز می‌کنید، بودجه‌ای مشخص برای کارها دارید و دوست دارید قدم‌هایتان را با اطمینان بردارید؛

سرمایه‌گذاری‌های شما محافظه‌کارانه و دقیق است. لحظات سخت اقتصادی پشتیبان‌ها را بیش از بقیه اذیت می‌کند. در مقایسه با سایر مشرب‌ها، پشتیبان‌ها حداکثر اقدامات را انجام می‌دهند تا دچار بحران یا استرس پولی نشوند، به همین دلیل وقتی تنگنای مالی ایجاد می‌شود یا بحرانی اقتصادی به‌وجود می‌آید پشتیبان‌ها بیش از بقیه اذیت می‌شوند و دچار استرس و ناامیدی می‌شوند.

واکنش فوری آن‌ها این است که کسی را پیدا می‌کنند تا او را به خاطر این وضع سرزنش کنند، یا حتی ممکن است خودشان را سرزنش کنند و مقصر بشمارند. به عنوان یک پشتیبان اگر مثلاً به دلیل تعدیل نیرو از کار اخراج شوید احساس می‌کنید دلیلش بی‌مسئولیتی خودتان بوده، اگر زیر قرض و بدهی بروید احساس شرم می‌کنید و درست در همین لحظه احساس می‌کنید دارید به سمت افسردگی تلوتلو می‌خورید.

 

پیشنهاد به شما برای از بین بردن استرس مالی:

اول از همه خیلی به‌خودتان سخت نگیرید و کمی آرام باشید؛ خودتان را از احساسات منفی و خفه‌کننده خالی کنید و به این فکر کنید که برای حمایت و پشتیبانی از خانواده‌تان و تأمین نیازهای آنان سخت تلاش کرده‌اید و آن‌چه از دستتان برمی‌آمده را انجام داده‌اید و قطعاً آن‌ها هم از شما توقع نابه‌جا نخواهند داشت. بعد از آن سعی کنید به سراغ یک مشاور مالی بروید تا طرح و برنامه‌ اقتصادی تازه‌ای برای مدیریت مالی شما بریزد. پشتیبان‌ها از برنامه‌ریزی خوششان می‌آید، آن‌ها بیش از بقیه تیپ‌های شخصیتی کارهایشان را به‌طور منظم و مداوم پیگیری می‌کنند، چون فداکاری برای انجام وظایف برای آن‌ها امری طبیعی است. اگر هم احساس کنید که برنامه‌ریزی از جانب یک فرد قابل‌اعتماد و متخصص انجام شده است برایتان راحت‌تر است که در چارچوب همان برنامه ریسک کنید و دل به دریا بزنید تا این‌که بخواهید از روی ترسْ بیش‌از‌حد عصا‌به‌دست و بااحتیاط حرکت کنید. اگر وضعیت نامناسب مالی شما را زمین زده و دچار افسردگی شده‌اید، بهترین راه این است که بلند شوید و کاری مثبت و سازنده انجام دهید که نتیجه‌ای ملموس دارد. گاهی اوقات خود پشتیبان‌ها متوجه می‌شوند که بهترین مداوا برایشان همین بلند شدن و اقدام کردن است.

 

خردگرا

(۱۰ درصد جمعیت)

برای شما پول به معنی برتری و مزیت داشتن در توانمندی ذهنی‌ است. دیگران ممکن است احساس کنند شما فردی سرد، نچسب  و حواس‌پرت هستید و انگار در این دنیا زندگی نمی‌کنید، اما از آن‌جایی که شما کاملاً تعاریف شخصی خودتان را دارید و خودتان را با معیارهای شخصی می‌سنجید،‌ نظر دیگران چندان برایتان اهمیتی ندارد.

البته امکان دارد به همان اندازه که خودتان فکر می‌کنید باهوش باشید (خردگراها بیش از همه به دانش و اطلاعات و توانمندی ذهنی اهمیت می‌دهند). خردگراها اغلب حاضرند سرمایه‌گذاری‌های جسورانه انجام دهند چون بیشتر به خروجی و مزیتی که از آن به دست خواهد آمد اهمیت می‌دهند.

با این حال اگر سرمایه‌گذاری‌شان شکست بخورد وضع مالی‌شان خراب شود احساس شکست و سرخوردگی می‌کنند. (در طول تاریخ احتمالاً تعداد زیادی از نوابغ وال‌استریت که مدل‌ها و فرضیه‌های ریسکشان بعدها به‌شدت با شکست مواجه شد خردگرا بوده‌اند). از طرفی اگر خردگراها هستید در معرض فلج شدن از به‌واسطه تحلیلِ بیش‌از‌اندازه هم قرار دارید. شما بیش‌از‌حد درگیر دلیل اشتباهتان می‌شوید و به این فکر می‌کنید کدام حرکتتان منجر به شکست شد، یا این‌که کدام اقدام منجر به شکست خواهد شد. در هر دو صورت، تحلیل یعنی درجا زدن و درست زمانی‌که باید کاری انجام دهید، ایستاده‌اید و دارید تحلیل می‌کنید.

 

پیشنهاد به شما برای از بین بردن استرس مالی:

شما توانایی بالایی در آرام ماندن دارید. به همین دلیل پذیرش و دوام آوردن در شرایط دشوار مالی ممکن است برای شما آسان‌تر باشد چون ایده شما و خروجی‌ کار برایتان بسیار مهم‌تر از دارایی‌ها و مادیات و متعلقات است. به همین دلیل نبود پول به معنی دارا نبودن نیست بلکه به این معنی است که باید سیستمی جدید خلق شود که نتیجه‌ای بهتر خلق کند، نبود پول یعنی سیستم فعلی درست جواب نمی‌دهد. اما در نقش دانشمند دیوانه هم فرو نروید که لجوجانه روی یک ایده کلید کنید و بخواهید هرطور شده آن‌را به نتیجه برسانید، علی‌رغم این‌که برایتان ثابت شده که این ایده به هر دلیلی نتیجه‌بخش نخواهد بود و با شکست مواجه خواهد شد. در‌صورت نیاز برای تغییر روند آماده باشید و در برابر آن مقاومت نکنید و استراتژی‌تان را با شرایط و موقعیت‌های نوظهور وفق دهید. در این صورت به مرور متوجه می‌شوید که هوش و ذکاوتتان دارد شما را پیش می‌برد و به مقصود نزدیک می‌شوید. پس لازم نیست یکسال بنشینید و یک موقعیت را تحلیل کنید، یک ساعت تحلیل کافی است. بعد بلند شوید و کاری بکنید.

 


دوره حضوری مرتبط: کارگاه شخصیت‌شناسی به شیوه MBTI


منبع: Keirsey’s Magazine


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:

پول چطور ممکن است رابطه عاطفی شما را تحت تأثیر قرار دهد؟


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه