مطالب پیشنهادی:

در ادامه مجموعه مقالاتی که در خصوص نحوه یافتن استعدادهای غالب تیپ‌های شخصیتی در سایت تیپ‌شناسی نوین منتشر کردیم، در این قسمت می‌خواهیم به تیپ‌های کمک‌رسان بپردازیم.

در قسمت‌های گذشته ابتدا در مورد تیپ‌های عمل‌گرا صحبت کردیم، در قسمت دوم ویژگی‌های تیپ جستجوگر را بررسی کردیم و در قسمت قبل با سبک هدف‌گرا آشنا شدیم. در صورتی که هنوز فرصت نکرده‌اید مقالات قبلی را مطالعه کنید پیشنهاد ما این است که ابتدا سری به مقالاتِ پیشین بزنید تا با ذهنیت بهتری این مبحث را دنبال کنید.

در این مقاله ویژگی‌ها و استعدادهای اصلی سبک کمک‌رسان را بررسی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

[ -]

تیپ‌های کمک‌رسان: ارتباط برقرار کردن و مشارکت با دیگران (ENFJ-ESFJ)

قبل از اینکه خصوصیات این سبک را بررسی کنیم به توضیحات زیر توجه کنید:

۱. کمک کردن، اعطاء کردن و بخشیدن چیزی، به منظور رسیدن به اهداف مشترک با دیگران

۲. کار کردن در کنار دیگران به منظور مفید بودن و موثر بودن در رسیدن به اهداف مشترک

[ -]

تیپ‌های کمک‌رسان به ارتباطات اجتماعی، ارزش‌های شخصی، عقاید و دیدگاه‌ها و همچنین به تعامل با دیگران بسیار اهمیت می‌دهند. آن‌ها مایلند به دیگران نزدیک شوند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. کمک‌رسان‌ها دوست دارند در گروه هماهنگی و یکرنگی بین اعضا ایجاد کنند و با بقیه همکاری داشته باشند.

آن‌ها دوست دارند همه افراد در یک جمع احساس خوبی داشته باشند و حالشان خوب باشد. به ویژه یکی از علاقه‌مندی‌ها و استعدادهای این تیپ برنامه‌ریزی و هماهنگ کردن رویدادها، مناسبت‌ها و فرایندهایی است که در آن‌ها به نیازهای سایر افراد رسیدگی می‌شود. کمک‌رسان‌ها به طور طبیعی قدردان و متشکر دیگران هستند و البته دوست دارند به خاطر تلاش‌هایی که می‌کنند و به خاطر خاص بودنشان مورد تشکر و قدردانی دیگران هم قرار بگیرند.


پیشنهاد سردبیر: مسئولیت‌پذیری اجتماعی از نظر تیپ شخصیتی ESFJ چطور تعریف می‌شود؟


همه ما- چه جزو تیپ‌ کمک‌رسان باشیم چه نباشیم- وقتی که تاریخ تولد دوستی را به یاد می‌آوریم، موفقیتی را جشن می‌گیریم، در مناسبت‌های خانوادگی یا اجتماعی جمع می‌شویم، یا فقدان و مصیبتی مشترک را تجربه می‌کنیم در اصل داریم از همین جنبه از شخصیتمان استفاده می‌کنیم و در همه این موقعیت‌ها با دیگران ارتباطی نزدیک‌تر برقرار می‌کنیم. اما تیپ‌های کمک‌رسان بیش از سایر آدم‌ها و به طور ویژه علاقه‌مندند در موقعیت‌هایی قرار بگیرند که امکان ارتباط، تعامل و همکاری با دیگران برای آن‌ها وجود دارد.

اگر شما جزو تیپ‌های کمک‌رسان باشید از اینکه آزمون‌های خودشناسی را انجام دهید لذت می‌برید و حرف زدن در مورد نتیجه آن و روش‌های مختلف برای توسعه شخصیت برای شما جذاب و جالب است. به عنوان یک کمک‌رسان سعی کنید اهداف مهم زندگی شخصی و شغلی‌تان را بر مبنای همیاری و مشارکت با بقیه قرار دهید و تا حد امکان در محیط‌هایی قرار بگیرید که این شرایط برای شما فراهم است. زمانی که دارید هدف‌گذاری می‌کنید به طور طبیعی به این توجه می‌کنید که چطور می‌توانید نیازهای اطرافیان و نزدیکانتان را لحاظ کنید. سعی کنید به این توجه کنید که چه چیزی و چه کسی برای شما مهم است؛‌ به این موضوع فکر کنید که بهتر است چه سبک زندگی داشته باشید تا هم به اهداف شخصی و کاری‌تان دست پیدا کنید و هم با شرایط نزدیکان و عزیزانتان هماهنگ باشید. البته مراقب این باشید که بیش از اندازه درگیر خواسته‌ها و انتظارات دیگران نشوید به طوری که اهداف و آرمان‌های خودتان را فراموش کنید، به این ترتیب به خواسته‌های خودتان هم اهمیت می‌دهید.

[ -]

نقاط قوت تیپ کمک‌رسان:

  • اهل همکاری و مشارکت
  • توجه به نیازهای دیگران
  • منظم و ساختاریافته
  • اهل توافق و هماهنگی
  • پرشور و خوش‌صحبت

[ -]

ترجیحات کمک‌رسان‌ها در محیط کار چیست؟

  • بتوانند با دیگران همکاری کنند تا به اهداف مشترک دست یابند
  • امکان آشنایی با افراد جدید و تازه‌وارد و برقراری روابط دوستانه با آن‌ها را داشته باشند
  • در کنار بقیه و با مشارکت آن‌ها پروژه‌ها را به سرانجام برسانند
  • در فضایی دوستانه بتوانند با دیگران همدلی کنند
  • بتوانند همه را مشارکت دهند و مطمئن شوند کسی نادیده گرفته نمی‌شود
  • به آداب و رسوم و مناسبت‌ها احترام گذاشته شود و هر موفقیتی جشن گرفته شود

[ -]

تیپ‌های کمال‌گرا: عمیق شدن روی موضوع و ایجاد ثبات (ISTJ-ISFJ)

به توضیحات زیر توجه کنید:

۱. به ذهن سپردن، به خاطر سپاری و حفظ اطلاعات و تبدیل آن به بخشی از دانش و گنجینه اطلاعات درونی

۲. زمانی که بیشتر وقتتان را به مطالعه و یادگیری در مورد یک موضوع خاص یا انجام دادن یک کار خاص می‌گذرانید و تماماً روی آن متمرکز هستید

۳. ایجاد ثبات و سروسامان دادن به شرایط به منظور حفظ وضعیت موجود

[ -]

پیش از هرچیز دقت داشته باشید منظور از کمال‌گرایی در تیپ‌های ISTJ و ISFJ صرفاً سبک منحصر‌به‌فرد این تیپ‌ها در نحوه دریافت و پردازش اطلاعات است. این تیپ‌ها مایلند اطلاعات را با جزئیات کامل به دست بیاورند و پس از آن زمان بگذارند و اطلاعاتِ به دست آمده را با تجربیات و دانسته‌های قبلی خودشان هماهنگ کنند.

کمال‌گراها معمولاً اطلاعات کامل و دقیقی در مورد موضوعات مورد علاقه‌شان دارند. آن‌ها بر اساس مجموعه‌ای غنی و کامل از اطلاعات و تجربه‌های قبلی دست به تصمیم‌گیری و اقدام می‌زنند. افراد با این تیپ وقتی با موقعیتی مواجه می‌شوند یا به چالشی برمی‌خورند و تلاش می‌کنند مسئله‌ای را حل کنند، معمولاً قبل از هر چیز اندکی تأمل می‌کنند و به تجربیات قبلی‌شان می‌اندیشند و به این فکر می‌کنند که قبلاً در موقعیت‌های مشابه از چه روش‌ها و استراتژی‌های موفقی استفاده کردند و چگونه موفق شدند.

