مطالب پیشنهادی:

✍️بررسی فیلم سینمایی بُمب، یک عاشقانه، از منظر تیپ‌شناسی
یادداشت آرسام هورداد

فیلمی که در این پست می‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم فیلم «بُمب، یک عاشقانه» ساختهٔ پیمان معادی است که فرصتی دست داد و سال گذشته آن را در سینما دیدم. تماشای این فیلم را به همه، خصوصاً افرادی که دوره تیپ‌شناسی (MBTI) را با من گذرانده‌اند پیشنهاد می‌کنم، زیرا سرنخ‌های بسیار خوبی درباره type می‌شود در این فیلم دید و درباره‌‌شان حرف زد.

در این پست اختصاصاً روی رابطهٔ عاطفی زوج این داستان، یعنی میترا (با بازی لیلا حاتمی) و ایرج ذکایی (با بازی پیمان معادی) متمرکز هستم. تیپ شخصیتی این دو نفر را به ترتیب به INFP (میترا) و INTJ (ایرج) نزدیک‌تر دیدم. جالب این‌که در فیلم، تصویر روشنی از تعارض‌ها و مشکلاتِ رایج بین دو درون‌گرا و یک F و T را می‌بینیم.

از یک طرف در فیلم به خوبی می‌بینیم که سکوت هر دو نفر چقدر باعث ضربه خوردن رابطه می‌شود. به نظر من «بیدارکننده» بودن این فیلم در آن‌جاست که نشان می‌دهد اگر دو نفر آدم درون‌گرا، حواس‌شان نباشد و مرتب به هم بازخورد ندهند، چقدر رابطه‌شان می‌تواند سرد شود و چقدر این دو نفر ممکن است از هم دور شوند. اگرچه زیر یک سقف زندگی می‌کنند اما کیلومترها از هم دورند. زیرا دنیای ذهنی درون‌گراها، عموماً دنیایی شخصی و خصوصی است، و اگر خود این افراد آگاهانه دربارهٔ افکار، تصورات، احساسات و حس‌و‌حال‌شان بازخورد ندهند، ما نمی‌توانیم بفهمیم آن زیر چه خبر است. اتفاقی که در این فیلم بین این زوج افتاده و آن‌ها از دنیای هم دور شده‌اند و هیچ‌کدام «در واقع» نمی‌داند در دنیای ذهنی طرف مقابل چه می‌گذرد، هر کس به چه دلیل ناراحت است، این ناراحتی از کجا آغاز شده و … (در حقیقت سنگینیِ سکوتِ این دو نفر در نیمهٔ اول فیلم بسیار ملموس بود و تلنگر خوبی برای زوج‌های درون‌گرا به حساب می‌آمد).

خوشبختانه زمانی که این زوج متوجه مشکل خود می‌شوند و شروع به حرف زدن و گفتگو کردن می‌کنند، تا حد زیادی به دنیای ذهنی طرف مقابل اشراف پیدا می‌کنند و نگرانی‌های یکدیگر را «درک می‌کنند». اتفاقی که برای حفظ سلامتی رابطهٔ عاطفی افراد درون‌گرا بسیار ضروری است.

از طرف دیگر نیز، بخشی از تعارضِ به وجود آمده میان این زوج به دلیل تفاوت ترجیح تصمیم‌گیری آن‌ها یعنی F و T شان است که من برای لو نرفتن داستان فیلم بیش از این ادامه نمی‌دهم و در عوض دعوتتان می‌کنم فیلم را ببینید و نظرتان را در کامنت‌ها بنویسید.

ارادتمند
آرسام هورداد


کدام درس به درد من می‌خورد؟


 

[ آرسام هورداد ]

مدرس و پژوهشگر شخصیت‌شناسی و چیرگی | چیرگی یعنی خودِ منحصربه‌فردت را پیدا کنی و آن را به بهترین شکل به عالم عرضه نمایی

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *