مطالب پیشنهادی:

۸ عادت موثر برای افزایش بهره‌وری شخصی

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۶ دقیقه

۱. تعداد کارهای لیستتان را کم کنید

اگر شما هم مثل ما کارهایی که باید در طول روز یا هفته انجام دهید را در یک لیست فهرست می‌کنید (to do list) یادتان باشد، کارکرد این لیست‌ها مربوط به زمانی است که تعداد مسئولیت‌ها (Taskها) در آن معقول باشد. اصلاً پیشنهاد نمی‌کنیم که ۲۰ یا ۳۰ تا مسئولیت را در یک روز بگنجانید! نباید فکر کنید که دارید مسابقه می‌دهید و هر چه «تعداد» کارهایی که انجام می‌دهید بیشتر باشد یا هر چه لیستتان شلوغ‌تر باشد برنده‌اید!

لیستتان را تا حد ممکن خلوت کنید و تمرکزتان را فقط روی کارها و مسئولیت‌هایی بگذارید که اولویت و اهمیت بالایی برای شما دارند. یادتان باشد هر چقدر بتوانید کارهای کلیدی‌ترِ لیستتان را مشخص کنید و فقط روی انجام آن‌ها تمرکز کنید راندمان و بهره‌وری‌تان هم افزایش پیدا می‌کند.

۲. زمان‌های استراحتِ بین کار را جدی بگیرید

اینکه ساعت‌های طولانی و بی‌وقفه، بدون استراحت مشغول کار باشید ممکن است باعث شود در کوتاه مدت کارهای بیشتری انجام دهید، اما به مرور راندمان و عملکرد مغز شما را کاهش می‌دهد. میزان گلوکز مغز بعد از چند ساعت فعالیت پایین می‌آید و به همین دلیل نیاز به استراحت و تجدید قوا دارید.

پیشنهاد ما این است که بعد از چند ساعت کار طولانی کلاً از فضای کار فاصله بگیرید و برای چند دقیقه در فواصل نزدیک منزل یا محل کارتان کمی قدم بزنید و از هوای آزاد استفاده کنید. علاوه بر این حتماً چیزی بخورید تا احساس ضعف نکنید و همچنین در زمان استراحت فکرتان را آرام کنید و نفس‌های عمیق بکشید.

اگر استراحت روزانه در بین فعالیت‌های کاری را به صورت روتین دربیاورید شک نکنید تأثیر بزرگ آن را روی بهره‌وری خودتان خواهید دید

۳. از قانون ۲۰/۸۰ استفاده کنید

اگر فرض کنیم در طول روز ده فعالیت مختلف انجام می‌دهید، قانون هشتاد-بیست می‌گوید فقط دو تا از آن کارها یا فعالیت‌ها آن قدر مهم هستند که روی پیشرفت شما و کسب دستاوردهای بزرگ تأثیر بگذارند و احتمالاً هشت تا از آن‌ها اولویت و اهمیت بسیار پایین‌تری دارند.

در نتیجه و بر اساس این قانون لازم است در برنامه‌تان آن کاری که بیش از همه برای شما مهم و تأثیر گذار است و فکر می‌کنید انجام درست آن بیشترین دستاورد را برای شما به ارمغان می‌آورد را مشخص کنید و عمده وقت، انرژی و تمرکزتان را روی همان کار بگذارید.

۴. نگذارید صبح‌هایتان از کنترل شما خارج شود

یکی از کارهای اشتباهی که اغلب ما انجام می‌دهیم این است که صبح‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن (و احتمالاً قبل از خارج شدن از رختخواب!) موبایلمان را چک می‌کنیم، به تلگرام و اینستاگرام می‌رویم تا از آخرین پیام‌ها و پست‌های دوستانمان مطلع شویم. اما بدیِ این کار این است که همان اول صبح به فکر شما جهت می‌دهد و کنترل روز خودتان را از دست می‌دهید.

پیشنهاد ما این است که این کار را برای حداقل یک ربع (اگر بیشتر شد که چه بهتر) به تعویق بیندازید و صبح را برای خودتان و به شیوه خودتان شروع کنید. صبحانه بخورید، از پنجره به بیرون نگاه کنید اگر اهل ورزش و نرمش هستید این کار را بکنید، حتماً برای مدتی فکرتان را متمرکز کنید و کمی به آن انضباط بدهید، نفس کشیدن‌های عمیق به این کار کمک بزرگی می‌کند و بعد به سراغ گوشی و تلگرام و اینستا بروید!

۵. فعالیت‌های چالشی و دشوارِ برنامه‌تان را قبل از ناهار انجام دهید

البته این صحیح است که هر شخص در زمان‌های مشخصی از روز بازدهی و انرژی ذهنی و فیزیکی بالاتری دارد. مثلاً یکی ممکن است صبح‌ها انرژی بیشتری داشته باشد و شخصی دیگر از عصر به بعد. اما به طور کلی ذهن ما صبح‌ها تازگی و طراوت بیشتری دارد پس بهتر است کارهای دشوار و چالشی که در برنامه‌مان داریم را صبح‌ها انجام دهیم.

با این شکل برنامه‌ریزی، مدیریت زمان موفق‌تری هم خواهید داشت و می‌توانید از روزتان استفاده بهتری داشته باشید.

۶. یک سیستم و برنامه روتین زمانی ایجاد کنید

احتمالاً همه ما عادت‌ها و رفتارهایی داریم که باعث کاهش راندمان و بهره‌وری روزانه ما می‌شوند. اگر بتوانیم آن عادت‌ها را مدیریت کنیم، می‌توانیم زمان بیشتری را به کارهای مهم‌تر و با اولویت بیشترمان اختصاص دهیم و در نتیجه راندمان بیشتری داشته باشیم.

مثلاً یکی از آن عادت‌های مخرب، چک کردنِ مداوم تلگرام و اینستاگرام و ایمیل در طول روز است. اگر شما هم به چنین دردی دچار هستید بدانید که دارید به شدت خودتان و بهره‌وری‌تان را محدود می‌کنید چون این‌ها قاتلان زمان شما هستند.

در عوض بهتر است یک روتین یا برنامه سیستمی برای استفاده از موبایل تدوین کنید. مثلاً به خودتان قول بدهید فقط در ساعت‌های مشخصی از روز (مثلاً دو یا سه بار در روز) به عنوان تفریح ایمیل، اینستاگرام و یا تلگرامتان را چک کنید و در بقیه ساعت فقط روی کاری که باید انجام دهید متمرکز باشید.

یک استثنا در مورد تلگرام وجود دارد و آن این است که بسیاری از افراد برای ارتباطات کاری و یا دریافت و ارسال فایل‌ها و اطلاعات کاری از تلگرام استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید منظور ما استفاده از تلگرام صرفاً به عنوان فان است که باید مدیریت شود.

۷. اگر بهره‌وری‌تان پایین است، دلیلش احتمالاً تنبلی است!

احتمالاً هیچ کدام از ما دوست نداریم به این موضوع اعتراف کنیم، اما به هر حال تنبلی و پشت گوش انداختن کارها اولین و مهم‌ترین دلیل پایین بودن راندمان ماست. سعی کنید تمام تمرکزتان را روی آن یک کارِ مهم هر روزتان بگذارید و آن کار مهم و اساسی را با تعهد و جدیت و بدون بهانه‌جویی تمام کنید. از خودتان بپرسید چه چیزی برای من مهم‌تر است؟ انجام دادن کدام کار در پنج یا ده سال آینده باعث پیشرفت چشمگیر من می‌شود و باعث می‌شود جایی باشم که خودت دوست دارم باشم؟

پاسخی که به این سوال می‌دهید تا حد زیادی مشخص می‌کند باید تمرکزتان را روی انجام کدام کارها بگذارید و به کدام کارها کم‌تر اهمیت بدهید.

۸. چند کار را همزمان با هم انجام ندهید

سعی نکنید در آن واحد چند کار را همزمان با هم انجام دهید، این کار باعث می‌شود روی هیچ کدام از کارها دقت و تمرکز لازم را نداشته باشید و در نتیجه راندمان و کارایی نهایی‌تان کاهش می‌یابد.

هر بار روی یک مسئولیت تمرکز کنید و سپس به سراغ کارِ بعدی بروید.

خلاصه مقاله

✔️تعداد کارهای لیستتان را کم‌تر کنید، در عوض کارهای مهم‌تر را در لیست قرار دهید
✔️از تکنیک یک ساعت فعالیت، یک ربع استراحت استفاده کنید
✔️وقت و انرژی‌تان را روی مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فعالیت بگذارید (قانون ۸۰-۲۰)
✔️صبح‌ها بعد از بیدار شدن، ذهنتان را متمرکز کنید و نگذارید پراکنده شود
✔️از صبحتان استفاده مؤثر و کارآمد بکنید و نگذارید هرز برود
✔️برای زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها قانون بگذارید
✔️به نتیجهٔ پایانی و خوشایند کار فکر کنید، نه به عذاب انجام دادن آن در لحظه حال
✔️هر بار فقط روی یک فعالیت تمرکز کنید


مشارکت شما: روش‌های شخصی شما برای افزایش راندمان و بهره‌وری شخصی خصوصاً در محل کار چیست؟ چه پیشنهاداتی به ما و سایر دوستانتان دارید؟

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه

  • حسن گفت:

    سلام ممنون از بابت این مقاله کاربردی
    “همراه همیشگی تون تا این لحظه حسن”