مطالب پیشنهادی:

زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: ۴ دقیقه

از قسمت قبلی مبحثی را آغاز کردیم در رابطه با اینکه کدام استعدادها در ما پررنگ‌تر است و اساساً چه استعدادها و توانایی‌هایی را باید در وجود خودمان بشناسیم؟ گفتیم هشت سبک مختلف را بررسی خواهیم کرد که هر کدام مهارت و استعداد مخصوص به خودشان را دارند.

در قسمت قبلی در مورد سبک عمل‌گرا صحبت کردیم و گفتیم افراد عمل‌گرا به اتفاقات اینجا و اکنون توجه دارند و عمدتاً حواسشان به دنیای بیرون از خودشان است. آن‌ها نسبت به اتفاقات دنیای اطراف هشیارند و در کارهایی که نیاز به اقدام فوری دارد خوب عمل می‌کنند.

در صورتی که قسمت قبلی را مطالعه نکرده‌اید بد نیست اول نگاهی به آن مقاله بیندازید و سپس به سراغ این مقاله بیایید. در این قسمت قصد داریم در مورد تیپ جستجوگر (ENTPENFP) صحبت کنیم و خصوصیات این تیپ را بررسی کنیم.

باز هم یادآوری می‌کنیم که مهم نیست تیپ شخصیتی‌تان از نظر MBTI چیست و به کدام تیپ شخصیتی تعلق دارید. مطالعه این مجموعه مقالات به شما کمک می‌کند با استعدادهای طبیعی خودتان بیشتر آشنا شوید و ببینید در کدام حوزه‌ها قوی‌ترید و در کدام حوزه‌های نیاز به تقویت مهارت‌هایتان دارید.

بنابراین در صورتی که مایلید استعداد اصلی خودتان را بهتر بشناسید خوب است همه این مجموعه مقالات را با رعایت پیوستگی مطالعه کنید.

تیپ‌های جستجوگر: نوآور و سنت‌شکن (ENTP-ENFP)

تیپ‌های جستجوگر مدام به دنبال کشف الگوها و ارتباطات بین رویدادها و پدیده‌ها هستند. آن‌ها ذهن خلاق و سریعی دارند و با دیدن یک پدیده، بلافاصلهٔ امکانِ تازه‌ای در ذهن آن‌ها تداعی می‌شود و نقش می‌بندد. آن‌ها دوست دارند ایده‌های مختلف را به هم ربط بدهند و ارتباطی معنادار میان پدیده‌های به ظاهر بی‌ارتباط کشف کنند.

جستجوگرها ترجیح می‌دهند به احتمالاتِ نادیدنی فکر کنند تا به واقعیت‌هایی که جلوی چشم‌شان است. آن‌ها در دل هر واقعه، رویداد و حتی تصوراتشان احتمالاتی جذاب می‌بینند. این تیپ از نظر ذهنی به آینده توجه می‌کند. فکر کردن در مورد آینده‌ای متفاوت برای آن‌ها بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، آن‌ها از تغییر استقبال می‌کنند و می‌توانند الهام‌بخش تغییرات بزرگ باشند.

[box type=”tip” radius=”5″]این تیپ هر موقعیتِ بیرونی را فرصتی تازه برای تجربه کردنِ چیزهای جدید و امتحان نشده می‌بیند. از نظر شغلی، جستجوگران شغل‌هایی را دوست دارند که تخیل آن‌ها را پرواز می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا آیندهٔ دلخواهشان را تصور کنند و ایده‌های جدید را در مورد آن بیازمایند.

همه ما گاهی اوقات از این سبک استفاده می‌کنیم؛‌ وقتی داریم در مورد روشِ تازه‌ای برای انجام یک کار فکر می‌کنیم در اصل ذهنمان حول و حوش پتانسیل‌ها و امکانات بالقوه می‌چرخد. اما افرادی که تیپشان جستجوگر است اصولاً دوست دارند کارهایی انجام دهند که به آن‌ها فرصتی برای تخیل و تصور الگوها و خلق احتمالات جدید می‌دهد.

اگر سبک جستجوگر داشته باشید انجام دادن آزمون‌های خودشناسی و خودسنجی برای شما راحت است. شما الگوها را می‌بینید و اطلاعاتِ ارائه شده را با ویژگی‌های خودتان انطباق می‌دهید.

وقتی برای زندگی شخصی یا شغلی خودتان هدفگذاری می‌کنید معمولاً گزینه‌های متعددی را برای خودتان در نظر می‌گیرید و به احتمالات مختلفی برای آینده فکر می‌کنید. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که در مرحله هدف‌گذاری خودتان را محدود به روش‌ها یا اهداف ثابتی نکنید و گزینه‌های مختلف را برای خودتان در نظر بگیرید. اهداف بلند-مدتی برای خودتان تعیین کنید که دامنه وسیع علاقه‌مندی‌های شما را پوشش می‌دهد.

از آنجایی که شما علاقه زیادی به ایده‌ها و احتمالات دارید و غرق در آینده می‌شوید ممکن است گاهی اوقات واقع‌بینی کافی را نداشته باشید. از طرفی ممکن است فرصت‌های اینجا و اکنون را از دست بدهید و فراموش کنید که باید جلوی چشمتان را هم با دقت ببینید. در نتیجه خودتان را وادار کنید که در برنامه‌ریزیِ کوتاه مدت هم توانمند شوید و اهداف فوری و آنی برای خودتان تعیین کنید و آن‌ها را عملی کنید.

[divide]

پیشنهاد سردبیر: تقویت مدیریت زمان برای تیپ‌های ENTP و ENFP

[divide]

نقاط قوت تیپ جستجوگر

  • شور و اشتیاق بالا
  • الهام گرفتن از اتفاقات و رویدادها
  • استقبال از تغییر
  • علاقه‌مندی‌های متنوع
  • انعطاف‌پذیری زیاد

ترجیحات جستجوگرها در محیط کار چیست؟

  • بتوانند در مورد ایده‌هایشان با دیگران صحبت کنند
  • بتوانند پروژه‌های جدید و تحول‌آفرین آغاز کنند
  • روش‌های جدید برای انجام کارها پیدا کنند
  • فرصت انجام کارها به صورت بداهه را داشته باشند نه اینکه لزوماً از قبل برای کارها آماده شوند
  • بتوانند چند کار یا پروژه را به صورت همزمان پیش ببرند
  • امکان تمرکز روی احتمالات آینده را داشته باشند

در قسمت آینده این بحث را ادامه خواهیم داد و سبک‌های دیگری را بررسی خواهیم کرد.


امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]


مشارکت شما

شما چه مواقعی از استعداد جستجوگری‌تان بیشتر استفاده می‌کنید؟ و استفاده از این خصلت چه نمودی در شما دارد؟ لطفاً تجربه‌های خودتان را با ما و سایر دوستانتان مطرح کنید.

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹ دیدگاه

  • امیتر گفت:

    سلام من پایه نهم هستم من فردی بسیار کنجکاو به خصوص در کیهان که خیلی علاقه دارم میتونم رشته تجربی برم

  • زینب گفت:

    سپاس لطفا راهکار برای هر یک از تیپ های شخصیتی در زمینه ی پیشرفت تحصیلی و شغلی و ارتباطات اجتماعیشون قراربدین.

  • Tayeba گفت:

    سلام. مطالب سایت خیلی خوبن مرسی. اگه امکانش هست درباره تفکیک enfpو entp هم برامون بگین.

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام Tayeba گرامی،
      ممنونم از نظر و همراهی خوب شما. حتما در آینده مطالب متنوعی در زمینه تیپ شناسی MBTI خواهیم داشت و امیدوارم فرصت شود و به تفاوت ENTPها و ENFPها هم بپردازیم.
      شاد باشید

  • بهنام گفت:

    بلاخره نگفتی چه شغلی مناسبشون هست

    • آرسام هورداد گفت:

      بهنام گرامی!
      این مقاله مربوط به شناخت استعدادهای اصلی تیپ‌هاست.
      شما با مراجعه به منوی اصلی سایت و با کلیک روی عبارت «تیپ‌های شخصیتی» به توضیحات کامل هر شانزده تیپ مایرز و بریگز دسترسی دارید که در قسمت انتهایی این توضیحات می‌تونید تعدادی از مشاغل مناسب تیپ دلخواه خودتون را ملاحظه کنید.
      اگر نیاز به اطلاعات دقیق‌تر و پیشرفته‌تری داشتید، بسته‌های کوچینگ شغلی تیپ‌های شخصیتی بسیار برای شما مفید و بینش‌آور خواهند بود.
      برایتان آرزوی موفقیت دارم
      شاد باشید

  • زهرا گفت:

    متن این نوشته از چه منبع علمی ای می باشد ؟

    • آرسام هورداد گفت:

      سلام به شما زهرای گرامی
      ما برای تدوین و نگارش این دسته از مقالات از کتاب Ten Career Essentials از خانم Donna Dunning استفاده کرده‌ایم.

  • علی گفت:

    جالب بود. مرسی