البته هر کدام از ما- فارغ از تیپ شخصیتی‌مان- حقایق، اطلاعات و تجربیات را تا حدی به خاطر می‌سپاریم و آن‌ها را در ذهنمان طبقه‌بندی می‌کنیم. مثلاً زمانی که داریم در مورد ماشین یا موزیک مورد علاقه‌مان اطلاعاتی می‌دهیم یا آخرین مسافرتی که رفته‌ایم را تعریف می‌کنیم عملاً داریم از همین ویژگی استفاده می‌کنیم. اما برای تیپ‌های کمال‌طلب این ویژگی به عنوان اصلی‌ترین استعداد آن‌ها محسوب می‌شود و ترجیح می‌دهند غالباً از همین شیوه استفاده کنند. آن‌ها حقایق و تجربیات مربوط به یک موقعیت را به خاطر می‌سپارند و آن را در ذهنشان طبقه‌بندی می‌کنند.

اگر شما فردی با سبک کمال‌طلب هستید احتمالاً بعد از یک آزمون خودشناسی به مثال‌های عملی و واقعی توجه می‌کنید و می‌خواهید اطلاعات دقیقی به دست بیاورید تا بدانید نقطه قوت‌های شما چیست. اهداف زندگی شخصی و شغلی شما معمولاً در ادامهٔ فعالیت‌ها و کارهایی است که قبلاً انجام می‌دادید. وقتی دارید برای کارتان هدف‌گذاری می‌کنید به این فکر کنید که به چه زمینه‌ای بیشتر علاقه‌مندید و قبلاً در چه حوزه‌هایی توانسته‌اید به موفقیت برسید. ممکن است شما به ورود به دنیای ناشناخته‌ها و امتحان کردن روش‌هایی که قبلاً نیازموده‌اید تمایل چندانی نداشته باشید. سعی کنید کمی بیشتر در مورد گزینه‌های شغلی که قبلاً بهشان فکر نکرده‌اید و فضاهای ناشناخته در حوزه کاری تحقیق کنید.

[ -]

نقاط قوت تیپ کمال‌گرا:

  • ریزبین
  • روش‌مند
  • عمل‌گرا و واقع‌بین
  • وظیفه‌گرا
  • توجه به تجربیات قبلی

[ -]

ترجیحات کمال‌گرا در محیط کار چیست؟

  • داشتن نظم، انضباط و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری
  • امکان برنامه‌ریزی کارها و پروژه‌ها از قبل وجود داشته باشد
  • هر بار روی انجام یک کار تمرکز شود و بتوان با دقت و سازماندهی کارها را انجام داد
  • بتوان کارها را با دقت بالا انجام داد
  • به حقایق توجه ویژه‌ای شود و بتوان درباره موضوع مورد علاقه با جزئیات یاد گرفت
  • زمان کافی برای کار کردن در سکوت و فکر کردن در مورد اطلاعات و تجربیات قبلی وجود داشته باشد

امتیاز شما به این مقاله: [kkstarratings]


مشارکت شما:

با در نظر گرفتن تیپ شخصیتی‌تان کدام یک از خصوصیاتی که در مقاله فوق اشاره شد در مورد شما بیشتر صادق است؟ آیا تا به حال به صورت آگاهانه از این نقاط قوت استفاده کرده‌اید؟ اگر دوست داشتید نظرتان را در قسمت‌ کامنت‌ها زیر همین پست با ما و سایر دوستانتان در تایپ‌شناسی مطرح کنید.

محصولات مرتبط

[ تیپ‌شناسی نوین ]

گروه تیپ‌شناسی نوین (تایپ‌شناسی) به سرپرستی آرسام هورداد به ارائه آموزش‌های نوین خودشناسی و توسعه فردی می‌پردازد

مطالب مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *