مطالب پیشنهادی:

پول درآوردن مشرب‌ها

 

MBTI و پول 

پول درآوردن بر اساس تیپ شخصیتی

وقتی درباره پول درآوردن و ثروت‌آفرینی صحبت می‌کنیم هرکس دیدگاه و اولویت‌های متفاوتی در این باره دارد و طبیعتاً از راه و روش متفاوتی به دنبال پول می‌رود. در واقع نگاه هرکدام از ما به پول با نگاه دیگری متفاوت است. از طرفی پول برای بعضی‌ها مهم‌تر از بقیه است و نقش پررنگ‌تری برای آن‌ها بازی می‌کند. هر کدام از ما نیز به شیوه‌ متفاوت خود پول در می‌آوریم و دلایل متفاوتی نیز برای کسب درآمد داریم. در این مقاله قصد داریم درباره روش متفاوت هر تیپ شخصیتی در پول درآوردن صحبت کنیم. توضیحات چهار مشرب را بخوانید و ببینید به کدام‌یک از آن‌ها نزدیک‌تر هستید. از طرفی ببینید می‌توانید درباره مشرب نزدیکان و اطرافیانتان براساس این توضیحات حدسی بزنید و آن‌ها را در چارچوب خاصی قرار دهید یا خیر.

 

تجربه‌گراها: معامله بزرگ

(تیپ‌های ESTP-ISTP-ESFP-ISFP)

پول درآوردن برای تجربه‌گراها یک فرایند پیش‌بینی‌ناپذیر و بی‌قاعده است. ثروت‌آفرینی و کسب درآمد برای این افراد چیزی نیست که با روال مرحله به مرحله یا تدریجی در پی آن باشند، پول‌درآوردن برای آن‌ها حتی یک تصویر یا هدف بلند-مدت هم نیست. آن‌ها به پس‌انداز کردن پول برای روز مبادا اعتقادی ندارند و البته به بذل و بخشش پولشان هم اعتقادی ندارند.

برای تجربه‌گراها خودِ پول‌درآوردن جذاب است، تعقیب‌وگریز پول است که به آن‌ها هیجان می‌دهد. و به محض این‌که پولی درآورند و حساب بانکی‌شان پر شود، بلافاصه پول خود را خرج می‌کنند تا آن را صرف ارضای هیجانات و تکانه‌های آنی‌شان کنند.

آن‌ها برای کسب درآمد گاهی به سراغ مشاغل مختلف و متعدد می‌روند و فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند که لزوماً از نظر موضوعی هیچ ربطی به هم ندارند، یعنی ممکن است در مدت زمانی مشخص چندین و چند کار یا فعالیت مختلف را امتحان کنند.

اما آن‌چه قطعی و ثابت است نیاز آن‌ها به سرگرم شدن است، آن‌ها دوست دارند در مسیر بهشان خوش بگذرد. از نظر تجربه‌گراها پول درآوردن یعنی یک معامله بزرگ و هیجان‌انگیز، یعنی یک رزمایش لحظه‌به‌لحظه تا فتح هدف که همان پول هنگفت است. و طی کردن این مسیر هیجان شگفت‌انگیزی به آن‌ها می‌دهد که در اصل عاشق همین هیجان هستند.

تجربه‌گراها از هر چیزی که زندگی در لحظه به آن‌ها عرضه می‌کند سرمست می‌شوند و نگاهشان فقط به همان چیزی است که در لحظه توجهشان را جلب می‌کند؛ شعار آن‌ها این است: «هر چه پیش آید، خوش آید». یک تجربه‌گرا معتقد است با پول می‌شود لذت و سرگرمی خرید، می‌شود آزادی به‌دست آورد و از لحظه‌لحظه‌ زندگی به‌وجد آمد.

پول برای این افراد یک ظرفیت بالقوه است، زیرا می‌تواند تغییری هیجان‌انگیز و غیرقابل پیش‌بینی را به زندگیشان بیاورد. پول به آن‌ها کمک می‌کند دست به ریسک‌های جسورانه بزنند.

معامله‌های بزرگ و پرپول برای تجربه‌گراها خیلی جذاب و انگیزاننده است چون برای این افراد اندازه و بزرگی هر تجربه بسیار مهم است، از طرفی هدف این معامله باید فوراً قابل دسترسی باشد. معامله‌های بزرگ این قابلیت را دارند که در چشم به هم زدنی شرایط را (در جهت خوب یا بد) تغییر دهند و ورق را برگردانند، و همین برای تجربه‌گراها بسیار جذاب و فریبنده است.

 

پشتیبان‌ها- امنیت مالی و حقوق زیاد

(تیپ‌های ESTJ-ISTJ-ESFJ-ISFJ)

از نظر پشتیبان‌ها حقوق زیاد چیزی است که در اثر سال‌ها کار و سخت‌کوشی مستمر به دست می‌آید و نشان‌دهنده تحصیلات و مسئولیت‌پذیری بالای افراد است. از نظر آن‌ها کسی که ثروتمند شده هزینه آن را با تلاش و سخت‌کوشی فراوان داده است.

آن‌ها معتقدند نقطه شروع همین‌جاست و تنها با کار و تلاش می‌توان سلسله‌مراتب ترقی را طی کرد. پشتیبان‌ها انتظار دریافت حقوق مناسب از شغل خود را دارند و برای رسیدن به مراتب بالا و قرار گرفتن در رأس هرم سخت تلاش می‌کنند.

آن‌ها حقوق و میزان درآمد هر فرد را معیار و شاخصی برای مقایسه جایگاه اجتماعی اشخاص می‌دانند. به این ترتیب آن‌ها حقوق را وسیله‌ای می‌دانند که به کمک آن قادرند پله‌های ترقی در اجتماع را قدم به قدم طی کنند.

آن‌ها معتقدند حقوق‌ بالا متعلق به افراد نوپا و تازه‌وارد نیست، بلکه کسی لایق حقوق بالاست که شایستگی خودش را اثبات کرده باشد. حقوق زیاد را همین‌طوری بی‌دلیل به کسی اهدا نمی‌کنند، شما باید آن‌را به‌دست بیاورید و برای به‌دست‌آوردنش عرق بریزید و زحمت بکشید.

بنابراین پشتیبان‌ها معتقدند شایستگی و لیاقت پولی را که به‌دست آورده‌اند داشته‌اند، زیرا برای رسیدن به آن زحمت کشیده‌اند. این روال (تلاش فراوان و سپس کسب ثروت) به آن‌ها احساس استحکام و ثبات می‌بخشد.

بهترین بخش درباره داشتن حقوق ثابت این است که پیش‌بینی‌پذیر است. برای به‌دست‌آوردن و پس‌انداز آن باید زمان گذاشت تا در نهایت تبدیل به سرمایه‌ای بزرگ و قابل اطمینان شود، و از طرفی می‌توان برای آینده روی آن حساب باز کرد چون از طریق تلاش و اقدامی که در گذشته انجام شده است به‌دست‌آمده.

 

آرمان‌گرایان- بخشندگی

(تیپ‌های ENFJ-INFJ-ENFP-INFP)

از نظر آرمان‌گراها در دنیایی آرمانی نیازی به وجود پول نیست، آدم‌ها برای هم‌نوعانشان اهمیت قائلند و هرکس خود را عضوی از یک پیکر واحد می‌داند. اما معمولاً واقعیت‌های زندگی به‌سرعت این رؤیاها را از ذهن می‌زداید.

وقتی آرمان‌گراها با واقعیت‌های موجود مواجه می‌شوند و می‌بینند انسان‌های نیازمند زیادی روی زمین وجود دارند، نمی‌توانند بی‌تفاوت باقی بمانند و چشمشان را بر واقعیت ببندند.

آن‌ها نمی‌توانند نسبت به تیره‌روزی و رنج سایرین ساکت بنشینند و می‌پذیرند که پول در دنیای امروزی کارکرد دارد و می‌تواند برای کم کردن رنج آدم‌ها به کار رود. پول چیزی است که برای ممکن شدن زندگی در تمدن کنونی به آن نیاز داریم.

آرمان‌گراها بر این باورند که پول به جای ایجاد مانع، باید موانع موجود بین انسان‌ها را از میان بردارد و آن‌ها را به هم نزدیک‌تر کند. تصویر آرمانی آن‌ها از بین رفتن شکاف طبقاتی و کم شدن فاصله بین دارا و ندار است.

فرقی ندارد که یک آرمان‌گرا در حساب بانکی‌اش چقدر پول داشته باشد، آن‌ها با بودجه‌ای که در دست دارند سعی در توزیع عادلانه ثروت دارند. آرمان‌گراها ذاتاً افرادی نوع‌دوست و خیرخواه هستند و باورشان این است: اگر دستتان پر است، به آن‌که محتاج است کمک کنید و دیگران به وقت نیاز، دست شما را خواهند گرفت. خیرخواهی آن‌ها به آنان اجازه نمی‌دهد که دیگران را در ضعف و تنگدستی تنها بگذارند. آن‌ها به بخشیدن زنده‌اند و یاری‌رساندن به دیگران دلیل زیستن آن‌هاست.

 

خردگراها-برتری و چیرگی

(تیپ‌های ENTJ-INTJ-ENTP-INTP)

برای خردگراها پول درآوردن حقیقتاً به‌خاطر خود پول نیست. برای آن‌ها مهم نیست چقدر پول درمی‌آورند، حتی هیجان و سرخوشی ناشی از بدست آوردن مبالغ هنگفت نیز برای آنان مسئله اصلی نیست.

چنین پیروزی‌هایی برای خردگراها کاملاً موقتی و گذراست. علاوه بر این آن‌ها چندان به پول خود وابسته نیستند و شاید در پس‌انداز آن خیلی خوب عمل نکنند زیرا نگه داشتن پول نیز برای آنان اولویت نیست. یک خردگرا می‌داند فارغ از این‌که در حساب بانکی خود چقدر پول دارد باید روی اهداف بزرگتری متمرکز بماند. خردگراها پول را دستاورد و محصول جانبی تلاش خود برای رسیدن به برتری، شایستگی و چیرگی می‌دانند.

برای خردگراها پول یعنی پاداش و نتیجه رسیدن به یک هدف. هرچه توجه آن‌ها را به خود جلب می‌کند و وقت و انرژی‌شان را صرف آن می‌کنند برایشان مهم است و دوست دارند در آن به تسلط و برتری فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنند؛ برای آن‌ها پیشتاز بودن مهم است.

برتر بودن یعنی قرار گرفتن در بالاترین مرتبه تکامل. زندگی برای آن‌ها یک تکامل مداوم است که در آن به کمک ابتکارات نوآورانه‌شان در پی جابه‌جا کردن ساختارها و سیستم‌های پذیرفته‌شده و جاافتاده هستند.

از طرف دیگر خردگراها پول را اهرمی می‌دانند که از طریق آن سریع‌تر می‌توانند به اهدافشان برسند. خردگراها در حقیقت اهمیت چندانی برای خود پول قائل نیستند. آن‌ها دنبال پول نمی‌روند، بلکه اولویت و دغدغه اصلی آن‌ها این است که تصاویر ذهنی‌شان را به واقعیت تبدیل کنند، و به این ترتیب همین‌طور که در مسیر پیش‌می‌روند پول به دنبال آن‌ها می‌رود. جامعه هم به خردگراها به ‌خاطر ایده‌های فوق‌العاده‌شان که منجر به تحولاتی عظیم می‌شود پاداش می‌دهد و آن‌ها را به این سبب تحسین می‌کند.

 


دوره جامع شخصیت‌شناسی (MBTI):


احتمالاً از مقاله زیر هم لذت خواهید برد:

موفقیت و پول‌درآوردن بر اساس تیپ شخصیتی: هر کدام از طبایع چطوری پول در می‌آورد؟


منبع: Keirsey’s Magazine


دیدگاه و نظری درباره این مقاله اگر دارید، آن‌را زیر همین پست و در قسمت کامنت‌ها بنویسید.


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم مطالعه کنید:

چطور براساس تیپ شخصیتی پولمان را بهتر مدیریت کنیم؟


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *