مطالب پیشنهادی:

چگونه تیپ‌های INFP و INTPرا از هم تشخیص دهیم؟

این دو تیپِ عجیب، طغیان‌گر و خستگی‌ناپذیر (البته نه به انتخاب خود، بلکه به خاطر طبیعت‌شان) هستند که اهمیتی به قوانین و مقررات نمی‌دهند، و با شادی به ساز خودشان می‌رقصند. آن‌ها افرادی صادق و فردگرایانی رها هستند، و هیچ علاقه‌ای به تحمل کردن یک سیستم و دنبال کردن آن‌چه الگو خوانده می‌شود، ندارند.

این تیپ‌ها، با تمام وجودشان مستقل و نوآور هستند، با افسردگی و اضطراب بیگانه نیستند، و اگر زیر فشار زمان‌بندی‌های سخت‌گیرانه، مورد نقد قرار گرفتنِ مداوم و پرداختن بیش از حد به جزئیات قرار بگیرند، خرد شده و صدمه می‌بینند. آن‌ها به عنوانِ منعطف‌های شهودی (NP)، ترجیح می‌دهند که بتوانند بدون محدودیت فکر کنند، و نگران نتیجه‌ی قطعی و نهایی نباشند.

از آن‌جایی که این تیپ‌ها کارکردهای دوم (Ne) و سوم (Si) مشترکی دارند، در نگاه اول می‌توانند به طرز عجیبی با هم شباهت داشته باشند.

ابتدا نگاهی به کارکردهای هر کدام از این دو تیپ می‌اندازیم:

INFP:

  • احساسی درونی (Fi)
  • شهودی بیرونی (Ne)
  • حسی درونی (Si)
  • فکری بیرونی (Te)

INTP:

  • فکری درونی (Ti)
  • شهودی بیرونی (Ne)
  • حسی درونی (Si)
  • احساسی بیرونی (Fe)

در ادامه چند ویژگی را شرح داده‌ایم که به شما در متمایز کردن این دو تیپ کمک می‌کند:

 

۱. اخلاقیات ثابت در مقابل گشودگی

برای INFPها صحت و اعتبار بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد، و از این‌که از نظر شناختی با ناهماهنگی‌هایی رو به رو شوند، بدشان می‌آید. آن‌ها حتی اگر مقابل دید‌گاه‌های دیگران سرخوش و صبور ظاهر شوند، چارچوب‌های اخلاقی سفت و سختی برای خودشان دارند. حتی اگر بحثی متقاعدکننده در جریان باشد، نظرشان را تغییر نمی‌دهند، چون مهم‌ترین فاکتوری که INFPها به آن توجه می‌کنند، احساسات و احوالِ خودشان درباره موضوعِ مورد بحث است. آن‌ها می‌توانند سرشان را به نشانه‌ی تایید تکان دهند یا با دقت گوش کنند، و در همان حال که به دیدگاه‌های متفاوت احترام می‌گذارند، از ارزش‌های آن‌ها تاثیر نپذیرند. در واقع می‌توان گفت که گفتار و رفتارشان یکی است.

INTPها در این مورد کمتر منطقی هستند، و احتمالا جهان‌بینی پیچیده‌‌ای، ترکیبی از چندین اصل فلسفی و مذهبی خواهند داشت. این مسئله به صورت طبیعی آن‌ها را به ندانم‌گرایی (همان آگنوستیک) می‌کشاند، انگار برای INTPها تایید کردن چیزهای ذهنی، غیرمنطقی است و نمی‌توانند آن‌ها را ثابت یا رد کنند. بحث با آن‌ها می‌تواند کاملا بالا بگیرد، اما اگر استدالِ طرف مقابل به اندازه‌ی کافی قانع‌کننده باشد، با آن کنار می‌آیند.

 

۲. علائقِ داستانی در مقابل غیرداستانی

جهان‌ درونی INFPها با رنگ‌ها، رویاها و فانتزی‌ها شکوفا می‌شود. آن‌ها معمولا غرق در داستان‌هایی می‌شوند که کاراکترهای کنجکاوی‌برانگیز و پیچیده دارند؛ شخصیت‌هایی که خلافِ انتظارات رفتار کنند (این بخش ناشی از Fi بودن‌شان است). در بازی‌های ویدیویی، به دنبال داستان‌هایی هستند که احساسات خاصی را در آن‌ها بیدار و یادداوری کنند. برای INFPها مهم‌ترین بخش هر رسانه‌ای، چیزی است که بتوانند خودشان را با آن یکی کنند، تا ببینند که چطور پیش‌ می‌رود و چگونه با زندگی‌شان پیوند می‌خورد.

در مقابل، INTPها مفاهیمِ غیرداستانی را ترجیح می‌دهند؛ چیزهایی که شاملِ احساسات پیچیده و روابط زیاد نباشد. ممکن است خودشان را غرق در مطالعه‌ی مجله‌ای علمی، واژه‌نامه یا پیوست یک کتاب پیدا کنند (حتی ممکن است دیکشنری یا فرهنگ‌نامه اصطلاحات بخوانند). آن‌ها هم‌چنین خوره‌ی ایده‌های عمیق و پخته هستند، چون از شنیدن نظراتِ تازه و متفاوت لذت می‌برند. در مطالعه‌ی داستان، از کتابی که در طرح داستانش، عناصر زندگی واقعی وجود داشته باشد خوششان می‌آید. خودآموزها و آموزش‌های گام به گام هم با علائق آن‌ها همخوانی دارند.

 

۳. ترس پنهانی از خودتخریبی در مقابلِ بی‌کفایت شمرده شدن

INFPها به شدت وفادار هستند (از آن دست دوستانی که تا آخرین نفس کنار آدم می‌مانند)، و از این‌که به خاطر وجود تضادها شاهد از دست دادنِ کسانی باشند که دوست‌شان دارند، و ببینند که آرام آرام دارد بین‌شان فاصله می‌افتد، ترسِ عمیقی حس می‌کنند. جدایی‌ها و تغییرات برای این تیپ آرمان‌گرا رنج‌آور است. بدون داشتن فرصتی برای این‌که بدون نقاب باشند و حقیقت وجودشان را ابراز کنند، شروع می‌کنند به از درون سوختن تا زمانی که سرانجام انفجار رخ دهد. این زخم‌ها با گذشت زمان فشار بیشتری می‌آورند، و اگر تبدیل به یک خروجی امن (مانند خاطره‌ نویسی یا هنر) نشوند، ممکن است سال‌ها بعد به سطح بیایند. هر وقت متوجه شوند که می‌توان به گذشته به چشم درس نگاه کرد و روزهای روشن‌تری خواهند آمد، شفا می‌یابند.

از طرف دیگر، INTPها موقعی که به این باور می‌رسند که دارند پتانسیل خود را هدر می‌دهند، احساس گیر افتادن و پریشانی ‌می‌کنند. این اتفاق زمانی می‌افتد که فردِ INTP نابالغ، خودبین می‌شود و حالتِ همه چیزدان به خودش می‌گیرد، و مدام از هوش خودش تعریف می‌کند که البته ناشی از کمبود احساسِ کفایت و اعتماد به نفس است. INTPها هم‌چنین ممکن است برای محافظت از ایگوی خود، از بحث و گفتگو (به طور کلی از مردم) فاصله بگیرند، که این حالت در تیپ‌های ناسالم ممکن است از کنترل خارج شود. وقتی هوش آن‌ها زیر سوال می‌رود، خشمی درونی وجودشان را فرا می‌گیرد درحالی‌که از نظر ظاهری خونسرد و مسلط به نظر می‌رسند.

 

۴. در زیر فشار و استرس: اعتیاد به کار در مقابل فروپاشی احساسی

کارکرد چهارم هر دو تیپ خیلی با هم فرق دارند. وقتی این دو در شرایط سخت قرار می‌گیرند، برخلاف ترجیحات طبیعی خودشان عمل خواهند کرد. مثلا رفتارهای INFP در این شرایط عبارت است از؛ کار مفرط، ورزش کردن به شیوه‌ای افراطی، تعاملِ اجتماعی زیاد برای این‌که حواسشان پرت بشود و به چیزهایی که در ذهن‌شان می‌گذرد، فکر نکنند. دیگرانی که از موقعیت خبر ندارند، ممکن است این رفتارها را به عنوان افزایش بهره‌وری و انگیزه در نظر بگیرند، در حالی که در واقعیت نشانه‌ی استفاده از مکانیزم دفاعی برای فرار کردن است.

زمانی که در جریانِ حوادث، کارکردهای Ti، Ne و Si در تیپِ INTP شکست خورده‌ باشند، او این پتانسیل را دارد که از خشم منفجر شود و به سختی گریه کند. کارکرد Fe کاملا در سطح ابتدایی خواهد بود و یک جنگ خوب را به نمایش می‌گذارد. INTP در یک چشم برهم زدن، دکمه‌ی کناره‌گیری از دیگران را فشار می‌دهد و ممکن است همراه با استرس، در اعتماد کردن به دیگران نیز مشکل پیدا کند.

 

۵. آفرینش و خلاقیت در برابر تجزیه و تحلیل

از ویژگی‌های این دو تیپ، خلاقیت همراه با راه‌های غیرمتداولِ فکر کردن است، اگر چه در مرحله‌ی اجرا کاملا از یکدیگر متفاوت عمل می‌کنند. هر دو تیپ روش‌مند عمل می‌کنند، اما نتیجه‌ها متفاوت است. احساسِ شادی در تیپ INFP، از راهِ آفرینشی هوشیارانه و حقیقی به دست می‌آید. فرایند مداومِ خودشناسی و خلاقیت، همان است که روحِ آن‌ها را سرشار از رضایت می‌کند. می‌توان مطمئن بود که برای مدتی طولانی در همین مسیر هستند.

تجزیه و تحلیل را می‌توان مترادف INTPها در نظر گرفت، چون آن‎ها به طور مستمر در ذهن‌شان و مشغول فکر کردن هستند. کارهایی مثل جمع‌آوری، ساده کردن، موثرسازی و بررسی داده، با شخصیت آن‌ها سازگار است، و نگاه تیزبینی در تشخیص چیزهای غیرمنطقی دارند. اگرچه ممکن است از آفرینش‌های غیرمنتظره لذت ببرند، مهارت حقیقی‌ آن‌ها در تفکر عینی بدون درگیر شدن با هیجانات است.

 

۶. علاقه‌مندی به آسایش در مقابل دوری از کسالت

همان‌طور که آتش پروانه را به خود جذب می‌کند، چیزهای لطیفِ هم INFPها را به خود جلب می‌کنند (البته در انتخابِ پارتنر لزوما بر اساس این قاعده رفتار نمی‌کنند). آغوش گرم، حیوانات دوست‌داشتنی، و داستان‌هایی که عمیق‌ترین احساساتِ آن‌ها را درگیر می‌کند، از جمله چیزهایی هستند که جهان‌شان را به حرکت در می‌آورند. پیوندِ کارکردهای Si با Fi درINFP، از آن‌ها عاشقانی وفادار ساخته تا همواره به دنبال مصلحت همگانی و لذتِ درونی باشند.

بی‌توجهی به نیازهای جسمانی برای INTPها آشناست. نوبت که به آسایش و راحتی می‌رسد، آن‌ها سهل‌انگار و بی‌علاقه می‌شوند. اغلب اوقات نسبت به سلامتی‌شان بی‌توجه هستند، تا جایی که با نشانه‌های هشداردهنده رو به رو شوند. آن‌ها همیشه در جستجوی چیزهایی هستند که روح‌شان را تازه نگه دارد، و به همین دلیل مسیرهای مختلفی را امتحان می‌کنند تا تسلیم ملالت و بی‌حوصلگی نشوند. وقتی علائق‌شان با کار و مطالعات‌شان به خوبی در هماهنگی قرار بگیرد، به خواسته‌شان می‌رسند.

 

بخش پایانی

بدون ذهن‌های گشوده و استعدادهای خلاقانه‌ی INFP و INTP، دنیای ابتکارات و افکار پیش‌رونده تاریک خواهد بود. آن‌ها شاید به زمان طولانی‌تری نیاز داشته باشند تا مسیر زندگی‌ خود را بسازند، و جایگاهی را که خوشحال‌شان می‌کند پیدا کنند، اما وقتی این کار را انجام دادند، با بالاترین سرعت و قدرتِ ممکن پیش می‌روند!

شباهت‌های برجسته و تفاوت‌های جالبِ این دو تیپ، این پتانسیل را برای آن‌ها فراهم کرده است تا بتوانند در کنار یک‌دیگر تیمی قوی بسازند؛ تیمی که مدت‌های طولانی سر پا بماند. با توانایی تمرکز بالا و استعداد تبدیل شدن به شخصی خودآموخته در دنیای مدرن، دوران هیجان‌انگیزی برای INFP و INTP است تا در آن شکوفا شده و به پیروزی برسند.


مترجم: محدثه ابراهیم‌زاده– عضو دپارتمان تولید محتوای تایپ‌شناسی و دانش‌آموخته دوره MBTI تایپ‌شناسی


برای دریافت نوشته‌ها، ترجمه‌ها و فایل‌های صوتی آرسام هورداد…

با عضویت در کانال تلگرام آرسام هورداد، هر روز به نوشته‌ها، فایل‌های صوتی، ایده‌ها و بینش‌های تازه‌ای برای رشد شخصیت و توسعه فردی دسترسی خواهید داشت. آدرس کانال تلگرام: t.me/typeshenasi 

عضویت در کانال تلگرام آرسام هورداد


فهم عمیق تیپ‌های MBTI:


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۰ دیدگاه

  • Me.. گفت:

    سلام وقت بخیر.
    یک سوال داشتم و اونم اینکه، آیا امکان داره تیپ شخصیتی دوران کودکی و نوجوانی با بزرگسالی متفاوت باشه؟ من دوران کودکی و نوجوانی خیلی شبیه به تیپ infp بودم اما با گذشت سال هادر حال حاظر روحیاتم بیشتر شبیه به تیپ intp هست.یعنی هنوزم دوست دارم مثلاً در جهان صلح و عدالت برقرار باشه( یعنی خودم دوست دارم در ایجادش نقش داشته باشم) اما با این وجود باز هم از نظر رفتاری خیلی قاطع تر از افراد infp هستم.و همچنین منطقی. به نظر شما من تایپم دقیقا کدوم هست.

  • مریم گفت:

    من هربار تست میدم infpیا intpدرمیام هردوشون هم تو مسائل مختلف درموردم درستن میشه راهنماییم کنید ممنون

  • فاطمه گفت:

    سلام مقاله جالبی بود. من هربار تست میدم infp میشم ولی fو t اش همیشه نزدیکه.ممکنه هردوی این ها باشم؟ چون در عین حال خیلی شبیه intp هم هستم

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما، نظریه MBTI معتقده که هرکس فقط یک تیپ داره، اما در واقعیت همین طوره که میگید: ما ترکیبی از همهٔ اون ترجیحاتی که MBTI بهشون اشاره میکنه هستیم.

  • سودا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من هر بار تست می دم نتیجه intp میشه ولی ویژگی های ذکر شده infp در مقاله رو دارم، ممکنه که به خودم دروغ بگم؟!
    مثلا من از کلمات محبت آمیز متنفرم ولی برای بعضی فیلم ها و رمان ها گریه کردم!

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام سودای عزیز،
      این کاملاً طبیعیه. شخصیت ما از جنبه‌های مختلف و متعددی تشکیل شده که در کنار هم هویت ما رو می‌سازند. شخصیت خودتون رو چندبعدی با پتانسیل‌های متعدد ببینید. MBTI هم برخی جنبه‌ها و ظرفیت‌های شخصیت شما رو نشون میده، نه همه‌ی اون‌ها رو.
      شاد و در حال رشد باشید

  • پسرINTP گفت:

    تقریبا ۹۰% به بالا درست بود خوشم اومد نتیجه گیری جالبی هم کردید اونم جالب بود…دمتون گرم👌💪

  • Sh گفت:

    باسلام، مقاله خیلی خوبی بود، ولی مشکل من اینکه ترکیبی از هردو شخصیتی که در این مقاله نام برده شده، هستم، نمیتونم تفکیک کنم، دوبار از سایتهای مختلف تست دادم هر دوبار در بخشهای INP مشترک بوده، ولی بعضی وقتها احساسی عمل میکنم بعضی وقتها منطقی!!! نمیدونم چنین چیزی درسته یا نه؟!!! لطفا راهنماییم کنید

  • الی گفت:

    خدا خیرتون بده فوق العاده بود . همشم واقعیت داره

    • آرسام هورداد گفت:

      ممنونم از نگاه نیک‌تون الی گرامی. رو به رشد باشید همواره